Pengikut

Isnin, 16 Januari 2017

Sejarah Kehadiran Helikopter Di Malaysia - Bhg 2

Sambungan dari SINI...

“If a man is in need of rescue, an airplane can come in and throw flowers on him, and that's just about all. But a direct lift aircraft could come in and save his life.” ~Igor Sikorsky.

Impian Sikorsky menjadi kenyataan apabila helikopter Sikorsky model VS-316R7 digunakan oleh Tentera Darat AS sebagai R-4, mencatatkan sejarah sebagai satu platform untuk Combat SAR (CSAR) pada 1944.
  
US Army Sikorsky R-4

Peranan helikopter ini bermula di Burma. Ketika menentang kemaraan tentera Jepun dalam usaha mereka menawan India, 1st Air Commando, US Army Air Forces, telah menempatkan 4 buah YR-4B di Lalaghat, Burma. Peranan pesawat adalah untuk operasi SAR dan casevac. 

Pada 21 April 1944, sebuah pesawat Vultee L-1 Vigilant yang dikendalikan oleh T. Sgt Edward Murphy Hladovcak, telah ditembak jatuh oleh Jepun 60 batu di belakang kedudukan musuh. Pesawat ini membawa 3 orang anggota Chindits yang cedera. Namun kesemua mereka terselamat dan berjaya mengelak daripada tentera Jepun yang bergegas ke lokasi mereka. Tugasan pasukan British di bawah Jen Wingate ini,  adalah membuat rondaan menembusi pertahanan tentera Jepun di Burma.

Vultee L-1 Vigilant

Kemalangan ini berjaya dikesan oleh sebuah pesawat Stinson L-5 Sentinel yang memaklumkan keadaan ini kepada 1st Air Commando HQ. Ekoran maklumat ini, bahan makanan dan air telah digugurkan kepada 4 orang survivors tersebut. Sementara itu, sebuah YR-4B diatur gerak untuk misi CSAR/casevac. Ketika itu hanya sebuah pesawat sahaja yang serviceable. Helikopter ini dikendalikan oleh 2Lt Carter Harman. Namun beliau tidak dapat melaksanakan tugasan pada hari tersebut kerana faktor teknikal pesawat itu sendiri. Kelajuan 65 batu sejam dan jarak hanya 130 batu dengan bahan api penuh tangki, menghalang pesawat terbang terus ke lokasi survivors. Carter hanya memulakan misi CSAR ini pada 25 April dari pangkalan hadapan, Aberdeen

Selain batasan teknikal, elemen masa juga memainkan peranan penting. Carter menyedari kekekangan masa menghalangnya untuk membuat 4 sorti untuk membawa keluar survivors dari lokasi mereka ke Aberdeen; 1 sorti  untuk seorang survivor. Ekoran itu, beliau membuat keputusan untuk menurunkan setiap survivor di RV di mana sebuah pesawat ringan ditugaskan untuk membawa survivor ke pangkalan...shuttle service. RV yang dikenal pasti ialah beting pasir (sandbar)  

Pada hari tersebut, Carter berjaya membawa keluar 2 casevac dari lokasi nahas ke beting pasir. Sebelum sempat melakukan sorti ketiga dari lokasi RV, enjin Warner meragam dan tidak boleh dihidupkan. Keadaan ini memaksa beliau bermalam bersendirian di situ. Keesokan hari, beliau berjaya menghidupkan enjin dan terus terbang untuk mengambil casevac ketiga. Setelah menurunkan casevac di RV, beliau membuat sorti terakhir untuk mengambil Hladovcak. Semasa mendarat di lokasi terbabit, Carter ternampak segerombolan terup keluar dari hutan menuju ke arah mereka dalam jarak lebih kurang 1000 kaki. Tanpa berlengah, dan Hladovcak berada dalam pesawat, beliau berlepas ke Aberdeen. Mereka hanya diberitahu bahawa  terup yang mereka nampak bukannya tentera Jepun, tetapi "...friendly Chinese soldiers".  

Menyedari kehebatan instrumen peperangan ini, jadi tidak hairanlah C-in-C FELF telah memohon kepada MINDEF untuk membekalkannya aset penerbangan ini dalam usaha menentang ancaman PGK.

R-4 di Burma
Sumber:

Boyne, Walter J., How The Helicopter Changed Modern Warfare, Pelican Publishing Co., 2011, hlm. 49-51.

Bersambung....

Tiada ulasan: