Pengikut

Khamis, 4 Oktober 2018

Nak ambil PhD? Bhg 4

Sambungan dari SINI...

OK...IPTA mana menjadi idaman terpulanglah pada anda. Macam saya kata, tepuk dada tanya poket. Oh ya, ini siaran ulangan. Sepertimana coretan saya di suatu ketika dulu, saya berjaya menyakinkan pihak pengurusan UUM untuk memberi diskaun untuk yuran.

Nak tahu bagaimana saya buat saranan itu? Pada awal 2014, sedang berjalan mengelilingi Tasik Darulaman saya terserempak dengan Prof Dato' Seri Dr Mohamed Mustafa bin Ishak, Naib Cancelor UUM ketika itu. Ini peluang baik bagi saya. Saya memang 'kenal'nya, hanya beliau saje yang tak kenal saya...He...He...He. Selepas beri salam, saya maklumkan yang saya dah daftar sebagai pelajar di UUM. Tanpa beat around the bush, saya tanya le sama ada UUM boleh beri diskaun kepada warga emas yang berminat melanjutkan pelajaran di UUM sepertimana yang dipraktikkan oleh USM. Jawapannya ialah buat permohonan dan akan dipertimbangkan.

Apa lagi, balik rumah saje, melayanglah emel kepada VC. Tak lama kemudian, saya bertanya kepada Prof Dr Hassan Ali, Timb Naib Cancelor (Akademik & Anatrabangsa), kariah masjid taman saya, mengenai permohonan saya. Jeng...Jeng...Jeng. Beliau memaklumkan UUM senat telah meluluskan warga emas berumur 60 tahun dan ke atas diberi 50% diskaun terhadap yuran pengajian. Syukur alhamdulillah di atas rezekiNya.

Jumlah yuran pengajian saya tak sampai RM20k saje. Mana nak dapat yuran serendah ini untuk PhD? Setakat ini, saya percaya hanya saya seorang yang mengguna kemudahan ini. Jadi para veteran, apa lagi nak tunggu. Jangan lepaskan peluang ini.

Apa seterusnya? Pergi le mengadap supervisor. Bincang dengannya apa yang perlu dilakukan. Mind you, bukan tugas supervisor untuk membantu cari data atau menulis tesis anda. Beliau berperanan sebagai guide saje. Selainnya terpulang kepada anda. Perbincangan sulung ini tertumpu kepada penyenyediakan proposal kajian. Apa yang perlu dibincang dalam proposal? Perkara yang anda suka atau tak suka dan tak boleh lari ialah:

  1.   Pengenalan.
  2.   Permasalahan Kajian.
  3.   Perosalan Kajian.
  4.   Objektif Kajian.
  5.   Signikan Kajian.
  6.   Skop Kajian.
  7.   Sorotan Literatur.
  8.   Metodologi Kajian.
  9.   Pembahagian Bab.
10.   Penutup.

Saya beno2 sarankan anda dengar  nasihat supervisor dalam menyediakan proposal itu nanti terutama yang membabitkan perkara 2 hingga 6 di atas. Jangan simply hentam saje macam saya.

Bila dah dapat buah fikiran supervisor, mula le menulis proposal. Ini juga nak pesan. Sebelum itu, baca dengn teliti Format Tesis berikut:
Jangan jadi macam saya. Setelah 3 tahun baru tahu kewujudan panduan ini dan didownloadkan. Akibatnya habis 'lari' draf saya. Dalam terma ketenteraan, panduan ini lebih kepada Minor SD (Staff Duties). Antara lain, penggunaan fon Times New Roman, saiz fon 12 untuk teks dan 14 untuk TABLE OF CONTENT dan CHAPTER ONE, etc; nombor halaman di bawah tengah. Sementara marjin top edge:2.5 cm; right side 2.5 cm; left side; 4.0 cm; bottom edge:2.5 cm. Style penulisan pula menggunakan format APA. Senang cakap, download saje format tu. Ingat...Setiap IPTA ada formatnya sendiri. Dari perhatian saya, sebuah IPTA menghendaki muka halaman di atas kanan.

Sekali lagi saya ingatkan, jangan pandang enteng perkara ini sama sekali. Bayangkan saya yang sudah sebati dengan style Military SD, seperti tidak menggunakan noktah selepas singkatan kata Mej Dr Nor Ibrahim Bin Sulaiman dikatakan TIDAK mengikut APA system. Cara menulis yang betul  ialah Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman. Selain itu, bila perkataan diitalickan. Dan banyak lagi le!

Memadai le setakat ini. Bersambung, in syaa Allah.

Tiada ulasan: