3 Mac 1979 hari yang ditunggu-tunggu oleh anggota Kompeni-Kompeni 12 RAMD yang terlibat dalam Op Selamat Sawadee. Giliran mereka berakhir pada hari itu. Mereka bersiap sedia di LP masing-masing yang juga merupakan Markas Kompeni menunggu ketibaan si Burung Besi untuk menerbangkan mereka ke Kroh. Dari situ, mereka akan berkonvoi balik ke pangkalan di Sg Ara, Pulau Pinang. Tugasan membawa mereka keluar dipertanggungjawabkan kepada dua pesawat kerana ia mengambil masa untuk melaksanakannya. Sepatutnya salah satu pesawat Nuri, FM1725, adalah yang sedang membuat detasmen; kru detasmen ketika itu ialah Kapt (U) Chong K.L., Lt M (U) Mohd Kamal bin Sabran dan Sjn Chen Fung Keong. Bagaimanapun, pesawat tersebut mengalami masalah teknikal dan telah terbang balik ke Butterworth pada 2 Mac 1979. Keesokan hari, 3 Mac 1979, kru detasmen diperuntukkan FM1719 dan mereka berlepas ke Kroh agak lewat di sebabkan masalah teknikal. Justeru, dua buah Nuri yang ditugaskan berlepas dari Butterworth ke Kroh pagi itu. Untuk tugasan ini, Nuri akan di iringi oleh dua buah helikopter yang berada di Kroh.
Selari dengan prosedur yang telah ditetapkan, sebelum melakukan tugasan,
kru kedua-dua jenis pesawat, iaitu Nuri dan helikopter gempur, diberi taklimat
oleh Pegawai Risik di CTFHQ. Selain butir-butir seperti frekuensi radio dan
nama panggilan, taklimat merangkumi kedudukan ‘picketing party’. Kumpulan ini
diatur gerak oleh unit-unit terbabit bagi memastikan keselamatan LP ketika Nuri
mendarat di LP terbabit. Sebaik sahaja taklimat berakhir, kedua-dua Nuri
berlepas melaksanakan tugasan. Setiap Nuri turut diiringi oleh dua orang
anggota TPU. Bagi tugasan ini, Nuri pertama mengguna nama panggilan ‘Capung 473
Juliet Alpha’ sementara Nuri kedua ‘Capung 473 Juliet Bravo’. Helikopter gempur
pula mengguna panggilan ‘Scorpian One’ dan ‘Scorpian Two.’
Pagi itu, kedua-dua Nuri melakukan
beberapa sorti ke beberapa LP sebelum mereka berhenti untuk makan tengah hari.
Selepas makan nanti, kru Nuri merancang sorti seterusnya ditumpu ke LP Zulu.
Di pagi itu juga, sebuah Nuri, FM1726 dengan nama
panggilan ‘Capung 463 Juliet’ yang dikendalikan oleh Kapt (U) Nor
Ibrahim bin Sulaiman, Lt M (U) Ng K.C. dan Sjn Mohsain bin
Hashim berlepas dari Butterworth untuk tugasan di kawasan operasi Sintok dan
Gubir. Tugasan di kawasan operasi ini tidak memerlukan kehadiran helikopter
gempur dan anggota TPU mengiringi pesawat. Tugasan berjaya dilaksanakan tanpa
sebarang masalah. Sebelum berlepas balik ke Butterworth, mereka makan
tengah hari di Gubir. Pada lebih kurang jam 3:20 petang, mereka berlepas
untuk terbang balik ke Butterworth. Tugasan ini mencatat empat jam
penerbangan.
“Capung 463 Juliet,
come assist me” terdengar suara kapten pesawat Capung 463 Juliet One melalui
radio UHF. Beliau mendengar panggilan Kapt (U) Nor Ibrahim ke Bilik Operasi
TUDM Butterworth melalui radio HF ketika beliau (Kapt (U) Nor
Ibrahim) melapor bahawa mereka telah berlepas dari Gubir ke Butterworth.
Justeru, beliau meminta Kapt (U) Nor Ibrahim membantunya. “Roger, Capung 473 Juliet, no problem”
respons Kapt (U) Nor Ibrahim. Walau bagaimanapun, sebarang
pertukaran kepada jadual tugasan perlu mendapat kelulusan POTU (Pusat Operasi
Tentera Udara). Semua pergerakan pesawat sentiasa diawasi dan tidak boleh
dilencong sewenang-wenangnya tanpa kelulusan atau sebab-sebab yang munasabah.
Seterusnya, kapten pesawat menghubungi Bilik Operasi
Butterworth memohon kebenaran untuk membantu kedua-dua Nuri.
“Capung 463 Juliet, you are cleared to proceed
to Kroh. You are 473 Juliet Three,” jawapan daripada Bilik Operasi
Butterworth. Sebaik sahaja menerima kelulusan tersebut, Kapt (U) Nor
Ibrahim menghubungi kapten Juliet One bagi memaklumkan beliau mengenai
kelulusan tersebut. Sebaik sahaja menerima berita itu, kapten Juliet One menghubungi
Kapt (U) Nor Ibrahim: “Proceed to Zulu, Quebec
Tango 572472.”
“Roger,” respons Kapt (U) Nor Ibrahim.
Beliau seterusnya mengarah Lt M (U) Ng K.C: “Ng, plot heading to Zulu.”
Lt M (U) Ng K.C. plot lokasi LP Zulu bersandarkan kepada Grid Reference yang
diberikan dan mengira masa untuk tiba di destinasi. Sebaik sahaja
mengetahui arah dan masa tersebut, kapten pesawat mengalih pesawat
ke arah tersebut dan memaklumkan kepada Baton I di CTFHQ waktu Nuri dijangka
mendarat di LP Zulu.
Apabila menghampiri LP Zulu, Kapt (U) Nor
Ibrahim mendapati LP tersebut berada di lereng sebuah bukit yang sudah
dibersihkan. Lebih kurang 500 ela ke utara LP Zulu terdapat sebuah bukit yang
hampir dibersihkan. Dari pemerhatiannya, arah yang difikirkan sesuai
untuk approach ialah dari barat
dan timur. Beliau memilih approach dari arah barat. Sementara
itu, dua pesawat helikopter gempur berlegar di ruang angkasa LP tersebut.
Sebaik sahaja melihat Nuri menghampiri
LP Zulu, helikopter gempur menghubungi Kapt (U) Nor Ibrahim: “Juliet Three,
you are cleared to land.” “Roger” respons kapten Nuri diikuti dengan
“running in.” Kapten pesawat memberi tumpuan sepenuhnya mengendali pesawat
untuk mendarat di atas tempat pendaratan manakala tangan kanan Lt M (U) Ng K.C. berada pada speeed selecter levers
sambil mengimbas “Ts & Ps” (temperatures and pressures). Di kabin pula, Sjn Mohsain mula buka pintu kargo apabila pesawat berada
lebih kurang 40 kaki dari LP.
Proses pendaratan tidak menghadapi
sebarang masalah dan mendarat sepenuhnya menghadap ke arah timur pada jam 3:35
petang. Setelah mengambil faktor baki bahan api, ketinggian lokasi dan
halangan, pada pengiraan Kapt (U) Nor Ibrahim 'payloads' yang boleh dibawa ialah 2400 lb bersamaan lebih kurang 12 trup; garis panduan seorang trup yang lengkap dengan peralatan perang ialah lebih kurang 200 lb. Beliau seterusnya memberitahu Sjn Mohsain untuk mengambil 12 trup.
Sebaik diberitahu jumlah tersebut, Sjn Mohsain memberi isyarat tangan kepada
anggota di LP untuk 12 anggota menaiki pesawat. Ketika anggota terakhir, 27885 Pbt Mat Ros, yang sedang menaiki tangga kargo,
tiba-tiba: “tut...tut...tut.’
“Kapten, kita kena tembak,” Sjn Mohsain beritahu
kapten pesawat.
“Allah, lagi kena tembak. bangsat komunis,” bermain dalam
fikiran Kapt (U) Nor Ibrahim. Kini giliran beliau pula terngiang-ngiang mengimbau
insiden ditembak musuh dengan pelancar grenad M79 di kawasan operasi Klian Intan
dalam Op Kota Echo pada 24 Julai 1978. Kebetulan LP terbabit juga ialah Zulu
yang merupakan Markas Kompeni Kompeni Charlie, Bn 8 PPH. Kru beliau ketika itu
ialah Lt M (U) Yahya Haron dan Sjn Jeyaraju dengan pesawat FM1724. Ketika
pesawat berada di LP, petualang negara telah menembak pesawat dengan senjata
tersebut yang meletup hampir dengan pesawat. Helikopter gempur yang
dikendalikan oleh Lt M (U) Hashim bin Hamzah yang berlegar di udara dan
menyaksi letupan itu telah menjerit sekuat-kuatnya
melalui radio UHF: “Juliet...cabut...cabut.” Kapt (U) Nor Ibrahim dengan
pantas menarik collective lever untuk berlepas. Sebaik sahaja pesawat
melepasi kanopi hutan, musuh telah menembak sebutir lagi grenad. Letupan grenad
tersebut begitu kuat sehingga Nuri yang bersaiz besar bergegar. Tetapi ajal
maut di tangan Allah, bukannya hak manusia. Pesawat mendarat dengan selamat di
Klian Intan.
“Mohsain, take off,” Kapt (U) Nor
Ibrahim beritahu Sjn Mohsain untuk berlepas.
“Hold,”
jawapan Sjn Mohsain.
Hold? Jawapan ini agak menghairankan kapten pesawat. Ini membuat beliau menoleh
ke belakang untuk melihat apa yang berlaku dalam kabin. Apa yang dilihat menjawab kehairanannya. Tanpa disedarinya, daging tangan kiri Sjn Mohsain diciumi besi panas dan darah
mengalir. Selain Sjn Mohsain, tembakan musuh telah
mencederakan Pbt Mat Ros apabila sebutir peluru telah terkena kulit kepalanya ketika
beliau menaiki tangga pintu kargo. Walaupun cedera, namun demikian Sjn Mohsain sedang
menarik Pbt Mat Ros masuk ke dalam pesawat dengan
dibantu oleh salah seorang anggota yang berada dalam pesawat. Sementara
menunggu untuk berlepas, kapten pesawat menghubungi helikopter: “Scorpions, aircraft being shot.”
Sejurus kemudian, Sjn Mohsain
memberitahu: “back clear.” Sebaik sahaja mendapat isyarat itu dan setelah
imbasan ke atas panel instrumen menunjukkan semuanya normal dan disahkan oleh
Lt M (U) Ng K.C., Kapt (U) Nor Ibrahim merentap collective lever ke
maksimum torque. Tangan kanan Lt M (U) Ng K.C. pula
kekal pada speed selector levers serta melaporkan: “Ts & Ps normal.” Sepanjang
kejadian ini, lidah beliau terkelu untuk bersuara. Mungkin memikirkan apa akan
berlaku seterusnya! Ini tidak menghairankan kerana ketika itu beliau masih
seorang pembantu juruterbang pesawat Nuri berstatus kategori ‘D’
selepas lulus ujian standardisasi pada 11 Januari 1979.
Kiri:
kedudukan ‘speed selector levers (SSL)’ di bahagian atas cermin tengah kokpit.
Kanan: ‘cyclic’ dan ‘collective’ untuk kapten pesawat di bahagian kanan kokpit
Semasa pesawat dalam proses menaik, Kapt (U) Nor Ibrahim menghubungi helikopter gempur: “take-off, suspected fire from the hill in the north.” Seterusnya beliau menghubungi Baton I: “Capung 473 Juliet Three, aircraft being shot. Two casevac. Proceeding Ban Chan Tharat to check aircraft.”
Apabila juruterbang helikopter gempur
diberitahu jangkaan kedudukan musuh laknatullah, beliau memaklumkan: “Tidak
mungkin. Itu lokasi picketing party.”
Penerbangan ke landasan Ban Chan Tharat
yang hanya lebih kurang lima minit diiringi oleh pesawat Capung Juliet Two dan
kedua-dua helikopter gempur. Sebaik sahaja mendarat, enjin dimatikan dan kru
memeriksa pesawat. Kapt (U) Nor Ibrahim mengarahkan trup yang berada dalam
pesawat untuk mengambil tempat untuk memberi perlindungan kepada keselamatan
mereka. Mereka perlu berwaspada kerana kemungkinan kawasan itu ramai penyokong dan yang bersimpati dengan PKM. Pesawat Nuri kedua turut mendarat kerana kapten pesawat ditugaskan oleh
Baton 1 untuk menghantar dua mangsa seperti yang dilaporkan. Walau bagaimanapun, Sjn Mohsain memberitahu kapten pesawatnya kecederaan yang dialami tidak serius. Justeru, hanya Pbt Mat Ros dipindahkan ke pesawat Nuri terbabit untuk diterbangkan ke Hospital Pulau Pinang. Penduduk berdekatan pula datang
mengerumuni pesawat dan mengajukan
soalan. Masalahnya dalam bahasa Thai yang tiada sesiapa yang memahaminya. Setakat Sawadee fahamlah.
Pemeriksaan terhadap pesawat mendapati enam
lubang di fiuslaj akibat ditembusi peluru. Keadaan ini tidak
memudaratkan prestasi pesawat untuk diterbangkan. Sebelum berlepas, Kapt (U)
Nor Ibrahim bertanya kepada salah seorang anggota 12 RMAD sama ada terdapat picketing
party di lokasi terbabit. Beliau memberitahu bahawa ketika insiden kesemua
anggota berada di LP Zulu. Seterusnya, pesawat berlepas ke Kroh. Sebaik sahaja trup turun dari pesawat, tim kejuruteraan membuat pemeriksa secara terperinci.
Sjn Mohsain pula pergi ke RSAT (Rumah Sakit Angkatan Tentera) di CTFHQ untuk
mendapat rawatan. Lukanya tidak begitu serius namun pegawai
perubatan memberinya suntikan ‘anti-tetanus toxoid’ bagi mengelak
kemungkinan beliau berhadapan dengan penyakit tetanus atau kancing gigi akibat
lukanya terdedah kepada bakteria ‘Clostridium Tetani.’
Tugasan hari itu ditunda keesokan hari.
Pada lewat petang, Kapt (U) Nor Ibrahim dan kru berlepas balik ke
Butterworth. Sepanjang hari itu, mereka mencatat empat jam 50 minit jam
penerbangan.
Kru
FM1726 pada 3 Mac 1979. Dari kiri: Sjn Mohsain bin Hashim, Kapt (U) Nor Ibrahim
bin Sulaiman, Lt M (U) Ng K.C. Sumber: Scrap Book No 3 Skuadron
Bagi Sjn Mohsain, insiden ini merupakan buat kali ketiga pesawat yang beliau terlibat sebagai kru ditembak musuh. Sepertimana yang diceritakan sebelum ini, insiden pertama berlaku pada 16 Ogos 1978 yang telah mengorbankan L/Kpl Ismail bin Ahmad (KLIK DI SINI) manakala yang kedua pada 31 Oktober 1978 pula telah mengorbankan L/Kpl Mohd Sibki bin Mat Noh (KLIK DI SINI). Semasa kedua-dua insiden tersebut, beliau tidak berada dalam radar peluru musuh. Beliau terselamat. Namun rekod ini dipecah pada 3 Mac 1979 apabila peluru musuh akhirnya berjaya mengesannya dan menciumi kulit tangan kirinya.
Kecederaan yang dialami Sjn Mohsain tidak 'melayakkan' beliau diberi keistimewaan untuk ‘direhatkan’ walaupun sehari! Keesokan hari, 4 Mac 1979, beliau ditugas menyertai misi SAR di perairan Selat Melaka antara Pulau Pinang dan Sumatra yang membabitkan sebuah kapal layar “Whistler” yang mengalami masalah enjin. Misi tersebut melibatkan Kapt (U) Nor Ibrahim, Lt M (U) Ng K.C., Sjn Hamzah De Souza dan Sjn Mohsain dengan pesawat FM1720. Keadaan ini tidak dapat dielakkan kerana di era itu, No 3 Skuadron menghadapi masalah kekurangan kru Nuri. Jadi, tidak menghairankan giliran kru membuat detasmen di Kroh begitu kerap dan disamping melakukan lain-lain tugasan penerbangan, sama ada latihan dan operasi.
Sama seperti Lt M (U) Adzli bin Osman diperkenalkan kepada operasi pesawat Nuri apabila pesawatnya ditembak pada 11 Jun 1978, insiden ini juga memperkenalkan Lt M (U) Ng K.C. kepada ancaman yang bakal dihadapi sebagai seorang juruterbang operasional helikopter Nuri. Bagi mereka yang pernah mengalami insiden seperti ini sudah pasti pengalaman sebegini akan terpahat dalam minda mereka sehingga ke akhir hayat.
Rujukan:
1.
Temu bual dengan PW U I Mohsain bin Hashim (B)
aplikasi WhatsApp pada 2 Mac 2021.
2.
Temu bual dengan Kapt Eric Ng K.C. melalui aplikasi
WhatsApp pada 2 Mac 2021.
3. Temu bual dengan Prof Dr Dato Wahinuddin bin
Sulaiman melalui aplikasi WhatsApp pada 5 Mac 2021.
4.
Scrap Book No 3 Skuadron. Hostile Action Report
bertarikh 3 Mac 1979.
5.
Lt Kol Frank Chong K.L. PTU TUDM (B). Buku
Penerbangan Anak Kapal.
6.
PW U I Mohsain bin Hashim (B). Buku Penerbangan
Anak Kapal.
7.
Mej Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B). Buku
Penerbangan Anak Kapal.
8. Kapt Mohd Kamal bin Sabran. Buku Penerbangan Anak Kapal.
9.
Nor Ibrahim bin Sulaiman. (2011). Coretan
Xnuripilot. Nor Ibrahim bin Sulaiman: Jitra.
10. Mej Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B). (2020). Nuri@Burung Besi Dalam Kenangan. Mej Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman TUDM (B): Jitra.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan