Pengikut

Jumaat, 12 Disember 2025

SAR Low's Gully: "Jangan masuk...jangan masuk"

  Sambungan dari  di SINI

The Grand Master’s Commendation

Logo GAPAN/The Honourable Company of Air Pilots. Sumber: SKYbrary


Hari silih berganti. Seperti mana-mana peristiwa - sehebat mana sekali pun - kisah operasi mencari dan menyelamat Low’s Gully pada Mac 1994 perlahan-lahan mula tenggelam daripada ingatan. Itulah resam dunia. Namun, bukan semua. Tanpa diketahui oleh kru penyelamat, kisah mereka telah mendapat perhatian satu institusi berprestij di bawah naungan Ratu Elizabeth II, iaitu ‘The Guild of Air Pilots and Air Navigators (GAPAN),’ yang beribu pejabat di London. Institusi ini telah ditubuh pada tahun 1929 dan kini dikenali sebagai ‘The Honourable Company of Air Pilotssemenjak 2014 dan King Charles pula adalah Penaungnya.[1] Sebab itu, Kol Muhammad bin Yunus, Penasihat Pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London terkejut apabila menerima sepucuk warkah daripada GAPAN bertarikh 30 September 1994 pada 3 Oktober 1994.

 Surat itu memaklum bahawa “...His Royal Highness The Prince Philip, Duke of Edinburgh, has approved the award of the Grand Master’s Commendation to the crew of the S61A-4 helicopter who completed the above rescue.”[2] Ya, Prince Philip selaku ‘Grand Master’ institusi itu bersetuju menganugerah ‘Grand Master’s Commendation,’ kini dikenali sebagai ‘The Grand Master’s Award,’ kepada kru helikopter S61A-4. Asas pencalonan mereka ialah “For their outstanding skill and bravery in rescuing safely five British soldiers lost in Low’s Gully, Mount Kinabalu, Sabah on 25/26 March 1994.”[3] iaitu mereka telah memapar tindakan keberanian bagi menyelamat lima warga British yang hilang di Low’s Gully.

Mereka ialah: (1) Lt  Gabriel Buja Joel TUDM; (2) Lt Nazhar bin Abdullah TUDM; (3) F/Sjn Gobiraja a/l Ayayoo; (4) F/Sjn Sandiran a/l Gopal (B); (5) LUK Mohd Noh bin Bidin; (6) LUK Aris bin Rahaba.

Keenam-enam mereka diundang ke majlis bankuet untuk menerima sijil ‘Grand Master’s Commendation’ yang akan berlangsung di Mansion House, London, pada 29 November 1994. 



Surat daripada GAPAN kepada Penasihat Pertahanan di London.  
Sumber: Koleksi: PW U II Sandiran a/l Gopal (B) 

Kol Muhammad  memanjang undangan tersebut kepada Pejabat Panglima Tentera Udara pada 6 Oktober 1994 untuk tindakan selanjutnya.[4] 
Surat daripada Penasihat Pertahanan di London ke Markas Tentera Udara.  
Sumber: Koleksi: PW U II Sandiran a/l Gopal (B) 

Kad jemputan daripada GAPAN kepada F/Sjn Sandiran a/l Gopal. 
Sumber: Koleksi: PW U II Sandiran a/l Gopal (B) 

Jemputan itu dimaklum kepada para jemputan oleh Markas Tentera Udara (MTU) pada 24 Oktober 1994.[5] Sememangnya satu penghormatan kepada anggota terbabit dan juga negara. Pihak TUDM tiada halangan mereka mengambil cuti tahunan untuk menghadiri majlis tersebut. Namun demikian, di atas sebab tertentu mereka terpaksa menanggung pembiayaan sendiri.[6] Dengan ini, perbelanjaan untuk tiket penerbangan, penginapan dan pengangkutan sepanjang berada di kota raya tersebut. Tiket penerbangan untuk dua hala sahaja berharga RM2,400.00 seorang![7]

 Namun demikian, kru ‘Rescue 08’ - Lt  Gabriel, Lt Nazhar, F/Sjn Gobiraja, dan F/Sjn Sandiran tidak melepas peluang untuk menerima undangan tersebut. Sebaliknya, beban kewangan ini merupakan halangan untuk LUK Mohd Noh dan LUK Aris turut menyertai mereka.[8] Keempat-empat anak kapal mengambil cuti selama lebih kurang seminggu.[9] Lt  Gabriel dan F/Sjn Sandiran membawa pasangan masing-masing manakala F/Sjn Gobiraja tidak membawa isterinya sementara Lt Nazhar pula masih bujang.

 Mereka bernasib baik. Seorang hamba-Nya memahami bebanan kewangan ini. Justeru, beliau berusaha supaya wakil syarikat ‘Sikorsky Aircraft’ di London menaja penginapan sepanjang mereka berada di kota raya tersebut.[10] Selain itu, menyedia pengangkutan semasa ketibaan di London dan pada hari bankuet tersebut. Syarikat berkenaan bersetuju untuk menaja mereka. Mana tidaknya, platform untuk penyelamatan tersebut tidak lain tidak bukan ialah produk keluaran syarikat – Sikorsky S61. Secara tidak langsung peristiwa tersebut telah menonjol imej helikopter Sikorsky. Keprihatinan  insan itu banyak meringan kewangan. Satu kelegaan, syukur alhamdulillah.  

 Para tetamu GAPAN berlepas dari Kuching ke Singapura dengan pesawat ‘MAS’ (MH641) pada jam 11.05 pagi, 25 November 1994. Mereka bermalam di situ untuk penerbangan ke London pada keesokan hari, 26 November 1994. Malam itu, mereka menginap di hotel dengan bayaran RM166.00 sebilik.[11] Keesokan hari, mereka berlepas dengan pesawat ‘SIA’ (SQ320) pada jam 12.30 tengah hari.[12] Setelah melepasi lapan zon masa dan lebih kurang 13 jam di angkasa, pesawat mendarat di Lapangan Terbang Heathrow kira-kira jam 17:30 petang (waktu tempatan), hari yang sama.

 Ketibaan mereka disambut oleh seorang wakil Sikorsky. Mereka dibawa ke hotel 5-bintang berhampiran lapangan terbang; lebih kurang 15 minit perjalanan. Syarikat tersebut telah menempah empat bilik termasuk makan sepanjang mereka berada di London. Pada malam 29 November 1994, wakil Sikorsky menjemput mereka untuk ke majlis tersebut yang bermula pada jam 7:00 malam di Mansion House. Tetamu kehormat ialah Raja Hussein bin Talal al-Hashimi, Raja Jordon. Baginda yang akan menyampaikan anugerah tersebut. Majlis berakhir sebelum jam 10.45 malam.[13] Seperti yang dijanji, wakil Sikorsky membawa mereka balik ke hotel.

Bergambar bersama Raja Hussein bin Talal al-Hashimi, Raja Jordon, selepas menerima sijil di Mansion House  pada 29 November 1994. Dari kiri: F/Sjn Gobiraja, Lt Gabriel, 
Raja Hussein, Lt Nazhar, F/Sjn Sandiran. Sumber: Koleksi PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B)

Sumber: Koleksi PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B)

Asas pemilihan kru Rescue 08 sebagai penerima Grand Master’s Commendation
Sumber:  Eloise Cummins, The Honourable Company of Air Pilots

Dari kiri: Puan Weenie Louis Balan, Lt   Gabriel, F/Sjn Gobiraja, F/Sjn Sandiran, isteri F/Sjn Sandiran,, Lt Nazhar. Sumber: Koleksi PW U II Sandiran a/l Gopal (B)

Dari kiri: Isteri F/Sjn Sandiran, F/Sjn Sandiran, F/Sjn Gobiraja. 
 *****

Semasa berada di London, mereka sempat melawat Mej Ron Foster di kediamannya Tewkesbury, Gloucestershire. Seperti yang dijadual, pada 6 Disember 1994 jam 2.30 pagi, mereka berlepas dari London ke Singapura dengan pesawat SIA (SQ315) dan tiba di destinasi pada lebih kurang jam11.30 malam. Seperti sebelum ini, mereka bermalam di Singapura dan menerus penerbangan ke Kuching  pada keesokan hari, 7 Disember 1994, dengan pesawat SIA (SQ186).

*****

Para pelancong dari Kuching. Dari kiri: F/Sjn Gobiraja, Lt Gabriel, Lt Nazhar, F/Sjn Sandiran. 
Sumber: Koleksi PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B)

Melawat Mej Ron Foster dan isterinya, Puan Jeanette Foster di rumah mereka 
di Tewkesbury, Gloucestershire. Sumber: Koleksi PW U II Sandiran a/l Gopal (B)

*****

Kenangan PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B) semasa di London:

 “Saya pergi seorang sahaja kerana kos ke London mahal. Isteri saya tidak bekerja. Guna duit simpanan. Sebaik tiba di Lapangan Heathrow, seorang wakil Sikorsky daripada kaum Sikh, menunggu kami. Kami dibawa ke hotel 4-5 bintang lebih kurang 10-15 minit perjalanan. Sikorsky menempah empat bilik dan makan ditanggung oleh syarikat tersebut. Bilik besar. Jadi, saya dan Lt Nazhar bersetuju untuk kongsi bilik. Bermakna Sikorsky sewa tiga bilik sahaja walaupun peruntukan untuk empat bilik. Kami beritahu wakil Sikorsky duit bilik satu lagi diberi kepada kami untuk perbelanjaan kami. Dia setuju. Dengan duit itu, kami guna untuk menyewa kereta.

Setiap pagi kami mengambil sarapan sehingga betul-betul kenyang. Sarapan yang dihidang secara bufet. Dalam diam-diam kami ambil roti, bun dan pastri diisi dalam beg kecil yang kami bawa. Nak jimat belanja. Dah datang ke London, bukan nak duduk  dalam hotel sahaja. Nak juga meronda tengok Kota London. Harga makanan amat mahal; kadar tukaran pula sekitar £1 lebih kurang RM4. Tidak mampu kami makan di luar setiap masa.

 Di hotel itu, ada seorang pekerja lelaki Cina dari Johor. Dia mula perasan yang kami tidak pernah muncul untuk makan tengah hari atau makan malam. Selepas 2-3 hari, dia bertanya mengapa kami langsung tidak turun makan tengah hari dan malam.

 Saya berterus terang dengan dia. Kami berada di sini kerana diundang oleh GAPAN untuk menerima ‘Grand Master’s Commendation.’ Pada masa sama, kami ambil peluang melihat-lihat kota raya. Jadi, susahlah  kami balik ke hotel hanya untuk makan tengah hari. Lokasinya pun jauh dari tempat kami melawat.

 Bila dia tahu saja, dia kata: “You guys famous here.” Dia ambil beberapa keratan akhbar. Katanya lagi: You all di muka hadapan akhbar selama tujuh hari berturut-turut.” Lepas itu, dia ajak kami ke ‘bar.’ Di situ, dia  memperkenalkan kami kepada mereka yang berada di situ. Katanya: “Merekalah orang yang menyelamat lima anggota British.” Malam itu, sesiapa yang minum di situ “on the house.”

Bukan itu sahaja. Dia mengatur supaya penyambut tetamu di kaunter untuk memberi kupon untuk mereka. Dengan kupon itu, mereka boleh makan percuma di mana-mana hotel. Mulai hari itu,  setiap pagi mulai hari itu, kami diberi kupon makan - untuk makan tengah hari, makan malam dan juga ‘tea break.’

Bagaimana pun, kami tetap mengambil sarapan yang berat setiap pagi sebelum keluar meronda sepenuhnya masa yang ada. Bantuan kupon itu sangat bermakna bagi kami ketika itu.”

Bersambung...in...sya...Allah...

[1]              SKYbrary, The Honourable Company of Air Pilots. Lihat  https://skybrary.aero/articles/honourable-company-air-pilots (diakses pada 8 Disember 20250.

[2]              Surat daripada The Guild of Air Pilots and Air Navigators kepada Penasihat Pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia, London, bertarikh 30 September 1994, bertajuk ‘Award of the Grand Master’s Commendation To The Crew Of A Royal Malaysian Air Force (RMAF) S61-4 Helicopter Who Rescued The Five British Soldiers Lost In Low’s Gully On 25/26 March 1994.” Sumber daripada koleksi PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B).

[3]              Sijil “Grand Master’s Commendation”; E-mel daripada Eloise Cummins, Events & Awards Co-ordinator, The Honourable Company of Air Pilots, pada 10 Disember 2025.

[4]              Surat daripada Penasihat Pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia, London, kepada Pejabat Panglima Tentera Udara bertarikh 6 Oktober 1994, bertajuk “Awards the Grand Master’s Commendation Kepada Anak Kapal Pesawat Nuri Yang Terlibat Dengan Operasi Menyelamat Di Gunung Kinabalu.” Sumber daripada koleksi PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B).

[5]              Mesej daripada MTU, Awards the Grand Master’s Commendation Kepada Anak Kapal Pesawat Nuri Yang Terlibat Dengan Operasi Menyelamat Di Gunung Kinabalu, MTU/Sek E/60 bertarikh 24 Oktober 1994. Sumber daripada koleksi PW U I Gobiraja a/l Ayayoo (B).

[7]              Maklumat daripada koleksi PW U II Sandiran a/l Gopal (B).

[8]              Penjelasan oleh PW  U I Gobiraja a/l Ayavoo (B) melalui telefon pada 10 Disember 2025.

[9]              Ibid.

[10]            Ibid.

[11]            Ibid.

[12]            Salinan tiket penerbangan daripada koleksi PW U II Sandiran a/l Gopal (B).

[13]            Salinan arahan GAPAN kepada para hadirin daripada koleksi PW U II Sandiran a/l Gopal (B).

 


Tiada ulasan: