Pengikut

Selasa, 14 April 2020

USIA PUNCA NAHAS PESAWAT NURI?


Without the enormous support from the helicopter force, we in all likelihood would still be fighting the communists in the jungle. Lt Jen Tan Sri Mohamed bin Ngah Said TUDM (B) PTU (Allahyarham), bekas Panglima Tentera Udara. (RMAF: The Helicopter Force).

Januari 2020 sungguh terkesan kepada penulis dan mungkin juga mereka yang terbabit dengan helikopter Sikorsky S61A-4 Nuri, iaitu derivasi Sikorsky S61 Sea King. Panglima Angkatan Tentera (PAT) dan Panglima Tentera Udara (PTU) telah mengumumkan bahawa perkhidmatan Nuri ditamatkan. Mereka menjelaskan faktor kos penyelenggaraan pesawat yang tinggi dan ‘long-lead time’ untuk mendapatkan alat ganti merupakan faktor-faktor perkhidmatan si Burung Besi terpaksa ditamatkan. Keberkesanan aset pertahanan yang telah banyak menyumbangkan kepada keselamatan dan pembangunan negara terbukti apabila kerajaan telah memperolehi sejumlah 43 buah pesawat. Pesawat pertama, FM1141, tiba di Pelabuhan Swettenham (Pelabuhan Klang) pada Januari 1968 sementara tiga buah pesawat terakhir tiba pada Jun 1978. Alasan pihak berwajib ini dengan jelasnya menyanggah sesiapa yang berpandangan bahawa usia pesawat secara purata hampir setengah abad adalah faktor utama Nuri mengalami kemalangan. Malahan terdapat pihak tertentu yang mendesak supaya Nuri diganti dengan pesawat baharu, alasan mereka agar dapat menyelamat nyawa anak kapal yang berada dalam pesawat.

Bersandarkan tanggapan golongan tersebut, penulis mengandaikan mereka mengaitkan usia pesawat menyebabkan berlakunya masalah teknikal yang akhirnya berlakunya nahas. Penulis akui bahawa penulis bukanlah seorang yang pakar dalam bidang penerbangan atau operasi pesawat tetapi penulis hanya bersandarkan pada sekelumit pengalaman dalam bidang ini sementelah pernah berkhidmat sebagai seorang juruterbang helikopter Nuri. Penulis telah banyak terlibat dalam operasi yang dilancarkan oleh pasukan keselamatan menentang ancaman pengganas komunis di Semenanjung pada suatu ketika dahulu. Di samping itu, penulis juga banyak menimba pengalaman semasa bekerja di Airod, iaitu sebuah depot baik pulih pesawat.

Berlandaskan pada tanggapan mereka yang mendesak agar perkhidmatan Nuri ditamatkan, persoalannya ialah bagaimana sebuah helikopter TUDM, Agusta A109C - M38-02 - yang baru dipasang di Pelabuhan Klang telah ditimpa kemalangan di TUDM Subang semasa penerbangan feri dari Pelabuhan Klang ke TUDM Kuala Lumpur pada 19 September 1990 setelah berhadapan dengan masalah teknikal? (Lihat di SINI). Pesawat tersebut terpaksa dilupuskan daripada inventori TUDM! Bagaimana pula dengan sebuah helikopter Super Puma Mk2 kepunyaan Bond Offshore Helicopters yang ditimpa kemalangan di North Sea dan mengakibatkan kesemua 14 penumpang dan dua orang kru telah terkorban pada 1 April 2009? (Lihat di SINI). Pesawat berkenaan diperoleh syarikat tersebut pada 2004 dan punca kemalangan ialah masalah teknikal, iaitu kegagalan kotak gear utama dan kipas utama tercabut. Kesan daripada kemalangan tersebut, para pekerja pelantar minyak di North Sea enggan menaiki Super Puma. Selain itu, sebuah Airbus Helicopters EC725 Caracal kepunyaan Tentera Udara Perancis mengalami masalah teknikal yang menyebabkan berlakunya kemalangan di Burkina Faso pada 29 November 2014. (Lihat di SINI). Dalam insiden ini, seorang anggota tentera Perancis terkorban manakala dua orang lagi cedera. Helikopter pertama jenis ini berada dalam inventori Tentera Udara Perancis pada 2005.


Salah sebuah daripada 2 buah Agusta A109C yang diperolehi oleh TUDM untuk  penggunaan VIP/VVIP. Gambar hiasan

 
Super Puma Mk2 kepunyaan Bond Offshore Helicopters. Gambar hiasan

EC725 Caracal kepunyaan Tentera Udara Perancis . Gambar hiasan

Selain nahas melibatkan helikopter, masalah teknikal turut menghantui pesawat sayap kaku. Pesawat B737 MAX yang hanya setahun beroperasi dengan Lion Air telah ditimpa kemalangan sejurus berlepas dari Jakarta pada 29 Oktober 2018 dan mengorbankan 189 anak kapal dan penumpang. (Lihat di SINI). Seterusnya disusuli oleh pesawat B737 MAX kepunyaan Ethiopian Airlines pada 10 Mac 2019. Insiden berlaku sebaik sahaja pesawat berlepas dari Addis Ababa dan telah mengorbankan kesemua 157 orang yang berada dalam pesawat.  (Lihat di SINI). 


Bangkai B737 MAX Lion Air

Serpihan B737 MAX Ethiopian Airlines

Contoh-contoh di atas membuktikan bahawa usia pesawat bukan penentu berlakunya nahas.

TUDM mengkategorikan lapan punca sesuatu nahas membabitkan pesawat mereka. Antara yang memberikan kesan dan mudah difahami oleh rakyat ialah masalah teknikal dan faktor anak kapal. Rakyat tidak diberitahu dapatan Lembaga Penyiasatan nahas pesawat. Sehubungan dengan itu, adalah sukar untuk mengetahui peratusan kategori punca nahas. Semenjak Nuri diperkenalkan di Malaysia pada Januari 1968 hingga Januari 2020, sejumlah 18 buah Nuri daripada 43 yang berada dalam inventori telah dilupuskan akibat terlibat dalam nahas. Daripada 18 buah yang dilupuskan, berapa peratus nahas berlaku akibat masalah teknikal? Berapa peratus akibat faktor anak kapal? Mungkin punca nahas Nuri FM1715 tergolong dalam kategori hazard kerana ditembak oleh pengganas komunis pada 26 April 1976 semasa Op Gubir II. Sementara dua insiden di Genting Sempah pada 13 Julai 2007 dan Pulau Perak pada 23 Disember 2013, dengan rasminya pihak TUDM mengumumkan bahawa punca nahas tiada kaitan dengan masalah teknikal. Malahan, akhbar The Star (28 September 2007) yang bertajuk – Board of inquiry blames Nuri crash on pilot’s decision - dengan jelasnya melaporkan bahawa punca insiden di Genting Sempah adalah disebabkan faktor anak kapal! (lihat di SINI).
Nahas Nuri-M23-15 di Pulau Perak, Selat Melaka pada 23 Disember 2013

Utusan Malaysia, 28 Disember 2013. Dapatan mengenai nahas Nuri - M23-15 - di Pulau Perak pada  23 Disember 2013

Pesawat sama seperti kereta. Ia memerlukan penyelenggaraan. Bagaimanapun, penyelenggaraan pesawat dikawal selia oleh pihak berwajib bagi menentukan ia layak terbang (airworthy). Pengawasan selenggaraan pesawat begitu ketat sekali. Sama seperti pesawat lain dalam industri penerbangan yang mementingkan tahap penyelenggaraan yang rapi selari dengan peruntukan peraturan yang ketat, Nuri juga diselenggarakan selari dengan piawaian TUDM yang juga ketat. Secara ringkasnya, TUDM menetapkan pemeriksaan berkala untuk semua pesawat dalam inventorinya selari dengan saranan oleh Original Equipment Manufacturer (OEM). Perlu dijelaskan penggunaan istilah penyelenggaraan pesawat hanya membabitkan rangka pesawat (airframe), tidak termasuk pelbagai komponen seperti enjin, kotak gear, kipas utama dan ekor, dan sebagainya. Perlaksanaan pemeriksaan terhadap pesawat bersandarkan pada sesuatu tempoh atau jam penerbangan, mana yang lebih awal. Sebagai contoh, pesawat Nuri diselenggara mengikut jadual Check 1 hingga 5.

Sebelum Check 5, pesawat Nuri menjalani Check 1 setiap 60 jam, Check 2 setiap 180 jam, Check 3 setiap 540 jam, Check 4 setiap 1080 jam, Check 5 setiap 4320 jam. Check 1 hingga Check 2 dilaksanakan di barisan pertama, iaitu di pangkalan, sementara Check 3 hingga Check 5 di Airod. Aktiviti-aktiviti semasa Check 5 merangkumi rangka pesawat dileraikan, membaiki apa jua kerosakan yang terdapat pada struktur pesawat, pendawaian semula dan mengecat. Ia akan diperiksa dengan teliti menggunakan pelbagai kaedah, termasuk x-ray dan NDT (non-destructive test), bagi menentukan tiada sebarang rekahan dan karat. Selepas menjalani Check 5 dan setelah melakukan ujian penerbangan (test flight), pesawat kini berstatus seperti baharu, iaituu sifar jam penerbangan!


Walau bagaimanapun, pemeriksaan dan baik pulih (overhaul) terhadap komponen-komponen tidak semestinya selari dengan tempoh pesawat menjalani pemeriksaan yang dijelaskan di atas. Terdapat komponen tertentu, seperti enjin GE T58-100 yang akan menjalani “hot end inspection” setiap 1000 jam dan baik pulih setiap 2000 jam. Proses baik pulih ini melibatkan enjin tersebut dileraikan bahagian-bahagiannya dan menjalani ujian NDT bagi menentukan tiada sebarang rekahan/cacatan. Jika terdapat kecacatan, item berkenaan akan diganti. Seterusnya enjin menjalani proses “engine test run” bagi menentukan tiada perubahan pada kuasa enjin. Proses yang sama turut dilalui oleh komponen lain seperti kotak gear utama yang dibaik pulih setiap 1800 jam, tail rotor gear box setiap 3800 jam,  main rotor head setiap 1500 jam, tail rotor head setiap1700 jam. Berbeza dengan komponen-komponen ini, kipas utama dan ekor tidak dibaik pulih sebaliknya diganti dengan yang kipas baharu; kipas utama diganti setiap lebih kurang 5000 jam. Sama seperti pesawat, selepas menjalani baik pulih, status komponen-komponen tersebut adalah seperti baharu, iaitu sifar jam penerbangan.

Walaupun Nuri berada dalam inventori TUDM hampir setengah abad, jam penerbangan tertinggi yang dicatat oleh pesawat hanyalah lebih kurang 14000 jam sementara catatan terendah ialah lebih kurang 10000 jam. Jam penerbangan ini jauh berbeza dengan pesawat jenis ini yang digunakan oleh lain-lain operator. Terdapat operator yang pesawatnya mencatat 40000-60000 jam penerbangan. Sebagai contoh, pesawat S61 Sea King pertama versi awam, nombor siri 61-032 kepunyaan Los Angeles Airways yang diperoleh pada 1961, telah mencatat 45749 jam penerbangan 50 tahun kemudian, iaitu pada 2011. Pada tahun 2011 pesawat tersebut yang telah dipindah milik kepada VIH Aviation Group Ltd, Canada, masih beroperasi di Australia, manakala terdapat helikopter British International Helicopters yang berperanan sebagai platform ke pelantar minyak pesisir pantai mencatat lebih 40000 jam penerbangan. 

Di samping menentukan Nuri menjalani pemeriksaan-pemeriksaan yang dibincangkan di atas, pada tahun 2009 TUDM bersama dengan pihak-pihak tertentu telah melakukan “Tear Down Inspection” ke atas pesawat M23-03, iaitu pesawat yang mencatat jam penerbangan tertinggi, lebih kurang 12000 jam. Objektif pemeriksaan  ialah untuk memastikan struktur pesawat tidak mengalami masalah. Dapatan pemeriksaan tersebut merumuskan bahawa pesawat masih boleh digunakan selama 15 tahun lagi, iaitu sekurang-kurang sehingga 2024. Berlandaskan kepada dapatan tersebut, buat permulaan empat buah pesawat telah diserahkan kepada Tentera Darat Malaysia pada 20 Mac 2015 bagi meningkatkan keupayaan operasi Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD). Juga diumumkan bahawa kokpit Nuri akan dinaiktaraf daripada sistem analog kepada kokpit kaca digital (glass cockpit) selain sistem navigasi dan komunikasi terkini. Pertukaran sistem ini boleh membantu juruterbang dalam pengurusan kokpit supaya dapat mengendalikan pesawat dengan lebih selamat. Pesawat pertama dengan pemasangan sistem ini diterima pada 24 Mac 2017. Dengan perkembangan ini, Nuri akan terus memberikan perkhidmatannya kepada keselamatan dan pembangunan negara.

Bersandarkan hujahan di atas, penulis berpendapat  tiada korelasi antara usia dengan nahas pesawat. Usia pesawat menjadi faktor sekiranya pesawat tidak diselenggara seperti yang disarankan oleh OEM. Keadaan ini mungkin disebabkan produksi pesawat tersebut dihentikan. Ekoran itu, komponen-komponen pesawat terbabit sukar diperolehi atau melibatkan kos yang tinggi untuk mendapatkannya. Dalam keadaan begini, operator mengambil risiko tinggi jika pesawat terus digunakan. Sebagai contoh, Boeing B-52 Stratofortress yang mula berada dalam inventori Tentera Udara Amerika Syarikat semenjak 1955, masih digunakan sebagai pesawat pengebom strategik.

Keadaan ini sudah pasti tidak mungkin berlaku kepada aset-aset penerbangan TUDM yang mengutamakan keselamatan. Penekanan TUDM terhadap keselamatan ini diterjemahkan dengan wujudnya prosedur ketat dalam usaha mengawal selia penyelenggaraan aset-aset mereka. Persoalan mengenai kos atau long lead time untuk memperolehi alat ganti adalah di luar skop nukilan ini.

Diharapkan nukilan ini sedikit-sebanyak dapat mencerahkan pembaca mengenai aspek penyelenggaraan pesawat amnya, Nuri khususnya. Setiap yang bermula pasti akan berakhir. Dengan penamatan perkhidmatan Nuri, kini berakhirnya riwayat sebuah aset bantuan udara yang menjadi platform utama dalam usaha kerajaan menangkis ancaman terhadap kedaulatan negara di samping menyumbang bakti kepada pembangunan negara. Kini Nuri@Burung Besi hanya tinggal dalam kenangan!

Tiada ulasan: