Sambungan dari SINI...
Persoalannya, adakah pengganas komunis hanya berdiam
diri sahaja melihat kehadiran anggota PPH di selatan Negara Gajah Putih begitu
sahaja? Sudah tentu tidak sama sekali. Kehadiran PPH sedikit-sebanyak membatas
aktiviti mereka. Jadi tidak menghairankan mereka berusaha untuk melakukan
sesuatu untuk menyingkir PPH dari ‘safe salient.’
Peluang yang ditunggu-tunggu menjelma semasa Op Gubir
II pada April-Mei 1976. Operasi ‘unilateral’ ini menyaksikan pengkhianat negara
telah berjaya menembak sebuah helikopter Nuri yang mengakibatkan kesemua 11
anggota keselamatan dalam pesawat terkorban pada 26 April 1976. Mereka
menghasut penduduk Betong untuk melancar tunjuk perasaan supaya kerajaan Seni
Pramoj, Perdana Menteri Thailand ketika itu, mengusir kehadiran PPH di Betong.
Alasannya ialah pasukan keselamatan Malaysia telah menceroboh negara tersebut. Akibatnya, bermula pada 1 Mei 1976 penduduk
Betong telah mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran. Dan Seni Promoj telah
tunduk terhadap desakan penduduk Betong. Bukan itu sahaja, Perjanjian Kerjasama
Sempadan 1970 (Agreement between the Government of Malaysia and the
Government of Thailand on Border Co-operation) yang
ditandatangani pada 7 Mac 1970 di Bangkok dibatalkan!
Apakah signifikan Perjanjian 1970 itu kepada Malaysia?
Dalam Perjanjian Kerjasama Sempadan 1965, hanya PPH yang dibenar beroperasi di selatan Thailand.
Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dilarang masuk sama sekali. Pihak Thai pegang
kukuh kepada klausa Perjanjian tersebut. Ini terbukti apabila PPH diserang
hendap pada 17 Jun 1968 yang dijelaskan terdahulu. Sebaik sahaja mendapat
berita mengenai kejadian itu, 1 Renjer yang ketika itu membuat giliran bertugas
Kroh, telah berkejar ke lokasi untuk melakukan operasi memburu komunis. Tetapi mereka
dilarang menyeberang sempadan. Akhirnya mereka hanya membantu membawa
mayat-mayat balik ke Kroh.
Bukan itu sahaja. 2 buah pesawat Nuri yang ditugaskan
untuk misi ‘casualty evacuation (casevac)’
keesokan hari, 18 Jun 1968, juga tidak dibenar untuk terbang ke Betong
untuk mengambil mangsa-mangsa yang cedera. Pesawat yang masing-masing dikendali
oleh Sqn Ldr Ben Lee, Ketua No 10 Skuadron, dan Flt Lt Oon L.H. serta kru berlepas
dari TUDM Kuantan pada waktu subuh terpaksa mendarat atas jalan raya
berhampiran dengan lokasi serang hendap. Mangsa-mangsa telah dibawa dari Betong
dengan kenderaan dan menyeberang sempadan untuk diterbangkan ke Pulau Pinang
dan Ipoh.
Batasan ini sungguh mengecewakan pasukan keselamatan
Malaysia! Setelah berbincang dengan pihak Thai, batasan ini berjaya dikendurkan
dengan termeterainya Perjanjian Kerjasama 1970 yang membatalkan Perjanjian Kerjasama
1965. Dalam perjanjian (1970) itu, kedua-dua pihak bersetuju membenar pasukan
keselamatan mereka, termasuk pasukan tentera,
menyeberang sempadan untuk jarak tidak lebih dari lima batu (8 km) untuk
tempoh waktu 72 jam untuk operasi ‘hot pursuit’. Tetapi
operasi itu perlu diiringi oleh pasukan negara terbabit. Dan PPH masih kekal di Betong.
Malaysia terpaksa akur dengan keputusan negara jiran. Pada
6 Jun 1976, penduduk Betong menyaksi 378 orang
anggota Bn 4 PPH dan 21 anggota SB bergerak meninggalkan kem mereka dengan
berjalan kaki sejauh lebih kurang 9 batu untuk balik ke Malaysia. Jarak itu hanya
seandai latihan ‘Jalan Lasak’ sahaja. Antara anggota PPH itu terdapat seorang
pegawai Meriam, Kapt Mukhtar dan 2 anggotanya dari pasukan 3 Meriam. Ketiga-tiga
mereka menyamar sebagai anggota PPH dengan menyarung pakaian seragam dan pangkat
PDRM. Beliau berperanan sebagai ‘Forward
Observation Officer (FOO)’ yang akan
mengarah tembakan meriam jika keadaan memerlukan bantuan bedilan 6 laras meriam
yang larasnya menghala sasaran yang
telah didaftarkan.
Mengapa trup perlu diiringi dengan FOO? Kerana laporan
perisikan menyatakan pengganas komunis akan menyerang hendap wira-wira itu.
Bagi memastikan pergerakan anggota PPH tersebut selamat, pasukan keselamatan
telah mengatur gerak 2 buah pesawat pejuang F5E membuat ‘combat air patrol (CAP)’
di ruang angkasa bersempadan dengan Thai
sementara sebuah helikopter gempur Alouette III turut membuat rondaan. 4 buah
Nuri pula dalam keadaan siap siaga untuk menerbangkan trup ke lokasi terbabit
jika laporan itu menjadi kenyataan.
Rombongan Bn 4 PPH dan SB tiba di Air Panas
dengan selamat. Ketibaan mereka, antara lain, disambut oleh Tan Sri Ghazali
Shafie (Menteri Dalam Negeri), Tun Hanif Omar (Ketua Polis Negara), Brig Jen Dato’
Jaafar bin Onn (Panglima 2 BIM). Bukan sahaja pegawai atasan yang menunggu
ketibaan mereka, malahan mereka terharu apabila melihat penduduk berdiri di kiri-kanan
jalan serta kain rintang “ALLAH
SELAMATKAN PAHLAWAN2 KAMI YANG DIKASIHI” terpapar merintang jalan.
“...bahagian
sempadan Malaysia di situ akan terancam kerana pihak musuh akan mempunyai
pangkalan yang selamat untuk berlatih, merancang, memulakan tindakan serta
berundur ke tempat selamat dengan bermaharajalela.”[1]
Itu kebimbangan pembuat dasar. Bagaimana pula masalah yang akan dialami oleh mereka yang melaksanakan dasar? Selaku Panglima 2 BIM yang bertanggungjawab dalam operasi di negeri Perak, Brig Jen Dato’ Jaafar memberi amaran bahawa PGK akan mempergiatkan lagi aktiviti mereka di Malaysia. Amaran ini berlandaskan sementelah ketiadaan maklumat perisikan daripada anggota SB sementara pengganas komunis mempunyai akses untuk mendapatkan maklumat perisikan, tenaga kerja dan bantuan logistik.
Tetapi Chin Peng lupa peribahasa Melayu: langit tidak selalu
cerah.
Bersambung...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan