Pengikut

Sabtu, 7 November 2020

NURI The KEMBALIK

Mungkin ramai orang awam yang bertanya apakah bendanya 'KEMBALIK'. Jika tak silap saya, ia adalah singkatan kepada perkataan 'Kembali Balik'. Alaa...dalam kata mudah, 'recovery vehicle' - trak tunda le. 

Semasa zaman gemilang Burung Besi@Nuri, salah satu peranan yang tidak diketengahkan kepada rakyat ialah helikopter ini turut memainkan peranan sebagai platform KEMBALIK, iaitu sebagai 'kenderaan' untuk membawa pesawat yang ditimpa nahas kembali ke pangkalan.

Salah satu pesawat yang mendapat perkhidmatan Nuri ialah sebuah pesawat PC7 Pilatus.

Persedian untuk PC7 diterbangkan oleh Si Burung Besi. Sumber: PW Yusri

Nuri dengan 'underslung load' PC7 dalam fasa approach ke landasan terbang Kepala Batas. Sumber: Facebook

 Nahas ini berlaku pada 18 November 1993 apabila pesawat terbabit mengalami masalah teknikal. Juruterbang pelatih telah membuat keputusan untuk membuat pendaratan kecemasan. Beliau berjaya mendarat dengan selamatnya dalam sawah padi. 

Masalah sekarang ialah bagaimana nak bawa balik si PC7 ini? Tak kan kren dan 'low-loader' nak redah bendang untuk menaikkan pesawat atas low-loader!

Perancang tak perlu memerah otak! Kan ke si Old But Faithful Nuri sentiasa 'saya yang menurut perintah' siap sedia menyahut apa juga tugasan yang diberikan kepadanya. Apalah sangat nak angkut PC7...kacang saje. Misi ini dipertanggungjawabkan kepada No 10 Skuadron, TUDM KL. Kru yang diberi penghormatan sebagai pengendali KEMBALIK ialah Kapt Tien/Lt Sahar/PWII Shukri/Sjn Tuan Yaacob.

Petikan Buku Log Kapt Tien - 19 Nov 1993. Sumber: Kapt Tien PTU

Menurut Kapt Tien, beliau dikehendaki meletakkan  PC7 tersebut ke atas troli di luar hangar ASF, TUDM Alor Setar. Masalahnya, troli itu agak kecil untuk memuatkan pesawat 'berdiri' di atas undercarriages.  Masalah ini diatasi apabila dipersetujui supaya PC7 diletakkan atas 'belly' sementara ketiga-tiga undercarriages tergantung di kiri, kanan dan depan troli. Malahan, starboard dan port undercarriages hanya lebih kurang 2-3 inci daripada tepi kiri dan kanan troli; ngam-ngam saja. Ini memerlukan precision flying! Hebat Kapt Tien.

Orang berbudi, kita berbahasa! Sebagai penghargaan terhadap sumbangan kru, mereka  diundang oleh Chief Instructor, Lt Kol Shahron bin Ibrahim TUDM, untuk minum teh di Mes Pegawai.

Ini bukan pertama kali Nuri memainkan peranan sebagai KEMBALIK. Burung Besi pernah menerbangkan helikopter Whirlwind, Twin Pioneer dan Alouette III. 

Nuri menerbangkan Rajawali dari Muzium Negara ke Muzium TUDM, TUDM KL. Sumber: Muzium TUDM

Nuri menyelamatkan 'Cepung' yang mandi sungai dekat Santubong pada 25 November 1982. Sumber: Heli Reunion FB

Tapi, Nuri tidak mampu untuk mengeluarkan rakan seperjuangannya yang ditimpa kemalangan seperti yang dialami oleh FM1717 di Gunung Korbu pada 19 Julai 1980.  

FM1717 dalam proses 'dikembalikkan' dari LP di Gunung Korbu oleh Chinook.Sumber: Mej Siran bin Che Mat TUDM (B) 

Chinook RAAF yang diterbangkan khas dari Aurstralia dengan underslung load dalam penerbangan ke Airod, Subang untuk dibaikpulih. Sumber: Mej Siran bin Che Mat TUDM (B)

Salah sebuah Nuri kepunyaan No 7 Skuadron, PU Kuching yang tersadai di Tawau, telah dibawa pulang ke sarangnya. Penghormatan membawa balik aset tertua dalam inventori TUDM tapi banyak menyumbang bakti demi bagi menentukan keselamatan dan pembangunan kepada negara dipertanggungjawabkan kepada aset 'termuda' dalam inventori TUDM - Airbus A400. 

Fuslaj Nuri dalam proses dimuatkan ke dalam Airbus A400 untuk penerbangan terakhir ke sarangnya di Kuching. Sumber: TUDM

Sayang saya tak simpan gambar Nuri yang dikendalikan oleh Mej Oon L.H. airlifted helicopter Whirwind. 

Sesiapa yang ada gambar-gambar tersebut, atau apa-apa gambar memaparkan Nuri sebagai KEMBALIK harap sudi le kongsi dengan saya.

Apa yang bermula, pasti akan berakhir. Sama le Si Burung Besi ini. Perkhidmatan cemerlang semenjak mula memasuki inventori TUDM pada Januari 1968 berakhir pada Januari 2020 apabila secara rasminya, perkhidmatan Nuri ditamatkan.

Jika saya cukup bahan, mungkin boleh le terbit lagi buku mengenai kisah pengalaman kru apa jua jenis pesawat, in syaa Allah. Mungkin saya  nak jadikan 'Nuri The Kembalik' sebagai 1 bab. OK ke?

Maaf le saya nak ulang berkali-kali...NURI SUMBER INSPIRASIKU.

Tiada ulasan: