Pages

Isnin, 23 Januari 2017

Sejarah Kehadiran Helikopter Di Malaysia - Bhg 3

Sambungan dari SINI...

Untuk  mengukuhkan lagi hujah  C-in-C FELF mengenai keperluan 'tinker-toy' atau 'egg-beaters' ini, Brig T. Young, HQ FELF, Singapore, telah menghantar surat kepada Lt Col J.C. Barneton, The War Office, London, pada tarikh yang sama dengan kawat C-in-C (8 Mac 1949). Beliau menegaskan keperluan helikopter sangat mendesak di Malaya. Menurutnya, membawa keluar casevac dari hutan merupakan masalah besar kepada anggota Pasukan Keselamatan (PK). Pasukan mengambil sehari suntuk hanya untuk bergerak 2 batu. Beliau turut menjelaskan, dalam satu insiden, 2 kompeni diserang hendap oleh musuh yang berakhir dengan 13 anggota tercedera dan 3 orang terkorban. Seramai 104 anggota terpaksa diatur gerak untuk membawa casevac keluar. Ekoran itu, operasi terpaksa dibatalkan!

Surat daripada Brig T. Young, HQ FELF, Singapore, kepada Lt Col J.C. Barnetson, The War Office, London. Sumber: MINDEF: Air Historical Branch (RSF).

Ketika itu, jenis helikopter yang boleh memenuhi keperluan ini ialah Fairey Gyrodyne. Tetapi masalahnya ialah pesawat ini masih belum operasional. Sebaliknya, pesawat yang ada ialah Dragonfly. Ekoran itu, Brig Young seterusnya meminta spesifikasi pesawat yang mungkin dihantar ke Malaya. Beliau memerlukan butir-butir seperti berapa casevac boleh dibawa (dalam keadaan duduk dan baring), kelajuan, jarak penerbangan (range), keluasan tempat mendarat, dll. Perincian ini bagi memudahkan mereka membuat persiapan.

Fairey Gyrodyne
Bersambung...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan