Bersambung dari KLIK DI SINI
Nasib 6 RAMD agak malang sekali!
Sepanjang diatur gerak ke kawasan operasi Op Selamat Sawadee (22 Julai 1978-31
Ogos 1978), unit tersebut telah mengalami tiga anggotanya terkorban (Killed
In Action [KIA]) dan 10 tercedera (Wounded In Action [WIA]). Paling
malang terpaksa dipikul oleh Kompeni Delta. Ketiga-tiga KIA membabit anggota
kompeni tersebut. Mereka terkorban akibat pertembungan dengan musuh
laknatullah. Dua wira negara yang menyahut panggilan Pencipta, 30429 Pbt
Mustafa bin Mohd Yusof dan 1015561 Pbt Arif bin Hamid, pada 14 Ogos 1978 telah
dikisahkan sebelum ini.
Anggota pertama yang gugur akibat peluru yang tidak
kenal sasarannya ialah 22297 L/Kpl Saidi bin Ismail berlaku
pada 26 Julai 1978. Pada hari tersebut, Lt Mohd Yunos bin Hassan selaku Ketua
Kompeni Delta, mengarahkan tiga kumpulan membuat rondaan keselamatan (clearing patrol)
di kaki bukit. Markas Kompeni terletak di atas bukit. Salah satu kumpulan ini
diketuai oleh L/Kpl Saidi dari kumpulan bantuan GPMG, Markas Kompeni.
Malang tidak berbau! Semasa dalam perjalanan balik,
pada jam 5:30 petang tanpa sebarang petanda, tiba-tiba: “bang...bang...bang.”
Musuh yang siap sedia menunggu ketibaan anggota pasukan keselamatan
menyemburkan peluru mereka terhadap peronda. “Allah”: teriak L/Kpl Saidi dan
terus tersungkur. Sebutir peluru telah menembusi kening kirinya dan keluar atas
cuping telinga kanan! Tetapi beliau masih hidup. Lain-lain anggota menembak balas. Seperti lazimnya, pengkhianat
negara seterusnya beredar. Setelah yakin
musuh telah beredar, kepala mangsa dibalut dengan kain pembalut
sementara beberapa anggota membuat strecer dengan menggunakan hammock untuk
mengusung L/Kpl Saidi. Walaupun perit
mengusung hingga lutut mencecah dagu mendaki bukit, namun semua
keperitan diketepikan demi menyelamatkan rakan seperjuangan.
Pertempuran ini turut didengar oleh Lt Mohd Yunos
bin Hassan, Ketua Kompeni. Beliau seterusnya mengarahkan saki baki anggota di
Markas untuk ‘stand-to.’ Seterus beliau mengarahkan mereka membantu
mengusung L/Kpl Saidi di waktu yang sama menghubungi Markas Taktikal 6 RAMD
meminta bantuan helikopter untuk misi casevac. Malam hampir tiba. Mereka
mempunyai penuh harapan si Burung Besi akan datang kerana ini adalah casevac,
bukan bodevac; mangsa masih hidup dan perlu mendapat rawatan sewajarnya
demi untuk menyelamatkannya. Ketika itu masih tiada LP atau kawasan lapang
untuk Nuri mendarat. Dalam keadaan ini, mangsa akan dinaikkan melalui kaedah winching.
Masalahnya terdapat sebatang pokok besar dan tinggi yang mungkin akan
menyukarkan proses menurun dan menaikkan strecer itu nanti. Diameter pokok
tersebut bukan sekadar satu pemeluk orang dewasa tetapi beberapa pemeluk. Trup
tidak dilengkap dengan mesin gergaji. Jika
guna parang ‘Hak Kerajaan’, mungkin 1-2 hari baru pokok menyembah bumi.
Masa begitu kritikal. Lantas, Lt Mohd Yunos mengarah Lt M Ahmad Mohaini meletupkan
pokok tersebut dengan PE (Plastic
Explosive). Hanya setelah beberapa letupan, akhirnya pokok tersebut
menyembah bumi. Kini, mereka hanya mampu menunggu. Waktu maghrib hampir tiba.
Di Markas Taktikal 6 RAMD, sebaik sahaja menerima
permohonan daripada Lt Mohd Yunos, Lt Azuddin bin Bahari selaku Pegawai Risik, bergegas ke
CTGHQ untuk bertemu dengan Mej (U) Harun Ayob (PBUB). Kebetulan Kapt (U) Nor
Ibrahim bin Sulaiman dan Kapt (U) Ripin bin Hamid, juruterbang helikopter
gempur berada di situ. Pada pagi itu, tiba giliran Kapt (U) Nor Ibrahim bersama
Lt M (U) Adzli bin Osman dan Sjn Patrick Lee membuat detasmen di Kroh. Mereka
berlepas dari Butterworth dengan pesawat Nuri FM1720. Lt
Azuddin memohon kepada PBUB untuk misi casevac. Sudah pasti
permohonan diluluskan. Tetapi, “Terpulang kepada Nuri pilot. Tanya pilot.”
Respons PBUB. Masalahnya Nuri tidak dibenarkan terbang malam apa tah lagi di
kawasan operasi ‘panas’. Jika penerbangan, sebagai contoh dari Kroh ke
Butterworth/A. Setar, tidak menjadi masalah. Lagi pula, penerbangan ke lokasi
tersebut memerlukan Nuri diiringi oleh helikopter gempur. Sama seperti Nuri,
helikopter dilarang terbang malam. Setiap minit cahaya sang suria semakin
hampir menghilang.
Seterusnya
Lt Azuddin beralih kepada Kapt (U) Nor Ibrahim: “Tuan, tolong selamatkan
orang saya,” merayu Lt Azuddin. Hati mana yang boleh
menolak rayuan sebegini! “Pin...Anda OK iringi saya?” Kapten pesawat Nuri
ajukan soalan kepada Kapt (U) Ripin. “Nor, tiada masalah.” Respons juruterbang
helikopter gempur. Dengan keputusan itu, mereka dihantar ke landasan terbang
dan seterusnya terbang ke lokasi terbabit. Dua anggota TPU turut mengiringi
Nuri.
Sebelum tiba di lokasi, Lt M (U) Adzli menghubungi
Kompeni Delta supaya menembak pistol ‘Very’ apabila melihat atau mendengar
kehadiran si Burung Besi bagi memudahkan pesawat mengenal pasti lokasi. Tidak
lama kemudian, kru Nuri melihat suar yang dinanti-nantikan itu. Tanpa
berlengah, Kapt (U) Nor Ibrahim memaklumkan kepada Kapt (U) Ripin bahawa beliau
dalam proses melakukan fasa approach ke
lokasi. Helikopter gempur pula orbit di atas lokasi. Cuaca ketika itu
menyebelahi mereka. Tiada awan yang boleh membatas penglihatan kedua-dua
pesawat sementara angin pula sekadar sepoi-sepoi bahasa sahaja.
Kapt (U) Nor Ibrahim membawa
pesawatnya dalam keadaan terapung di atas kawasan yang agak lapang. Dalam
hatinya, beliau percaya mungkin musuh masih berada berhampiran lokasi tersebut dan
sedang memerhati gelagatnya. Keadaan ini membuat kapten pesawat dalam dilema. “Pasang lampu banjir atau tidak?”
Jika memang musuh ada berhampiran, pesawat bak kata ungkapan Inggeris: sitting duck. Tiada halangan untuk musuh menjadikannya sebagai sasaran untuk mempraktikkan
latihan menembak! Sekiranya ini berlaku, pesawat mungkin berhadapan dengan
bencana! Sebaliknya, jika lampu banjir tidak dinyalakan, Sjn
Patrick Lee tidak dapat melihat trup di bawah dan menyukarkannya untuk
menaikkan mangsa. Selepas mempertimbangkan pilihan yang ada, Kapt (U) Nor
Ibrahim mengambil keputusan untuk memasang lampu walaupun mengetahui risikonya.
Sjn Patrick Lee seterusnya
menurunkan Strecer Saleh. Sebaik sahaja strecer mencecah bumi, L/Kpl Saidi dimuatkan dan seterusnya dinaikkan. Bohong
jika dikatakan suasana yang dihadapi kru ketika itu hanya biasa-biasa sahaja! Di
kokpit, kapten pesawat memberi sepenuh tumpuan mengawal pesawat. Tangan
kanannya menggenggam cyclic sementara tangan kirinya memegang collective
lever manakala kedua-dua kaki berada pada pedal sambil matanya mengimbas
panel instrumen. Manakala
tangan kanan Lt M (U) Adzli pula sentiasa pada speed selector levers sambil
mengimbas panel instrumen dan di sebelah kiri pesawat. Sekali-sekali kedengaran
Lt M (U) Adzli memaklumkan: “Ts & Ps normal.”
Lt M (U) Adzli memahami apa yang dilalui oleh Lt M (U) Mohd Johan bin Othman apabila pesawatnya
ditembak pada 15 Ogos 1978 yang mengorbankan L/Kpl Ismail bin Ahmad, anggota
TPU. Beliau telah mendahului insiden sepertimana yang dialami oleh rakan
seperjuangannya itu. Pada 11 Jun 1978, beliau bersama Kapt (U) Chong K.L. serta
Sjn Jeyaraju yang mengendali pesawat FM1724 mendarat di LP India. Sebaik sahaja
berlepas dengan kaedah ‘spiral climbing’, musuh
telah menembak mereka. Sebutir peluru telah menembusi di bahagian atas cermin
tengah kokpit yang mana di waktu itu tangan kanan Lt M (U) Adzli memegang
kedua-dua speed selector lever. Hanya Allah
yang menyelamatkannya!
Kini insiden tersebut bermain-main dan
terngiang-ngiang dalam pemikiran Lt M (U) Adzli ketika pesawat dalam keadaan sitting
duck. Beliau hanya mampu berdoa: “Ya Allah. Selamatkan kami dari sebarang
musibah angkara musuh Islam.” Kedudukan Sjn Patrick Lee pula begitu terdedah
kepada tembakan musuh semasa mengendali ‘hoist’ untuk menurun dan
menaikkan strecer. Proses menurun dan menaikkan strecer memerlukannya pintu
kargo dibuka seluasnya. Beliau berada dalam kedudukan mencangkung dengan tangan
kirinya mengendali ‘hoist lever.’
Selain itu, satu lagi aspek yang menghantui kru
Nuri ialah mereka berhadapan dengan masalah suhu dan tekanan kotak gear utama
meningkat jika berada dalam keadaan terapung yang agak lama. Ini kerana mereka
terpaksa menggunakan torque
(kuasa) yang tinggi. Bagi menyejukkan suhu dan tekanan, pesawat perlu
terbang semula. Bersandarkan faktor-faktor ini, proses menyelamatkan mangsa
perlu dilaksanakan dengan pantas. Mereka tidak mampu berada dalam keadaan
terapung buat waktu yang lama bagi mengelak sebarang kemungkinan.
Syukur alhamdulillah proses winching tidak
menghadapi sebarang masalah; semuanya berjalan dengan lancar. Sebaik sahaja Sjn
Patrick Lee menarik masuk strecer dengan dibantu oleh anggota TPU di pintu
kargo, beliau memberitahu: “Captain,
casevac is dead. Clear to take off. ” Seterusnya, Kapt (U) Nor
Ibrahim menarik collective lever dan berlepas sambil menghubungi Baton
I. “Baton I, this is Capung 471 Juliet, airborne this time, bodevac on
board. Request reception.” Helikopter gempur pula
mengekori Nuri. Di waktu itu hari sudah malam. Beberapa minit sebelum mendarat
mereka mendapati kegelapan menyelimuti landasan terbang. “Adzli, nampak Kroh?”
tanya kapten pesawat kepada Lt M (U) Adzli. “Negatif” respons Lt M (U) Adzli. Namun
ini tidak membimbangkan kerana mereka boleh mengenal lokasi tersebut. Kemudian
mereka mendapati landasan yang dicerahkan oleh empat buah kenderaan. 6 RAMD
telah menghantar kenderaan tersebut ke landasan untuk memasang lampu sebaik
mendengar bunyi nyaring enjin helikopter gempur yang begitu unik.
Sebaik sahaja mendarat, mereka disambut oleh Lt
Kol Hashim bin Mohd Ali bersama lain-lain anggotanya dan staf dari CTFHQ.
Jenazah L/Kpl Saidi dibawa ke Markas Taktikal 6
RAMD. Keesokan hari, jenazah dibawa balik ke Taiping dengan kenderaan.
Penerbangan malam itu mencatat 30 minit.
Sebaik sahaja Nuri berlepas, kesunyian malam dalam
hutan belantara digegarkan: “boom...boom...boom”. Ketua Kompeni telah meminta
bantuan tembakan pasukan meriam. Melalui FOO (Forward Observation Officer)
yang ditumpangkan kepada kompeni tersebut,
meriam dari pasukan Meriam di penempatan meriam di LP Foxtrot@Speedy dan
‘Toman’, telah memuntahkan peluru 105 mm ke sasaran yang telah didaftar
berhampiran lokasi Kompeni Delta.
Insiden L/Kpl Saidi merupakan penutup musibah yang
dihadapi oleh 6 RAMD untuk hari itu, 26 Julai 1978. Sebelum itu, pada jam
12:25 tengah hari, tiga anggota unit
tersebut telah tercedera akibat jerangkap samar ketika membuat rondaan
keselamatan. Mereka ialah: 1. 20088 L/Kpl Selamat yang
cedera di kedua belah kaki dan serpihan di muka; 2. 1012771 Pbt Ahmad yang
cedera di muka terkena serpihan; 3. 1012787 Pbt Husin yang kena serpihan di
tangan. Mereka telah dihantarkan ke Hospital Pulau Pinang oleh Kapt (U) Nor
Ibrahim dan kru.
Keesokan hari, 27 Julai 1978, Lt Kol Hashim telah
mengundang kru kedua-dua pesawat untuk minum teh di Markasnya yang terletak di
penghujung landasan terbang. Hari berikutnya, 28 Julai
1978, Kapt (U) Nor Ibrahim dan kru dengan
diiringi oleh helikopter gempur ditugaskan membuat tugasan ulang bekal ke
beberapa LP termasuk untuk Markas Kompeni Alpha, 6 RAMD. Oleh kerana Markas
Kompeni masih belum mempunyai penempatan tetap, maka bekalan untuk mereka
diturunkan di LP Foxtrot, iaitu penempatan meriam; lebih kurang 1000 meter dari
lokasi kompeni tersebut.
Pada pagi itu, anggota Markas Kompeni yang diketuai
oleh Kapt Roslan bin Osman bergerak menuju ke LP Foxtrot untuk mengambil
bekalan. Pada jam 11:05 pagi, lebih kurang 500 meter dari LP terbabit, mereka
berhenti untuk berehat. Sudah ditakdirkan-Nya. 30645 Pbt Rahman bin
Yaacob yang mengekori 17975
Kpl Ahmad manakala 31798 Pbt Zulkifli di belakang Pbt Rahman tidak
seperti rakan-rakannya yang terus duduk berehat, sebaliknya Pbt Rahman terus
bergerak. Apabila beliau melintasi Kpl Ahmad, tiba-tiba “boom.” “Ya Allah.” Pbt
Rahman menjerit. Beliau telah terpijak jerangkap samar dan mengalami kecederaan
di tumit kaki kiri. Serpihan jerangkap samar turut mencederakan Kpl Ahmad dan Pbt Zulkifli masing-masing
di bahagian muka. Lantas Kapt Roslan mengarahkan anak buahnya membuat strecer
sambil menghubungi Markas Taktikal 6 RAMD meminta helikopter untuk misi casevac.
Seterusnya mereka mengusung ketiga-tiga mangsa ke LP Foxtrot.
Sebaik sahaja menerima permohonan tersebut, PBUB
menugaskan Kapt (U) Nor Ibrahim dan kru membuat misi casevac dan
menurunkan mangsa-mangsa di Alor Setar. Dengan diiringi oleh helikopter gempur,
Nuri berlepas ke LP Foxtrot dan mendarat tanpa sebarang masalah. Seterusnya,
mangsa diterbangkan ke Alor Setar. Seperti kebiasaannya, Nuri mendarat berhampiran Kotak
‘Tee’ lubang #2 Kelab Kedah Diraja, Alor Setar. Tiga buah ambulans sedia
menunggu ketibaan mangsa-mangsa. Sebaik sahaja kenderaan tersebut beredar, Nuri
berlepas balik ke Kroh.
Anggota kesembilan tercedera akibat jerangkap samar
ialah 503167 Pbt
Ramli yang tercedera di putus buku lali kaki kirinya pada 26 Ogos 1978, jam 1:40 tengah hari. Mangsa terakhir
ialah 1015313 Pbt Sallehudin yang putus
ibu jari kaki kanan pada 28 Ogos 1978, jam 9:45 pagi.
Kejayaan perlaksanaan tugasan oleh kru Nuri dan
helikopter gempur turut disumbangkan oleh mereka di belakang tabir. Tim
kejuruteraan! Mereka bertungkus lumus tanpa mengira waktu dan keadaan cuaca
bagi menentukan pesawat berada dalam keadaan sedia untuk membuat sebarang
tugasan. Walaupun terpaksa bekerja di waktu panas terik, mereka dengan penuh
kegigihan dan dedikasi tetap melakukan. Mereka orang pertama berada di pesawat
bagi memastikan pesawat dalam keadaan baik sebelum penerbangan dan orang
terakhir meninggalkan pesawat selepas pesawat mendarat.
KIA
22297 L/Kpl Saidi bin Ismail (26.7.1978)
30249 Pbt Mustafa bin Mohd Yusof (14.8.1978)
1015561 Pbt Arif bin Hamid (14.8.1978)
WIA
20088 L/Kpl Salamat bin Sabran (26.7.1978)
1012771 Pbt Ahmad bin Salleh (26.7.1978)
1012787 Pbt Hussin bin Lazim (26.7.1978)
17975 Kpl Ahmad bin Ismail (28.7.1978)
30645 Pbt Abd Rahman bin Yaacob (28.7.1978)
31798 Pbt Dzulkefle bin Abd Hamid (28.7.1978)
29869 Pbt Tajuddin bin Che Sab (15.8.1978)
30633 Pbt Majeni bin Abd Rahman (16.8.1978)
503167 Pbt Ramli bin Abdul
Rahman (26.8.1978)
1015313 Pbt Salehuddin bin Jaafar (28.8.1978)
Penyampaian cek Derma Pertahanan Negara oleh Brig Jen Abdullah bin Shamsuddin, Panglima 8 BIM kepada balu Allahyarham 22297 L/Kpl Saidi bin Ismail di Pasir Mas, Kelantan, pada 1 September 1978. Sumber: Scrap Book 6 RAMD
Pada tahun 2014, saya telah menghubungi Lt Kol Dr. Azuddin bin Bahari (B) (Allahyarham) yang ketika itu berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP). Tujuan saya adalah untuk mendapat maklumat mengenai Op Selamat Sawadee yang melibatkan 6 RAMD. Saya memperkenalkan diri dan memberitahunya mungkin beliau tidak ingat saya setelah 36 tahun berlalu. “Sudah tentu saya ingat. Saya tidak boleh lupa nama Nor Ibrahim. Tuan telah mengambil arwah Saidi.” Jawapannya sungguh mengharukan saya!
1. Temu bual dengan Lt Kol Nik
Ibrahim bin Hassan (B) aplikasi WhatsApp pada 30 Januari 2021.
2. Temu bual dengan Lt Kol Adzli bin
Osman TUDM (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 1 Februari 2021.
3. Temu bual dengan Kpl Rahman bin
Yaacob (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 2 Februari 2021.
4. Temu bual dengan Mej Ahmad Mohaini bin Mohamed Nor (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 28 Januari 2021.
5. Mej Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman
TUDM (B). Buku Penerbangan Anak Kapal.
6. Lt Kol Adzli bin Osman TUDM (B). Buku
Penerbangan Anak Kapal.
7. Scrap Book 6 RAMD.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan