Pengikut

Isnin, 11 Januari 2021

Op Selamat Sawadee: Alpha Charlie, Alpha Charlie, Cabut...Cabut

             Sambungan dari Klik Di Sini....

            Masih hari kedua, 14 Ogos 1978...

Keghairahan musuh pada hari itu, 14 Ogos 1978, tidak terbatas menjadikan Nuri sebagai sasaran mereka. Sementara menyasarkan Nuri di LP Foxtrot, mereka juga menunggu peluang untuk menyerang musuh di lain-lain kawasan operasi. Keadaan ini yang dialami oleh 6 RAMD. Pasukan ini yang berpangkalan di Taiping telah diatur gerak ke kawasan operasi pada 22 Julai  1978 hingga 31 Ogos 1978.

Selari dengan rutin harian, satu seksyen dari Kompeni Delta dikehendaki membuat rondaan keselamatan  operasi di persekitaran Markas Taktikal Kompeni di LP Victor. LP tersebut berada di permatang yang berketinggian lebih kurang 1500 kaki di satu lembah sementara ketinggian rabung ialah 2400 kaki. Selain anggota Markas Taktikal, ia juga menempatkan No 12 Platuna yang diketuai oleh Lt M Ahmad Mohaini bin Mohamed Nor.

Pada pagi 14 Ogos 1978, Lt M Ahmad Mohaini telah mengarahkan Kpl Majid membawa satu seksyen, lebih kurang 10 orang,  membuat rondaan keselamatan di persekitaran kawasan penempatan mereka. Tugasan ini sepatutnya dilakukan oleh Lt M Ahmad Mohaini sendiri tetapi terpaksa mendelegasikannya kepada Kpl Majid kerana beliau mengidap demam malaria. Beliau enggan dibawa keluar ke Kroh kerana mahu bersama dengan anak-buahnya.

Sebaik sahaja taklimat oleh Ketua Platun selesai, Kpl Majid dan anggotanya memulakan tugasan. Perlaksanaan tugasan memerlukan mereka menuruni bukit. Tidak lama seksyen tersebut meninggalkan pangkalan, pada lebih kurang jam 11:45 pagi suasana hutan yang begitu tenang sekali dengan siulan unggas dan sahut-menyahut primat, tiba-tiba ditenggelami: “bang...bang...bang” bertalu-talu. Tembak-menembak didengari oleh mereka yang berada di pangkalan. Musuh yang sedia menunggu di laluan rondaan telah menyerang hendap sebaik sahaja seksyen peronda tersebut berada dalam zon membunuh pada. Walaupun keadaan tidak memihak kepada mereka, lawan tetap lawan. Wira-wira negara tidak mudah mengalah sebaliknya terus menentang musuh. Manakala di LP Victor, sebaik sahaja kedengaran tembak menembak tersebut, lantas Ketua Kompeni mengarahkan semua anggota berada dalam keadaan ‘stand-to’.

Apabila keadaan kembali tenang, Ketua Kompeni mengarahkan Lt M Ahmad Mohaini mengetuai satu seksyen untuk membantu seksyen yang ditimpa musibah dan membawa mangsa-mangsa, jika ada. Demam malaria tidak menjadi halangan untuk melakukan tugasan itu. Beliau dan anggotanya bergegas ke lokasi insiden. Apabila tiba di lokasi serang hendap, mereka dihidangkan pemandangan yang sungguh memilu dan mengerikan. Tanpa disedarinya, air mata mengalir membasahi pipi Lt M Ahmad Mohaini apabila melihat dua anak buahnya tersungkur di bumi. Peluru musuh telah menembusi dada 30429 Pbt Mustafa bin Mohd Yusof sementara sebutir peluru pula menembusi dahi 1015561 Pbt Arif bin Hamid.

Lt M Ahmad Mohaini seterusnya mengarahkan anggotanya untuk membuat dua strecer menggunakan ‘hammock’ dan kayu untuk mengusung kedua-dua jenazah ke Markas Taktikal. Sebaik sahaja mangsa-mangsa tiba di pangkalan agak lewat, Ketua Kompeni menghubungi Markas Taktikal Batalion di Kroh meminta helikopter untuk melakukan misi bodevac. Di samping itu, beliau juga meminta dihantar peluru dan rangsum kerana mereka hampir kehabisan peluru dan rangsum.

Permohonan ini dipanjangkan kepada PBUB. Setelah mengambil kira tahap keselamatan LP Victor,  keputusan dibuat untuk kedua-dua jenazah tersebut dibawa keluar keesokan hari.

            Hari Ketiga: 15 Ogos 1978

Di landasan terbang Kroh. Pada pagi hari itu, Lt (U) Zainal Piee bersama kru meneruskan tugasan yang masih terbengkalai sebelum itu tetapi tidak melibatkan LP Victor. Mereka masih tidak menerima tugasan untuk mengambil kedua-dua jenazah itu.

Di LP Victor. Para penghuni menunggu ketibaan Nuri untuk membawa keluar dua jenazah Pbt Mustafa dan Pbt Arif bin Hamid. Mereka tidak dimaklumkan bila kedua-dua jenazah akan dibawa keluar.  

Di Markas Taktikal Kompeni Alpha, 6 RAMD. Pada pagi itu, 15 Ogos 1978, Ketua Kompeni telah mengarahkan satu seksyen yang terdiri daripada 12 orang membuat rondaan keselamatan di persekitaran kawasan Markas Taktikal Kompeni. Seksyen diketuai oleh seorang Koperal. Bagi melaksanakan tugasan, mereka menuruni bukit. Malang tidak berbau. Ketika berada lebih kurang 500 meter dari markas, pada jam lebih kurang 11:30 pagi, ketenangan hutan dikejutkan: “boom”. Satu letupan yang begitu kuat. Letupan berlaku di laluan seksyen peronda. 29869 Pbt Tajuddin bin Che Sab yang merupakan anggota ketiga di hadapan telah terpijak jerangkap samar. Mereka yang berada di belakangnya terkejut melihat Pbt Tajuddin terlambung di udara sebelum jatuh ke bumi.

“Mimpikah aku?” bermain dalam fikiran  Pbt Tajuddin. Beliau seterusnya menyentuh tubuhnya: “syukur alhamdulillah, tidak kecederaan.” Sementara itu, lain-lain anggota tidak bergerak untuk membantu Pbt Tajuddin kerana mereka melihat wayar berhampiran mangsa.  Sebaliknya, ketua seksyen mengarahkan Pbt Tajuddin untuk berundur ke arah mereka. Pbt Tajuddin cuba untuk berdiri tetapi beliau tidak dapat melakukannya. "Mengapa tak boleh berdiri? Apabila melihat kakinya, barulah beliau sedar bahawa tumit kaki kirinya hampir putus dan mula mengalami kesakitan. Walaupun sakit, namun beliau tekad untuk berundur dari kedudukannya. Lantas, beliau mengesot sehingga berada di kedudukan rakan-rakannya. Ketua seksyen seterusnya menyuntik morfin kepada Pbt Tajuddin dan mengarahkan lain-lain anggota untuk membuat strecer dengan menggunakan hammock dan dahan pokok.

Seterusnya mereka mengusung mangsa balik ke LP Victor. Sementara itu, Ketua Kompeni yang mendengar letupan tersebut, mengarahkan beberapa anggota untuk membantu mengusung mangsa. Satu usungan yang memeritkan. Mana tidaknya. Kejadian berlaku dalam bulan Ramadhan, bulan umat Islam menunaikan Rukun Islam ketiga, iaitu puasa. Namun, keperitan mengusung rakan seperjuangan bukannya penghalang mereka mengabaikan perintah Allah. Puasa tetap puasa. Lagi pula, semangat setia kawan berkobar-kobar untuk menyelamat rakan yang cedera dalam usaha menentang musuh yang tidak percaya sebarang agama! Sebaik sahaja mangsa tiba di LP, Ketua Kompeni menghubungi Markas Taktikal Batalion meminta penerbangan casevac. Permohonan ini seterusnya disalurkan kepada PBUB.

Pada lebih kurang jam 3:00 petang, PBUB datang ke khemah di mana kru sedang menunggu tugasan bodevac setelah melaksanakan tugasan pagi itu. “Zainal, anda boleh pergi ke Victor sekarang untuk misi bodevac”, arah PBUB. Sebaik sahaja menerima tugasan ini, beliau bersama kru serta dua orang anggota komando selaku anggota Tim Penyelamat Udara (Air Rescue Team)  berlepas dari Kroh ke LP Victor. Tempuh penerbangan hanya lebih 10 minit sahaja. Sebaik sahaja selepas berlepas dari Kroh, mereka mendapat dihubungi oleh Baton I di radio HF: “Capung 474 Juliet, this is Baton I, proceed to QG 437278. Marker balloon. Pick up one casevac, winching. Offload Alor Setar and back.”  Casevac mengatasi bodevac. Menyelamat nyawa diberi keutamaan daripada membawa balik dua jenazah tersebut.

Sebaik sahaja menerima Grid Reference (GR) tersebut, Lt M (U) Yahya Harun plot GR dalam peta dan memaklumkan Lt (U) Zainal Piee arah kompas ke lokasi terbabit. Beberapa minit kemudian, mereka nampak belon tersebut. Ketika itu LP tersebut masih dalam proses pembinaan dan tidak sesuai untuk mendarat. Setelah mengesahkan lokasi tersebut, kapten pesawat seterus melakukan prosedur untuk membawa pesawatnya dalam keadaan terapung. Sebaikan pesawat terapung, Sjn Hamzah menurunkan Saleh Strecer dengan hoist dan menaikkan sebaik sahaja mangsa dibaringkan di strecer. Sebaik sahaja strecer berada dalam pesawat, Lt (U) Zainal Piee berlepas ke Alor Setar. Setelah menurunkan Pbt Tajuddin, mereka berlepas balik ke Kroh.

Di Kroh, Lt Kol (U) Su K.C. dan PBUB menunggu ketibaan FM1724 manakala PBUB memberitahu Lt (U) Zainal Piee mereka diberi kebebasan menentukan masa untuk melakukan misi bodevac yang terbengkalai. Kebebasan ini membuat Lt (U) Zainal Piee berfikir panjang. Beliau percaya mungkin musuh negara tidak begitu aktif di waktu lewat petang. Musuh pun mahu berehat dan makan malam juga! Berlandaskan kepada tanggapan ini, beliau memberitahu Lt Kol (U) Su K.C. dan PBUB bahawa beliau akan melakukan misi tersebut sebelum solat maghrib, lebih kurang jam 6:15 petang. Penerbangan ini akan diiringi oleh sebuah helikopter gempur. Sebelum melaksanakan fasa approach, helikopter gempur akan membedil di kawasan Victor dan laluan Nuri.

Sebelum penerbangan dilakukan, beberapa kotak rangsum dan peluru dimasukkan ke dalam pesawat untuk dihantar ke LP Victor. Untuk penerbangan ini, Lt Kol (U) Su K.C. mahu ikut bersama untuk melihat keadaan yang diharungi oleh kru Nuri. Selain itu, dua orang anggota TPU, pegawai gaji dan seorang anggota Perubatan turut mengikuti dalam misi ini. Pada lebih kurang jam 5:45 petang, helikopter gempur yang dikendalikan oleh Kapt (U) Jalil bin Abdul Ghani bersama Sjn Baharuddin bin Saad, jurumesingan, berlepas ke LP Victor diekori oleh Nuri.

Lt M Ahmad Mohaini yang berada di LP Victor agak hairan apabila terdengar bunyi nyaring yang sinonim dengan enjin Alouette III. “Mengapa Alouette III berada di waktu itu.” Beliau dan trup sedia maklum kebiasaannya tiada pesawat membuat penerbangan lewat begitu di kawasan tersebut. Kemudian beliau nampak sebuah Nuri mengekori Alouette III. Kehadiran pesawat tersebut disusuli dengan: “boom...boom...boom.” Kapt (U) Jalil mengarahkan jurumesingan  memuntahkan lebih kurang 200 butir 20 mm HE di kawasan LP Victor dan laluan Nuri. Aktiviti pesawat gempur dan kehadiran Nuri meyakinkan  Lt M Ahmad Mohaini bahawa Nuri datang untuk membawa dua jenazah. Lantas, beliau mengarahkan anak buahnya membawa jenazah ke tempat pendaratan.

Setelah pembedilan tersebut, Kapt (U) Jalil menghubungi Lt (U) Zainal Piee: “Juliet, clear to land.” Sebaik sahaja mendapat ‘lampu hijau’ itu, lantas Lt (U) Zainal Piee yang berada di ketinggian lebih kurang 2500 kaki, menurunkan ‘collective lever’ dan menjunamkan pesawatnya hingga 50 kaki dari kanopi hutan. Kali ini beliau  melakukan ‘tactical low flying’ kerana berat pesawat ketika itu sesuai melakukan teknik penerbangan ini sementelah baki bahan api hanya lebih kurang 1700 lb. Kaedah penerbangan ini memerlukan beliau terbang mengikut permukaan bumi dengan ketinggian lebih kurang 50 kaki dari kanopi hutan dengan kelajuan lebih kurang 100 knot. Beliau tidak mampu membuat sebarang kesilapan. Lt (U) Zainal Piee memberi tumpuan sepenuhnya menerbangkan pesawat. Kelalaian walau beberapa saat pun akan mengundang padah! Sementara itu, pesawat gempur mengawasi pergerakan Nuri dari ketinggian 3000 kaki.

Tindakan kapten pesawat Nuri diperhatikan oleh Lt M Ahmad Mohaini. Beliau agak kecewa apabila tidak lagi kelihatan Nuri setelah ia menjunam. “Ke mana Nuri pergi? Jangan-jangan tak jadi datang” bermain dalam fikirannya. Dalam tercari-cari kelibat Nuri, tiba-tiba beliau melihat Nuri dalam keadaan mendongak terapung di atas LP apabila Lt (U) Zainal Piee melakukan ‘flare’ dengan menarik ‘cyclic’ setelah pesawat berada di LP untuk menghentikan pesawat. Di waktu yang sama menurunkan collective lever bagi mengelak pesawat dari menaik (climbing). Kapten pesawat seterusnya mendarat di LP pada jam 6:27 petang. Trup bergegas ke pesawat dan membantu menurunkan rangsum sementara pegawai gaji menyerahkan bungkusan yang mengandungi wang gaji kepada salah seorang anggota. Seterus dua jenazah dinaikkan dalam pesawat.

Tanggapan Lt (U) Zainal Piee mengenai pengkhianat negara berehat di lewat petang, meleset sama sekali! Sebaik sahaja jenazah berada dalam pesawat, tiba-tiba: “bang...bang...bang.” Kru melihat trup berlari mencari tempat perlindungan; ada yang juga sempat masuk dalam kubu (bunker). Kecuali Sjn Hamzah de Souza dan dua anggota TPU, lain-lain penumpang dalam pesawat terus meniarap di atas lantai pesawat. Juruterbang pula terdengar teriakan operator  radio trup: “Alpha Charlie, Alpha Charlie, cabut...cabut.” Kapt (U) Jalil yang orbit di LP dan menyaksikan aktiviti tersebut, menjerit melalui radio UHF: “Juliet, get out...get out.”

“Celaka punya komunis”. Terpacul ungkapan dari mulut Lt (U) Zainal Piee buat kali kedua dalam tempuh tiga hari! Kali ini beliau sempat mengucap: "Lailahaillallah Muhammad Rasulullah." Persediaan menghadapi sebarang kemungkinan! Seterusnya beliau mengimbas panel instrumen yang menunjukkan semuanya normal. “AQM, take off”. Beliau memberitahu Sjn Hamzah de Souza bahawa beliau mahu berlepas. “Back clear. Clear take-off”. Respons Sjn Hamzah de Souza setelah mendapati tiada sebarang halangan di belakang sebelah kiri pesawat. Lantas, Lt (U) Zainal Piee merentap collective lever ke tahap ‘torque’ (kuasa) maksimum untuk beberapa saat. Tindakan ini membuatkan pesawat naik secara menegak. Di waktu yang sama, Lt M (U) Yahya Harun pula menolak kedua-dua ‘speed selector lever’ yang berperanan sebagai pendikit (throttle) sepenuhnya ke hadapan.

Apabila berada di ketinggian lebih kurang 300 kaki, sekali kedengaran: “bang...bang...bang.” Komunis sungguh berpesta menembak Nuri! Lt (U) Zainal Piee mengimbas panel instrumen tetapi tidak menunjukkan sebarang abnormal. Syukur alhamdulliah. Beliau seterusnya menaikkan pesawatnya secara ‘dog-legged’ sehingga lebih kurang 2500 kaki sebelum menolak cyclic untuk ke hadapan untuk mendapatkan kelajuan 110 knots.  Sebaik sahaja Nuri mengambil arah ke Kroh, Kapt (U) Jalil mengarahkan jurumesingan memuntahkan kesemua peluru 20 mm HE.

Semasa penerbangan balik, Lt (U) Zainal Piee menoleh ke belakang untuk melihat keadaan dalam kabin. Apa yang dilihat mencuit hatinya kerana melihat Lt Kol (U) Su K.C. meniarap di sebelah mayat di atas lantai. Sekarang Ketua Cawangan Penerbangan sudah pasti memahami apa yang kru Nuri hadapi dalam operasi ini. Mereka diburu, bukannya pemburu! sahaja!

Pesawat mendarat di Kroh pada lebih kurang jam 6:40 petang. Pemandangan di landasan penerbangan amat memilu. Lt Kol Hashim bin Mohd Ali, Pegawai Memerintah 6 RAMD bersama anggotanya dari Markas Taktikal Batalion, Kroh, serta staf Combined HQ sedia menunggu jenazah ketibaan kedua-dua wira negara. Jenazah Pbt Mustafa bin Mohd Yusof dan Pbt Arif bin Hamid seterusnya dibawa ke Markas Taktikal sebelum dihantar ke Taiping keesokan hari.

Lt (U) Zainal Piee dan kru memeriksa pesawat FM1724. Mereka mendapati sebutir peluru di ‘cowling engine intake.’ Penemuan ini membuatkan Lt (U) Zainal Piee berpeluh memikirkan apa yang akan berlaku kepada pesawat jika peluru tersebut menembusi enjin semasa berada di LP atau dalam proses menaikkan pesawat! Malam itu, sebaik sahaja makan malam, kru terus ke bilik untuk tidur.

Esok tak tahu pula apa akan berlaku. Tawakal sahaja kepada Allah! 

Kru FM1724: dari kiri: Kol Zainal Piee TUDM (B), Lt Kol Yahya Harun TUDM (B), Allahyarham PW U I Hamzah de Souza

Bersambung. Hari Keempat...

 

  


Tiada ulasan: