Pengikut

Isnin, 3 Disember 2018

Apa Selepas Ini?

Belajar dah tamat. Lepas ini nak buat apa? Kelayakan dah ada tapi masalahnya tak ada pihak berminat dengan ilmu itu. Kalau ada pun, mungkin bila musim patriotisme iaitu Ogos-September nanti..jika dipanjangNya umur. Mungkin masih ada undangan dari sekolah2 jika pihak berwajib mengekalkan program majlis pengkisahan, wallahualam.

Ada juga ingat nak menulis buku. Buat permulaan ingat nak bukukan coretan "Rundingan Baling: Di Belakang Tabir" dengan dijanamakan semula kepada "Liku-Liku Ke Arah Rundingan Baling." Tapi saya hidup dalam alam kenyataan, bukannya dalam alam khayalan. Saya terima hakikat bahawa buku genre sejarah bukannya begitu 'saleable'. Berapa orang minat pasal Rundingan Baling? Saya tak hairan jika ada yang akan bertanya Baling itu di mana?

Jangan ketawa. Baru2 ini, sempat bersembang dengan seorang yang kerap juga berjalan mengelilingi tasik di Darulaman Park. Dia seorang jurulatih di sebuah institusi melatih para pelajar dalam bidang kemahiran. Bila buka topik patriotisme, apa lagi...saya pun bukalah kisah2 dulu, termasuk insiden Nuri ditembak di Gubir pada 26 April 1976. Apa yang mengecewa dan menyedihkana saya ialah bila dia bertanya Gubir itu di mana! Oh mak datuk...kan ini pun tak tahu. Mungkin dia hanya tahu tempat2 seperti Timbuktu kut, wallahualam.

OK lah. Berbalik kepada hasrat nak menerbit buku. Selain itu ada juga teringat nak tulis artikel untuk jurnal IPTA. Ada beberapa topik yang bermain dalam minda. Saya bersyukur sabuah IPTA mempelawa saya menyumbang artikel untuk dipertimbangkan. Malah mereka juga sedia mempertimbangkan untuk menerbit buku mengenai Baling. Saya berterima kasih terhadap pertimbangan ini.

Ada 3 topik yang sedang bermain dalam minda saya:

1. Defence of Malaysia: From Defence Agreement (1963) to Defence Arrangements (1971).
2. Air Power During Malayan Emergency.
3. Bumpy Path To Baling Talks.

Mengenai topik kedua ini, semalam (2.12.18) saya terima sumber primer ini dari London. Buku ini menceritakan peranan RAF semasa darurat 1948-1960, termasuk jenis2 pesawat, chain of command, skuadron2, dll.




Dokumen ini ada juga menyentuh mengenai Rundingan Baling. Mengikut rekod,  RAF telah menggugurkan sejumlah 21 juta risalah oleh pesawat Valettas di kawasan hutan selama 7 hari bermula pada 9 Sep 1955 apabila gomen menawarkan amnesti dan terma2 untuk PGK menyerah diri. Selain itu, sejumlah 6 juta risalah to memaklumkan mereka 'safe areas' dan 'surrender points'. Tugasan pengguguran risalah tempoh ini merupakan "...the largest leaflet dropping operations of the Emergency."

Pesawat Valetta menggugurkan risalah di ketinggian 400 kaki. Sumber: Google

Tidak mencukupi dengan pengguran risalah, gomen juga telah mengaturgerak 3 buah pesawat  Dakota dan 2 buah Auster  dari Voice Flight No. 267 Squadron membuat 106 sorti perkhidmatan voice broadcast di kawasan yang diketahui PGK berselindung sepanjang tempoh 9 hingga 21 Sep 1955. 

Apabila rundingan itu sudah pasti menjadi kenyataan, guguran risalah dikurangkan kepada dibawah 5 juta setiap bulan sepanjang 3 bulan terakhir 1955 sementara perkhidmatan 100 sorti voice broadcast dilaksanakan. 

Dengan kegagalan Rundingan Baling dan gomen menarik balik program amnesti pada 8 Feb 1956, sejumlah 20,685,000 risalah telah digugurkan dalam tempoh 2-12 Jan 1956 memaklumkan PGK mengenai penamatan program tersebut. Tidak cukup dengan itu, Mat Saleh telah menggugurkan 9,720,000 risalah lagi sebelum Tahun Baru China dengan harapan musuh mengambil tawaran ini untuk beraya dengan kaum keluarga nanti (RAF, Restricted, 1970, The Malayan Emergency 1948-1960, London: Ministry of Defence, hlm.118-119). 

Melalui bacaan saya sebelum ini hanya 3 juta risalah digugurkan untuk memaklum program amnesti!

Maklumat ini semua akan dimuatkan dalam tulisan saya nanti, in syaa Allah.

Tiada ulasan: