Sambungan dari KLIK DI SINI
Hari
Kelima: 17 Ogos 1978/21 Ramadan 1398H
Di
detasmen No 6 Skuadron, TUDM Butterworth. Awal pagi
lagi, kru kejuruteraan sibuk menyediakan empat buah pesawat Canadair CL-41G
Tebuan untuk misi mengiringi Nuri dengan memberi bantuan tembakan sepertimana
yang diarahkan oleh Pangud semalam. Pesawat dilengkapkan dengan bom 500 lb,
roket dan 7.62 mm mesingan Gatling. Pesawat Tebuan akan terbang di atas
helikopter gempur dan Nuri selepas menggugurkan muatannya sambil memerhati
kawasan yang dilalui Nuri. Sekiranya Nuri ditembak musuh, Tebuan akan membedil
dengan musuh. Pengkhianat negara memang gentar dengan tembakan mesingan Gatling
yang memuntahkan beribu butir 7.62 mm peluru meliputi kawasan yang luas.
Juruterbang yang ditugaskan untuk misi hari itu berada dalam keadaan siap siaga
dan teruja untuk berlepas.
Di
LP Victor. Anggota Kompeni Delta sedia maklum bahawa siBurung
Besi pasti akan datang untuk mengambil Pbt Majeni bin
Abd Rahman. Persoalannya: Bila? Mereka tidak dimaklumkan waktu ketibaan
instrumen talian hayat tersebut. Tiada sebarang komunikasi dari Markas Taktikal
di Kroh seolah-olah wujud arahan ‘radio silent’. Sehari semalam Pbt
Majeni tidak makan kerana khuatir akan memudaratkan keadaannya. Semalaman
beliau meracau. Bagi menenteramkannya,
Koperal medic menyuntiknya dengan morfin dan beri ‘drip’. Beliau
bernasib baik kerana terkena tembakan raifal M16 yang guna kaliber peluru 5.56
mm. Dua butir peluru terbenam dalam perutnya. Selain senjata jenis ini,
pengkhianat negara juga mempunyai raifal AK-47 dengan peluru 7.62 mm dalam
inventori mereka. Sekiranya beliau ditembak dengan AK-47, peluru akan menembusi
perutnya dan keadaan beliau akan lebih serius. Kemungkinan misi bukan lagi casevac
tetapi bodevac!
“Bilalah
Nuri nak datang ambil aku”: bisik hati Pbt Majeni. Minit demi minit beliau
menunggu. Satu penyeksaan! Walaupun
cedera, beliau sedar apa yang berlaku di LP dan masih boleh bercakap. Lt M
Ahmad Mohaini sedia maklum apa yang bermain dalam pemikiran trup ketika itu.
“Jangan bimbang. Si Burung Besi pasti akan datang. Nuri tidak akan hampakan
kita, in syaa Allah. Percayalah”. Beliau memberitahu anggotanya bagi
menenteramkan kegelisahan mereka. Ungkapan seperti ini sangat penting demi
menjaga morel trup. Mereka perlu diyakinkan bahawa mereka tidak akan abaikan
sekiranya mereka ditimpa musibah seperti yang dialami oleh rakan seperjuangan
mereka itu. Kebajikan mereka diutamakan.
Di Kroh. Sebaik
sahaja matahari terbit, tim kejuruteraan memeriksa
FM1720 dan helikopter gempur untuk menentukan pesawat dalam keadaan untuk
melakukan tugasan CSAR. Pagi itu, kru Nuri diberi tugasan tambahan oleh Mej (U)
Harun Ayob. Selepas menghantar Pbt Majeni ke Alor Setar, mereka seterusnya
dikehendaki membuat tugasan ulang bekal kepada pasukan keselamatan yang
beroperasi di kawasan sempadan Malaysia/Thailand di Padang Sanai sebelum
kembali ke Kroh. Untuk tugasan ini, Kpl
Shafie dan L/Kpl Malik bertugas sebagai anggota TPU. Selain itu, turut
mengiringi Nuri ialah seorang pegawai perubatan dari RSAT Kroh, seorang medic
dan Lt M (U) Wan Ampan yang ditumpangkan ke Kompeni Delta. Beberapa kotak
rangsum dan peluru juga dinaikkan kerana kompeni tersebut kekurangan bekalan
terbabit. Lt Kol (U) Su K.C. bertegas
mahu menyaksikan penamat episod menyelamatkan wira negara. Tetapi kali ini
beliau mahu melihat dari sudut helikopter gempur pula. Beliau menaiki pesawat
tersebut yang hanya boleh mengambil seorang penumpang sahaja.
Setelah
menyediakan Nuri dan helikopter gempur, tim kejuruteraan memulakan tugasan
untuk membaiki FM1725. Untuk memasang kipas utama, trup turut membantu. Tidak
lama kemudian, sebuah pesawat Alouette III tiba di Kroh untuk mengambil kru
feri FM1720.
Manusia
hanya mampu merancang, Allah menentukannya. Menurut rancangan, penerbangan casevac dilancar di waktu
pagi. Tetapi seperti biasa, di awal pagi itu, ruang angkasa Kroh
diselubungi kabus dan awan di paras rendah. Kini giliran Nuri dan helikopter
gempur pula terpaksa menunggu untuk berlepas. Sementara menunggu, Panglima 2 BIM mengadakan perbincangan dengan
stafnya di CTFHQ yang turut dihadiri oleh Lt Kol Hashim Md Ali (CO 6 RAMD), Lt
Kol David Herman (CO 2 Meriam), Lt Kol (U) Su K.C., Mej (U) Harun Ayob dan kru
kedua-dua helikopter. Mereka membincangkan rancangan misi tersebut dan
mengkoordinasi pergerakan pesawat Tebuan. Faktor cuaca di kawasan berhampiran
LP Victor akan menentukan ‘time over target (TOT)’ untuk pesawat Tebuan
menggugurkan muatannya di sasaran.
Mengikut
perancangan, pesawat Tebuan akan menggugurkan muatan mereka di kawasan yang
sudah dikenal pasti disusuli dengan helikopter gempur membedil kawasan
berhampiran LP dan di laluan Nuri. Seterusnya Mej (U) Stephen Ngiau akan
memberi lampu hijau kepada Kapt (U) Chong K.L. untuk Nuri mendarat. Bagi
memudahkan komunikasi antara pesawat, mereka mengguna radio UHF (Ultra High
Frequency).
Pada
lebih kurang jam 3:00 petang, keadaan cuaca elok. Penduduk Kroh yang nyenyak
tidur untuk melalikan puasa terbangun dek bunyi enjin pesawat Tebuan melintas
di ruang angkasa pekan mereka. Di waktu yang sama, kedua-dua helikopter berlepas
dari Kroh. Mereka menunggu di ruang angkasa lokasi yang telah ditentukan
sementara Tebuan memuntahkan muatan mereka. Misi ini perlu dilaksanakan dengan
pantas kerana mengambil kira ‘endurance’
pesawat yang hanya lebih kurang satu jam sahaja.
Misi tidak semudah
seperti yang dijangka. Di kawasan yang jadi sasaran Tebuan masih terdapat
kelompok-kelompok awam. Keadaan begini menyukarkan mereka mengambil tindakan
sewajar. Selain itu, mereka tidak dibantu dengan sebarang petanda seperti belon
atau pun bantuan dari pesawat FAC (Forward Air Controller) yang
kebiasaan dimainkan oleh pesawat Alouette III. Mereka hanya bersandarkan kepada
‘Mark II Eyeballs’...mata; Anugerah Maha Pencipta. Di samping itu,
mereka perlu berwaspada semasa menggugurkan muatan kerana kedudukan LP Victor
berhampiran dengan sempadan Thailand. Tersilap pembedilan mungkin mengakibatkan
kemusnahan terhadap tanaman atau kehilangan nyawa di kawasan negara Gajah
Putih. Jika ini berlaku, lain pula
ceritanya!
“Inlive”
kedengaran dari sebuah pesawat Tebuan. Sjn Mohsain menyaksikan beberapa roket
dilancar dari pod roket di bawah sayap Tebuan. Juruterbang terbabit
melepaskan beberapa roket di kawasan yang agak jauh dari yang sepatutnya
setelah mengambil kira faktor-faktor tersebut. Seterusnya, juruterbang
tersebut memberitahu juruterbang
helikopter gempur: “Scorpian, All yours.” Lantas Mej (U)
Stephen Ngiau menuju ke LP Victor. Sebaik berada di sasaran, beliau memberi
arahan kepada Sjn Baki: “turning left, 60 knots, target at 3 o'clock, ref
foothills, at your time...fire.” “Boom...boom...boom.” Jurumesingan
memuntahkan 20 mm HE di kawasan berhampiran LP Victor dan laluan Nuri.
Di LP Victor, Lt M Ahmad Mohaini yang berada di tempat pendaratan
tidak terlihat kelibat Tebuan atau pun terdengar letupan roket. Tetapi beliau
mendengar bunyi nyaring Alouette III yang sememangnya tidak asing pada trup
diikuti letupan 20 mm HE. Kelibat helikopter gempur menandakan Nuri akan tiba
dalam masa terdekat. Tetapi, bayang Nuri masih tidak dilihatnya. Sementara itu, Lt Yunus Hassan, Ketua Kompeni, mengarahkan anggotanya bersedia untuk mengusung Pbt Majeni ke
tempat pendaratan sebaik sahaja beliau melihat helikopter gempur.
Setelah
selesai tembakan, Mej (U) Stephen Ngiau memberi lampu hijau untuk Kapt (U)
Chong K.L. untuk mendarat. Nuri yang ketika itu berada di luar pandangan trup
di LP Victor di ketinggian lebih kurang 2500 kaki, dengan pantas menurunkan collective
lever dan menjunamkan pesawat untuk melakukan penerbangan taktikal seperti
yang dilakukan semalam. Manakala tangan kanan Lt M (U) Johan memegang kedua-dua
speed selector lever. Kelibat tindakan ini penyebab Lt M Ahmad Mohaini
tidak nampak Nuri kerana si Burung Besi terbang hanya lebih kurang 50 kaki dari
kanopi pokok. Beliau hanya sedar
kehadiran Nuri apabila secara tiba-tiba melihat Nuri mendongak dalam keadaan
terapung beberapa kaki di atas tempat pendaratan sebelum mula menurun.
Kapt (U)
Chong K.L. tidak mendarat sepenuhnya tetapi membawa pesawatnya dalam keadaan ‘light
on the wheel’, iaitu gear terapung-rapung beberapa inci dari tempat
mendarat. Sementara menunggu ketibaan Pbt Majenin, Sjn Mohsain memberi isyarat
kepada Lt M Wan Ampan untuk turun. “Cepat...Cepat”. Pegawai muda tersebut
sempat menurunkan dua kotak peluru sebaik sahaja Pbt Majenin tiba di pintu
kargo. Sjn Mohsain dengan dibantu oleh Kpl Shafie yang berada di pintu kargo
dengan GPMG menolak strecer dalam kabin. Seterusnya Sjn Mohsain memaklum kepada
kapten pesawat; “Casevac on board. Back clear. Clear to take off.” Pegawai perubatan dan medic pula
baring di atas lantas.
Setelah
mengimbas panel instrumen yang menunjukkan semuanya normal, Kapt (U) Chong K.L.
merentap collective lever ke tahap maksimum torque untuk beberapa
saat sambil memaklum helikopter gempur dan Tebuan: “taking off.” Mereka
berlepas dari LP Victor pada lebih kurang jam 4:00 petang. Setelah itu, beliau
menukar arah pesawat menuju ke Alor Setar. Pesawat Tebuan dan helikopter gempur
beredar terbang balik destinasi masing-masing. Misi casevac berjaya dilaksanakan.
Nuri
mendarat berhampiran Kotak ‘Tee’ lubang #2 Kelab Kedah Diraja, Alor Setar pada
jam lebih kurang jam 4:45 petang. Sebuah ambulans sedia menunggu ketibaan
mangsa. Sebaik sahaja kenderaan tersebut beredar, pesawat berlepas bersama
dengan pegawai perubatan dan medic ke Padang Sanai seperti yang ditugaskan.
Mereka tidak turun bersama mangsa kerana mereka difahamkan Nuri akan terbang
balik ke Kroh selepas melaksanakan tugasan tambahan. Di Padang Sanai, kru
melaksanakan tugasan menghantar rangsum kepada trup sebelum terbang balik pada
lebih kurang jam 6:00 petang. Oleh kerana hari sudah lewat petang, Kapt (U)
Chong K.L. membuat keputusan untuk terbang balik ke Butterworth dan akan
terbang ke Kroh keesokan pada. Hasrat ini dimaklumkan kepada Baton I yang tiada
halangan.
Sebaik
sahaja mendarat di Butterworth pada lebih kurang jam 6:50 petang, Kapt (U)
Chong K.L. menghubungi Bilik Operasi Pangkalan untuk mengatur penginapan dan
makan untuk pegawai perubatan dan anggota medic; anggota TPU telah disediakan kemudahan penginapan sementelah mereka ditumpangkan ke No 3 Skuadron. Peluru pula
dihantar ke stor senjata manakala rangsum tinggal dalam pesawat. Sjn Mohsain
dan penumpang-penumpang Islam berbuka puasa dengan air kosong di Bilik Anak Kapal
No 3 Skuadron.
18 Ogos 1978/22 Ramadan 1398H
Pagi-pagi lagi keesokan hari, Kapt (U) Chong K.L., Lt M (U) Mohd Johan dan Sjn Mohsain serta pegawai perubatan, TPU dan medic sudah berada di No 3 Skuadron. Peluru juga sudah dimasukkan ke dalam pesawat FM1720. Selain itu, Lt (U) Mohd Amin, Lt M (U) Mohd Som dan Sjn Gregory Charles turut mengikuti penerbangan tersebut. Mereka ditugaskan membawa balik FM1725 yang kerosakan utama sudah diperbaiki untuk pemeriksaan selanjutnya. Sementara itu, seperti kebiasaannya, singgahan pertama Kol (U) Fauzi Hussain ialah Bilik Operasi No 3 Skuadron sebelum pergi ke pejabatnya di Markas Pangkalan. Beliau akan membelek 'Autho Sheet' (Tanda-Tanda Kebenaran Rekod Ujian-Ujian Dan Waktu Penerbangan/Authorisation And Record Of Flight Duty Exercise And Times) hari itu dan hari-hari sebelumnya. Dokumen ini antara lain mencatatkan kru, nomber pesawat, tugasan, jam berlepas/mendarat, jam penerbangan dan muatan.
“Well
done Chong, Johan, Mohsain. Syabas kepada anda semua” sambil berjabat
tangan dengan mereka, pegawai perubatan, TPU dan medic. Hilang keletihan dan perasaan
gundah-gulana! Seterusnya, mereka
berlepas ke Kroh untuk meneruskan detasmen sehingga 24 Ogos 1978. Sebentar
kemudian, sebuah lagi helikopter gempur yang dikendalikan oleh Kapt (U) Ripin Hamid
dan jurumesingan berlepas ke Kroh. Keperluan helikopter gempur kedua ini selari
dengan arahan Pangud supaya dua buah helikopter gempur mengiringi Nuri apabila
melakukan ke LP tertentu. Apabila mendarat, tugasan sudah menunggu kru Nuri.
Antara tugasan ialah menghantar bekalan ke LP Victor yang terbengkalai semalam.
Lt (U) Mohd Amin dan kru pula feri FM1725 ke Butterworth.
Penglibatan
pesawat Tebuan dalam usaha menyelamatkan Pbt Majeni bin Abd Rahman menyaksi ATM
sama sekali tidak akan mengabai keselamatan anggotanya dalam apa jua sekali
pun. Menyelamatkan nyawa anggota keselamatan mengatasi segala keutamaan. Tiada
siapa yang akan ditinggalkan. Kru Nuri
berhadapan dengan risiko tinggi dalam melaksanakan tugasan kerana mereka ‘diburu bukannya
pemburu’. Namun demikian, ancaman diketepikan bagi menyelamatkan wira-wira yang
berkorban demi mempertahankan kedaulatan negara tercinta ini dari jatuh kepada
golongan yang tidak percaya kepada sebarang agama. Walaupun terdapat kelewatan
dalam melaksanakan tugasan tetapi bukan disengajakan. Perlaksanaan misi terbatas kepada beberapa faktor seperti cuaca dan juga
tahap keselamatan di kawasan terbabit.
Ungkapan
Mej Ahmad Mohaini memaparkan penghargaannya terhadap kegigihan dan dedikasi kru
Nuri melaksanakan dalam keadaan yang begitu getir: “Jika saya bertemu kru Nuri
yang menyelamatkan anggota 6 RAMD, saya akan peluk mereka. Terima kasih.”
Kru FM1720 pada 17 Ogos 1978. Dari kiri: Kapt Mohd Johan bin Othman, Lt Kol Frank Chong K.L. TUDM (U), PW U I Mohsain bin Hashim (B)
Rujukan:
1. Temu bual dengan Lt Kol Chong
K.L. TUDM (B) PTU melalui aplikasi WhatsApp pada 28 Januari 2021.
2. Temu bual dengan Mej Ahmad
Mohaini bin Mohamed Nor (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 28 Januari 2021.
3. Temu bual dengan Kapt Mohd Johan
bin Othman melalui aplikasi WhatsApp pada 28 Januari 2021.
4. emu bual dengan PW U I Mohsain
bin Hashim (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 30 Januari 2021.
5. Temu bual dengan Lt Kol Nik
Ibrahim bin Hassan (B) aplikasi WhatsApp pada 30 Januari 2021.
6. Temu bual dengan Kol Bhupinder
Singh TUDM (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 31 Januari 2021.
7. Temu bual dengan PW U I Mohd Ismail bin Mohd Hashim (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 31 Januari 2021.
8. Temu bual dengan PW U I
Baharuddin bin Saad (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 1 Februari 2021.
9. PW U I Mohsain bin Hashim (B). Buku Log Penerbangan.
10. Kol Mohd Amin bin Mohd Razi TUDM (B). Buku Log Penerbangan.
11. Kapt Mohd Johan bin Othman. Buku Log Penerbangan.
12. Syed Othman Syed Omar. (1993). Pahlawan Angkatan Tentera Malaysia: Penerima S.P. dan P.G.B. – Jilid 2. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 169-173.
Posting selepas ini akan datang masih ada kaitan dengan 6 RAMD, wallahualam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan