Pengikut

Selasa, 28 September 2010

Lagi Mangsa Jerangkap Samar

Pembaca...Di bawah ini saya menciplak (dengan izin) cerita penulis "19 RAMD MEKANIS DI SOMALIA" (di sini), iaitu Lt Kol Dr Syed Othman bin Syed Omar PhD. Saya pasti ramai yang masih belum membacanya. Beliau menceritakan bagaimana beliau telah hilang pancaindera penglihatan kedua-dua matanya angkara jerangkap samar. Saya ada menulis kisah ringkas di sini.



            


Jerangkap samar...tidak mengenal kawan atau lawan. 
(Maaf kerana muka surat tidak tersusun). Buku ini boleh diperolehi dengan menghubungi beliau melalui nombor 0192356190.

8 ulasan:

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles berkata...

Assalamualaikum Mejar Nor,

Ramadan tahun lepas, saya dan rakan-rakan saya bertandang ke rumah beliau mendengar kisah beliau selama 5 jam. Tidak terasa letih mendengar cerita beliau.Kami sempat merakamkan video tentang beliau dan boleh dilayari di sini: www.flickers.my.

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Waalaikumussalam DR Bubbles,

Saya ada mencadangkan kepada PLKN & BTN agar menjemput veteran seperti Dr Syed untuk menceritakan pengalaman beliau kepada peserta kursus-kursus tersebut. Saya pasti ini akan menyemarakkan semangat patriotisme golongan remaja agar berbangga dengan negara Malaysia tercinta ini. Tapi apakan daya...respons pun tiada!

Abah berkata...

Tuan,

Cuma sekadar membetulkan sedikit fakta iaitu En Mohsain (PWII) adalah anggota Tp Semboyan Skn Bantuan sama dengan saya bukan anggota X Skn seperti yang dinyatakan.

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Abah,

Terima kasih. Sudah dibetulkan.6 RAMD masih sedang mencari pusara arwah Lt Kol Ahmad Rashid. Saya mencadangkan kepada pegawai berkenaan agar menghubungi unit arwah.

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan,

27220 L/Kpl Azit Md.Isa, watak hidup dlm cerita diatas adalah pakcik saya, abg kpd ayah sy, 28212 Sjn Aris bin Md.Isa (x-3rd Renjer), tidak tahu kisah mengenai beliau semasa berkhidmat, ttp bila membaca kisah diatas, bangga rasanya :D terhadap pakcik saya.

Lokasi beliau skarang:
Azit Md.Isa (nama kg: Ajit Tong/Tun)-sebut nama nie jika mencari
Kg.Bukit Kechil, Pantai Acheh, Balik Pulau, Penang.

Ada kisah ayah saya semasa menaiki Nuri semasa sortie, dimana Nuri terbang secara mendongak ke atas dan hampir mencecah pucuk kelapa sehingga AQM arahkan anggota move forward ke arah cockpit, barulah stabil semula :D...

Satu lagi cerita ayah, kisah Aloutte Gunship hampir2 friendly fire semasa hendak membuat strafing akibat salah maklumat. Laporan dihantar mengatakan gunship boleh strafe kawasan sasaran ttp platon/unit ayah saya masih belum beredar dr situ. Kalau tidak kerana kecekapan mark2 eyeballs pilot/gunner, sure sy tk jumpa ayah saya hari nie :D kena HE bullet yg mengerunkan. Ayah saya ckp, HE bullet dr gunship meletup mcm bom bila kena sasaran. Sbb itulah bandits/PK cukup gerun dgn Aloutte gunship kita :D bila strafing...Gunship dh menyereng ready nak strafing...Alhamdulillah semua anggota selamat

Mohd Saiful
ayah: 28212 Sjn.Aris Md.Isa

Tanpa Nama berkata...

Peristiwa heli ditembak di GUBIR berlaku semasa saya ditingkatan 5. Bila saya baca blog tuan baru saya dapat tahu cerita secara terperinci. Sungguh menarik sekali dan kerana peristiwa di GUBIR ini jugalah lepas tamat MCE 1977 saya cuba memohon Pegawai kadet TUDM tapi nasib tidak menyebelahi saya kerana gagal dalam peringkat akhir pemilihan. Saya akan terus membaca tulisan tuan.

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Anonymous,

Terima kasih kerana membaca 'Kisah Benar' ini hasil sumbangan dari mereka yang terlibat secara langsung.

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan,

Kalau x silap saya, cerita yg tuan tulis ini hampir sama dengar cerita DARAH SATRIA. Adakah cerita di dalam filem itu berkisahkan Dr Syed?