Pengikut

Rabu, 19 Februari 2020

Apa Kata Mereka


Ini antara penghargaan terhadap Burung Besi yang akan muatkan dalam buku "Nuri@Burung Besi Dalam Kenangan", in syaa Allah.

Nuri played a major role in expediting our efforts in eliminating communist terrorists. Jen Tan Sri Mohammed Hashim bin Mohd Ali (B), bekas Panglima Angkatan Tentera.

Without the enormous support from the helicopter force, we in all likelihood would still be fighting the communist in the jungle. Lt Jen Tan Sri Mohamed bin Ngah Said TUDM (B) PTU (Allahyarham), bekas Panglima Tentera Udara. (RMAF: The Helicopter Force).

As an infantry man, I knew how grateful we are to those chopper pilots. I knew the pilots really put their effort to accommodate us to the best of their ability. That is why we the PFF really treat them good.  ACP Norizan bin Murad, pernah berkhidmat dalam PPH.

Saya nak ucapkan terima kasih kepada anak kapal Nuri yang menghantar saya ke Kuching untuk mendapatkan rawatan setelah cedera kerana diserang hendap oleh komunis di Lundu pada 1972. Jika tidak, mungkin saya tidak ada lagi. L/Kpl Zainuddin bin Ahmad, bekas anggota 7 Renjer.

Setiap kali melihat Nuri terbang saya akan terkenang peristiwa yang berlaku pada 17 April 1976 semasa OPS GUBIR 2. No 8 Terup, 1 RGKM diketuai saya telah diberi misi menyerang Kem PKM yang terbesar di sempadan Malaysia/Thailand. Heliborne Assault with Komandos berani mati. Mej Rajasaikaran Naguran (B), bekas pegawai 1 RGKM.

Sebagai veteran Skuad 69 dan veteran VAT 69, saya merakamkan ribuan terima kasih kepada anak kapal Nuri yang menyelamatkan saya yang tercedera akibat jerangkap samar. Nuri adalah nadi pengangkutan yang mempermudahkan pergerakan kama menjajaki musuh negara. Sjn/Wt (B) 50224 Abdul Halim bin Puteh, bekas anggota PPH dan VAT 69 kehilangan kaki kanan akibat jerangkap samar.

Jasa Nuri ini kepada peperangan insurgensi melawan PKM memang tidak boleh dilupakan dan merupakan satu-satunya aset yang terpenting. Kalau tidak ada Nuri macam mana kami nak keluarkan anggota-anggota yang tercedera dari tengah hutan belantara? Lt Kol Hj Robert Rizal Abdullah (B) PGB, bekas pegawai 3 Renjer.

Saya hanya mampu mengucapkan ribuan terima kasih kepada anak kapal Nuri yang  menyelamatkan saya apabila cedera parah akibat jerangkap samar semasa menentang pengkhianat negara. Tanpa Nuri dan kru mungkin saya tidak dapat  melihat dunia ini lagi. Jasamu dan kru masih dalam ingatan kami, bekas tentera tetap tidak dapat dipisahkan. L/Kpl Nor Mohamad bin Lawamiah, bekas anggota RGKM yang kehilangan kaki kanan akibat jerangkap samar.

Saya mengambil kesempatan ini untuk tabik kepada juruterbang dan kru Nuri yang mana tanpa pesawat udara ini kejayaan operasi melawan KPM tidak dapat dicapai...'Andainya kita lupa'. Mej Lee Hock Sun (B), bekas pegawai 9 RRD yang cedera akibat jerangkap samar.

Terima kasih tidak terhingga kepada kru dan Nuri di atas jasa mereka kerana bapa saya, S/Sjn Talib bin Buang yang berkhidmat di 8 RAMD Kem Bentong pada 1983-1991, selamat pergi dan balik setiap kali ada operasi menentang komunis. Rozairy bin Talib.

I was a Platoon Commander and Intelligence Officer in 7 RRD in the 70s. We were involved in counter insurgency operations in Kedah, Perak, Sarawak and the Malaysian-Thai border where we had to depend on the Nuri helicopter for deployment, extraction, replenishment and casualty evacuation. Every time we heard the Nuri, it was music to our ears. We will certainly miss hearing the sound of Nuri rotors in our sky. Kol K. Suhirtharatnam (B).

Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih tidak terhingga kepada pilot Nuri serta kru yang bertanggungjawab menerbangkan ayah saya, 21280 Kpl Md Ludin bin Putih bersama rakannya 29671 Pbt Ahmad Razaman bin Mat Lazim, 3 RAMD. Kedua-duanya telah tercedera dalam kejadian letupan jerangkap samar di Gubir pada 10 Jun 1976. Terima kasih di atas jasa bakti kalian. Harun bin Md Ludin.

Saya mengambil kesempatan ini mengucapkan jutaan terima kasih kepada pilot dan AQM Nuri atas jasa dan pengorbanan pihak tuan membawa arwah ayah 650652 PW2 Hj Yasin Idris 'C' Bty 3 Arty bersama gunner dan meriam dari Kroh/Gubir ke Marker yang terdapat di sempadan Malaysia/Thai semasa kemuncak insurgensi. Alhamdulillah semuanya selamat kecuali semasa resup di Marker Kilo One Bar yang diserang PKM tahun 1976. Zamri bin Yasin.

Saya ingin merakam setinggi tahniah kepada semua kru Nuri dan anggota kejuruteraan yang pernah berkhidmat dengan pesawat Nuri sejak semasa darurat hingga kini. Semoga segala jasa dan pengorbanan yang dicurahkan untuk mendaulatkan kesejahteraan agama dan negara dibalas oleh Allah Taala dengan kemuliaan hidup di dunia dan akhirat, amin. 530838 PWI Sohadi bin Supardi, bekas anggota kejuruteraan No 3 Skuadron dan No 10 Skuadron.

Terima kasih tak terhingga pada pilot dan kru Nuri kerana khidmat bakti dan bantuan sepanjang Ops Bamboo menghantar anggota dan bantuan bekal di pos-pos pedalaman Perak dan Kelantan. Zaharudin bin Jali mewakili ayahnya, Sjn Jali bin Othman (B), Bn 19 PPH (Senoi Praaq).

Tabik dan salam rindu dan sayang kepada Nuri. 703487 Kpl Othman bin Awi, bekas anggota kejuruteraan No 3 Skuadron dan No 10 Skuadron.


Buat wira Nuri pilot, copilot dan aircrew, terima kasih saya ucapkan atas jasa bakti anda mengorbankan masa dan keluarga demi tugasan hakiki yang di utamakan. Jasa anda semua tetap dikenang. Tiada Nuri siapalah kita untuk diatur gerak ke kawasan operasi. Tanpa Nuri, tak makanlah rangsum ulang bekal semasa operasi. 1101041 Kpl Sariman bin Saaidin, bekas anggota KKD.

Saya mengenal erti susah senang, peristiwa suka duka bersama pesawat Nuri yang terlalu banyak jasanya kepada negara. 715664 Mohd Faizal, bekas anggota kejuruteraan No 5 Skuadron.


Saya seorang dari drebar Nuri di zaman 1972 hingga 1983. Banyak kenangan manis dan kurang manis saya bawa ke hari ini! Misi resup, misi winching casevac, misi bodevac, night rescue, SAR kapal tenggelam dll. Thanks Doc Nor Ibrahim Sulaiman for actively writing about Nuri nostalgias!! Mej Musa bin Hassan, bekas juruterbang No 3 Skuadron, No 5 Skuadron, No 7 Skuadron dan No 10 Skuadron.

Salam penghargaan buat semua kru mengoperasikan pesawat Nuri – The Legendary Workhorse.  Terima kasih atas perkhidmatan anda untuk Malaysia. F/Sjn Nasarudin bin Omar, bekas anggota kejuruteraan No 3 Skuadron.

Tiada ulasan: