Petikan dari draf "Nuri@Burung Besi Dalam Kenangan"...
PGRS pula tidak melepas peluang untuk
melakukan serang hendap terhadap pasukan keselamatan seperti yang berlaku pada
26 Mac 1972 di Lundu dalam Divisyen Pertama. Pada pagi hari tersebut, konvoi
yang terdiri dari sebuah Land Rover dan dua buah trak Bedford 3-ton berlepas
dari Markas Taktikal 7 Renjer, Lundu menuju ke Kem Biawak yang merupakan Pos Gabungan
ATM/TNI. Land Rover dinaiki Kpl Salleh (pengimpal) sementara
Spr Md Desa sebagai pemandu. Mereka adalah anggota Pasukan Kejuruteraan dari No
3 Skuadron Jurutera yang berpangkalan di Kem Penrissen, Kuching. Kehadiran anggota
Jurutera ini adalah untuk melakukan pemeriksaan dan membaiki masalah
membabitkan sistem perairan yang memerlukan perkhidmatan pengimpal di kem
tersebut. Pergerakan anggota jurutera diiringi oleh dua buah trak Bedford 3-ton
yang diketuai oleh 15567 Sjn Basha bin
Sulaiman, Sarjan Platun Mortar; setiap satu Bedford 3-ton membawa sembilan
orang anggota dari Markas Kompeni. Setelah pembaikan dilaksanakan dan selepas
makan tengah hari, mereka bertolak semula ke Lundu pada lebih kurang jam 3:30 petang.
Aturan pergerakan masih mengekal aturan gerakan yang sama seperti pergerakan ke
Biawak pagi itu, iaitu konvoi didahului oleh Land Rover. Mengikut perancangan,
anggota kejuruteraan akan bermalam di Lundu sebelum pulang ke Kuching keesokan
hari.
Cuaca ketika itu panas terik. Keadaan
diburukkan terutama kepada mereka dalam trak Bedford tanpa bumbung kerana terpaksa menghidu debu yang
berterbangan sementelah jalan dari Biawak ke Lundu masih belum diturap dengan
tar. Walaupun berhadapan dengan debu, jalan ke persimpangan Kampung Jangkar,
iaitu lebih kurang 5 km dari Kem Biawak dan 10 km dari Kem Titi Akar, agak
lurus dan selesa. Keadaan topografi hanya terdapat tebing di kiri dan kanan
jalan namun ketinggiannya hanya lebih kurang ketinggian Land Rover sahaja di
sebelah kiri. Kawasan beberapa meter dari tebing-tebing hingga ke pinggir hutan
agak bersih tanpa semak-samun. Selain
itu terdapat beberapa batang balak di pinggir hutan di sebelah kiri dan kanan
tebing yang kedudukan kebanyakannya mendatar dengan jalan. Pada lebih kurang
jam 3:45 petang, konvoi melalui jalan lurus ini dan tiba-tiba
‘bang...bang...bang.’ Mereka sudah berada dalam zon membunuh serang hendap segerombolan
musuh terdiri daripada lebih kurang 30-40 anggota yang terdiri dari kaum lelaki
dan perempuan daripada Kompeni Kedua PGRS. Kumpulan gerila komunis ini yang merupakan
paling ganas dan aktif di kedua-dua Divisyen tersebut telah memuntahkan peluru ke arah ketiga-tiga
kenderaan. Tembakan musuh telah terkena cermin hadapan sebelah kiri Land Rover
membuatkannya pecah. Alangkah terkejutnya Kpl Salleh!
Lantas beliau mengarahkan pemandunya memecut ke Kem Titi Akar yang
menempatkan Ferret Scout Car No 1 Trup, Skuadron A, 3
Peninjau
untuk meminta bantuan.
untuk meminta bantuan.
Kesan tembakan bertubi-tubi ke arah trak
Bedford di belakang Land Rover membuatkannya gagal dikawal lalu tersadai di
tebing sebelah kiri jalan yang juga merupakan kedudukan musuh. Tembakan musuh
telah mencederakan 928353 Rjr Zainuddin bin Ahmad yang diciumi oleh tiga butir
peluru di lutut kiri, jari telunjuk kanan dan dada di bawah ketiak sehingga
darah membuak keluar dari mulutnya. Sejurus kemudian beliau jatuh tertiarap ke atas
lantau. Sementara itu, tembakan musuh
telah mengorbankan serta merta pemandu trak Bedford kedua sehingga mengakibatkan
kenderaan tersebut terbalik di tebing sebelah kanan jalan. 930474 Rjr Shahar
bin Yayaha yang diciumi oleh peluru musuh terus pengsan. Dalam keadaan begitu
kelam-kabut, Kpl Yahaya telah terjun dari kenderaan dan menyembunyi diri.
Serangan ini telah mengorbankan beberapa anggota serta merta dan ada yang
cedera parah. Setelah memastikan wira-wira negara sudah lumpuh, satu kumpulan pengkhianat
negara turun dari lokasi serang hendap dan naik ke atas kenderaan untuk
merampas senjata-senjata dan set radio.
Menurut 928353 L/Kpl Zainuddin bin Ahmad, kedudukan kenderaan berada
dalam zon membunuh menghalang mereka bertindak balas. Beliau selanjutnya
memberitahu beliau yang tertiarap di lantai kenderaan dan menyamar mati, dicampak
oleh musuh ke jalan raya bersama mangsa-mangsa lain bak membuang sampah. Sungguh
zalim! Mengimbau kembali insiden ini, beliau menceritakan tanpa diduga bak
cerita filem, tiba-tiba hujan panas turun dengan lebatnya selama lebih kurang
lima minit seolah-olah mahu membersihkan jalan laterit yang dibanjiri dengan
darah pejuang-pejuang negara!
Apabila tiba di Kem Titi Akar yang terletak di
persimpangan Lundu-Biawak-Semantan, Kpl Salleh memaklumkan kepada trup mengenai
serang hendap tersebut. Sebaik sahaja mendengar berita tersebut, tanpa arahan
dari ketuanya, Kpl Jamaluddin bersama pemandu kenderaan Ferret Scout telah memecut
ke lokasi kejadian. Apabila tiba di lokasi, beliau telah memuntahkan peluru
mesingan Browning 303 yang dipasang pada kenderaan tersebut. Menyedari kehadiran kenderaan Ferret Scout
membuat petualang negara segera berundur tetapi mereka berjaya merampas beberapa
senjata Self Loading Rifle (SLR), sub-machine gun (SMG) dan set radio. Tidak
lama kemudian, trup dari 1 Peninjau tiba di lokasi. Dengan kehadiran trup ini,
musuh terus beredar. Menurut L/Kpl Zainuddin lagi,
beliau dan 452752 Rjr Alimin bin Ibrahim dimuatkan dalam Ferret Scout dan
dibawa ke Lundu. Mereka terpaksa berdiri sepanjang perjalanan ke Titi Akar
kerana kenderaan tersebut tiada tempat untuk penumpang. Dari Titi Akar mereka
dipindahkan ke Hospital Lundu untuk mendapat rawatan. Walau bagaimanapun, kecederaan
mereka begitu serius dan Hospital Lundu tiada kemampuan untuk merawat mereka
sebaliknya mereka perlu dihantar ke Hospital Umum Kuching untuk mendapatkan
rawatan sewajarnya untuk menyelamatkan mereka. Persoalan yang dihadapi oleh 7
Renjer ialah bagaimana mangsa-mangsa dihantar ke Kuching. Malam sudah menjelang
dan penghantaran melalui jalan raya tidak dapat dilakukan kerana feri untuk
menyeberang Sungai Lundu tidak beroperasi dari jam 6:00 petang hingga 6:00 pagi
keesokan hari selain mengambil masa lama dan juga berbahaya. Pilihan terbaik
ialah meminta perkhidmatan Nuri. Justeru, 7 Renjer telah menghubungi 3 BIM
memohon supaya Nuri membuat penerbangan casevac malam itu.
Keadaan Land Rover yang dinaiki oleh anggota Pasukan Jurutera. Sumber: Kol
Suhirtharatnam a/l Kulatratnam (B)
Keadaan trak
Bedford 3-ton yang berada di belakang Land Rover tersadai di tebing sebelah kanan
jalan. Sumber: Kol Suhirtharatnam a/l Kulatratnam (B)
Keadaan trak
Bedford 3-ton di belakang sekali tersadai terbalik di tebing sebelah kiri jalan
yang menjadi lokasi petualang negara. Sumber: Kol Suhirtharatnam a/l
Kulatratnam (B)
Apakah instrumen yang bawa 2 orang mangsa tersebut? Dah tentu le Nuri. Tapi masalahnya Nuri tidak dibenar melakukan penerbangan di waktu malam? Siapa yang nak benarkan penerbangan tesebut? Siapa pula kru?
Pokoknya, mana lebih penting...Nyawa atau SOP?
Nak tahu cerita selanjutnya, beli le buku yang dah 60% siap. Itu pun jika diizinkanNya, wallahualam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan