Pengikut

Jumaat, 13 Mac 2020

Op Semai

Petikan  Op Semai dari draf 'Nuri@Burung Besi Dalam Kenangan'...


Ekoran kejadian ini, pasukan keselamatan telah melancar Op Semai pada 4 Ogos 1969. Tugas memburu dan memusnahkan petualang negara tersebut dipertanggungjawabkan kepada 3 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) dan Kompeni A (Alpha) dari 4 RAMD. 3 RAMD berpangkalan di Kepala Batas, Kedah manakala 4 RAMD di Kem Majidee, Johor. Kompeni A, 4 RAMD yang diketuai oleh Kapten Abbas bin Yunus ditugaskan di kawasan Changlun; beliau menjadikan Changlun sebagai Markas Taktikal Kompeni. Ketua Kompeni mengatur gerak No 1 Platun yang diketuai oleh Lt M Mohd Tap bin Haider ke kawasan Sintok; No 3 Platun yang diketuai oleh Lt M Mohd bin Hassan, lebih dikenali sebagai Mat Kuching, di jalan Sintok-Bukit Kayu Hitam; sementara No 2 Platun yang diketuai oleh Sarjan Platun sebagai simpanan bersama Markas Taktikal di Changlon.
Pada lebih kurang jam 10:00 pagi, 27 Julai 1969 Seksyen 3 No 1 Platun yang diketuai oleh  14502 Kpl Ahmad Hussain bersama enam anggotanya diarah membuat rondaan dan tinjauan ke kawasan Sintok. Setelah membuat rondaan di sekitar kawasan lombong Syarikat Badak Mines di kawasan Sungai Badak Dalam, mereka mula bergerak untuk pulang ke penempatan mereka berhampiran dengan Balai Polis Sintok pada petang itu. Aturan pergerakan didahului oleh 17738 Pbt Yahaya bin Jaafar selaku peninjau pertama (scout) diikuti oleh Pbt Mohamad (Mat Chain Lever) selaku peninjau kedua,  14502 Kpl Ahmad Hussain, 18794 Pbt Abdul Rani Ramli, 18625 Pbt Khalid bin Abu Bakar, 18626 Pbt Ghani bin Salleh dan 18262 Pbt Mohd Isnan bin Jumingan. Mereka menggunakan jalan lori balak di mana terdapat jambatan kayu merentasi Sungai Badak Dalam yang dihimpit bukit. Sebaik sahaja Pbt Yahaya Jaafar dan Pbt Mohamad menyeberang jambatan kayu, tiba-tiba ‘bang...bang...bang’. Segerombolan lebih kurang 30-40 orang musuh telah menyerang hendap Kpl Ahmad Hussain, Pbt Abdul Rani dan Pbt Khalid yang ketika itu berada di atas jambatan sementara Pbt Ghani Salleh dan Pbt Mohd Isnan belum tiba di jambatan. Wira-wira negara membalas tembakan tetapi kedudukan musuh tidak memberi kesan kepada musuh negara. Tembakan bertubi-tubi musuh telah mengorbankan Kpl Ahmad Hussain, Pbt Abdul Rani Ramli, Pbt Khalid dan Pbt Ghani Salleh manakala Pbt Mohd Isnan cedera parah. Walaupun cedera, Pbt Mohd Isnan mengalami cedera parah di perut sebelah kiri dan bahagian tepi kepala beliau berjaya menyelamatkan diri dan berselindung di tebing sungai. Di waktu yang sama, menyedari mereka diserang hendap, Pbt Yahaya Jaafar dan Pbt Mohamad lantas berlindung di celah batu-batu di tebing sungai. Tidak lama kemudian, sekumpulan  musuh turun dari lokasi mereka dan merampas senjata dan menembak secara rambang ke arah sungai apabila menyedari ada anggota yang terselamat. Nasib menyebelahi Pbt Yahaya Pbt Mohamad dan  Pbt Mohd Isnan. Mereka terselamat kerana musuh beredar menjelang !
Pada lewat malam, Pbt Yahaya Jaafar dan rakan menyusur sungai untuk balik ke penempatan mereka di Sintok manakala Pbt Mohd Isnan tidak berganjak dari tempat selindungnya. Kegagalan seksyen pulang malam itu tanpa sebarang berita sudah pasti membimbangkan Ketua Kompeni dan Ketua Platun. Kebimbangan mereka terjawab apabila Pbt Yahaya Jaafar dan rakannya tiba di Sintok pada keesokan pagi, 28 Julai 1969 lebih kurang jam 5:00 pagi. Lt M Mohd Tap menghubungi Ketua Kompeni untuk melaporkan insiden ini dan juga memaklumkan Pbt Mohd Isnan masih hilang. Beliau juga memberitahu ketuanya bahawa beliau akan membawa platunnya ke lokasi insiden. Pbt Yahaya Jaafar yang semangat setia kawan begitu tinggi, bertegas mahu menyertai misi mencari dan menyelamat rakan seperjuangannya. Apabila tiba di lokasi tersebut pada lebih kurang jam 12:00 tengah hari, Lt M Mohd Tap menemui empat mayat anggotanya disusun secara bertindih di tengah jalan berhampiran dengan  jambatan. Pencarian mereka ke atas Pbt Mohd Isnan berhasil apabila beliau ditemui berhampiran dengan tempat kejadian. Di waktu yang sama, kumpulan Ketua Kompeni tiba di lokasi.
Kapt Abas seterusnya mengarah Lt M Mohamad Hassan dan Ketua No 2 Platun membawa platun masing-masing untuk memberi perlindungan di persekitaran kawasan insiden sementara beliau dan Lt M Mohd Tap dan anggotanya mengendali empat mayat tersebut. Ketika Pbt Yahaya Jaafar cuba mengangkat mayat, tiba-tiba ‘boom’; satu letupan yang kuat. Musuh telah meletak sebutir grenad tangan di antara tubuh mayat. Letupan ini telah mencederakan Pbt Yahaya Jaafar dan tiga lagi anggota. Lantas Lt M Mohd Tab mengarah anggotanya meletakkan mayat-mayat dan cebisan daging dalam ponco. Susulan kejadian ini, Ketua Kompeni menghubungi Markas Taktikal 3 RAMD meminta bantuan untuk mengurus mayat-mayat dan mereka yang tercedera. Empat mayat dan empat yang tercedera seterusnya dihantar ke Alor Setar. Walau bagaimanapun, Pbt Yahaya Jaafar meninggal dalam perjalanan ke hospital. Di waktu yang sama, Ketua Kompeni diarahkan supaya Kompeni A melakukan operasi penjejakan. Beliau diingatkan supaya tidak mengguna laluan lori balak kerana dipercayai musuh telah memasang jerangkap samar.
Sepertimana yang diarahkan, Ketua Kompeni mengatur gerak No 1 dan No 3 platun untuk tugasan penjejakan. Mereka diarah untuk menaiki bukit yang diduduki oleh pengganas komunis semasa serang hendap tersebut. Pergerakan didahului dengan platun Lt M Mohamad Hassan manakala Lt M Mohd Tap bergerak pada lewat petang setelah pengurusan mangsa-mangsa diselesaikan. Ketika platun Lt M Mohd Tap mendaki bukit yang didahului oleh 16585 L/Kpl Daud bin Othman, tiba-tiba “boom”, satu letupan yang kuat dan L/Kpl Daud Othman melambung ke udara sebelum terhempap ke bumi. Lt M Mohd Tap yang berada di belakangnya, terdengar jeritan “Tuan Tap, saya kena.” Lantas Ketua Platun bergegas ke mangsa. Beliau membalut perut anggotanya yang cedera parah dengan pembalut luka dan meletakkan kepala L/Kpl Daud Othman ke atas riba. Dalam keadaan ‘nyawa-nyawa ikan,’ L/Kpl Daud Othman berpesan kepada ketuanya: “Tuan, tolong jaga anak saya!” Menyedari kecederaan begitu parah, Lt M Mohd Tap mengajar anggotanya mengucap syahadah. L/Kpl Daud Othman sempat mengucap syahadah sebelum menghembus nafas terakhir!  Jenazah L/Kpl Daud Othman terpaksa bermalam di atas bukit dan diusung menuruni bukit keesokan hari untuk dihantar pulang. 
Mengimbau kembali kejadian tersebut, Lt Kol Mohamad Hassan (B) yang ditauliahkan dalam 4 RAMD pada 12 April 1969, menyatakan “...di sinilah umur saya panjang. Semasa naik bukit itu, saya jumpalah kem pengganas itu. Nasib baik tidak banyak jerangkap samar. Saya terselamat tetapi platun yang di belakang yang ikut jalan yang sama, terpijak jerangkap samar dan seorang terkena jerangkap samar. Perutnya hancur hampir putus. Waktu itu hampir gelap dan kami bermalam di atas bukit di situ dan budak yang kena jerangkap samar itu kami tidak dapat buat apa-apa.” Di penempatan musuh, kesan yang ditinggalkan oleh musuh memberi gambaran anggaran jumlah pengganas berkekuatan lebih kurang 30 ke 40 orang. Selain enam anggota 4 RAMD terkorban, pengganas komunis telah merampas dua laras Self loading Rifle (SLR), satu laras Light Machine Gun (LMG) dan satu laras Sub-Machine Gun (SMG).
Berikutan insiden ini, mereka diarahkan untuk tidak melakukan sebarang pergerakan dan menunggu ketibaan bantuan Tim Pembersih Jerangkap Samar (TPJS) dari Pasukan Kejuruteraan untuk mengesan dan memusnahkan jerangkap samar. Apabila tim bantuan tersebut tiba di lokasinya keesokan hari, Lt M Mohamad Hassan diberitahu oleh  ketua TPJS  bahawa pengganas komunis telah memasang jerangkap samar di atas jalan dan di jambatan tersebut. Mereka menyasarkan kenderaan ‘Ferret Scout Car’ dari Trup Pasukan Peninjau yang membuat rondaan di situ. Tidak lama kemudian, 3 RAMD mengatur gerak anggotanya untuk operasi penjejakan ini.
Susulan insiden ini, kerajaan mengambil tindakan tegas untuk membendung kegiatan dan keganasan komunis dengan melancar Op Semai pada 4 Ogos 1969. Bagi tujuan itu, operasi ini menyaksikan pelaksanaan penempatan semula penduduk tetap di Sintok ala Briggs Plan semasa era darurat dan mengisytiharkan kawasan tersebut sebagai kawasan hitam. Seramai 112 orang yang terdiri daripada 45 lelaki, 31 perempuan dan 36 kanak-kanak dipindah ke kampung baru di Padang Lembu, Gurun, Kepala Batas, Kedah dan Changlon. Jumlah ini tidak termasuk para pekerja balak atau lombong yang menetap di kongsi-kongsi kerana mereka hanya berada di kawasan tersebut selagi ada pekerjaan. Pemindahan ini menyaksikan binatang ternakan dilelong dan hasilnya diserahkan kepada pemilik. Mereka hanya dibenarkan bawa bersama barangan rumah yang boleh diubah alih. Apabila pemindahan telah dilaksanakan, rumah kediaman dan kongsi-kongsi dimusnahkan. Lt Kol Mohamad Hassan (B) masih ingat beliau dan platunnya menduduki sebuah rumah kosong yang ditinggalkan oleh pemiliknya selain “...Banyak buah-buah di pokok dan ternakan tidak terjaga.” Tidak lama kemudian, Kompeni Alpha kembali ke pangkalan mereka di Kem Majidee, Johor.
Draf buku dah siap. Sekarang sedang review, wallahualam.

Tiada ulasan: