Dalam satu insiden di kawasan operasi Ops Kota Charlie Delta, sejumlah 15 orang anggota Unit Combat Intelligence Squad (UCIS), 25 RAMD, telah membuat rondaan di luar kawasan pangkalan hadapan Hotel 1-Bar (H-) yang berhampiran dengan sempadan Malaysia-Thailand pada 15 Mac 1986. Anggota pertama yang berperanan sebagai peninjau, telah ternampak dua orang PGK dalam jarak kurang lebih 30-40 meter sedang memasang JS. Tindakan beliau seterusnya ialah menjerit mengenai kehadiran musuh di waktu yang sama mencari tempat untuk berlindung. Jeritan itu membuat lain-lain anggota turut mencari tempat perlindung. Semasa mencari perlindungan, peninjau pertama telah terpijak JS yang mengakibatkan beliau mengalami cedera parah di kakinya manakala seorang lagi cedera di mata. Mangsa-mangsa terbabit ialah L/Kpl Ibrahim Bin Zainal dan Pbt Kamaruddin Bin Rauf. PGK pula berjaya meloloskan diri.
Sebuah Nuri dari No 3 Skuadron, TUDM Butterworth, telah ditugaskan untuk membawa dua orang mangsa terbabit keluar dari lokasi kejadian ke Hospital Pulau Pinang dan diiringi oleh sebuah pesawat gempur Alouette 111. Nuri tersebut dikendalikan oleh Kapt (U) Revi Chandran TUDM (Revi Chandran), Lt (U) Tuan Mustapha Bin Tuan Hussin (Tuan Mustapha) (pembantu juruterbang), dua orang KU, F/Sjn Koey Hong Chen dan Sjn Jacob Oommen (Jacob Oommen), serta tiga orang anggota Paskau. Kru gunship pula dikendalikan oleh Kapt (U) Wan Baharuddin, Kapt (U) Norizan Bin Abu Bakar (Norizan) dan F/Sjn Azizan Bin Mat Saman. Kedua-dua pesawat berlepas dari Butterworth pada jam kurang lebih 6.00 petang yang ketika itu hujan lebat. Menurut Norizan, beliau percaya tugas dapat dilaksanakan pada petang itu juga dan kembali ke Butterworth sebelum jam 8.00 malam. Justeru, mereka mengejar masa untuk melaksanakan tugas casevac tersebut sementara waktu masih siang kerana gunship tidak boleh beroperasi di waktu malam. Dalam keadaan yang gelap adalah berbahaya bagi gunship mengiringi Nuri kerana jarak penglihatan yang terbatas. Penerbangan balik di waktu malam ke Butterworth tidak menjadi masalah kerana beliau akan terbang formasi dengan mengekori Nuri.
Kedua-dua helikopter telah terbang terus ke lokasi kejadian. Namun demikian, mereka terpaksa membatalkan misi, sebaliknya terbang ke Gubir pada jam kurang lebih 7.30 malam disebabkan jarak penglihatan sangat terbatas dengan kehadiran kabus tebal di kawasan insiden JS tersebut. Ketika di Gubir, CO menegaskan kepada kru bahawa kedua-dua mangsa telah kehilangan banyak darah dan UCIS telah kehabisan morfin untuk diberi kepada mereka bagi menahan kesakitan. Beliau menyuarakan harapannya kepada Revi Chandran dengan menyatakan “You are the captain of the aircraft Revi and I know the safety of the crew and the chopper is on your shoulder. But I really want you to try again and the get casualty out tonight”. Nuri telah berlepas dari Gubir untuk kali kedua dalam usaha menyelamat dua orang mangsa pada jam kurang lebih 10.00 malam apabila kabus berkurangan. Jarak penglihatan bertambah baik dengan kehadiran cahaya bulan yang membantu kru melihat kontur permukaan bumi dan memudah navigasi ke lokasi walau pun awan di paras rendah. Penerbangan ini tidak diiringi oleh gunship. Norizan pula mengambil kesempatan untuk turut mengikuti penerbangan tersebut sebagai pemerhati.
Revi Chandran menghubungi terup apabila beliau menganggar berhampiran dengan lokasi kejadian melalui radio HF. Beliau telah meminta mereka menembak pistol very (very pistol) bagi menentukan lokasi mereka. Norizan dan Jacob Oommen melihat suar dari arah kanan dan penglihatan ini telah dimaklumkan kepada Revi Chandran oleh Oommen. Ketika berada kurang lebih 100 kaki dari lokasi, kru ternampak banyak pergerakan cahaya berhampiran dengan lokasi terup yang memberi isyarat kepada pesawat lokasi terup. Revi Chandran menghubungi terup bagi memastikan cahaya itu berpunca dari mereka. Kru Nuri dimaklumkan bahawa mereka tidak menyalakan sebarang cahaya. Dengan penjelasan itu, Revi Chandran membuat keputusan untuk membatalkan sorti dan mendarat di Gubir hampir tengah malam. Beliau memaklumkan kepada CO mengenai penglihatan itu dan menyatakan bahawa beliau akan cuba mengambil kedua-dua mangsa pagi keesokan hari. Menurut CO, lokasi PK yang paling hampir dengan lokasi mangsa JS adalah kurang lebih 10 map squares. Beliau seterusnya mengarah ketua kompeni berhampiran untuk menghantar terup ke kawasan lokasi JS malam itu juga.
Pada keesokan hari, 16 Mac, kedua-dua helikopter telah berlepas dari Gubir sebaik sahaja matahari terbit dan setelah diberi taklimat mengenai kedudukan anggota PK yang berada di kawasan terbabit. Seorang doktor dari pasukan tersebut turut dibawa bersama. Sebelum Nuri hover di lokasi berkenaan untuk mengambil kedua-dua mangsa, gunship yang dikendalikan oleh Norizan, telah membedil kawasan berhampiran. Nuri berjaya menaikkan mangsa-mangsa tersebut melalui kaedah winching dan mereka dihantar ke Hospital Pulau Pinang. Ketika dalam penerbangan, doktor telah menyuntik morfin kepada mereka berdua. Menurut Jacob, kedua-dua mangsa memaklumkan kepada beliau bahawa morel mereka adalah tinggi apabila menyedari Nuri telah cuba menyelamatkan mereka pada malam kejadian dan percaya Nuri akan mengambil keesokan hari. Gunship pula terbang balik ke Butterworth. Bagi Norizan, pengalaman mengikuti Nuri malam itu sebagai “...satu-satunya tugas yang agak mencabar”.
Begitu le kisahnya.
1 ulasan:
Sir.
I had a fond memories of 3rd Nuri Sqn when I was the G 3 Ops Of 10 Bde Tac HQ in Kroh late 70s.Few incidents as follows;
1.Bodievac sorties done by a Nuri piloted by if I am not mistaken Mej(U)Adnan at night because unable to do the tasking in the evening due to CTs hostile fire.Sorties were aborted 3 times,onlY at 2000 managed to bring 2 bodies belonging to 15RMR at Gunung Guak Rimau by winching method.I do not know whether the pilot and crews received any honour for this brave act as My Comd Gen Daud did write a citation ang recommendations.
2.Resup in the early wee of the morning by winching.I had the opportunity of on board the Nuri piloted by if I am not mistaken Mej(U) Subramaniam .The planned Resup should had been completed 2 days ago but due to hostile fire from the ground and bad weather,it was postponed,but the troops at Marker Z One Bar and Marker Echo were out of rats.To achieve surprise,it was decided that the resup will be carried out without following the normal SOP of Arty Harrassing Fire and Gunship straffing.Both sorties were done similarly whereby when the LPs were insight,the pilot hovered the AC above the LPs 50m above and drop the net and sped off.
3.So often of Bodivac,Casevac and Medivac cases that at one time there a Det of 2xNuris and 2xAllouttes Gunships stationed at Kroh Airstrip.
4.2 occasions that I will not forget involving 3rd Sqn was to act as FOO in A Chopper piloted by Capt(U) Hashim,whereby the chopper had to hoover for few minutes in the air while I observed the accuracy of DF by the Gunners.Very scarry when your see the dashboard of chopper vibrating while hoovering.The other one to volunteer myself to be on board of just serviced Nuri piloted by Cap(U) Suhaimi,on completion of the test,I vommitted.
5.Others that came into my mind were to order ground troops to locate the barrel of the Gunships machine gun which dropped while straffing,the flypast by the ACs after completing their tasking at the Kroh Airstrip.
6.Last but not least thank you very much for allowing me to tumpang the Nuri From Kroh to Butterworth to enable me to catch the train Senandong Malam from Butterworth to KL to spend my weekends with the families as we were allowed to do so once a month.For your info the Staff Officers of 10 Bde Tac Hq were nicknamed Station Stores.
I hope the rubbish I wrote will not disturb you as I cannot resist myself from doing it what more when I briefed the Pilots before any taskings the str of the CTs that the areas that they were going to fly were not less than 100 esp Lepang Nenering ,Klian Intan,Bkt Berapit and Air Panas.Markers such as Victor,Echo,Foxtrox,Hotel,Lima will never be erased from my memory.I am proud to share these experienced with you.My Squad in Air Force are Arwah Lt Gen Bashir,Kol Alwi.Abbas Samion,Shariff Uban and Nuri Pilot Che Yahya.The first casuality was Fly Officer Tengku Ariffin when his Bell chopper hit the phylon in in Sg Besi area ian early 70s.Terima Kasih.Salam
Catat Ulasan