Pengikut

Jumaat, 2 Mei 2014

'Upgrade'

Sambungan dari sini...

Apabila dimaklumkan oleh kru tentang insiden tersebut, Bilik Gerakan Pangkalan, TUDM Kuantan, terus menghubungi Bilik Gerakan N0 10 Skn. Kelam kabut juga dibuatnya. Manakan tidak, ini adalah kali pertama Nuri ditembak oleh pengganas komunis (PGK). Jadi, bos, Sqn Ldr Benjamin Lee, sendiri akan pergi ke Changlun untuk buat 'recovery'; ko-pilot ialah P/Offr Harun Ayob & AQM ????. Setelah spares (main rotor blade, 2 set radio) dimuatkan dalam pesawat FM1142, callsign 'Mission 229', berlepas dari Kuantan ke Chanlun bersama juruteknik.

Setiba di Changlun, juruteknik menjalankan tugas mereka menggantikan rotor blade dan radio. Setelah semuanya beres, kedua-dua pesawat telah terbang ke TUDM Alor Setar untuk bermalam. Keesokan hari, 7/8/69, barulah air test dibuat oleh kru FM1740. Setelah disahkan pesawat OK, kedua-dua pesawat terbang balik ke sangkar mereka di Kuantan. Menurut seorang ko-pilot, selepas insiden tersebut, Bailey akan membawa sekeping besi untuk diletakkan atas seat bila terbang ke LPs.

Apa kesan insiden ini? Nuri sekarang terdedah kepada tembakan musuh dan peralatan yang ada pula tidak menjamin keselamatan kru. Bagi mengurangkan kecelakan ke atas kru, 'pilot seats' dan 'lower side windows' ditukar dengan material kalis peluru.
'Lower Observation Window' diganti dengan material kalis peluru

Seats diganti dengan 'armour-plated seats' (Nuri sekarang dah diupgrade dengan 'glass-cockpit')

Seats 'ori'

Apa implikasi pemasangan alatan ini? Ia mengurangkan 'payload' yang boleh ditawarkan. Kalau tak silap saya, untuk pengiraan 'basic wt' bagi Nuri 'ori, ialah 12500 lbs. Dengan tambahan baru ni, basic wt meningkat kepada 13000 lbs. Tambahan 500 lbs bersamaan dengan berat 2 orang 'full-battle' askar. Sebagai panduan, berat seorang askar dikira 220 lbs. 

Op Semai turut melibatkan 3 buah meriam yang ditempatkan di Sintok. GPOnya ialah Lt M Rahman Abdullah. Saya pula adalah GPO di Kebun Jati, Padang Besar,Perlis. Kami berdua dari pasukan 3 Meriam, Taiping. Dari apa yang saya kutip sana-sini, unit-unit yang terlibat dalam operasi ini ialah (gelaran pasukan TDM sebelum bergelar 'Diraja' kecuali RAMD):
  • 4 RAMD
  • 1 Renjer
  • B Sqn, 1 Peninjau  
  • A Bty, 3 Arty
  • 1 PPH
  • Tim Pemusnah JS, 3 Skn Jurutera
  • 1 Alouette & 1 Nuri (hanya bila diperlukan saja)
Bersambung.....Insyaallah

Tiada ulasan: