Pages

Ahad, 15 September 2019

Nostalgik!

Semalam, 14 September 2019 ambil gambar ini dari pelukisnya di Hotel TH, Kepala Batas, Kedah....

Lukisan oleh Zahid, Adhura Art Gallery, Alor Setar

Memang betul cakap orang, bila usia dah senja ni, ingatan berkisar kepada kisah2 lama dan cakap pun asyik kisah yang orang sekarang dah jemu dan tak minat pun nak dengar. Dengar lagu pun hanya Radio Klasik saje...He...He...He. 

Tak percaya? Tengok le lukisan di atas. Sanggup bayar kepada seorang pelukis untuk melukis gambar yang dialami 31 tahun dahulu, iaitu pada 1 Ogos 1978

Kisah ini saya masukkan dalam buku 'talking-reading' Coretan Xnuripilot terbitan pada 2011. Versi gomen boleh dibaca, klik di SINI. Tak apa lah...anggaplah siaran ulangan bagi mengingati kisah insiden 'winching' yang saya tak akan lupa sehingga sanggup mengabadikannya dalam bentuk lukisan. After all, kan ke orang gomen kata 'a picture is worth a thousand words'...He...He...He.

Al-kisah...

Ketika Op Selamat Sawadee, trup sentiasa ‘memburu’ pengganas komunis. Justeru, mereka tiada masa untuk membina LP bagi memudahkan Nuri mendarat sekiranya terdapat mereka yang  tercedera. Casevac/medevac akan diselamatkan melalui kaedah winching dengan menggunakan ‘Strecer Salleh’.

Sudah pasti kaedah winching ini sangat berbahaya kepada Nuri. Sebuah Nuri yang begitu besar sedang hovering membuatnya satu sasaran yang ‘mustahil’ tidak mengena...’a real sitting duck’. Tidak memerlukan seorang  ‘sharp-shooter’ untuk menembaknya. Mungkin dapat dibayangkan apa yang kami terpaksa harungi di suatu ketika dulu! 

Di suatu petang ketika membuat detasmen di Kroh, saya telah ditugaskan untuk mengambil satu medevac di lokasi dalam hutan belantara dan di hantar ke Hospital Pulau Pinang. Kru saya ialah Lt. M. Adzli dan Sjn. Patrick Lee (Kuatermaster Udara [KU]), pesawat FM1720. Dengan seorang anggota Air Rescue Team (ART) dari pasukan komando, saya telah terbang ke lokasi tersebut. Bagi memudahkan mencari lokasi tersebut, saya berkomunikasi dengan trup menggunakan frekuensi radio yang telah dimaklumkan sebelum berlepas. Apabila di jangka sudah berada di lokasi tersebut, saya telah menghubungi mereka untuk memastikan sama ada mereka dapat melihat Nuri. Ini kerana kami tidak dapat mengesan kedudukan mereka kerana dilindung oleh kepadatan pokok-pokok yang berketinggian lebih dari 150 kaki. Saya terpaksa ‘taxi’ di atas kanopi hutan dara agar dapat mengesan trup. Selang beberapa minit kemudian, trup memberi tahu saya bahawa mereka berada di bawah Nuri. Masalahnya, kami masih tidak nampak mereka.

Saya mengarahkan mereka untuk menembak pistol ‘varey light’...tetapi suar ini tidak menembusi ketebalan hutan. Seterusnya, saya telah mengarahkan supaya mereka membuat asap dengan harapan asap tersebut akan menembusi kanopi pokok-pokok. Tindakan ini juga tidak berhasil. Walaubagaimana pun, akhirnya KU memberitahu yang beliau ternampak trup di bumi dan saya hover Nuri supaya KU menurunkan anggota ART dengan Strecer Salleh. Sebaik saja mencecah bumi, casevac telah dimuatkan dalam Strecer Salleh untuk dinaikkan. Tiba-tiba, KU memberitahu saya bahawa strecer tersangkut di celah dahan pokok. Ini menempah satu masalah besar!

Saya mengarahkan beliau supaya terus mencuba melepaskan strecer dari dahan. Berpeluh saya dibuatnya kerana “T’s & P’s” (Temperatures & Pressures) hampir mencecah paras had maksima kerana saya menggunakan ‘torque’ (kuasa) yang tinggi ketika taxiing dan hovering. Untuk menurunkan T’s & P’s ini, saya perlu membuat penerbangan di mana torque dapat dikurangkan.

Masalah ini ditambah pula dengan keadaan cuaca yang tidak memuaskan. gak mencemaskan apabila angin mula bertiup dengan kencangnya dan hujan lebat pasti akan tiba. Dalam keadaan begini, saya boleh mengambil opsyen yang paling mudah iaitu menekan satu suis di collective lever atau memberi arah kepada KU. Tindakan ini akan memotong kabel hoist. Jika tindakan ini diambil, Strecer Salleh  berserta dengan casevac akan jatuh dari celah dahan yang  tinggi dan kemungkinan besar beliau akan terkorban. Dengan lain-lain perkataan,  saya telah ‘membunuh’ seorang warga tentera! Sekiranya ini berlaku, ianya akan menghantui saya sepanjang hanyat walaupun saya tiada pilihan lain. Memang berpeluh jantan dibuatnya. Tak malu saya akui memang tension dibuah!

Syukur Alhamdulillah, KU akhirnya berjaya melepaskan strecer dari dahan dan seterusnya menaikkan casevac ke dalam Nuri. Masa tidak lagi mengizinkan saya untuk menaikkan anggota ART pada petang itu dan beliau terpaksa ditinggalkan. Beliau diambil keesokan hari di lokasi lain. Casevac selamat diterbangkan ke Hospital Pulau Pinang. Misi dilaksanakan dengan jayanya.

Bila saya muatkan lukisan tersebut dalam FB, Lt. Kol. Zainal Yan, xPegawai RAMD beri responsnya berikut:

"Assalamualaikum Nor. Sometime in 1974, somewhere during the Op Setia VII area in Sg Siput area, a Nuri picked me up from my nearby LP to guide the pilot to winched up one Pbt Sabri who was shot in the right arm during a contact with a group of CTs. While being winched up using under the arm pit strap [NATO Strop], his neck got caught up with the branches! His first comment to me when safely pulled into the cabin was that the wound inflicted by the branches was more painful than the pain created by the bullet wound which by then had made his right arm swelled to twice its original size. BTW, I miss the old days adventure. Take care."

Kesian Pbt. Sabri. Kalau dapat hubungainya, nak juga dapatkan cerita dia.

Mind you, bukan saya sorang saje yang mengalami masalah ini. Nanti le...jika diizinkanNya, akan diceritakan pengalaman Kol. Ahmad Repi dan krunya, Brig. Jen. Rosli Yusof dan PW Charles nanti, in syaa Allah.

Jika ada rezeki, saya nak abadikan 2 insiden lagi dimana pesawat ditembak dengan M79 grenade launcher dan insiden dimana KU, Sjn. Mohsain dan seorang soldadu cedera kena  tembakan pengganas komunis. Pokoknya dah pasti le terpulang kepada ongkos, wallahualam. 

Sapa2 yang berminat nak abadikan pengalaman mereka, mungkin boleh hubungi pelukis terbabit. Saya tak ambil komisyen le, sekadar mempromosikan beliau...He...He...He, wallahualam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan