Pengikut

Ahad, 18 Oktober 2009

1MALAYSIA ....1 DILEMA

Ingat lagi  coretan bertajuk "1Malaysia"? Coretan seterusnya....

Pada 15 Oktober 2009, semasa merarik troli golf, saya telah menerima panggilan talifon dari Encik Krishnan. Beliau menyatakan yang Kerajaan tidak menggalakkan penuntut-penuntut Tahun Pertama hingga Ketiga  dalam bidang perubatan di Universiti Andalas meneruskan pengajian mereka di Padang. Beliau  memberitahu bahawa saya adalah orang pertama beliau menalifon untuk mendapatkan pandangan.


Berikut adalah laporan Utusan Malaysia bertarikh  16 Oktober 2009...

Utusan
    Online

Oleh THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 15 Okt. – Kerajaan bersetuju memberi pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bernilai RM150,000 setiap orang kepada pelajar Malaysia yang dihantar pulang dari Padang, Indonesia.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, bantuan pinjaman tersebut bertujuan meringankan beban pelajar berkenaan khususnya mereka yang tidak mendapat tajaan kerajaan.

‘‘Kabinet telah buat keputusan untuk bantu pelajar dari Padang seperti menyerap mereka ke institusi pengajian tinggi tempatan awam atau swasta.

‘‘Kerajaan juga bersetuju untuk memberi pinjaman RM150,000 kepada pelajar yang tidak mendapat tajaan kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menemui dan berdialog dengan lebih 100 pelajar Malaysia yang terjejas oleh gempa bumi di Padang, Sumatera di sini hari ini.

Sebanyak 330 pelajar Malaysia yang sedang melanjutkan pelajaran di universiti di Padang telah dihantar pulang ke Malaysia akibat gempa bumi yang melanda wilayah itu.

Subramaniam berkata, kerajaan mendapati keadaan di Padang tidak lagi selamat untuk pelajar Malaysia melanjutkan pelajaran.

‘‘Walaupun pihak universiti di Padang telah meminta supaya pelajar kita meneruskan pengajian di Indonesia, tetapi kita rasa keadaan di situ tidak sesuai,” katanya.

Encik Krishnan memberitahu yang beliau telah membelanja RM73K untuk puteri beliau, Pushpagandhi. Sekiranya beliau menerima cadangan Kerajaan, wang tersebut akan hangus! Mungkin bagi sesetengah pihak RM73K hanya 'loose change' sahaja, tetapi bukan untuk kebanyakan ibu-bapa. Itu adalah satu jumlah yang besar. Kos untuk mengikuti kursus perubatan di IPTS di Malaysia di anggar RM380K. PTPTN hanya mampu memberi pinjaman  RM150K sahaja. Ini bererti   ibu-bapa terpaksa menambah RM230K....! Mana nak cari ongkos sebegitu banyak?

Masalah kedua pula ialah.....anak beliau terpaksa mengikuti 'pre-medic' semula....! IPTS di sini tiada dasar 'pemindahan kredit'. Bayangkan.....pengajian setahun di Padang hanya sia-sia sahaja! 

Pendangan saya kepada beliau ialah sekiranya Pushpa bersetuju, teruskan pengajian di Padang. Rasionalnya masih sama....malapetaka boleh berlaku di mana-mana saja! Lagi pula, saya pasti siswa-siswi dari Indonesia juga akan meneruskan pengajian mereka di sana walaupun terpaksa mengikuti kuliah di bawah khemah. Mereka boleh...mengapa tidak kita? Sekiranya berjaya menamatkan kursus itu nanti, beliau boleh berbangga yang beliau mempunyai kekuatan mental semasa menghadapi dugaan yang sungguh mencabar. Bukan calang-calang orang yang sanggup berhadapan dengan keadaan sedemikian. Saya juga difahamkan seorang anak perempuan arwah kariah di tempat tinggal saya sekarang ini, juga akan meneruskan pengajian beliau di Universiti Andalas. Syabas...!

Pada pagi 16 Oktober 2009, sekali lagi saya telah menalifon Encik Krishnan untuk mendapat berita mutakhir  dan untuk mengucapkan 'Selamat Menyambut Deepavali' kepada beliau dan keluarga. Beliau menyatakan bahawa anaknya telah membuat keputusan untuk terbang ke Padang selepas mendengar taklimat oleh KPT di UPM pada 19 Oktober 2009 nanti.

Pada saya, itu satu keputusan yang bijak.
  

1 ulasan:

Siva berkata...

This is the problem in Malaysia. We have all the right or politically correct slogans but the real stuff is yet to be seen. If the government is serious about these students, a win-win situation should be proposed. You cannot just declare that the 1st year that has been completed is not recognized. Why allow them to study there in the first place?