Satu soalan yang paling asas yang perlu ditanya oleh mereka yang kurang jelas mengenai teori komunisme ialah: Apakah teori komunisme terhadap agama? Jawapan yang paling asas ialah KOMUNIS TIDAK PERCAYA KEPADA SEBARANG AGAMA. Noktah. Karl Marx menyamakan "agama adalah candu rakyat". Itu dari bacaan. Saya sendiri mendengar akuan kebenaran teori tersebut dari Ah Chen, seorang gerila PKM dan penjaga 'Piyamit Tunnel' di Betong, semasa saya menemubualnya pada 24 April 2016. Jawapannya kepada soalan yang diajukan kepada dia mengenai anutan agamanya ialah 'komunis mana ada agama' (di SINI). (Jangan lupa PKM tidak pernah dibubarkan).
Berpaksikan kepada teori dan pengakuan gerila tersebut, adakah orang Melayu-Islam yang menyertai Parti Komunis Malaya (PKM) mengamal ajaran agama Islam sepanjang tempoh mereka bersama PKM menentang kerajaan hingga 2 Disember 1989? Tarikh keramat yang menyaksikan mereka meletak senjata dengan termeterainya Perjanjian Damai yang ditandatangani di Hotel Lee Gardens, Hat Yai, Thailand.
Saya tiada jawapannya. Setakat pembacaan saya yang begitu terbatas, isu ini tidak banyak diperkatakan. Justeru, saya hanya mencoretkan bersandarkan kepada apa yang saya baca.
Jawapan kepada isu ini sedikit sebanyak dicerahkan oleh Allahyarham Musa Ahmad, mantan Pengerusi PKM semasa ditemubual oleh Chamil Wariya (Dato'), wartawan Utusan Malaysia pada Julai 1984. Apabila diajukan perbezaan Islam dan komunisme, Musa Ahmad tanpa ragu-ragu memberitahu bahawa tiada persamaan antara keduanya; perbezaannya "...bak bumi dengan langit" (Chamil Wariya, Mingguan Malaysia, Kembali Ke Jalan Allah, Rencana Khas, 15 Julai 1984, hlm. 5).
Allhahyarham Musa Ahmad. Sumber: puteralapismahang.blogspot.com
Menyentuh akidah pula, beliau semasa menjadi ahli PKM dan bergiat aktif sebagai gerila, menjelaskan "...Sekarang saya dapat menunaikan sembahyang fardu bila tiba waktunya. Tidak seperti di Peking atau dalam hutan dulu. Saya bukan sahaja tidak menunaikan amal ibadat yang disuruh oleh Allah, tetapi saya menjadi penghalang kepada anak-anak buah saya yang ingin berbuat demikian. Sebagai pemimpin tertinggi dalam PKM saya dimestikan menunjukkan contoh yang harus diikuti oleh orang bawahan saya." (Chamil Wariya, ibid.).
Selain penjelasan tersebut, menurut Allahyarham Dato' Mocktar Mahmud Baginda beliau difahamkan bahawa "...perkahwinan anggota rejimen (Rejimen ke-10) itu tidak berlandaskan hukum Islam. Sekadar mengaku sumpah setia di hadapan ketua mereka sahaja." (Myzara. (2015). Di Sebalik Rundingan Damai Hat Yai. Shah Alam:Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd., hlm. 174). Beliau dimaklumkan bahawa kakaknya, Siti Norkiah telah berkahwin dengan Abu Samah Kassim, seorang pemimpin Rejimen ke-10 semasa bertemu dengan kakaknya itu di pergunungan Weang, Thailand pada 1981. Hasil pertemuan ini dan lawatan selanjutnya merintis kepada termeterainya Perjanjian Damai pada Disember 1989 (di SINI, SINI & SINI).
Namun demikian, tulisan Rashid Maidin yang menyentuh kaedah perkahwinan menyanggah Dato' Mocktar. Menurut Rashid, dia tidak balik ke Rejimen ke-10 sebaik sahaja Pertemuan Baling 28-29 Disember 1955 berakhir, sebaliknya tinggal buat sementara waktu di penempatan Chin Peng di kawasan selatan Betong yang berhampiran dengan sempadan Malaysia-Thailand. Ketika berada di situ, dia telah berkenan dengan seorang gerila dari kaum Cina. Menurutnya, setelah dipersetujui oleh pihak atasan serta tiada tentangan dari mana-mana pihak, "...maka saya pun menikah dengan dia secara syarak, dan nama Islamnya ialah Selamah binti Abdullah." (Rashid Maidin. (2005). Memoir Rashid Maidin. Petaling Jaya: SIRD, hlm. 77).
Namun tulisan SAC Aloysius Chin dalam bukunya, The Communist Party of Malaya: The Inside Story (Aloysius Chin. (1995). The Communist Party of Malaya: The Inside Story. Kuala Lumpur: Vinpress, hlm. 171) mengukuhkan pengakuan Musa Ahmad. Menurut Aloysius Chin, mantan Timbalan Pengarah, Cawangan Khas (Operasi), PKM mengeksploitasi Islam untuk mendapatkan sokongan orang Melayu. Dakwaannya bersandarkan kepada pengakuan seorang musuh yang menyerah diri (surrendered enemy personnel (SEP)) yang menyatakan:
"During our short stay in X area in Kelantan, in an attempt to woo masses support, communist combatants assisted the kampung folks in solving their problems and even prayed together with them in the mosque. As a result, we received ample food supplies from the masses. MNLA personnel in the 10th Regiment pretended to identify themselves with the masses and constantly propagated to the masses that the Communist Party respected their customs and religion...MNLA personnel also prayed together with the masses in the mosques. I had done it on several occasions. The true colours of the communists would invariably be exposed after the masses had been recruited into it. To those who were very religious-minded the communist would try to neutralize their faith by insisting into their minds the revolutionary spirit of communism. Hence they were not able nor allowed to pray in the jungle. To those recruits who resisted consuming the meat of certain animals e.g. monkey and pig, the communist would explain to them that due to the shortage of foodstuffs and for their health, they would have to eat such meat. If they were unhealthy they would not be ale to participate in the revolution. The case of comrade XXX, a very religious-minded recruit, was a glaring example. After much persuasion by a leading comrade XXX, coupled with the pressure of the environment, he eventually followed the crowd..." (Aloysius Chin, ibid., hlm. 171-172).
Saya cuba menterjemahkan petikan tersebut seperti berikut:
"Semasa berada di kawasan X di Kelantan untuk tempoh yang singkat, dalam usaha mendapat sokongan penduduk, gerila komunis telah membantu orang kampung untuk mengatasi masalah mereka, malah turut bersolat dengan mereka di masjid-masjid. Ekoran itu, kami mendapat bekalan makanan dari mereka. Anggota MNLA dari Rejimen ke-10 pura-pura bermesra dengan penduduk dan sentiasa menyakinkan mereka bahawa Parti Komunis menghormati adat budaya dan agama mereka...Anggota MNLA turut bersolat dengan penduduk kampung di masjid-masjid. Saya telah melakukannya beberapa kali. Belang komunis hanya terserlah apabila mereka menyertai gerakan komunis. Kepada mereka yang warak, komunis akan berusaha supaya mereka meninggalkan ajaran Islam dengan menyerapkan dalam pemikiran mereka ideologi komunisme. Justeru mereka tidak boleh atau dibenarkan bersolat dalam hutan. Kepada rekrut-rekrut yang enggan makan daging binatang tertentu, seperti monyet dan bagi, komunis akan menjelaskan kepada mereka bahawa mereka perlu memakan daging itu kerana kekurangan makanan dan juga demi kesihatan mereka. Jika mereka sakit, mereka tidak dapat menyertai revolusi parti. Kes komrad XXX, seorang rekrut yang warak sebagai satu contoh yang menonjol. Selepas beberapa kali percubaan oleh seorang pemimpin komrak XXX untuk meyakinkannya serta tekanan keadaan sekeliling, dia akhirnya tunduk kepada tekanan itu."
Faktor agama ini menjadi igauan kepada Chin Peng kerana PKM gagal menarik majoriti orang Melayu menyertai gerilanya dalam perjuangannya menentang British dan kerajaaan Malaysia. Sebelum dia dan para gerilanya berundur ke selatan Thailand, isu ini telah dibincang dalam mesyuarat tertinggi PKM pada April 1952. Dalam analisisnya, Lee Aun Tong@Lau Lee yang mengetuai Biro Propaganda Pusat merumuskan:
"Kita berjuang menentang Islam dan sikap anti agama kita telah memarahkan orang-orang Melayu. Kita tidak akan mempengaruhi petani-petani Melayu untuk menyertai kita kerana sikap kita itu. Belum timba masanya untuk kita menyemai benih ideologi kita kepada orang-orang Melayu. Kita mesti cuba mempengaruhi orang-orang Melayu dengan cara yang lembut." (ANM. Majlis Pengkisahan Sejaranh Rundingan Baling 28-29 Disember 1955 sempena sambutan Kemerdekaan 2004 tanpa catatan lokasi dan tarikh. Skrip asal oleh Tan Sri Dato' Hj. Shafie Abdullah, Setiausaha Peribadi YTM Tunku Abdul Rahman; dan Miller, Harry. (1972). Jungle War in Malaya. London: Arthur Barker Ltd., hlm. 119).
Menyedari kepincangan ini, Chin Peng telah mengadakan satu mesyuarat tertinggi di markasnya di selatan Betong pada 22 Disember 1955 sebelum pertemuan dia dengan Tunku dan David Marshall di Baling pada 28-29 Disember 1955. Bagi mengelabui orang Melayu dan kaum India, mesyuarat bersetuju untuk melantik lain-lain kaum menganggotai badan tertinggi PKM. Objektifnya adalah untuk memaparkan kepada rakyat Persekutuan Tanah Melayu bahawa PKM juga adalah sebuah parti pelbagai kaum sama seperti Parti Perikatan yang diterajui oleh Tunku.
Keputusan ini dilaporkan oleh akhbar-akhbar tempatan pada 26 Disember 1955. Buat pertama kalinya menyaksikan seorang Melayu, Musa Ahmad, dilantik sebagai Pengerusi PKM yang ketika itu dalam perjalanan ke Peking. (Wahba. (1994). Baling Membuka Jalan Damai. Kajang: Masa Enterprise, hlm. 164; dan Aloysius Chin, ibid., hlm.59). Sementara itu, R. B. Balan yang ketika itu berada dalam tahanan pihak berkuasa, dilantik sebagai Naib Pengerusi bagi mewakili kaum India pula. (Aloysius Chin, ibid., hlm. 46). Musa Ahmad menjelaskan bahawa walaupun beliau sebagai Pengerusi parti, namun "...Setiausaha Agung mempunyai kuasa lebih. Dalam hal ini, Chin Peng mempunyai kuasa menyeluruh." (Wahba, ibid.,169).
Saya perlu tekankan di sini bahawa saya hanya mempersoalkan akidah gerila Melayu tegar sehingga Perjanjian Damai 2 Disember 1989. Selepas itu, lain cerita. Menurut Kamariah Rashid, anak tunggal Rashid Maidin dengan Selamah Abdullah, bapanya merupakan seorang yang warak di hujung hayatnya namun tidak sama sekali menyesal menjadi seorang gerila komunis dalam usaha menentang Jepun, British, ATM dan Angkatan Tentera Thai, di SINI.
Bagaimana pula dasar Negeri China mengenai agama? Sebagai jawapan ringkasnya sila baca di SINI.
Saya ada rumusan saya sendiri. Terpulanglah kepada para pembaca membuat penilaian dan rumusan, wallahualam.
Para pembaca. Sekira anda ada maklumat membabitkan topik ini, marilah kongsi bersama. Terima kasih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan