Pengikut

Jumaat, 27 Julai 2012

Tetamu Gomen

24 Julai 2012...Akhirnya saya terima kad jemputan berikut daripada JPM, syukur alhamdulillah....

Saya tak kisah sekiranya ada yang berpandangan bahawa saya seorang 'attention seeker' ke. Memang ia pun dan saya berbangga dengan sikap begitu. Siapa lagi kalau bukan kita sendiri yang mesti memperjuangkan agar negara menghargai pengorbanan para veteran? Saya bersyukur kerana telah berjaya meyakinkan JPM untuk turut mengundang para penerima JPP, PTU dan KPK ke majlis tahunan Hari Pahlawan dan Hari Kemerdekaan. Perjuangan ini telah bermula semenjak 2010 lagi, klik di sini. Jawapan rasmi JPM ketika itu dicoretkan di sini. Proses Taici menaici!! Coretan berkaitan dengan perjuangan ini boleh dibaca di siniSaya pasti ramai di antara penerima jemputan akan teruja apabila menerima jemputan tersebut.

Sebelum undangan di atas, tahun lepas lagi JPM telah memaklumkan kepada ATM untuk menjemput kami tapi manalah Pak-Pak Jeneral nak layan 'arahan' yang dimulakan oleh hanya seorang mejar pencen. Bagi menentukan nama kami tidak tercicir sekali lagi, saya telah hantarkan emel ini kepada mereka yang berwajib di JPM '.....31 Jul & 31 Ogos!!!!!'. Itu saja...Tak ada 'finesse' dan beradab langsung menulis pada orang beso-beso...Eh...Eh...Eh! Tapi terbukti berkesan apabila saya terima jemputan tersebut. Dan saya percaya kad dihantar oleh JPM sendiri berlandaskan pangkat saya masih 'Kapt (U)', iaitu pangkat saya ketika dianugerah pingat berkenaan. Mungkin agensi itu tidak mahu 'pisang berbuah dua kali' sekiranya mereka berikan tugas ini kepada ATM kerana, kesannya, mereka akan terus menerima emel yang 'kurang asam' seperti ini lagi...Wallahualam. 

Orang berbudi, kita berbahasa. Saya emelkan perhargaan berikut...

  
From: nor ibrahim sulaiman 
To: Datuk Othman Bin Haji Mahmood ; Datuk Wan Hamidah 
Cc: KSN Dato' Ali ; Kamis b. Samin ; Chong KL ; khalid Ali ; Capt Murad ; Idris Hassan ; Md Som ; Tan Sri PAT ; PTU ; RAFOC ; PTL ; PTD ; KP Veteran 
Sent: Tuesday, 24 July 2012 2:03 PM
Subject: Re: HARI PAHLAWAN & KEMERDEKAAN

Assalamualaikum Tan Sri/Datuk/Dato'/Tuan,


Syukur alhamdulillah, hari ini saya terima kad jemputan ke majlis Hari Pahlawan pada 31 Julai nanti. Justeru, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan penghargaan kepada pihak JPM yang telah menunaikan janjinya. Syabas kerana mempraktikkan'walk the talk'. Satu transformasi yang boleh mengubah persepsi rakyat kerdil terhadap perkhidmatan/penjawat awam.

Saya sungguh berbangga bahawa,  akhirnya, kerajaan turut memberi penghormatan kepada kami, penerima-penerima JPP, PTU dan KPK  ke upacara mengingati para wira-wira yang telah berkorban demi untuk negara tercinta. Saya akan abadikan kad berkenaan dalam buku 'scrap' saya sebagai satu kenangan.

Akhir kata, TERIMA KASIH.

MEJAR NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Ada lagi satu sebab saya gembira. Saya ada menulis kepada PTU  mengesyorkan agar wira-wira TUDM dijemput sempena HUT TUDM baru-baru ini (klik di sini). Selepas itu, saya terima panggilan daripada seorang mejar dari PU KL bertanyakan sama ada saya mengetahui alamat xpilots  tertentu. Apabila ditanya mengapa, beliau memaklumkan bahawa TUDM akan menjemput para penerima 'Anugerah Perkasa' sempena HUT. Malah saya memberi beliau senarai kesemuanya: beliau hanya ada senarai penerima PTU sahaja. Itu pun senarai yang saya hantar kepada xbos. Sek 'C', MTU, bertanggungjawab menghantar kad undangan. Tunggu punya tunggu.....!!!! Tak apalah...Apa nak dikatakan sekiranya Perkhidmatan sendiri meminggirkan kami. Sebaliknya sekarang, gomen mengiktirafnya....Syukur alhamdulillah.

Sama ada saya akan hadir di Majlis Hari Pahlawan nanti, bukan satu persoalan. Saya percaya ramai tidak akan melepaskan peluang ini. Pokoknya dan yang paling penting sekali, gomen akhirnya turut MENGHARGAI PARA PENERIMA  JPP, PTU & KPK yang sebelum ini hanya terhad kepada para penerima SP & PGB sahaja. ITU PALING BERMAKNA PADA SAYA. Fikirkanlah....Bila masa lagi para veteran, yang tidak berkedudukan dan bergelar, nak merasa dijemput ke majlis yang begitu signifikan kepada mereka dan akan di rasmikan oleh Timbalan DYMM SPB Agong? Pada saya, itu satu penghormatan.



Datuk Othman, JPM....Terima kasih. 

4 ulasan:

Nur Emyinda berkata...

Salam Tn Mejar Nor Ibrahim,

BRAVO...CONGRATULATIONS! Alas! Your being patient and persistent with your intention for the good of these X-servicemen and MAF veterans, would soon be realised in the near future, insyaAllah.

You and all of these men deserve to be honoured, and cherished by the nation. These men deserve our admiration.
Without these men, peace is nowhere to be reached!

Alhamdulillah...God bless!

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Cik nur_emyinda12,

Thank you. A real satisfaction for me. As a wise man said '...If you want results, don't just dream. DO IT.' Very true indeed.

basri bin omar berkata...

Salam Tuan!

Tk paparan....saya baru terima jemputan Rasmi harini dpd AKSPA Mk ATM ..tu pun satelah buat pertanyaan kpd PS 1 Istiadat pada Hari Jumaat lps...katanya Jemputan di kendalikan oleh Bhgn Istiadat JPM....mungkin terlepas pandang kot bulan 2 Puasa ni Wallahu aklam.

Selamat Meneruskan Ibadah Ramadhan.

Tanpa Nama berkata...

tuan basri kira untung juga, Depa kenai pasai ada PGB. kalau tak tanya kalu.......MIA.
Nak buat lagu mana, depa penat posa.
anyway tahniah tuan nor dan tuan basri.