Pengikut

Selasa, 6 Ogos 2013

Opsyen

4/8/13 jam 0830...Saya dah terpacak untuk mendaftar kat Hospital Sultanah Bahiyah walaupun temujanji dengan pakar kulit pada jam 1100. No problem. 'Mingguan Malaysia' dan 'New Sunday Times' menjadi bahan bacaan sementara menunggu.

Jam 1130....Giliran saya berjumpa dengan doktor. Oh...Oh...Doktor A yang merawat saya sejak 3 bulan dulu sudah pi cuti dan akan bekerja selepas Hari Raya. Jujur dikatakan, saya mahu berjumpa dengan beliau kerana beliau lebih mengetahui masalah saya. Pada 7/7 ketika berjumpanya selepas 2 bulan mengambil 'Itraconazole', klik di sini, beliau memaklumkan jika tiada lagi binjul2 atau muncul binjul baharu, pengambilan ubat 'anti-kulit' ini boleh dihentikan. Itu sebabnya saya teruja sangat nak jumpa beliau. Tapi, ialah kita hanya mampu merancang, Allah menentukannya.

Binjul2 dah hilang, hanya tinggal parut berwarna keunguan

Anyway, berjumpalah saya dengan pengganti beliau; pakar jugalah. Beliau mendapati tiada kelihatan binjul2 dan bertanya bila binjul2 tidak lagi timbul. Jawapan saya semasa pertemuan dengan Dr A pada 7/7, sebulan dululah. Sebenonya, saya tak perasan pun. He...He...He. Jadi, beliau memberi 2 opsyen. Menurut beliau, kebiasaannya selepas lenyap binjul2 tu, pesakit disarankan mengambil ubat untuk 3 bulan lagi, just to be on the safe side . Sementelah saya dah ambil sebulan apabila binjul2 ranap, jadi saya disarankan untuk teruskan menelan bagi 2 bulan lagi.  Macam mana pulak ni? Doktor A tak kata pun begitu. Mind you, peranan ubat ni lebih kurang 'anti-biotic' juga dan pengambilan berterusan memunkingkan kerosakan pada hati dan mengurang 'immune system' saya.

Untuk mendapat kepastian, saya bertanya adakah saya dah 'free' daripada virus 'kulat kucing'. Jawapan beliau 'Ya'. Namun demikian, kemungkinan ia berulang memang ada sekiranya saya bercucuk tanam atau melayan kucing. Jika ini berlaku, saya perlu mengulangi prosidur ini semula. Kalau gitu, tak apalah, biar saya ambil risiko.

Saya beritahu beliau yang saya nak tahu keadaan hati setelah 3 bulan menelan ubat itu. Dia pun suruh pi ambil darah di bilik sebelah dan temujanji pada 27/10. Itu lama sangat. Jadi, saya memandai pi jumpa staf klinik itu dan memberitahu yang saya nak jumpa doktor A. Depa tetapkan pada 8/9, itu paling awal. OK le tu.

Saya kurang pasti adakah penyakit ini disebabkan oleh kucing atau gardening. Ini kerana Menteri Dalam Negeri tidak mengalami masalah ini dan beliau memang memanjakan kucing2 di persekitaran rumah, syukur alhamdulillah.

Apa pun.....Syukur alhamdulillah.

Tiada ulasan: