Pages

Rabu, 30 Jun 2010

No 3 Sqn Scrap Book...Pt 6

On Saturday, 12 March 1977 at about 1330 hour, an Alouette 111 (A103), callsign 'Capung 333 Alpha' crashed on approaching LP 'Victor One Bar', Kpg Weng, Kedah Darulaman. The soldier who marshalled the aircraft, was killed. The pilot was court martialled and the finding was...


Recovery of the A103...


Loading Turbomeca Artouste engine into the Nuri

Nuri lifting the wreckage

Free lift back to Base

Xxxxxxx...Thank you for sending the newspaper cutting and photographs. 

Selasa, 29 Jun 2010

Luahan Hati

Pembaca...Sila klip u-tube di bawah sebelum mendeklamasi sajak berikut...klik jangan tak klik....


Ingat lagi sajak saya bertajuk "Ternoktah Satu Perjuangan"? Dengan komen-komen yang membuatkan saya terangkat, apa lagi, saya pun faks dan poskan sajak tersebut pada 22 Jun 2010 ke Bahagian Sastera, Utusan Malaysia. Pada 27 Jun 2010, terima sahaja Mingguan Malaysia, carilah kolum 'Sastera' dengan harapan sajak saya disiarkan. Sungguh hampa...jauh panggang dari api. Betullah...saya bukannya seorang puitis!

Hari ini, 28 Jun 2010...sedang membelek kolum 'Forum', tiba-tiba ternampak...

'Forum' Utusan Malaysia-28 Jun 2010 

Sajak saya....Teruja sampai nak rak walaupun tiada tarikh dan satu barisan diedit! Tak kisahlah, janji disiarkan juga...janji ramai pembaca akhbar ini memahami apa yang terpendam dalam sanubari saya. 

Saya turut menghantar sajak ini kepada kakak saya, Rabaiah@Arbaiyah Bt Sulaiman, untuk dikomen dan diperbetulkan. Beliau seorang mantan guru mengajar 'Sastera'. Tujuannya ialah untuk sajak ini dimasukkan dalam buku saya nanti (itu pun kalau ada penaja), InsyaAllah. Produk terakhir hasil dari dua buah fikiran kakak dan adik ini adalah seperti berikut...

Ternoktah Satu Perjuangan

2 Disember 1989 Haadyai…..
Lalu…….
Termeterai satu perjanjian
Ternoktah satu perjuangan
Tiada lagi pemburu
Tiada lagi yang diburu
Tiada lagi si burung besi jadi buruan
Tiada lagi ratapan untuk yang tersayang
Tiada lagi kecacatan yang ditanggung badan.....

Pasti.....
Angkara peluru tidak mengenal sasaran
Baik kawan mau pun lawan
Angkara jerangkap samar
Tidak mengenal yang salah atau yang benar
Inilah harga satu pengorbanan
Demi untuk negara yang tersayang.....

 Kini....
Hanya tinggal sebuah nostalgia
Tiada penghormatan
Tiada pengiktirafan
Tiada ganjaran
Tiada balasan
Walaupun nyawa jadi taruhan....
  
Wahai.....
Wira Negara
Darat dan Udara
Tiada ganjaran kepada yang setia
Sudah menjadi satu kelaziman
Pasrah si Wira
Menerima kenyataan
Moga Allah memberi berkatNya...

Dedikasi kepada semua wira, Darat dan Udara, yang terlibat ketika menentang kedurjanaan pengganas komunis di suatu ketika dulu...

Isnin, 28 Jun 2010

WO 1 Kanang...E-mel Untuk PM

Saya sedar orang 'besar-besar' tak baca blog saya dan delete sebarang e-mel dari mejar pencen ini. Nak melepasi saringan penjaga tol bukannya mudah. Setakat Ketua Pengarah (KP) pun bukannya senang. Saya pernah berurusan dengan satu agensi kerajaan tetapi tidak pernah berpeluang bercakap dengannya, hanya dengan penjaga tol sahaja.  PA beliau akan memberitahu sama ada e-mel saya sudah diterima atau sebaliknya. Tanggapan saya ialah semua e-mel kepada KP di saring oleh PA dan ini bererti 'kata laluan' yang sepatutnya dikawal rapi disimpan oleh PA. Mungkin ini tugas PA agaknya...maklumlah saya tak pernah ada PA. Yakinkan saya bahawa PA tersebut akan menjalankan tugasnya dengan penuh amanah!

Apa tah lagi nak membolos penjaga tol Pak Menteri. Justeru, saya cuba menghantar e-mel keseberapa banyak alamat yang boleh dengan harapan ianya terbolos melepasi penjaga tol. Dengan memegang prinsip 'kalau tak cuba...tak tahu', melayanglah e-mel berikut ke YAB PM...

PENGIKTIRAFAN NEGARA UNTUK WO 1 KANANG ANAK LANGKAU
Sunday, 27 June 2010 18:13:07
From: nor ibrahim sulaiman Add to Contacts
To: YAB PM
Cc: Dato' Zahid Hamidi ; Hamzah Hussin MoD ; Dato Latt Shariman ; Muhammad Ammir PPM ; S/u Politik ; sidek ksn; KSU Indef ; PAT ; Mininter of Def ; YB Dato Rais yatim ; YB Dato Ibrahim Ali 

Assalamualaikum YAB Datuk Seri,

Berhubung dengan perkara di atas, saya ingin mencadangkan agar Kerajaan menimbangkan penganugerahan 'Datuk' kepada pahlawan negara tersebut. Saya tidak perlu memperkenalkan beliau kerana saya percaya Datuk Seri sendiri sekurang-kurangnya pernah mendengar namanya. Hanya beliau seorang daripada 27 juta rakyat Malaysia ini yang telah dianugerahkan dengan Darjah Perkasa SP dan PGB. Saya difahamkan, dari aspek protokol, SP terkanan dari Tan Sri.

Menurut satu laporan, WO 1 Kanang pernah ditawarkan anugerah Datuk tetapi terpaksa menolaknya dengan alasan, petikan satu laporan'...he can't afford the Datukship title as he is not rich enough to dress and act like one'. Inilah persepsi seseorang yang lurus terhadap anugerah yang membawa sesuatu gelaran tanpa memikirkan ada segelintir penerima yang telah mencemarkan gelaran tersebut! Mungkin sekarang beliau bersedia menerima anugerah tersebut sekiranya ditawarkan kerana kedudukan kewangannya memberansangkan dengan adanya imbuhan bulanan RM3500 sebagai penerima SP dan PGB. Warga ATM yang layak dianugerah 'Datuk' hanyalah terhad kepada mereka berpangkat Brigadier Jeneral (dan setaraf) ke atas sahaja. WO 1 Kanang telah lama bersara dan beliau tidak lagi tertakluk kepada peraturan tak bertulis ini.

Sekiranya artis, pelawak, penyanyi, ahli sukan, perenang 'English Channel' dan lain-lain, dianugerahkan gelaran Datuk, mengapa tidak WO 1 Kanang? Beliau telah berkorban demi untuk mempertahankan negara supaya mereka tersebut boleh 'mengharumkan' negara. Adakah kerana beliau hanya seorang anggota LLP, justeru tidak layak digelar Datuk Kanang anak Langkau?

Saya juga ingin mencadangkan agar Kerajaan mengiktiraf pengorbanan penerima-penerima kelima-lima Darjah Perkasa, iaitu SP, PGB, JPP, PTU dan KPK, dengan memberi keistimewaan untuk mereka mendiami di wad 'kelas pertama' sekiranya terpaksa ditahan di hospital kerajaan ketika menjalani rawatan. Kemudahan ini sungguh bermakna terutama mereka dari golongan LLP berpangkat tertentu, selaras dengan status mereka sebagai wira negara. Bayangkan satu senario seorang penerima PGB berpangkat Prebet, beliau hanya layak ditempatkan di wad kelas biasa sahaja. Ini kerana kelayakan 'kelas' tertakluk kepada pangkat dan gaji. Elaun bulanan PGB RM1500 tidak tercatat dalam kad pengenalan atau kad pencen. Adakah ini penghormatan negara kepada seorang wira negara? Malah, salah satu hadiah untuk 'Sasterawan Negara' ialah penempatan beliau di wad kelas pertama di hospital kerajaan.

Sementelah menyentuh topik elaun, saya berharap Datuk Seri akan mengumumkan satu berita gembira untuk 695 penerima anugerah JPP (92), PTU (31) dan KPK (572) sempena menyambut Hari Pahlawan pada 31 Julai 2010 di Dataran Merdeka nanti, InsyaAllah.

Tindakan positif YAB Datuk Seri yang senantiasa prihatin terhadap rentetan warga/mantan ATM sangat dihargai. Terima kasih.



"RAKYAT DIDAHULUKAN...PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"

MEJAR NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Salinan:

YABhg Datin Seri Rosmah Mansor
Penaung
Tabung Rayuan Hari Pahlawan
Bangunan Perdana Putra
625502 PUTRAJAYA
Wilayah Persekutuan
Faks: 03-88883963

Pembaca...Ini sajalah yang termampu oleh saya untuk menobatkan WO 1 Kanang anak Langkau, seorang Pahlawan Negara (dari kaca mata saya). Kalau ditanya kepada saya negeri atau agensi mana yang patut memberi gelaran tersebut? Jawapan saya ialah ATM sendiri. Siapa lagi kalau tidak ATM yang sepatutnya menghargai wira mereka sendiri? Apa salahnya menganugerahkan PSAT kepada beliau walaupun anugerah ini kebiasaannya untuk Mej Jen (dan setaraf) sahaja. Jatuhkah martabat Mej Jen apabila seorang WO 1 turut dianugerahkan PSAT? Apalah salahnya diadakan satu pengecualian.....!

Ahad, 27 Jun 2010

Seniority vs Meritocracy

There is this big non-profit making 'conglomerate' - TIADA UNTUNG SDN BHD (TUSB) - (gold mine for certain privileged few) which provides thousands of employment for the rakyat with 3 main subsidiaries, A, B & C companies. As in any other organisation, this conglomerate is headed by the CEO, Big Chief Sitting Bull, and assisted by a COO. The subsidiaries are headed by MDs. Traditionally, both the CEO and the COO were appointed from A coy. However, this tradition was abolished after much complaints by the other 2 MDs; the previous Big Chief Sitting Bull was from A coy  while his COO from C coy.

This story revolves around C coy...

As in all the subsidiaries of TUSB, the MD of C coy  is assisted by a Deputy. He (Deputy) is of equal status with the 2 others, ie, one GM in charge of overseas projects and the other holds the appointment of COO at the HQ. When the MD was promoted to CEO of TUSB, everybody assumed his Deputy would automatically take over the vacant position. As expected, there was a total reshuffle among the top management. For reasons best known to the Big Chief Sitting Bull, surprise...surprise...GM was appointed as the new MD while COO became Deputy and the Deputy took over as GM of overseeing overseas projects. Seniority-wise...the most senior in terms of serving in the organisation is the current Deputy MD, in fact, he is even senior to the Big Chief Sitting Bull himself!

This 'arrangement', of course, created discontentments and disgruntlement. Even the general public could see that  the MD is running the whole coy single-handedly. He's seeing running all over the country to ensure smooth functioning of the branches. His Deputy and the GM are never in the limelight at all unlike before this reshuffle. Fortunately, their KPI is not determined by meeting the quota in terms of RM...the barometer for assessing their performance is that the organisation is perceived as still functioning.

All the employees are aware of this silent dissent and are watching their antics. Take for example, during TUSB's annual anniversary which is held throughout the nation. One of the official programmes was 'Majlis Tahlil' at their own mosques. It was specifically stated that all must wear the coy's official 'baju Melayu'. Came the day itself...jeng...jeng...jeng...the GM came with casual short sleeved shirt only.  Employees are not blind to this silent protest.

Pity the company! I don't know whether 'amanah' and 'conscience'  mean anything to these senior management. I suppose they have a few more years to serve before ending their services, so might as well enjoy their stay in the company. After all, they still get invited to play golf at the best golf courses FOC. If they leave due to frustration, the company still functions (maybe better), the world still revolves, and they will be 'out of sight...out of mind' simply because they are not indispensable....neither you nor I! He...He...He.

What about the MD? Well...What you may think of him is irrelevant because he's still the MD. He only needs to ensure that the members of BOD are happy. Others' opinions?... Of no significance!.

This is an open ended story. There is no 'right' or 'wrong' solution. Amanah and conscience? Up to you.

For general workers, if you want to survive till retirement in this company, then abide by this formula... 
"Make No Decisons = No Mistakes = Full Retirement Benefits"

Sabtu, 26 Jun 2010

Datukship For WO 1 Kanang anak Langkau

Last year, I think, I read an article written by a blogger, one Lt Col Wong (R), recommending that WO 1 Kanang anak Langkau (R) should be made a 'Datuk'.

I totally concur with his suggestion. If we have actors, comedians, singers, conmen,  exconvicts, and others who are datuks, I don't see any reason why our national warriors like him are not conferred such an award! Say what you like, he is the only one among the 27 million Malaysians who was awarded with the highest award, Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) and also Pingat Gagah Berani (PGB). Don't you think that he deserves a Datukship? If I'm not mistaken, protocol-wise, even recipients of 'Tun' come second to SP!

Last night, while browsing through the postings on WO 1 Kanang, I came across this report by skorcareer.com....

"Kanang anak Langkau, one of the national heroes during the communist insurgence in the 70s, has humbly declined offers to make him a Datuk.

In a statement to press, he told that he can’t afford the Datukship title as he is not rich enough to dress and act like one." You can read the full write-up here.

His reasons for declining the award really touched me. '...he is not rich enough to dress and act like one' reminded me of a comment by a reader in this blog when he said that WO 1 Kanang tried to sell his medals due to financial constraints but there were no buyers. I presume what he meant was that the cost of making the official 'uniform' for the ceremony was too exorbitant for him. With a meagre pension of a WO 1 then, the money could be better used to sustain livelihood. Fortunately, with effect from 1 July 2009, he gets an extra RM 3500 monthly, ie, RM2000 for SP and RM1500 for PGB, over and above his pension.

Readers...I do not know how much his pension was when he first retired; it couldn't be more than RM1000. My assumption is based on my own pension of RM1292 then which was half of my last drawn basic pay of RM2584 (maximum pay for a Major then) when I retired from the Armed Forces in 1992 after 25 years of service. He was a WO 1 only. I'm sure you can imagine his monthly pension!

Oh...What a misconception of a 'Datuk'! I'm sure the state that had offered him this award is fully aware of his financial standing and do not expect him to 'contribute' to 'Datuks' Association'. In fact, I'm sure there are sponsors who are willing to pick-up the bills for the expenses incurred in making the ceremonial dresses if this was the main reason.  Encik, we're xservicemen, so...we act like xservicemen...walking with our heads held high! We're are what we are. If a 'Datuk' is perceived as a 'successful' person, then you are a 'successful' soldier. Is 'Datuk' synonymous with a  person living a lifestyle beyond that of an ordinary  rakyat, wearing designers' clothing and act like a 'gentleman' (whatever the definition)? Of course not...otherwise there are no Datuks who are imprisoned or who fled the country when their 'gentlemenly' acts are being exposed. Or finding Datuks  'window shopping' at 'bundle' stalls for golf shoes...He...he...he.

Well, I sincerely hope the state that had once offered him the Datukship, would reconsider giving him this award. As for Encik Kanang, let it be known to you that the nation is indebted to you for your contributions in defending this beloved country of ours. If there is an offer for this award again, why not reconsider it.

MINDEF...What say you? Don't you think that one of your heroes deserve to be conferred a Datukship albeit being just a Warrant Officer? I would also like to suggest that holders of 'Bravery Awards', especially the Other Ranks, be given a 'first class' ward whenever they are admitted to government hospitals. Imagine a scenario when an SP holder, say a Private, is admitted in the hospital. By virtue of his rank and pay, he is only entitled to an 'ordinary' class  as compared to the benefits of a 'Sasterawan Negara' which include a 'first' class ward in a government hospital. What a humiliation to a national hero....!

Jumaat, 25 Jun 2010

Tragedi 26 April 1976...E-mel Untuk PTU

Pembaca...Saya sungguh teruja apabila terbaca artikel dalam Utusan Malaysia pada 23 Jun 2010 berkenaan Hari Terbuka Muzium TUDM pada 20 Jun 2010 tempuh hari. Mana tidaknya...menurut laporan, adalah menjadi wadah PTU untuk memperingati wira-wira TUDM di suatu ketika dulu. Apa lagi, tanpa membuang masa...melayanglah e-mel berikut...

Memperingati Jasa-Jasa Perwira
Thursday, 24 June 2010 17:15:33
From: nor ibrahim sulaiman Add to Contacts
To: PTU ; PTU
Cc: Dato Muslim ; PS1 Muzium ; Maj Kamarul RMAF RMAF

Assalamualaikum Tan Sri,

Syabas kepada Tan Sri yang telah mengambil langkah pertama untuk '...memperingati jasa-jasa perwira dan pejuang tanah air terdahulu'...Syukur Alhamdulillah. Secara jujur saya katakan bahawa saya tidak mengetahui apa yang dimaksudkan Muzium TUDM memasuki 'fasa kedua'. Saya pasti selepas ini Muzium akan menjadi satu institusi dimana para pengkaji boleh membuat rujukan berkaitan dengan sejarah TUDM,.


Utusan Malaysia pada 23 Jun 2010

Di sini saya ingin membuat cadangan selaras dengan wadah Tan Sri. Buat permulaan, saya mencadangkan TUDM mengabadikan warga TUDM yang terkorban dalam tragedi 26 April 1976 semasa Ops Gubir. Maksud saya ialah menamakan jalan-jalan di pengkalan TUDM tertentu sempena dengan nama mereka. Sepertimana yang Tan Sri sendiri sedia maklum, mereka yang terkorban dalam nahas pesawat Cessna di Sabah di akhir 80'an telah diabadikan dengan jalan-jalan di TUDM Subang.

Sudah tiba masanya jalan-jalan di TUDM Kuching dinamakan Jalan Kapten (U) Choo Yeok Boo dan Jalan Kapten (U) Mustapha Kamal. Manakala diwujudkan Jalan Lt (U) Chung Ming Teck, Jalan Lt (U) Wan Munsiff dan Jalan Sjn Leong Yee Heng di TUDM Kuantan. Merekalah yang 'KIA' dalam kata erti sebenarnya.

Saya difahamkan akhirnya Muzium TUDM telah menyenaraikan mereka yang telah dianugerahkan 'Darjah-Darjah Perkasa'. Tindakan seterusnya ialah mempamerkan 'citation' ketika penerima-penerima dicalonkan untuk anugerah tersebut. Saya pasti dengan sumber yang ada, ini tidak menjadi satu masalah.

Sekian untuk pertimbangan Tan Sri. Terima kasih.

MEJAR NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Respons dari 'Big Flying Chief'? Terkejut besar sekiranya menerima walaupun respons standard'...dalam perhatian kami' (Apa maknanya?).  Saya sudah 'mangli' dengan ketiadaan sebarang respons. Dari Jen Dato' Muslim '...Thank you also from me. I hope you’ll find time one day to visit the Muzium or at least visit the Muzium’s website.' ( Thursday, 24 June 2010 21:18:44). Pokoknya...saya telah mencuba. Manalah tahu, kalau terbuka hati pihak berwajib, maka terabadilah nama wira-wira TUDM berkenaan di Pengkalan di mana mereka berkhidmat sebelum terkorban, InsyaAllah.

Khamis, 24 Jun 2010

Tertembak 2

Kepada pembaca yang terlepas pandang membaca laporan Utusan Malaysia bertarikh 23 Jun 2010 yang ada kaitan dengan coretan saya kelmarin bertajuk "Tertembak 1"...

                   

Saya perhatikan, sekarang ini TUDM lebih responsif apabila tersiarnya laporan 'negatif' terhadap mereka. Pihak pengurusan akan cuba 'membaiki' keadaan dengan kadar segera. Baguslah tu...sekiranya lengah memberi penjelasan, jangan marah jika rakyat membuat berbagai andaian termasuk menembak 'payau' dari dalam pesawat...silap-silap kena sponson  kan susah nak explain pada ground crew nanti...he...he...he.

Nasihat saya, fikir masak-masak sebelum melakukan sesuatu yang 'haram' kerana 'mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia...?'. Lambat laun akan tersebar juga. Setakat dapat 'E' cat dan 'immediate' posting tak apa lagi...kalau nyawa melayang? Bagaimana conscience anda...tak rasa bersalah ke? Serius sikit...Sekiranya apa yang dikatakan memang berlaku, saya sungguh sedih dan kecewa sekali! 

Satu komen terhadap kenyataan Pegawai Perhubungan Awam TUDM...Apa maksud anda '...ketika kejadian terdapat antara tiga hingga lima anggota TUDM berada dalam pesawat itu'? Ini menggambar kapten pesawat tidak pasti berapa POB (Persons On Board)....Mustahil!! Kalau tak pasti, bagaimana beliau (kapten) memberitahu 'Tower'?

Rabu, 23 Jun 2010

Tertembak 1

Hai...apa dah jadi dengan xskuadron saya, No 5 Skn, TUDM Labuan? Kalau cerita positif, saya turut berbangga, tapi ini....?


Utusan Malaysia 22 Jun 2010

Seingat saya yang dah menjangkau 61 tahun, inilah buat pertama kali kejadian sebegini berlaku dalam pesawat TUDM. Alouette Gunship mengalami 'stoppages' semasa 'straffing' ketika Ops Gubir di suatu ketika dahulu memang pernah berlaku, tetapi '...tembakan yang berlaku dalam pesawat Nuri'? Mengikut laporan,  ianya '...sedang menjalani latihan pernerbangan'. Pada pemahaman saya, ini bererti tidak melibatkan trup dan pesawat membuat penerbangan 'navigasi' seperti ke Tawau, Sandakan, dll. Anggapan ini berlandaskan pengalaman ketika berkhidmat di skn tersebut 26 tahun dahulu. Krew membawa senjata M16 apabila membuat penerbangan di luar pengkalan, seperti navigasi. Sekiranya penerbangan di ruang angkasa Labuan atau persekitaran, seperti di Penumbok, tidak perlu membawa M16. Itu dulu. Sekarang...Wallahualam!

OK...tiada penumpang... bererti hanya melibatkan anak kapal sahaja.  Soalan cepu mas...Mengapa senjata dalam keadaan 'cocked' mengetahui 'magazine' dah ada peluru hidup (bukan 'getah')? Syukur Alhamdulillah semuanya selamat. Kalau tidak...minta simpang!Ketika di era saya, kami tidak pernah 'cock' senjata ketika membuat penerbangan di kawasan 'panas' seperti di Gubir dan Kroh.  Kami boleh 'berbangga' ditembak oleh pengganas komunis ketika menentang kedurjanaan mereka. Ini...apa nak diceritakan kepada anak cucu nanti?

Anak kapal...Utamakan keselamatan. NEVER EVER TAKE SAFETY FOR GRANTED!

Catatan: Saya telah menghubungi UKM pada 22 Jun 2010. Pihak terbabit telah menerima manuskrip 'coretan xnuripilot' dan paling awal akan diberitahu sama ada ianya memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh IPT atau tidak dalam tempuh 3 bulan lagi. Kalau ada rezeki, Alhamdulillah. Sekiranya tidak, cari penerbit lain, InsyaAllah.

Selasa, 22 Jun 2010

Ops Daoyai Musnah 1

Col Mohd Amin RMAF (R) has kindly sent these photographs of Ops Daoyai Musnah 1. It involves both Nuri and Alouette Gunships from No 3 Sqn, RMAF Butterworth. Honestly, I don't know the location of this area where the photographs were taken. If I'm not mistaken, we, No 10 Sqn of RMAF Kuantan, were operating 4 Nuris from Kelantan side of the operations. The ops areas were Batu Melintang and Jeli. We were based at a football field near 8 Bde HQ,  Pengkalan Chepa. Our accommodations were provided by the Police Field Force

Relaks Nampak

Sitting: Left to right - Lt (U) Midzor, Lt (U) Mohd Amin, Lt (U) Kamaruddin, 2Lt (U) Hashim
Standing: Left to right - 2Lt (U) Rosli Yusof, Lt (U) Che Yahya

Lepak-lepak at the Officers Mess

Pose giler beb!!

Mampu duduk di tangga kambing saja...

Drinking time for the thirsty Nuri

Col Amin...Once again, Thank you.

PS: I contacted Col Rosli Yusof TUDM on 23 Jun 2010 about the location where these photographs were taken. According to him, it was somewhere in Padang Besar, Perlis. It was confirmed by Lt Kol Basri Omar PGB (R) - Kem Rimba Mas, Padang Besar. 

Isnin, 21 Jun 2010

"Sir, I Was Shot!"

Readers...I've been calling Col Mohd Amin Bin Mohd Razi RMAF (R) to pen down his experiences during those adventurous days. Well, he is kind enough to oblige me by sending this article.

Dear all xnuri pilots….

I was called for several times to put on my comments and relating experiences during my tenure as nuri pilot both at Kuantan and Butterworth.

It was from June 1975, converting myself as Nuri Captain till April 1979, I flew a total 772 sorties (figures from my log book) with the highest monthly flying hours of 79.50 hours in the month of March 1977.

It was such an experience during that time as you are virtually flying everyday to support the operations. One thing for sure, these experiences happened 30 over years ago and I cannot possibly recall and relate what actually happened at that time.

It was barely after 2 months after getting my “C Cat”, I was on Butterworth detachment and involved with the operations.

Recalling on the tragic loss of 11 members during Ops Pukul (Gubir) on 26 April 1976, I came into the picture about 4 days later when my aircraft was shot with 8 bullet holes during troop insertion sorties in the Thai territory. With Gunship escort, I flew the aircraft back to Gubir and later back to Kuantan the next day with the same aircraft.

Two years later, on 14 August 1978, I was again involved in Ops Selamat Sawadee One when the aircraft sustained 14 bullet holes with my AQM (F/Sgt Patrick Lee) was down with gun shot through his upper left hand. The sortie, Capung 473J with LtM (U) Mohd Som was to transfer 1x105 Gun and pay personnel to Marker “F”, an Artillery Gun position. I was escorted with 2 x Gunship and the flight was uneventful until when I moved my aircraft to the landing pad after unloading the gun into the pit. Sound of gun shots strewed on the aircraft and seconds later I heard “Sir, I was shot!” from the AQM. I saw him sprawling on the floor and immediately I put the aircraft to a vertical climb before heading back to Kroh. I presumed we were lucky in vacating the LP as it was reported that a M79 shell landed on the LP seconds later. Otherwise………..

That was the most horrifying experienced that I had as far as flying the Nuri. During that time we used to say our prayers before flight and even some of the pilots slipped in a small “Quran” in their flying helmets.

Col Amin...Thank you.

Ahad, 20 Jun 2010

Setahun Sebagai Blogger

20 Jun 2010...HUT pertama saya sebagai seorang blogger...Hanya kerana Chin Peng!! Coretan pertama saya ialah "Mengapa Saya Menentang Chin Peng Kembali Ke Malaysia" telah menjadi 'assignment' para siswa-siswi pengajian Sosial Sains USM.  Coretan "Pengalaman Ke2" dan "Patriotisme 4" turut dijadikan assignment untuk mereka. Satu kejayaan.

Dalam jangka satu tahun, saya anggap saya telah berjaya...

~ Membuka semula 'file' berkenaan elaun untuk penerima anugerah  Darjah Perkasa - JPP, PTU & KPK yang telah diKIVkan. Walaupun sehingga kini masih tiada sebarang berita, namun isu ini telah diketengahkan sehingga ke Parlimen pada 11 November 2009. KEMENTAH telah pun membuat rayuan ke JPM pada 31 Mei 2010 agar dipertimbangkan....InsyaAllah.

~ Menamatkan tempuh 'pertapaan' Tragedi 26 April 1976 setelah 34 tahun. Memang saya kecewa pihak berwajib yang sepatutnya bermegah dengan wira-wira mereka yang terkorban 'Killed In Action' sepi seribu bahasa apabila saya mencadangkan mereka membuat sesuatu untuk memperingati wira-wira tersebut. Syukur Alhamdulillah, Arkib Negara Malaysia bersedia memperingati insiden itu dan telah disiarkan melalui program RTM 1 dan Radio Klasik "Hari Ini Dalam Sejarah". 

~ Menyakinkan Penerbit program RTM 1 - "Galeri Nasional" - agar menyiarkan tragedi tersebut. Mereka telah pun menghubungi pihak Markas Tentera Udara (MTU). Menurut Penerbit, respons MTU 'memberangsangkan'. Tunggu dan lihat sahajalah...Wallahualam.

~ 'Melobi' agar Muzium TUDM menyenaraikan warga-warga TUDM yang menerima anugerah Darjah Perkasa. Menurut seorang rakan yang pergi melawat muzium tersebut hari ini sempena 'Hari Terbuka', akhirnya tersenarailah nama-nama berkenaan. Untuk makluman, saya yang telah e-melkan senarai tersebut...Syukur Alhamdulillah.

~ Menjadi 'terkenal' dengan adanya rencana 'I Remember When' dalam New Sunday Times, 6 September 2009  bertajuk "I flew a Nuri to Mt Kinabalu". Dari seorang yang dikenali hanya dikalangan kaum keluarga terdekat...tak termimpi ditulis kisah lama untuk tatapan ramai. Ini diikuti pula cerita dalam majalah 'Perajurit'...Syukur Alhamdulillah.


~ Mengumpul maklumat dari para pembaca yang turut terlibat dalam operasi Gubir dan Selamat Sawadee. Sepertimana yang dicadangkan, hari ini saya telah menghantar draf manuskrip kepada pihak UKM untuk pertimbangan mereka sama ada coretan saya itu 'bookable' atau sebaliknya. Sekiranya tiada penaja, saya akan 'membukukan' satu naskah di kedai komputer sebagai kenangan.

~ Menghubungi rakan seperjuangan, walaupun melalui talipon, yang telah sekian lama tidak mendengar khabar. Begitu juga saya telah berpeluang mengenali ramai kawan baru walau pun melalui alam maya. Saya sungguh terharu apabila ada ahli forum 'Suara Panggilan Pertiwi' sudi berjumpa untuk mendengar cerita 'tok wan' ini.

~ Menjadi 'kaya' apabila menerima RM300 hasil tulisan ke majalah 'Perajurit'. Syukur Alhamduilillah...He...He...He. 

Sudah pasti saya turut kecewa dan hampa dengan agensi-agensi kerajaan tertentu. Mungkin saya hanyalah seorang mejar pencen dan bukannya mantan Panglima Tentera Udara, semua e-mel saya tidak pernah berjawab walaupun dengan jawapan standard '...dalam pertimbangan kami'. Bukannya saya meminta bantuan kewangan atau merekemenkan saya mendapat gelaran 'Dato', tetapi hanya permohonan seperti untuk mendapatkan senarai penerima anugerah Darjah Perkasa. Mungkin mereka terlalu sibuk...Maklumlah, mempertahankan ruang angkasa negara dari ancaman......siapa ya? Lebih mudah berhubung dengan Pak Menteri, KSU dan KSN. Sekurang-kurangnya mereka sudi juga memberi respons. 

Syukur Alhamdulillah...masih ada insan yang sedia membantu. Kepada mereka.....Terima kasih. 

Sabtu, 19 Jun 2010

Ternoktah Satu Perjuangan

Saya bukan seorang yang minat dalam bidang seni...baik penulisan atau menghayati puisi atau apa-apa yang ada kaitan dengan seni. Ketika mengikuti pengajian 'Institute of Cooperative Auditors' di suatu ketika dahulu ( waktu malam selama 3 tahun di Maktab Koperasi Malaysia, Petaling Jaya), seorang pensyarah dari UKM memberi komen '...Mejar...you bukannya seorang seni'. Memang betul kata beliau. Isteri saya sendiri memperakui 'kelemahan' saya ini dengan tulisan beliau di sini.

Saya tidak faham dan tidak minat pada sajak. Tetapi apabila melihat rakan-rakan menulis sajak, pantun, 'poem'...teringin jugalah. Fikir punya fikir...tercurahlah luahan yang terpendam dalam minda selama setahun ini.

2 Disember 1989...Haadyai
Termeterai satu perjanjian
Ternoktah satu perjuangan
Tiada lagi pemburu
Tiada lagi diburu
Tiada lagi ratapan kehilangan yang tersayang
Tiada lagi siburung besi bahan buruan
Angkara peluru tidak mengenal sasaran
Baik kawan atau pun lawan
Tiada lagi kecacatan ditanggung badan
Sehingga ke akhir hayat
Angkara jerangkap samar
Inilah harga satu pengorbanan
Demi untuk negara tersayang
Tetapi...kini hanya tinggal kenangan
Tanpa sebarang penghormatan
Tanpa pengiktirafan
Apakan daya dah nasib badan
Menggadai nyawa dipinggirkan
Mengharum negara wira kebangsaan
Wahai wira-wira...darat dan udara
Pasrah hadapi alam kenyataan
Penuh cabaran bukannya khayalan
K e s i a n...!!

Macam mana...Boleh menyertai sayembara mendeklamasi sajak peringkat kampung tak? Ketawalah....saya tak marah. He...He...He

Jumaat, 18 Jun 2010

No 3 Sqn Scrap Book...Pt 5

Reference: "Experimenting A technique...Episode 1- While Serving At No 3 Sqn, RMAF Butterworth"...It was about SAR ops for a yacht, WHISTLER, lost in the Straits Of Malacca on its way from Phuket to Penang. 

Standing from left: Late Sgt Hua, 2Lt Ng

Who else but yours truly who finally located the 'Whistler' on 4 March 1979...

Crew involved during SAR

I had problems communicating with the sailors. My understanding of their hand signals were that they did not want my assistance. However, I reported the 'Long & Lat' to Base Ops Room before flying back to the Base. The yacht reached and anchored safely at Penang.

Khamis, 17 Jun 2010

Setiap 6 Bulan

15 Jun 2010...Dalam masa sendiri, pergilah saya ke PPAT (Pusat Perubatan Angkatan Tentera), Kolej Tentera Udara, di Kepala Batas untuk membuat pemeriksaan darah. Saya melakukan pemeriksaan ini setiap 6 bulan sekali. Saya turut mengheret ibu mertua sekali. Bukannya apa...mencegah lebih elok dari rawatan.

Senyum dalam ketakutan

Sebelum ini, saya terpaksa menunggu selama 2 minggu untuk mendapatkan laporan. Sekarang, dalam masa sehari sudah siap. Saya telah mengambil laporan tersebut pada 16 Jun 2010. Ini kerana PPAT  sudah dibekalkan dengan peralatan menguji darah.


Fuji Film Dri-Chem 4000i

Keputusannya....


Cholestrol dan LDL Cholestrol melebihi tahap maksima. Hai, apa nak dikatakan...kenalah kawal apa yang dimakan. Anda macam mana? Bila terakhir membuat pemeriksaan darah?

Oh ya...Sekarang ini anggota PPAT semuanya jadi 'Zorro' kerana 2 penuntut KTU disahkan positif H1N1. Mereka dikuarantin dalam Pengkalan.

Rabu, 16 Jun 2010

No 3 Sqn Scrap Book...Pt 4

Sublouette...An Alouette 111 submerged in the sea at Pulau Langkawi beach. The helicopter, piloted by Capt (U) Sawaluddin Lamin was flying KSN then, Tan Sri Abdullah, to the resort island, then still under the curse of 'Mahsuri', experienced an engine malfunction. He managed to land on the beach while it was at low tide. But when high tide came...the Alouette was transformed to a submarine. The director of the film "Transformer" got the idea from this episode...He...He...He. 



Sawal was a 'cool' pilot. I knew him since RMC days. We were commissioned together on 12 April 1969. He was from SSC 14 Intake. We met again when I was the Paymaster of 7 RMR, Pengkalan Chepa, Kelantan. We stayed at the same 'annexe', ie, married quarters turned to accommodation for single/married bachelors. When we were in Miri, both of us were offered to undergo flying training at SEA Helicopter, Kuala Lumpur.

In this particular incident, if  I'm not mistaken, on landing, he coolly offered chocolates to the KSN who was still shaken by the episode. The chocolates were from the 'survival 'pack'. Trust Sawal...relax...He...He...He. I took over No 5 Sqn from him on coming back from Bangladesh in January 1983. That was the last time I met him.

Joe...OKB bila Kpg Baru dibangunkan nanti! Wonder where he is right now. 

Selasa, 15 Jun 2010

No 3 Sqn Scrap Book...Pt 3

Masih ingat coretan "Airdrop At Palembang"? Ianya mengisahkan penerbangan 3 buah pesawat Nuri ke Malang, Indonesia. Inilah buat pertama kalinya Nuri terbang ke luar negara paling jauh. Dalam penerbangan tersebut, Nuri saya telah tercemar dengan bau yang 'ambi pur' sekali pun tidak mampu menghilangkannya. Apa yang dimakan salah seorang penumpang di PULADA sebelum kami berlepas pagi itu...saya tak tahu! Saya terpaksa hover di atas hutan bakau sebelum mendarat di Palembang untuk menabur baja organik.
Latihan Bersama Elang Malindo IV (25-30 Oktober 1978)

Bergambar dengan anggota TNI-AU di Malang...
T5= Turbine Inlet Temperature. Mengapa T5? Tanya pilot Nuri

Isnin, 14 Jun 2010

No 3 Sqn Scrap Book...Pt 2

JUN 1979...HUT TUDM KE 21
Lokasi: TUDM Kuantan
Penerbangan formasi: 21 Nuri
Ketua Formasi: Mej (U) Peter Wong, Ketua No 10 Skn
Krew Nuri (FM1724) saya: Lt (U) Md Som, Sjn Raju
Tarikh:
11 Jun: Butterworth - Kuantan
13 Jun: Raptai
14 Jun: Raptai
15 Jun: Penerbangan Formasi
16 Jun: Kuantan - Butterworth

21 Nuri


Semua krew yang terlibat


Krew dari No 3 Skn

Pembaca...sesiapa yang masih ada menyimpan gambar-gambar penerbangan 21 Nuri ini, harap dapat e-melkan kepada saya untuk kita berkongsi bersama.

Ahad, 13 Jun 2010

1 Jun 2010

1 Jun 2010...

...Hari ini ~ HUT TUDM ke 52.

...Hari ini ~ Saya menerima  buku ini dari Lt Kol Dr Syed Othman Bin Syed Omar (B).  Saya telah menghubungi beliau dengan cadangan agar beliau menceritakan pengalamannya terkena jerangkap samar di Ban Tong Yan, selatan Thailand, ketika membuat rodaan pada 4 Ogos 1979. Tiga anggota 19 RAMD cedera parah dan mereka diterbangkan oleh 'burung besi' ke Hospital Alor Star. Dari Alor Setar beliau telah dipindahkan ke Hospital Sungai Petani sebelum dihantar ke Hospital Pulau Pinang. Setelah menjalani 2 bulan rawatan, beliau disahkan hilang penglihatan kedua-dua pancaindera tesebut. Saya telah menulis coretan tentang beliau bertajuk "Sumber Inspirasi".

Saya berhasrat untuk menjadikan tajuk tersebut sebagai satu 'bab' dalam buku saya nanti, Insyaallah. Oleh kerana sebab-sebab tertentu, beliau  telah menghantar buku di atas dan memberitahu saya boleh 'ciplak' apa yang saya kehendaki dari buku tersebut.

...Hari ini ~ Saya membuat temu janji dengan WO2 Mohsain (B), xkomando di Restoran Haji Ramly, Simpang Empat Kangkong. Beliau berada di LP, Gunung Korbu, ketika sebuah Nuri, FM1717, terhempas  dan menceritakan apa yang berlaku sebelum dan setelah kecelakaan tersebut. Juga, beliau menceritakan bagaimana Lt Raja Musa (FOO) terkena jerangkap samar dalam Ops Selamat Sawadee. 
                                      

Jumaat, 11 Jun 2010

No 3 Sqn Scrap Book...Pt 1

Reference: My article entitled  "A Challenging LP". An RAAF's  'Chinook' helicopter flew  14000 km return trip from Australia solely to recover the Nuri, FM1717, which had crashed at an LP on Gunung  Korbu. It created a record of being the "Longest 'Copter Flight In History" then.

Airlifting FM1717 from the LP on 11 September 1980


Download the Nuri at AIROD, Subang

The Nuri in question was repaired and then....up....up and away.

Khamis, 10 Jun 2010

Perjalanan Yang Nostalgik

6 Jun 2010...Selepas makan tengah hari, saya telah bertolak ke Tepen (Taiping) untuk menghadiri majlis kenduri di rumah keluarga di Taman Seri Kota. Adik saya, Ahmad Kamaruddin (Mek) memberitahu bahawa mak hendak sangat buat kenduri di rumah tersebut; hanya beliau masih menetap di Taiping. Mak mengarahkan beliau mengupah orang untuk membersih rumah bagi tujuan tersebut. Rumah peninggalan arwah bapa hanya berpenghuni menjelang Hari Raya Aidilfitri atau ada majlis dimana kami semua balik ke Taiping. Mendengar kehendak mak, kesemua 6 adik-beradik bergegas balik ke kampung. Mak, 81 tahun, tinggal dengan adik bongsu saya di kawasan Subang Jaya dan mereka tiba pada 7 Jun.

Mek cuba mendapatkan perkhidmatan 'caterer' untuk majlis tersebut. Tetapi, maklum sajalah... cuti sekolah=kenduri kahwin, semua caterer 'fully booked'. Jawabnya...masak sendirilah. Selepas solat asar di masjid di belakang rumah, semua jemaah datang untuk menbaca doa selamat.

Pak Imam mengucapkan terima kasih bagi pihak keluarga

Jamuan ringan ala kadar saja
Syukur Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar dan mak sungguh gembira.

Sebelum saya bertolak ke Taiping, saya telah menghantar sms kepada Ketua No 3 Skuadron, TUDM Buterworth, memohon kebenaran untuk saya singgah di skn beliau pada 7 Mei ketika dalam perjalanan kembali ke Jitra. Tujuan saya ialah untuk 'scan' gambar-gambar tertentu yang terdapat dalam buku 'scrap'. Jawapan beliau...Tiada masalah. Terima kasih. Justeru, pada tarikh tersebut, berbekalkan dengan note book dan scanner, saya melencong ke Butterworth.

Memang banyak perubahan di bandar 'nilai mentega' ini dibandingkan ketika saya tinggal di sana 30 dekad dahulu. Saya terpaksa membaca 'tunjuk arah' bagi memastikan saya tidak 'tersesat'. Tetapi....satu 'landmark' ini masih tiada perubahan....

Lampu trafik di Simpang 4 - Semuanya seperti berdekad-dekad dahulu

Sampai sahaja di Bilik Pengawal pengkalan, saya telah menalifon Ketua Skuadron. Beliau memaklumkan bahawa beliau sedang bercuti dan saya boleh pergi ke skn dan boleh berjumpa dengan staf beliau.  Apabila memasuki pengkalan, sungguh nostalgik...! Seorang KU dari TLDM telah membawa saya ke 'crew room' dan mengambil buku yang saya kehendari. Sungguh banyak kenangan!! Saya scan mana yang saya perlukan.

Ketika menghidupkan kereta untuk pulang, seorang warga skn telah memanggil saya. Apabila terpandang nama beliau pada sut terbangnya, barulah saya mengenali beliau, SJN ZURAIDI (KU), yang banyak membantu saya. Beliau baru saja mendarat dari membuat tugas penerbangan di Pulau Perak (dimana?).

Lt Kol Norizal TUDM...Terima kasih.

Rabu, 9 Jun 2010

Tragedi 26 April 1976...Jerangkap Samar

Pembaca...Ini coretan (tanpa edit) oleh Lt Kol Basri Omar PGB berkaitan dengan Tragedi 26 April 1976.

OPERASI(OPS)  KOTA

Ops GUBIR 2

Tarikh: April 1976

Jenis Operasi: Serangan Menggunakan Helikopter(Heli Borne Assault)

Kawasan Operasi: Kawasan Gubir hingga ke sempadan Malaysia-Thailand

Latar Belakang Operasi:

Susulan kepada  serangan/pertempuran dgn Pengganas Kominis(PGK) dan serang hendap yang di lancarkan oleh PGK, ATM mengambil keputusan untuk melancarkan serangbalas terhadap musuh di pangkalan yang di syakki menjadi kubu kuat mereka…..maklumat di perolehi melalui musuh yang menyerah diri(Surrendered Enemy Personal-SEP)

Objektif Ops Gubir 2:
Menggempur/menawan musuh(PGK) di pangkalan mereka di sempadan Malaysia-Thailand

Formasi/Unit Terlibat:
a.         Markas 2 Divisyen Infanteri - Mej Jen Dato’ Mahmood Sulaiman
b.         Markas 6 Briged Infanteri – Brig Jen Dato’ Arul Pragasam
c          Rejimen Pertama Gerak Khas Malaysia ( 1 RGKM ) – Lt Kol Hasbullah Bon
d.         Markas Jurutera 2 Divisyen – Lt Kol Mei York Chee
e          3 Skuadron Jurutera – Mej Akhbar Khan

Unit Bantuan:
TUDM – Jet Penyerang:
                F 5 E
                Tebuan
                Sabre ?
             -  Helikopter Nuri
             -  Helikopter Allouette ( Gunship)

OPS GUBIR 2 – BANTUAN JURUTERA

Markas Taktikal 6 Bde – Kem Gubir
Kawasan Operasi: Sempadan Malaysia/Thailand
Tarikh: 20 Apr 1976 – 29 Apr 1976 ( Tak pasti tarikh sabenar)
Kekuatan Pasukan Penggempur – X Skuadron 1 RGKM ( 60 orang SUKARELA)
a.      Ketua Skn – Kapt Sudirman bin Hj Ahmad
b.      Ketua Terup – Lt Aziz bin Rashid
                                 Lt Azizan
c.      LLP – 57 Anggota

Kekuatan Detasmen Jurutera – Gabungan 1 & 2  Terup, 3 Skn Jurutera
a.      Ketua – Lt M Mior Safian (hingga 23 Apr 1976 dan ambilalih semula pada 25 Apr)
                      Lt M Basri ( mulai 23 Apr hingga 25 Apr 1976 sahaja)   
b.      LLP – 18 Anggota

TUGASAN UTAMA JURUTERA
 Membantu Pasukan X Skn 1 RGKM :
a.    Membina Tempat Mendarat Helikopter
b.    Membersih/memusnah Jerangkap Samar (JS)

Kronologi:

20 Apr 1976 – Tim Jurutera di ketuai Lt M Mior Safian di masukkan ke Kem PGK dgn  kaedah winching . Terus memulakan tugas membina tempat mendarat  Heli dan membersih JS
22 Apr 1976 – Amaran Awal Tim Jurutera Tambahan( di ketuai Lt M Basri)  untuk bergerak ke Kem Gubir.

 Anggota2 Kdo yang tercedera akibat JS:
a.     Sjn Jantan
b.     Tpr Hussein Mahbob
c.      Tpr Yaakob Hassan ( kawan semasa di Sekolah Kebangsaan Pendang,Kedah)
Semua mangsa di terbangkan ke Hospital Besar Alor Star.
                 
23 Apr 1976 – Tim bergerak dari Kem Sangro,Taiping ke Kem Gubir . Selepas Arahan Operasi oleh Lt Kol Mei ( Pemerintah Jurutera 2 Divisyen) . Tim di terbangkan ke Kem PGK dengan Helikopter Nuri ( di pandu oleh Lt Shariff TUDM- Skuad Intake 20 TJP). Ambilalih Ketua Detasmen Jurutera satelah  selesai taklimat oleh Lt M Mior Safian….meneruskan kerja-kerja Pembersihan JS.

24 Apr 1976 – Tim Jurutera jumpa pintu masuk ke terowong. Memulakan tugasan membersih terowong satelah mendapat kebenaran Pegawai Pemerintah 3 Skn Mej Akhbar Khan. ( Pertama kali dalam sejarah ATM…pembersihan terowong ala Vietcong di laksanakan). Kerja pembersihan di teruskan hingga tamat sa belah petang tanpa insiden.

25 Apr 1976 – Tim Pembersih JS di ketuai Lt M Mior Safian memulakan pembersihan dalam terowong kedua di awal pagi . Bagi tujuan memantau kerja2 pembersihan yang di laksanakan oleh Tim Lt M Mior , saya bersama LKpl Abdullah,Spr Misnan dan Tpr Khairi(anggota Kdo sebagai pengiring) turun ke terowong menjejak  hingga ke anak tangga ke 31….se telah beberapa langkah maju ke depan , saya ternampak serpihan guni beras terletak di sebelah kiri terowong . Saya mengesyakki sebagai suis JS. Terus mengarahkan anggota2 di belakang saya bergerak ikut langkah saya di se belah kanan terowong……Tiba2 terdengar bunyi LETUPAN YANG AMAT KUAT dan ASAP begitu TEBAL lantaran letupan itu!  Senjata di tangan saya terlepas dan saya terduduk jatuh kerana tercedera di bahagian belakang dan punggung serta tangan kiri…LKpl Abdullah menjerit memanggil saya” Tuan! saya kena Tuan”…saya arahkan beliau jangan bergerak dan terus memanggil Lt M Mior yang ketika itu berada di hadapan untuk membuat Tindakan Serta Merta bagi membersih kawasan dan membantu Lkpl Abdullah.! Kami di angkat naik ke permukaan ……malangnya LKpl Abdullah tidak dapat diselamatkan dan menghembuskan nafas terakhir akibat tercedera di bahagian dada dan perutnya…Innalillah…..! Saya disuntik morfin dengan untuk menahan sakit. Kami di terbangkan melalui Kem Gubir, saya ke Hospital Alor Star dan  Almarhum LKpl Abdullah ke Kem Sangro,Taiping untuk pengurusan jenazah….di bawa pulang ke Melaka untuk pengkebumian !     

Berakhirnya satu episod dalam hidup saya yang amat SEDIH….kehilangan seorang Anggota dan juga anak buah!....Almarhum adalah seorang anggota yang baru di naikkan pangkat LKpl beberapa bulan terdahulu..seorang PTT yang amat rajin dan sentiasa mematuhi arahan tanpa banyak alasan..Kami pernah sama bertugas di Beluran,Sabah semasa projek Pembinaan Asrama Yayasan Sabah dalam  tahun 1974 .                                                     
                            
Di sabelah petang,semasa di Hospital Alor Star , saya di kunjungi oleh Kapt Haris Rejab ( Pegawai Perhubungan di Songkla) . Beliau dalam perjalanan ke Markas 6 Bgd di Sg Petani,Kedah….beliau bertanya khabar dan menyuntik semangat serta pulang ke Kem memaklumkan bahawa kecederaan saya tidak seburuk anggota tentera negara Thailand yang pernah di lihat....ada yang putus kaki…Maasyaallah!

26 Apr 1976 – Semasa di hospital,saya di maklumkan se buah pesawat Nuri telah di tembak jatuh oleh musuh dan semua 11 anak kapal dan penumpang terkorban…! Satu tragedi hitam buat ATM amnya dan TUDM khasnya. Antara yang terkorban ialah Lt Udara Wan Munsiff TUDM( bekas pegawai Jurutera) dan Lt Ibrahim Zakaria ( Pegawai 3 RAMD) teman se hostel di STAR ,Ipoh dulu.

27 Apr 1976 – Elemen Jurutera di keluarkan dari Kem PGK ke satu lokasi lain yang lebih selamat satelah terowong2 di letupkan  . Pasukan Kdo hanya diarahkan keluar satu dua hari kemudian dgn berjalan kaki…Pesawat Nuri tidak dapat di gunakan lantaran faktor KESELAMATAN!  Di beritakan mereka ini bertembong dengan musuh dan bertempur semasa dalam perjalanan pulang ke Kem Gubir..!


Lt Kol Basri...Terima kasih.

Isnin, 7 Jun 2010

Air Rescue Team...3rd Episode

Ops Selamat Sawadee...Anggota 'Air Rescue Team (ART)' dari pasukan komando membuat detasmen di No 3 Skuadron, TUDM Butterworth. Mereka menjadi sebahagian dari anak kapal Nuri. Setiap penerbangan ke lokasi operasi atau Nuri membuat detasmen di Kroh, kami turut membawa dua orang anggota ART ini. 

Berikut adalah sumbangan 24317 L/Kpl Mohamad Temiri (bersara WO 2).

Penyerahan tugas ART dari Skuadron 'X' kepada Skuadron Bantuan di No 3 Skuadron.     

Hadapan dari kiri: L/Kpl Zakaria, Tpr A. Wahab, Tpr Ramli 
Berdiri dari kiri: 24317 L/Kpl Mohamad Temiri, Tpr Hamzah, Tpr Sallehudin, Tpr ???,L/Kpl Rosmi

"KEJADIAN DI MAKER LIMA ONE BAR A/C 1717.SAYA 23417 L/KPL MOHD TEMIRI,24794 L/KPL MOHD SIBKI,ANGGOTA TUDM SERTA ANGGOTA RANGER MEMBANTU MENGELUARKAN BEKALAN MAKANAN YANG BERADA DI DALAM HELIKOPTER.KETIKA ITU KAMI TELAH DI SERANG OLEH PENGGANAS KOMUNIS. SALAH SEORANG DARIPADA ANGGOTA YANG TELIBAT IAITU L/KPL MOHD SABKI TERKENA TEMBAKAN DAN MATI DALAM PENERBANGAN DI KROH. 

KEESOKKAN HARINYA DI MAKER YANG SAMA,A/C 1724  SAYA MOHD TEMIRI BIN ABD. RAHMAN, TPR SALLEHUDIN  SERTA ANGGOTA TUDM UNTUK MENGHANTAR BEKALAN DLP.SEBAIK SAHAJA HELIKOPTER MENDARAT,KAMI TELAH DI SERANG SEKALI LAGI. 

AL FATIHAH KEPADA YANG TELAH GUGUR.."

Penerbangan terakhir L/Kpl Mohd Sibki, yang terkorban dalam Nuri FM1724, dari Kroh ke kampung halaman untuk disemadikan.        


Lagi gambar anggota ART...

Sumber: Buku 'Scrap' No 3 Skuadron

Beliau turut menghantar gambar di bawah ketika Lt Kol (U) Nawi Alias, Ketua No 3 Skuadron, meraikan penerima anugerah sempena HUT DYMM YDP Agong. Saya pasti gambar ini diambil pada 1979.

Dari kiri: Lt Kol (U) Nawi Alias, arwah Kapt (U) Ripin, Kapt (U) Ahmad Repi, Kapt (U)Ben Leong

Encik Temiri...Terima kasih.