Pengikut

Sabtu, 9 Januari 2021

Op Selamat Sawadee: Tuan, Saya Kena Tembak

             Bersambung dari  SINI ...

Hari Kedua: 14 Ogos 1978

Insiden semalam tidak dijadikan halangan untuk tugasan membawa meriam dan peluru dihentikan. Malahan tugasan bertambah apabila No 3 Skuadron dikehendaki melakukan misi pertukaran trup dan ulang bekal di beberapa LP. Tugasan ulang bekal tidak terbatas ke kawasan Op Selamat Sawadee tetapi juga di kawasan Op Kota Echo, iaitu kawasan operasi berhampiran kawasan Op Selamat Sawadee. Bagi tujuan itu, POTU telah mengarah dua buah Nuri tambahan untuk tugasan tersebut. Ini bererti tugasan hari itu dilakukan oleh tiga buah pesawat termasuk pesawat Lt (U) Zainal. Pada awal pagi, Nuri pertama, FM1724 yang dikendalikan oleh  Lt (U) Zainal Piee,  Lt M Yahya Haron dan F/Sjn Hamzah de Souza berlepas ke Kroh; mereka akan akan meneruskan detasmen sehingga akhir tempoh giliran. Mereka disusuli oleh pesawat FM1726 yang dikendalikan oleh Lt (U) Mohd Amin bin Mohd Razi, Lt M (U) Mohd Som bin Othman dan F/Sjn Patrick Lee. 

Selari dengan prosedur operasi, sebelum berlepas kru Nuri dan dua buah helikopter gempur telah diberi taklimat keselamatan oleh Pegawai Risik di CTFHQ. Salah sebuah helikopter gempur dikendalikan oleh Kapt (U) Abdul Jalil bin Ghani. Dalam perancangannya, Lt (U) Mohd Amin akan membawa meriam Pack Howitzer 105 mm dan Pegawai Memerintah 21 RGK, Lt Kol Hussin bin Awang Senik bersama beberapa anggotanya ke LP Tango untuk melawat anggota komando yang ketika itu berada di LP tersebut.  Selain itu,  enam anggota unit terbabit lain termasuk anggota gaji diturun di LP Foxtrot.  Penumpang-penumpang akan dibawa balik ke Kroh sebelum penerbangan berakhir.

Sebelum berlepas, Lt (U) Mohd Amin agak hairan apabila melihat F/Sjn Patrick Lee membawa bersama dua helai baju kalis peluru. “Patrick, mengapa dua jaket?” “Tuan, intuisi saya berat mengatakan mungkin sesuatu akan berlaku hari ini,” jawab F/Sjn Patrick Lee. Beliau seterusnya menjelaskan selain satu dipakai, sehelai lagi untuk diletakkan di tempat duduk untuk keselamatannya.    

Untuk tugasan ini, Lt (U) Mohd Amin merancang penerbangan pertamanya ke LP Tango untuk menurunkan Lt Kol Hussin dan anggotanya. Penerbangan kedua pula membawa trup dan selaras meriam ke LP Foxtrot. Selepas taklimat, Nuri dan helikopter gempur berlepas ke LP Tango. Sebelum dibenarkan mendarat, helikopter gempur membedil kawasan berhampiran dengan LP tersebut. Setelah mendapat lampu hijau untuk mendarat daripada juruterbang helikopter gempur, Lt (U) Mohd Amin memulakan fasa approach untuk berada dalam keadaan terapung di kubu meriam (gun pit) berhampiran dengan LP. F/Sjn Patrick Lee pula membuka pintu kargo.

Sebaik sahaja pintu kargo dibuka, F/Sjn Patrick Lee terdengar: “bang...bang...bang” tetapi beliau tidak begitu pasti. Walau bagaimanapun, beliau memberitahu kapten pesawat apa yang beliau dengar. Namun demikian, dari pemerhatian Lt (U) Mohd Amin, tiada sebarang petunjuk LP diserang musuh dan trup berada berhampiran kubu meriam. Justeru, beliau meneruskan proses untuk penerbangan ke kubu meriam. Sebaik sahaja pesawat berada dalam keadaan terapung di atas kubu meriam dan senjata tersebut mencecah bumi, beliau menekan suis untuk melepaskan (release) meriam. Seterusnya Lt (U) Mohd Amin  mengolah gerak (manoeuvre) Nuri dan mendarat di tempat mendarat pada jam 10:59 pagi untuk menurunkan penumpang-penumpangnya.

Sebaik sahaja pesawat mendarat, F/Sjn Patrick Lee memberi isyarat untuk para penumpang turun sebelum membenarkan beberapa orang trup menaiki pesawat. Tidak sempat para penumpang turun, beliau terdengar bunyi “thud” dan sesuatu terkena pada lengan kirinya di waktu yang sama “bang...bang...bang.” Beliau melihat trup di LP mencari perlindungan di kubu meriam. Pesawat telah diserang oleh petualang negara! Bunyi thud sebenarnya ialah sebutir peluru telah terkena pena ‘Cross’ di sebelah lengan kiri sut penerbangannya. “Bastards, damned CTs.F/Sjn Patrick Lee begitu marah kerana pena kesayangannya telah patah dua akibat terkenan peluru musuh.  Dalam kemarahannya itu, tiba-tiba  beliau telah jatuh terlentang di atas bagasi para penumpang. Terpinga-pinga beliau memikirkan: “Mengapa aku jatuh?” Memang benar intuisinya! Tanpa disedarinya, sebutir peluru musuh telah mematahkan pena ‘Cross’ sebelum menciumi lengan kiri F/Sjn Patrick Lee. Dalam keadaan ini, beliau  sukar untuk bangun semula. Lantas, beliau memberitahu kapten pesawat: “Tuan, saya kena tembak.”

Keadaan dalam pesawat begitu kelam kabut dengan penumpang-penumpang cuba keluar dari pesawat. Mendengar sahaja luahan dari kuatermasternya, Lt (U) Mohd Amin mengalih pandangannya ke kabin. “Oh No...not again!” Pesawatnya ditembak tidak asing baginya kerana insiden ditembak pernah dialami semasa Op Gubir II pada April 1976. Apa yang dilihat di kabin sungguh mengejutkannya;  F/Sjn Patrick Lee terlantar di lantai pesawat dengan darah mengalir keluar dari lengan kiri. 

Tugas tetap tugas. Walaupun cedera, F/Sjn Patrick Lee  berjaya untuk bangun semula. Beliau seterusnyta memberi isyarat kepada para penumpang dengan tangan kanannya untuk meniarap di atas lantai kabin. Lt (U) Mohd Amin membuat keputusan untuk beredar dari situ. Keputusan ini diberitahu kepada helikopter gempur. Setelah memastikan semua instrumen dalam keadaan normal, lantas beliau merentap collective lever untuk menaikkan pesawat untuk dan terbang balik ke Kroh. Seterusnya beliau menghubungi  POBUB. “Baton One...Capung 473 Juliet. Aircraft being shot. AQM wounded. Proceeding back to Kroh. Request reception.”

Melihat kecederaan yang dialami oleh F/Sjn Patrick Lee, seorang anggota komando yang berada dalam Nuri telah mengaplikasikan “tourniquet” untuk menghentikan pengaliran darah. Sebaik sahaja pesawat mendarat pada jam 11:06 pagi, seorang pegawai perubatan sedia menunggu di landasan. Beliau menaiki pesawat dan menyuntik F/Sjn Patrick Lee dengan morfin. Pemeriksaan ke atas Nuri FM1726 pula mendapati 14 lubang akibat tembakan. Lt (U) Mohd Amin memberitahu PBUB supaya No 3 Skuadron menghantar seorang kuatermaster untuk mengganti F/Sjn Patrick Lee.

Panggilan radio Lt (U) Mohd Amin turut didengar oleh staf di Bilik Operasi Pangkalan Butterworth. Lantas, mereka menghubungi Bilik Gerakan No 3 Skuadron untuk memberi amaran awal supaya menyedia seorang pengganti F/Sjn Patrick Lee untuk dihantar ke Kroh. Sebaik sahaja menerima amaran awal ini, Sjn Jayaraju yang ketika itu berada di Bilik Anak Kapal diberitahu supaya bersedia untuk diterbangkan ke Kroh untuk mengganti F/Sjn Patrick Lee. Sepertimana yang dijangkakan, sejurus kemudian skuadron diarahkan untuk menghantar pengganti dan mengambil mangsa di Kroh. Kebetulan ketika itu, Kapt (U) Nor Ibrahim bin Sulaiman, Lt M (U) Adzli bin Osman dan Sjn Mansur baru mendarat setelah membuat penerbangan latihan. Selaku Timbalan Ketua Flait, Kapt (U) Nor Ibrahim akan melakukan tugasan tersebut.

Dengan kru yang sama, mereka berlepas dengan pesawat Nuri FM1723 ke Kroh. Setelah menurunkan Sjn Jayaraju dan mengambil F/Sjn Patrick Lee, mereka berlepas balik ke Butterworth. Apabila tiba di Butterworth, F/Sjn Patrick Lee dibawa ke RSAT Pangkalan untuk mendapat rawatan. 

Ancaman ini membimbangkan Kol (U) Fauzi bin Hussein, Pegawai Memerintah TUDM Butterworth. Beliau mengarah Lt Kol (U) Su K.C., Ketua Cawangan Penerbangan, untuk pergi ke Kroh untuk menilai ancaman yang dihadapi oleh anak kapal. Bagi tujuan, Kapt (U) Nor Ibrahim bersama kru yang sama berlepas ke Kroh untuk menghantar Lt Kol (U) Su K.C. Sebaik sahaja menurunkan penumpangnya yang akan bermalam di sana, pesawat terbang balik ke Butterworth. Lt (U) Mohd Amin dan kru, Lt M (U) Mohd Som dan Sjn Jeyaraju, terbang balik ke Butterworth dengan pesawat FM1726 untuk dibaiki. Lt (U) Mohd Amin dan kru, Lt M (U) Mohd Som dan Sjn Jeyaraju, terbang balik ke Butterworth dengan pesawat FM1726 untuk dibaiki. Lt (U) Zainal Piee dan kru pula meneruskan detasmen. 

Mengimbau insiden ini, pada F/Sjn Patrick Lee penerbangan balik dari LP Foxtrot ke Kroh yang hanya mengambil masa beberapa minit sahaja merupakan penerbangan yang begitu lama. Sementara  Lt (U) Mohd Amin pula merakamkan: “...satu penerbangan yang paling menakutkan sepanjang mengendali helikopter Nuri.” 

          Pertemuan kru Nuri FM1726 pada 17 September 2017 di Wisma Perwira di Kuala Lumpur                     sempena Hari Ulang Tahun Ke 50 S61A-4 Nuri@Burung Besi setelah 39 tahun pesawat mereka             ditembak pada 14 Ogos 1978. Dari kiri: Kol Mohd Amin bin Mohd Razi TUDM (B), PW U II              Patrick Lee (B), Kapt Mohd Som bin Othman. Sumber: Kol Mohd Amin bin Mohd Razi TUDM             (B) 

Bersambung Hari Ketiga...



Tiada ulasan: