Bersambung dari SINI ...
Hari Kedua: 14
Ogos 1978
Insiden semalam tidak dijadikan halangan untuk tugasan membawa meriam dan peluru dihentikan. Malahan tugasan bertambah apabila No 3 Skuadron dikehendaki melakukan misi pertukaran trup dan ulang bekal di beberapa LP. Tugasan ulang bekal tidak terbatas ke kawasan Op Selamat Sawadee tetapi juga di kawasan Op Kota Echo, iaitu kawasan operasi berhampiran kawasan Op Selamat Sawadee. Bagi tujuan itu, POTU telah mengarah dua buah Nuri tambahan untuk tugasan tersebut. Ini bererti tugasan hari itu dilakukan oleh tiga buah pesawat termasuk pesawat Lt (U) Zainal. Pada awal pagi, Nuri pertama, FM1724 yang dikendalikan oleh Lt (U) Zainal Piee, Lt M Yahya Haron dan F/Sjn Hamzah de Souza berlepas ke Kroh; mereka akan akan meneruskan detasmen sehingga akhir tempoh giliran. Mereka disusuli oleh pesawat FM1726 yang dikendalikan oleh Lt (U) Mohd Amin bin Mohd Razi, Lt M (U) Mohd Som bin Othman dan F/Sjn Patrick Lee.
Selari dengan prosedur operasi, sebelum
berlepas kru Nuri dan dua buah helikopter gempur telah diberi taklimat
keselamatan oleh Pegawai Risik di CTFHQ. Salah sebuah helikopter
gempur dikendalikan oleh Kapt (U) Abdul Jalil bin Ghani. Dalam perancangannya,
Lt (U) Mohd Amin akan membawa meriam Pack Howitzer 105 mm dan Pegawai
Memerintah 21 RGK, Lt Kol Hussin bin Awang Senik bersama beberapa anggotanya ke
LP Tango untuk melawat anggota komando yang ketika itu berada di LP tersebut. Selain itu, enam anggota unit terbabit lain termasuk
anggota gaji diturun di LP Foxtrot.
Penumpang-penumpang akan dibawa balik ke Kroh sebelum penerbangan
berakhir.
Sebelum berlepas, Lt (U) Mohd Amin agak
hairan apabila melihat F/Sjn Patrick Lee membawa bersama dua helai baju kalis
peluru. “Patrick, mengapa dua jaket?” “Tuan, intuisi saya berat mengatakan
mungkin sesuatu akan berlaku hari ini,” jawab F/Sjn Patrick Lee. Beliau
seterusnya menjelaskan selain satu dipakai, sehelai lagi untuk diletakkan di
tempat duduk untuk keselamatannya.
Untuk tugasan ini, Lt (U) Mohd Amin merancang penerbangan pertamanya ke LP
Tango untuk menurunkan Lt Kol Hussin dan anggotanya. Penerbangan kedua pula
membawa trup dan selaras meriam ke LP Foxtrot. Selepas taklimat, Nuri dan
helikopter gempur berlepas ke LP Tango. Sebelum dibenarkan mendarat, helikopter
gempur membedil kawasan berhampiran dengan LP tersebut. Setelah mendapat lampu
hijau untuk mendarat daripada juruterbang helikopter gempur, Lt (U) Mohd Amin memulakan fasa approach untuk berada
dalam keadaan terapung di kubu meriam (gun pit) berhampiran dengan LP. F/Sjn Patrick Lee pula membuka pintu kargo.
Sebaik sahaja pintu kargo dibuka, F/Sjn
Patrick Lee terdengar: “bang...bang...bang” tetapi beliau tidak begitu pasti. Walau
bagaimanapun, beliau memberitahu kapten pesawat apa yang beliau dengar. Namun
demikian, dari pemerhatian Lt (U) Mohd Amin, tiada
sebarang petunjuk LP diserang musuh dan trup berada berhampiran kubu meriam.
Justeru, beliau meneruskan proses untuk penerbangan ke kubu meriam. Sebaik
sahaja pesawat berada dalam keadaan terapung di atas kubu meriam dan senjata
tersebut mencecah bumi, beliau menekan suis untuk melepaskan (release)
meriam. Seterusnya Lt (U) Mohd Amin mengolah
gerak (manoeuvre)
Nuri dan mendarat di tempat mendarat pada jam 10:59 pagi untuk menurunkan
penumpang-penumpangnya.
Sebaik sahaja pesawat mendarat, F/Sjn
Patrick Lee memberi isyarat untuk para penumpang turun sebelum membenarkan
beberapa orang trup menaiki pesawat. Tidak sempat para penumpang turun, beliau terdengar
bunyi “thud” dan sesuatu terkena pada lengan kirinya di waktu yang sama “bang...bang...bang.”
Beliau melihat trup di LP mencari perlindungan di kubu meriam. Pesawat telah
diserang oleh petualang negara! Bunyi thud sebenarnya ialah sebutir
peluru telah terkena pena ‘Cross’ di sebelah lengan kiri sut
penerbangannya. “Bastards, damned
CTs.” F/Sjn Patrick Lee
begitu marah kerana pena kesayangannya telah patah dua akibat terkenan
peluru musuh. Dalam kemarahannya itu,
tiba-tiba beliau telah jatuh terlentang
di atas bagasi para penumpang. Terpinga-pinga beliau memikirkan: “Mengapa aku
jatuh?” Memang benar intuisinya! Tanpa disedarinya, sebutir peluru musuh telah
mematahkan pena ‘Cross’ sebelum menciumi lengan kiri F/Sjn Patrick Lee. Dalam keadaan
ini, beliau sukar untuk bangun semula. Lantas,
beliau memberitahu kapten pesawat: “Tuan, saya kena tembak.”
Keadaan dalam pesawat begitu kelam
kabut dengan penumpang-penumpang cuba keluar dari pesawat. Mendengar sahaja
luahan dari kuatermasternya, Lt (U) Mohd Amin mengalih pandangannya ke kabin. “Oh
No...not again!” Pesawatnya ditembak tidak asing baginya kerana insiden ditembak
pernah dialami semasa Op Gubir II pada April 1976. Apa yang dilihat di kabin sungguh
mengejutkannya; F/Sjn
Patrick Lee terlantar di lantai pesawat dengan darah mengalir keluar dari lengan
kiri.
Tugas tetap tugas. Walaupun cedera, F/Sjn
Patrick Lee berjaya untuk bangun semula.
Beliau seterusnyta memberi isyarat kepada para penumpang dengan tangan kanannya
untuk meniarap di atas lantai kabin. Lt (U) Mohd Amin
membuat keputusan untuk beredar dari situ. Keputusan ini diberitahu kepada helikopter
gempur. Setelah memastikan semua instrumen dalam keadaan normal, lantas beliau
merentap collective lever untuk menaikkan pesawat untuk dan terbang
balik ke Kroh. Seterusnya beliau menghubungi
POBUB. “Baton One...Capung 473 Juliet. Aircraft being shot. AQM
wounded. Proceeding back to Kroh. Request reception.”
Melihat kecederaan yang dialami oleh F/Sjn Patrick Lee, seorang anggota komando yang berada
dalam Nuri telah mengaplikasikan “tourniquet”
untuk menghentikan pengaliran darah. Sebaik sahaja pesawat mendarat pada jam
11:06 pagi, seorang pegawai perubatan sedia menunggu di landasan. Beliau
menaiki pesawat dan menyuntik F/Sjn Patrick Lee dengan
morfin. Pemeriksaan ke atas Nuri FM1726 pula mendapati 14 lubang akibat
tembakan. Lt (U) Mohd Amin memberitahu PBUB supaya No 3 Skuadron menghantar
seorang kuatermaster untuk mengganti F/Sjn Patrick Lee.
Panggilan radio Lt
(U) Mohd Amin turut didengar oleh staf di Bilik Operasi Pangkalan
Butterworth. Lantas, mereka menghubungi Bilik Gerakan No 3 Skuadron untuk memberi
amaran awal supaya menyedia seorang pengganti F/Sjn Patrick Lee untuk dihantar
ke Kroh. Sebaik sahaja menerima amaran awal ini, Sjn
Jayaraju yang ketika itu berada di Bilik Anak Kapal diberitahu supaya
bersedia untuk diterbangkan ke Kroh untuk mengganti F/Sjn
Patrick Lee. Sepertimana yang dijangkakan, sejurus kemudian skuadron
diarahkan untuk menghantar pengganti dan mengambil mangsa di Kroh. Kebetulan
ketika itu, Kapt (U) Nor Ibrahim bin Sulaiman, Lt M (U) Adzli bin Osman dan Sjn
Mansur baru mendarat setelah membuat penerbangan latihan. Selaku Timbalan Ketua
Flait, Kapt (U) Nor Ibrahim akan melakukan tugasan tersebut.
Dengan kru yang sama, mereka berlepas
dengan pesawat Nuri FM1723 ke Kroh. Setelah menurunkan Sjn Jayaraju dan
mengambil F/Sjn Patrick Lee, mereka berlepas balik ke Butterworth. Apabila tiba
di Butterworth, F/Sjn Patrick Lee dibawa ke RSAT Pangkalan untuk mendapat
rawatan.
Ancaman ini membimbangkan Kol (U) Fauzi bin Hussein, Pegawai Memerintah TUDM Butterworth. Beliau mengarah Lt Kol (U) Su K.C., Ketua Cawangan Penerbangan, untuk pergi ke Kroh untuk menilai ancaman yang dihadapi oleh anak kapal. Bagi tujuan, Kapt (U) Nor Ibrahim bersama kru yang sama berlepas ke Kroh untuk menghantar Lt Kol (U) Su K.C. Sebaik sahaja menurunkan penumpangnya yang akan bermalam di sana, pesawat terbang balik ke Butterworth. Lt (U) Mohd Amin dan kru, Lt M (U) Mohd Som dan Sjn Jeyaraju, terbang balik ke Butterworth dengan pesawat FM1726 untuk dibaiki. Lt (U) Mohd Amin dan kru, Lt M (U) Mohd Som dan Sjn Jeyaraju, terbang balik ke Butterworth dengan pesawat FM1726 untuk dibaiki. Lt (U) Zainal Piee dan kru pula meneruskan detasmen.
Pertemuan kru Nuri FM1726 pada 17
September 2017 di Wisma Perwira di Kuala Lumpur sempena Hari Ulang Tahun Ke 50
S61A-4 Nuri@Burung Besi setelah 39 tahun pesawat mereka ditembak pada 14 Ogos
1978. Dari kiri: Kol Mohd Amin bin Mohd Razi TUDM (B), PW U II Patrick Lee (B), Kapt Mohd Som bin Othman.
Sumber: Kol Mohd
Amin bin Mohd Razi TUDM (B)
Bersambung Hari Ketiga...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan