Pengikut

Rabu, 15 Mei 2013

'Kulat Kucing'

Saya ingat apa yang saya hadapi hanyalah 'kude' biasa saja (klik di sini). Dah hampir 3 minggu dan setiap hari pi kat RSAT buat 'dressing', makan kapsul 'antibiotik' selama 10 hari, kude tu tak kering2 juga. Malah, ia makin merebak. Turut diperhatikan, timbul beberapa 'binjul' berwarna ungu dalam kedudukan 'single file (linear)' di tangan kanan.

'Ulcer' & 'Nodules'

Ini tak boleh jadi. Jawabnya, pada 10/5 jam 1630,  pergi ke RSAT. Saya minta surat rujukan untuk berjumpa dengan pakar kulit di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB). Ahad, 12/5, pi lah ke hospital untuk membuat temujanji dengan dermatologist. Nasib saya baik sungguh, saya terus dirujuk kepada bos jabatan itu sendiri tanpa membuat appointment. Ini betul2 rezeki saya, syukur alhamdulillah.

Apabila dihulurkan tangan saja, beliau bertanya sama ada saya membela kucing dan membuat 'gardening'. Jawapannya sudah pasti 'affirmative'. Jadi, puan doktor memberitahu yang saya dijangkiti 'kulat kucing' atau medical termnya ialah 'sporotrichosis' (klik di sini).

Menurutnya, mungkin mengambil masa 3-4 bulan untuk sembuh, insyaAllah. Buat permulaan, saya diberi bekalan sebulan ubat antifungus 'Itraconazol' untuk ditelan 1 kasul setiap 12 jam dan 'Fucid cream' untuk disapu di bahagian terbabit. Menurutnya lagi, ltraconazol ini agak kuat. Jadi, sekiranya dalam tempuh terdekat ni jika mata saya berwarna kuning, cepat2 le pi jumpa beliau. Oh ya, sebelum tu, dia tanya sama ada saya mengidap kencing manis dan keadaan 'hati (liver)'. Saya memaklumkan kali terakhir buat pemeriksaan darah ialah pada 18/3/13. 'Liver Function Test' menunjukkan OK (within limit) dan gula baru 4.1 mmol/L saja.

Dari HSB, saya terus pi ke RSAT untuk berjumpa dengan puan doktor. Depa menasihatkan saya membuat pemeriksaan darah penghujung bulan Mei bagi menentukan keadaan hati. Ubat anti-fungus ni engkohnya boleh memudaratkan organ tersebut. Jawabnya, kena le ambil banyak2 bawang putih dan limau. Cubaan!    

Tak apa le...Dah ditakdirkan-Nya. Syukur alhamdulillah kerana saya mendapatkan rawatan di peringkat awal lagi. Inilah yang baiknya menetap di bandar2 kecil. Nak pi dapatkan rawatan, boleh ke RSAT. Dari situ, boleh dapatkan surat rujukan untuk berjumpa pakar. Jarak dari rumah ke HSB hanyalah ~20 km.

Para Pembaca....Pada saya, yang paling bernilai ialah 'KESIHATAN'. Duit banyak menggunung sekali pun tapi tak sihat, tak guna juga. Duit tu hanya boleh membantu mendapat rawatan yang difikirkan 'terbaik'. Justeru, JAGALAH KESIHATAN supaya kita boleh membuat amal ibadat dengan lebih sempurna, wallahualam.

2 ulasan:

Arunzab berkata...

This information may be of help to your readers .

Diseases from Cats

Although cats can carry diseases and pass them to people, you are not likely to get sick from touching or owning a cat. By following simple health tips, you can be even safe-against cat-related diseases.

Important Fact!
People are probably more likely to get toxoplasmosis from gardening or eating raw meat than from having a pet cat. Special tips are available for pregnant women.


Some cat-related diseases that make people sick are common, such as cat scratch disease (or cat scratch fever), and others such as plague (play-g), are rare. Toxoplasmosis (TOX-o-plaz-MO-sis) is a disease that can come from cats, but people are more likely to get it from eating raw meat or from gardening. Cats can also carry rabies, a deadly viral disease.

Some people are more likely than others to get diseases from cats. A person's age and health status may affect his or her immune system, increasing the chances of getting sick. People who are more likely to get diseases from cats include infants, children younger than 5 years old, organ transplant patients, people with HIV/AIDS, and people being treated for cancer. Special advice is available for people who are at greater risk than others of getting diseases from animals.

To protect yourself from cat-related diseases,

Wash your hands thoroughly with soap and running water after touching cat feces (stool)
Avoid cat scratches and bites
If you are scratched or bitten by a cat, wash the area with soap and running water right away
Vaccinate your cat against rabies.

Temuk berkata...

Assalamu'alaikum Mej.
Lama tak bersapa. Semoga Mej dan isteri sihat selalu.

Saya pernah mendapat gatal-radang kulit (jari tangan) sebab gardening. Seminggu dengan ubat sapu, sembuh. Cerita kulat kucing itu amat berguna untuk peringatan seorang anak saya yang sangat suka membelai kucing-kucingnya.