Pengikut

Jumaat, 10 Mei 2013

Malam Barisan Kita

Pada 18/4, saya terima panggilan daripada seorang pegawai TUDM bertanyakan sama ada  saya tahu alamat waris para wira TUDM yang terkorban dalam tragedi Gubir pada 26 April 1976 (klik sini). Apabila ditanya kenapa, beliau memaklumkan bahawa TUDM nak menjemput mereka sebagai tetamu TUDM dalam "Majlis Malam Barisan Kita" pada 21/4 di Angkasapuri.

Siaran Langsung di TV2 pada 21/4

Hai, nampak gayanya mejar pencen ni dah jadi 'arkib' pula. He...He...He. Tak apa, bukannya rugi sesen pun lagi pula mereka nak menghargai para wira TUDM yang KIA. Saya hanya mengetahui 3 waris wira-wira terbabit. Jadi, saya pun hantaq le emel berikut....petikan...

'Lanjutan kepada perbualan kita sebentar tadi, waris wira-wira TUDM yang KIA pada 26/04/1976 yang saya tahu adalah seperti berikut:

1. Puan Zena Choo. Anak mendiang Kapt (U) Choo  YB PGB -  http://xnuripilot.blogspot.com/2012/09/a-daughters-quest.html.

2. En Raizal Faris Mustaffa -  Anak arwah Kapt (U) Mustaffa Kamal KPK.

3. En Wan Muzaffar Munsiff -  Anak arwah Lt (U) Wan Munsiff KPK. http://xnuripilot.blogspot.com/2012/09/a-daughters-quest.html.'

Kiri: Wan Muzaffar Munsiff & Raizal Faris Mustaffa dengan jambangan bunga (Ihsan Saudara Raizal)

Saudara Raizal memaklumkan Puan Zena Choo tidak kelihatan malam itu dan di majlis tersebutlah beliau bersua dengan saudara Wan Muzaffar buat pertama kalinya.

Kaki menyibuk ini telah 'panjangkan' coretan ini kepada KP JHEV. Jeng...Jeng...Jeng....Pada 21/4, saya terima emel daripada Pak Jeneral bertanyakan siapa PW  berkenaan. Saya pun responslah dengan menghantar emel, petikan '...Terima kasih diatas keprihatinan Dato' terhadap rentetan warga veteran yang masih menunggu selepas lebih 2 tahun memohon PJM. Beliau ialah 1016143 (580709-02-5699) PW2 KRISHNAN A/L ANDY. Beliau menetap di Jitra.' 

Pada petang 26/4, saya terima panggilan daripada PW2 Krishnan memaklumkan beliau telah menghadiri majlis penyampaian PJM di KTU, Kepala Batas, di waktu pagi. Ia disampaikan oleh YB Menteri Pertahanan. Beliau sungguh gembira menceritakan kepada saya. Saya bersyukur kerana turut menyumbang terhadap kegembiraan beliau.

Saya setuju bebeno dengan pandangan para pengkomen yang mengatakan pingat tersebut tidak sepatutnya mereka yang layak memohonnya. Mereka seharusnya diberi secara otomatik. Tapi apakan daya, dah peraturan begitu tanpa dimaklumkan MENGAPA. Jadi, suka tak suka, terpaksalah isi borang jika seseorang tu nakkan PJM. Lepas tu, tunggu...tungggu...dan terus menunggu....Kesian kita!!!!

Tiada ulasan: