Pengikut

Isnin, 25 Januari 2021

Op Selamat Sawadee: Captain...Ismail Is Motionless (Bhg 2)

 Bersambung dari Klik Di SINI

                      Sebaik sahaja menerima permohonan casevac tersebut, CTFHQ telah memanjangkannya                kepada Mej (U) Harun Ayub untuk kelulusan. Beliau sedia maklum tahap keselamatan LP                     Victor tetapi ini melibatkan nyawa wira negara. Mangsa mesti diselamatkan. Noktah. Selain                   menyelamatkan nyawa, usaha ini akan menjaga morel anggota pasukan keselamatan selari                       dengan Prinsip Peperangan No 2: Mengekal Morel/Maintenance of Morale. Justeru, beliau                     meluluskan permohonan tersebut dan memperuntukkan sebuah Nuri untuk melakukan tugasan               casevac tersebut dengan diiringi oleh sebuah helikopter gempur. Keputusan ini akan                                 mendedahkan kru Nuri kepada ancaman musuh tetapi inilah risiko yang perlu diambil oleh kru               Nuri! Menyelamatkan Pbt Majeni mengatasi ancaman yang mungkin dihadapi.

Sementelah Mej (U) Stephen Ngiau dan Kapt (U) Chong K.L.  berada di Mes Pegawai yang bersebelahan CTFHQ, mereka dipanggil ke bilik operasi untuk diberi taklimat. Dalam taklimatnya, Mej (U) Harun Ayob memberitahu sebelum mengambil Pbt Majeni Nuri di LP Victor dan menghantarnya ke Alor Setar, Nuri dikehendaki menghantar bekalan ke LP Victor One Bar (V-) yang menempatkan anggota Bn 9 Pasukan Polis Hutan (PPH). Penghantaran ini selari dengan Prinsip Peperangan No 7: Memaksimumkan Keupayaan (Economy of  Effort). Jumlah aset pertahanan yang terbatas ini perlu dioptimumkan penggunaannya. Manakala taklimat oleh Kapt Mahbob pula merangkumi tahap keselamatan di LP Victor. Beliau  mengesahkan bahawa kawasan perimeter 300 meter dari LP adalah selamat. 

Selepas taklimat, mereka beredar ke landasan. Sjn Mohsain dan anggota TPU yang sedang rancak bercerita, terhenti apabila  melihat Lt Kol (U) Su K.C., Mej (U) Stephen Ngiau dan kapten pesawatnya datang ke arah mereka. “Kita dikehendaki buat casevac sekarang.” Kapt (U) Chong K.L. memberitahu tugasan mereka. Apabila mendengar lokasi casevac tersebut,  kedengaran keluhan Lt (U) Zainal Piee: “Oh..Oh. Victor lagi!” Apa pun, itu bukan masalahnya lagi. Sjn Mohsain yang sedang dalam proses menggoreng cucur kodok terus berhenti. “Dah tak ada rezeki makan cucur kodok untuk berbuka nanti,” bisik Sjn Mohsain.

Seperti biasa, tugasan ini memerlukan dua anggota TPU mengikuti Nuri; seorang dalam keadaan bersedia di pintu kabin pesawat manakala seorang lagi di pintu kargo. Kebiasaannya, anggota di pintu kargo membawa General Purpose Machine Gun (GPMG). Pada hari itu, giliran tugasan TPU ialah Kpl Shafie dan Tpr Jamian bin Wahab. Kpl Shafie dalam loghat Negeri Sembilan berkata: "Den poi..den dapek lobih, biar den kojo lobih." Secara spontan L/Kpl Ismail Ahmad pula menjawab: “Koperal, biar saya sahaja yang pergi.” Mereka seterusnya bergegas ke pesawat untuk membuat persediaan.

Setelah rangsum dinaikkan ke dalam pesawat, Kapt (U) Chong K.L. berlepas dengan pesawat FM1725 dari Kroh ke LP Victor One Bar pada kira-kira jam 3:00 petang. Turut mengikuti penerbangan ini ialah Lt Kol (U) Su K.C. walaupun semalam (15 Ogos 1978) beliau telah didedahkan kepada tembakan musuh. Selain itu, seorang pegawai perubatan dan seorang anggotanya (medic) turut mengikuti penerbangan tersebut. Kedudukan anggota TPU semasa penerbangan tersebut ialah L/Kpl Ismail Ahmad di pintu kargo dengan GPMG sementara Tpr Jamian di pintu kabin dengan raifal Colt M16. Penerbangan tersebut diiringi

Sebaik sahaja Nuri dan helikopter gempur berlepas, Kapt (U) Nor Ibrahim berlepas balik ke Butterworth. Sebentar kemudian, FM1723 yang membawa Pangud dan rombongan dari Pulau Pinang mendarat di Kroh. Beliau disambut oleh Panglima 2 BIM, Brig Jen Mohamed Daud bin Abu Bakar. Para tetamu dibawa ke CTFHQ untuk diberi taklimat mengenai perkembangan Op Selamat Sawadee dan membincang langkah-langkah yang perlu dilakukan bagi mengelak siBurung Besi terus menjadi buruan petualang negara.

Seperti yang diarahkan, Kapt (U) Chong K.L. mengendalikan pesawatnya ke destinasi pertama, itu LP Victor One Bar. Pendaratan di LP ini dilaksanakan tanpa sebarang masalah. Setelah menurunkan muatan, pesawat berlepas untuk ke LP Victor. Sebaik sahaja Nuri berlepas, helikopter gempur orbit di atas LP Victor One Bar, menukar arah ke LP Victor sementara Nuri mengekorinya. Sebaik sahaja tiba di destinasi, Mej (U) Stephen Ngiau mengarah Sjn Baharuddin untuk memuntahkan peluru 20 mm HE di kawasan 300-500 meter dari LP tersebut dan di laluan Nuri. “Boom...Boom...Boom” letupan lebih kurang 500 butir peluru. Kapt (U) Chong K.L. memerhati tindakan pesawat pengiringnya di ketinggian lebih kurang 2500 kaki.

Sejurus  Kapt (U) Chong K.L. mendengar “Juliet, clear to land” dari Mej (U) Stephen Ngiau. Sebaik sahaja mendapat arahan tersebut, sama seperti yang dilakukan oleh Lt (U) Zainal Piee semalam, Kapt (U) Chong K.L. menurunkan ‘collective lever’ dan menjunamkan pesawatnya hingga 50 kaki dari kanopi hutan. Tidak menghairankan tindakan ini boleh membuat penumpang yang baru makan mengalami makanan tersebut keluar semula!

Sementara itu, Ketua Kompeni yang melihat helikopter gempur mengarahkan anak buahnya mengusung Pbt Majeni ke tempat pendaratan. Beliau turut mengiringi Pbt Majeni ke LP yang dikawal oleh Lt M Ahmad Mohaini. Walaupun cedera tetapi Pbt Majeni tidak meraung kesakitan kerana terus diberi suntikan morfin. Beliau yang sebelum ini ternanti-nanti menunggu ketibaan Nuri untuk menyelamatnya, begitu gembira apabila melihat Nuri menghampiri LP; “syukur alhamdulillah, selamat aku.”

Apabila pesawat berada lebih kurang 20 kaki dari LP, Kapt (U) Chong K.L. memberitahu Sjn Mohsain: “crewman clear opening cargo door." Lantas Sjn Mohsain membuka pintu kargo dan memberitahu: “tail clear right is clear.” Sambil bertanya ko-pilot: “confirm left clear co-pilot.” “Left Clear.” Respons Lt M (U) Mohd Johan.

Sjn Mohsain meneruskan pattering: “forward ten...hold your height…forward eight…sis…five…four. Clear turning anti clock. Pada jam 3:40 petang, ketika pesawat berada lebih kurang lima kaki untuk mendarat, tiba-tiba: “bang...bang...bang.” Kapt (U) Chong K.L. terkejut sebutir peluru menembusi cermin sebelah kanannya (captain’s side window) dan melintas hanya 2-3 inci di hadapan mukanya. Di samping itu, beliau terasa kepanasan melepasi kaki kirinya tanpa menyedari sebutir peluru telah menembusi sut penerbangannya dan hampir menciumi kakinya!  Di waktu yang sama, sebutir peluru menembus cermin tengah (centre windscreen). “Ya Allah” terpacul dari mulut Lt M (U) Mohd Johan Othman. Peluru hampir terkena tangan kanannya berada pada speed levers di bahagian cermin tengah. Kapt (U) Chong K.L. menjerit: "Bastards...We are being shot."

Sama seperti Lt M (U) Mohd Johan Othman, ayat yang pertama terpacul dari mulut Sjn Mohsain: “Allah.” Lantas, beliau menjerit kepada anggota TPU: “Tembaaak.” Tpr Jamian terus menembak tetapi tiada sebarang respons dan tindakan dari L/Kpl Ismail. Lantas Sjn Mohsain sekali lagi menjerit: “Ismail... tembaaak.” Tetapi masih tiada respons. “Mengapa Ismail tidak tembak?” Ini membuta menoleh ke belakang. Soalannya terjawab apabila melihat anggota tersebut kaku dan darah keluar dari badan sebelah kiri. L/Kpl Ismail Ahmad mengalami cedera parah. Patutlah tiada sebarang respons dari L/Kpl Ismail Ahmad apabila beliau mengarahnya untuk membalas tembakan musuh. Manakala Lt Kol (U) Su K.C. pula terpacul dari mulutnya: “Oh bloody hell...not again!” Hanya semalam beliau mengalami insiden yang sama. Secara spontan beliau terus meniarap atas lantai sambil mengarah pegawai perubatan dan anggotanya melakukannya.

Berpantang ajal sebelum maut dan malang tidak berbau! Sjn Mohsain walaupun melutut di tepi pintu kargo untuk pattering dan terdedah kepada tembakan musuh namun peluru tidak menciumi sebaliknya L/Kpl Ismail Ahmad yang berdiri di belakangnya, sebutir peluru telah menembusi rusuknya. Beliau terduduk di atas tempat duduk sambil memeluk GPMGnya. Di era itu, bahagian hadapan dan belakang baju kalis peluru yang dipakai oleh kru dan anggota TPU dicantum dengan ikatan tali di kiri dan kanan baju tersebut. Ini bererti bahagian rusuk pemakai tidak terlindung. Ini yang berlaku kepada L/Kpl Ismail Ahmad!

Di LP pula, trup berlari mencari tempat perlindungan. Pbt Majeni yang sedang diusung dan ketika itu berada hanya lebih kurang 12 kaki dari pesawat, dengan pantas diusung ke tempat yang selamat.

Setelah mengimbas panel instrumen yang tiada menunjukkan sebarang abnormal kepada suhu dan tekanan enjin dan kotak gear utama (main gear box), lantas Kapt (U) Chong K.L: “Crewman...take off”. “Back clear. Clear to take off.” Respons Sjn Mohsain. Dengan spontan Lt M (U) Mohd Johanmenolak kedua-dua speed selector lever ke hadapan sehingga tahap maksimum. Tindakan ini bagi mendapat 102 Nr, iaitu putaran kipas utama yang secara automatik menurun buat seketika apabila kapten pesawat merentap collective lever untuk menaikkan pesawat. Semasa menolak speed selector lever, Lt M (U) Mohd Johansempat  memohon kepada Allah: “Ya Allah, peliharalah kami semua” sambil menurunkan ‘visor’ topi penerbangannya (flying helmet).

Sebaik sahaja Nuri menaik dan menutup pintu kargo, Sjn Mohsain memberitahu Kapt (U) Chong K.L: “captain... Ismail is motionless.” Lantas kapten pesawat menghubungi POBUB: Baton One, this is Cepung 475J. Aircraft being shot. Commando seriously wounded. Proceeding to Ban Chan Tharat to check aircraft.Beliau memaklum POBUB bahawa beliau akan mendarat di landasan terbang di Ban Chan Tharat untuk memeriksa keadaan pesawatnya.  Mej (U) Stephen Ngiau turut mengiringi FM1725 ke Ban Chan Tharat.

Sjn Mohsain dan Tpr Jamian seterusnya membaringkan L/Kpl Ismail Ahmad. Sjn Mohsain membuka baju kalis peluru mangsa dan dijadikan bantal. Begitu remuk hati mereka melihat L/Kpl Ismail Ahmad terbujur kaku. Melihat rakan seperjuangannya kaku, Tpr Jamian membisikkan kalimah keramat "Lailahaillallah Muhammad Rasulullah" ke telinga L/Kpl Ismail Ahmad. Sementara itu, pegawai perubatan dan anggotanya merawat mangsa sewajarnya dan membalut tersebut.

Setelah berlepas dari LP Victor, Kapt (U) Chong K.L. membuat keputusan untuk terbang rendah ke Ban Chan Tharat yang jaraknya lebih kurang lima minit penerbangan. Tindakan ini diambil bagi memudahkannya mendarat sekira beliau berhadapan dengan keadaan kecemasan. Sebaik sahaja mendarat, kru melakukan pemeriksaan ke atas. Selain lubang-lubang kesan tembakan di fiuslaj dan cermin di kokpit, mereka tidak mengesan kerosakan ke atas komponen. Setelah yakin pesawat selamat diterbangkan, mereka berlepas untuk ke Kroh. “Baton One, this is Cepung 475J. Airborne Ban Chan Tharat. Request reception for casevac.” Sama seperti penerbangan ke Ban Chan Tharat, Kapt (U) Chong K.L. terbang rendah dengan kaedah IFR; bukan untuk Instrument Flight Rules tetapi “I Follow Road!” Beliau mengikuti jalan raya yang membawa ke Betong dan seterusnya ke Kroh. Penerbangan ini di awasi oleh helikopter gempur.

Mereka mendarat dengan selamat pada lebih kurang jam 4:20 minit petang. Pangud dan rombongan yang baru selesai mendengar taklimat serta Panglima 2 BIM bergegas ke landasan terbang sebaik sahaja dimaklumkan FM1725 mendarat. Mereka mahu melihat keadaan mangsa yang bersabung nyawa dek keganasan pengganas komunis sebelum ambulans yang sedia menunggu membawa L/Kpl Ismail Ahmad ke RSAT.

Semasa FM1725 mendarat, Lt (U) Zainal Piee dan kru dalam proses menghidupkan enjin FM1724 untuk terbang balik ke Butterworth. Turut menumpang pesawat ini ialah Kapt (U) Siran bin Che Mat, Jutra No 3 Skuadron yang mengetuai detasmen anggota kejuruteraan. Beliau dikehendaki balik ke Butterworth. Sebelum berlepas, Lt (U) Zainal Piee sempat melihat bahagian kiri sut penerbangan Kapt (U) Chong K.L. yang koyak akibat terkena peluru.

Pangud dan rombongan seterusnya memeriksa keadaan FM1725. Dalam keadaan keselamatan LP Victor tidak terjamin, timbul persoalan langkah-langkah yang perlu diambil bagi menjamin keselamatan Nuri untuk mengambil Pbt Majini. Bagi tujuan itu, Pangud membuat keputusan untuk melancar CSAR (Combat Search and Rescue). Beliau mengarah gerak empat buah pesawat Tebuan untuk membedil kawasan berhampiran LP Victor disusuli helikopter gempur menyembur peluru 20 mm sebelum Nuri mendarat. Oleh kerana kesuntukan masa, CSAR akan dilakukan keesokan hari, 17 Ogos 1978. Selain itu, beliau juga mengarahkan dua buah helikopter gempur untuk mengiringi Nuri ke LP-LP tertentu. Selepas itu, Pangud dan rombongan berlepas balik ke Butterworth.


Kapt (U) Chong K.L. menunjukkan peluru yang menembus cermin di sebelah kapten pesawat kepada Pangud (dua dari kanan). Sumber: Scrap Book No 3 Skuadron

Brig Jen Mohamed Daud (3 dari kiri) berkata sesuatu kepada Mej (U) Abdullah Mohamed dan juruterbang Tebuan. Sumber: Scrap Book No 3 Skuadron

Lubang kesan sebutir peluru menembusi cermin kanan sebelah kapten pesawat. Sumber: Sumber: Scrap Book No 3 Skuadron

Sebutir peluru menembusi bahagian atas cermin tengah. Sumber: Scrap Book No 3 Skuadron

Pangud bergambar dengan beberapa pegawai kanan. Beliau turut membawa senjata M16 short butt. Dari kiri: Kol (U) Fauzi Hussain (memakai baju kalis peluru), Brig Jen Mohamed Ngah Said, Lt Kol David Herman (CO 2 Meriam), Lt Kol (U) Su K.C. dengan baju kalis peluru & topi penerbangan, Lt Kol (U) Richard Jalleh (Ketua POTU). Sumber: Scrap Book No 3 Skuadron

Selepas pesawat yang membawa Pangud berlepas, Kapt (U) Chong K.L. dan kru serta tim kejuruteraan melakukan pemeriksaan secara terperinci dan menyeluruh ke atas FM1725. Selain cermin di kokpit dan lubang-lubang kesan peluru menembusi fiuslaj, mereka mendapat sebilah kipas utama juga ditembusi peluru. ‘Blade Indicator Method (BIM)’ di pangkal kipas utama (main rotor blades) telah bertukar warna. Keadaan ini menunjukkan kekurangan gas nitrogen dalam ‘spar’ kepada bahagian kipas utama.

Apabila membuka penutup ‘tail rotor drive shaft di bahagian atas ‘pylon’, mereka mendapati shaft tersebut turut menjadi mangsa keganasan musuh. Sebutir peluru telah menembusinya dan dalam keadaan bengkok yang terok. Shaft ini menyambung kotak gear utama ke kipas ekor (tail rotor blades). Jika ia patah, kipas ekor akan berhenti putaran. Dalam keadaan begini, fiuslaj akan berputar bertentangan dengan putaran kipas utama tanpa kawalan selari dengan Prinsip Newton ketiga yang menyatakan bahawa ‘setiap daya tindakan, terdapat satu daya tindak balas yang mempunyai magnitud sama dan bertindak pada arah yang bertentangan.’ Jika shaft ini patah semasa dalam penerbangan, hanya Allah SWT yang boleh melindungi mereka! 

Ketika mahu mengambil night stop kit dalam kabin, Kapt (U) Chong K.L. mendapati beg golf beliau turut ditembusi sebutir peluru. Sebaik sahaja memeriksa kelab-kelab golf dalam beg, terpacul dari mulutnya: “bloody communists. Siapa nak bayar untuk mengganti shaft golf club ini? Komunis ke?” Beliau mendapati kelab ‘pitching wedge’  patah akibat terkena tembakan musuh. Kapt (U) Chong K.L. sungguh berang. Mana tidaknya, sudahlah seorang wira negara terkorban, mereka hampir maut dan harta kerajaan rosak, sekarang harta persendiriannya juga ‘terkorban’.

Kerosakan yang dialami FM1725 memerlukan alat ganti. Keperluan ini dipanjangkan oleh POBUB kepada Bilik Operasi Pangkalan Butterworth yang seterusnya memaklumkan kepada No 3 Skuadron untuk tindakan selanjutnya. Selain itu, skuadron juga dikehendaki menghantar sebuah Nuri ke Kroh pada hari itu juga untuk mengganti FM1725.

Di RSAT, pegawai perubatan memberitahu L/Kpl Ismail Ahmad perlu dihantar ke hospital untuk merawatnya; mangsa kehilangan banyak darah. Masalahnya, kini hanya ada dua buah helikopter gempur di Kroh. Itu sahaja pilihan yang ada dalam keadaan yang begitu getir ketika itu! Justeru, PBUB mengarahkan sebuah helikopter gempur untuk membuat tugasan casevac. Sementelah Kapt (U) Jalil Ghani akan balik ke Butterworth petang itu, tugasan ini diamanahkan kepadanya. Masalahnya, dalam peranan helikopter gempur, tiada ruang untuk mangsa dibaringkan kerana lantai di bahagian kiri pesawat dikeluarkan untuk memasang mesingan MG 151/20 dan ‘bin’ untuk peluru; hanya ada satu tempat duduk di belakang juruterbang. Selain itu, pintu gelangsar (sliding door) di sebelah kiri juga tidak dipasang. Kepincangan ini diketepikan; keutamaan ialah menyelamatkan L/Kpl Ismail Ahmad. Dalam keadaan kecemasan ini, Lt Kol (U) Su K.C, membenarkan Kapt (U) Jalil Ghani membuat penerbangan tersebut.

Dengan kelulusan itu, tim kejuruteraan membuka mesingan dan bin. Apabila pesawat telah siap, L/Kpl Ismail Ahmad dalam berada dalam keadaan separa sedar didudukkan atas kerusi yang satu itu manakala Sjn Baharuddin pula duduk di atas lantai. Beliau guna ‘monkey harness’  sebagai langkah keselamatan untuk dirinya. Pada jam lebih kurang jam 5:40 petang, FM1315 bersama L/Kpl Ismail Ahmad berlepas ke Pulau Pinang. Semasa dalam penerbangan, Sjn Baharuddin mendapati darah mengalir dari tubuh L/Kpl Ismail Ahmad akibat ditiup angin. Bagi mengurangkan pendarahan, Sjn Baharuddin memegang mangsa sehingga darah membasahi sut penerbangannya. Pesawat mendarat di padang polo pada lebih kurang 6:40 petang di mana sebuah ambulans dan beberapa orang pegawai dari 2 Divisyen sedia menunggu. Walau bagaimanapun, wira negara L/Kpl Ismail Ahmad telah menyahut panggilan Ilahi! Sebaik sahaja ambulans meninggalkan padang polo, Kapt (U) Jalil Ghani dan Sjn Baharuddin berlepas balik ke TUDM Butterworth. Mereka berbuka puasa dalam pesawat dengan minum air sahaja.

Di dewan makan di Kroh, Sjn Mohsain dan rakan-rakan sedang menunggu laungan azan Maghrib untuk berbuka puasa. Sementara menunggu, mereka berbual mengenai insiden hari itu. Tiba-tiba seorang anggota TPU masuk ke dewan mengumumkan bahawa L/Kpl Ismail Ahmad telah menyahut panggilan Ilahi. “Innalillahiwainnailaihirojiun" (Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali). Al-Fatihah. Mereka terdiam. Suasana menjadi suram. Mereka berbuka ala kadar sahaja. Sjn Mohsain pula hilang selera untuk menjamah cucur kodok tepung yang beliau dan L/Kpl Ismail Ahmad  goreng petang tadi sebelum penerbangan casevac.

Sebaik sahaja selesai berbuka, mereka semua terus beredar balik bilik tidur. Sambil berbaring, Sjn Mohsain terngiang-ngiang mengenang senyuman arwah L/Kpl Ismail Ahmad yang begitu teruja menceritakan beliau tidak lama akan bergelar bapa setelah menunggu selama tujuh tahun. Tanpa diduga, senyuman bakal seorang bapa tengah hari tadi merupakan senyum terakhir L/Kpl Ismail Ahmad! Kini harapan menimang cahaya mata pertama telah terkubur. Beliau tidak dapat bayangkan keadaan apabila berita kematian L/Kpl Ismail Ahmad sampai di kampung halamannya nanti.  Beliau terus terlelap. Sama seperti Sjn Mohsain, Lt M (U) Mohd Johan terus balik ke bilik selepas berbuka. Beliau terngiang-ngiang mengingati peluru menembusi cermin pesawat yang hampir meragut nyawa mereka. Beliau memanjat kesyukuran kepada Allah yang masih beri peluang untuk beliau menikmati rahmat-Nya. Ajal dan maut semua telah ditetapkan oleh Allah SWT. 

Di Butterworth, pada lewat petang sebuah Nuri, FM1720 sebagai pengganti FM1725 bersama tim kejuruteraan dan alat ganti yang diperlukan berlepas dari Butterworth. Pesawat mendarat di Kroh sebelum berbuka puasa. Kru pesawat bermalam di Kroh dan balik ke Butterworth keesokan hari.

Kru FM1725. Dari kiri: Lt M (U) Mohamad Johan, Kapt (U) Chong K.L., Sjn Mohsain. Sumber: Sjn Mohsain

Allahyarham L/Kpl Ismail bin Ahmad bersama isteri. Sumber: Utusan Malaysia 9 Ogos 1991

En Ahmad, bapa L/Kpl Ismail bin Ahmad dan adik Nurul Naza, anak L/Kpl Ismail Ahmad menziarah pusara wira negara tersebut. Sumber: Utusan Malaysia Harian 9 Ogos 1991

Bersambung....CSAR, in syaa Allah.

Tiada ulasan: