Pengikut

Jumaat, 16 Ogos 2024

SERANGAN BULAN PURNAMA (Bhg 14)

 Sambungan dari SINI

Kpg Pulai bebas daripada komunis?

 

Mej Jen C.H. Boucher (GOC, Malaya) mengotakan janjinya yang dibuat di Majlis Persidangan Persekutuan pada 27 Julai 1948. Pada Disember 1948, penduduk Port Dickson menyaksi konvoi trak tentera yang diketuai oleh Lt Kol W.O. Walton, CO Bn 3 RAM bersama anggotanya meninggalkan bandar itu menuju ke penempatan baharu mereka, iaitu Pengkalan Chepa, Kelantan. Pasukan itu kini diisytihar operasional sepenuhnya.[1] Kawasan operasi mereka ialah Negeri Kelantan.

Seperti mana dijangka, subunit 3 RAM diatur gerak ke Hulu Kelantan. Mereka membuat detasmen di Gua Musang dan Kpg Pulai.[2] Penempatan detasmen di Kpg Pulai terletak berhampiran dengan Tokong Swee Nyet Keung.[3]

Penduduk Kpg Pulai terpaksa menerima hakikat mereka kini berjiran dengan anggota 3 RAM dan polis yang menganggotai Rumah Pasung Kpg Pulai. Selain itu, anggota SC pula, antara tugasannya mengawal ketiga-tiga pintu penempatan penghuni Kpg Pulai. Kehidupan mereka dikawal oleh pasukan keselamatan.

*****

Bagaimana pula dengan PKM? Apakah tindakan Chin Peng setelah satu-satunya ‘kawasan bebas’ mereka – Gua Musang – ‘ditawan’ oleh kerajaan? Adakah dia dan PKM akan berdiam diri sahaja? Sudah tentu tidak. Dia dan konco-konconya merancang untuk menawan semula Gua Musang dan Kpg Pulai pada 1949. Rancangan ini melibatkan pasukan dari Johor dan Kelantan. Dalam perkiraan keadaannya, sekiranya pasukan di Kelantan berhadapan dengan pasukan keselamatan, pasukan dari Johor akan menyerang beberapa pekan di Pahang bagi mengalih perhatian British. Jika boleh, mereka akan membebas pekan-pekan kecil seperti Triang berhampiran sempadan Pahang dan Negeri Sembilan.[4]

Konsentrasi seramai lebih kurang 500 pengganas komunis di Hulu Kelantan berjaya dikesan oleh pihak berkuasa. Belum sempat pengganas komunis mengambil inisiatif untuk melancar serangan terhadap pasukan keselamatan, mereka sebaliknya menjadi bahan buruan pasukan keselamatan. Sekali lagi mereka berhadapan dengan pasukan RAM dan Gurkha Rifles. Di samping itu, komunis juga berhadapan dengan masalah logistik. Mereka sukar mendapat bekalan daripada penduduk kampung terutama Kpg Pulai kerana aktiviti penghuni kampung tersebut sentiasa dikawal oleh pasukan keselamatan. Pilihan yang ada ialah  ‘menuai’ semua ubi kayu yang ditanam oleh Orang Asli. Berhadapan dengan kesengsaraan untuk meneruskan kehidupan, Chin Peng membuat keputusan untuk pasukannya pergi ke Perak.[5]

Persoalannya: dengan keputusan itu, adakah Kpg Pulai terus terpadam dalam peta komunis?

*****

Hasil kajian, penulis menyangkal 'mitos' oleh penulis Barat yang menyatakan pembebas Gua Musang adalah pasukan Gurkha. Pembebas Gua Musang pada 22 Julai 1948 ialah pasukan gabungan yang berkekuatan 45 orang. Mereka  terdiri daripada satu platun, 1 RAM; Jungle Squad yang diketuai oleh Sjn Johnny; dua  pegawai polis termasuk David W. Yates (Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Kelantan). Mereka juga berjaya membunuh empat  pengganas komunis. Sebaliknya, pasukan gabungan yang terdiri daripada 2/6 Gurkha Rifles dan Kompeni D, 2 RAM hanya tiba di Gua Musang pada 30 Julai 1948.[6]

*****

Dedikasi kepada pembebas Ulu Kelantan daripada cengkaman pengganas komunis pada Julai-Ogos 1948

*****

Inilah sumbangan yang termampu saya curahkan sempena ketibaan musim buah patriotisme dengan harapan agar rakyat menghayati sejarah tanah air tercinta, Syukur Alhamdulillah.

Dengan ini, tamatlah kisah Gua Musang yang sudah lama tenggelam daripada ingatan. Terima kasih.


[1]   The Straits Times, Boucher Promises 'More Toughness', 28 July 1948, hlm. 1. Lihat https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers /digitised/article/straitstimes19480728-1.2.2 (diakses pada 10 Julai 2024).

[2]         Zakaria Salleh. (2007). Limpahan Darah di Sungai Semur. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 52.

[3]      Mej Yaakop bin Jaafar. (2004). Pertempuran Sungai Semur: Sejarah & Penghargaan. Kota Bharu: Markas 8 Briged, hlm. 16.

[4]        C. C. Chin & Karl Hack (Editor). (2004). Dialogues With Chin Peng. Singapore: Singapore University Press, hlm. 147.

[5]            Ibid.

[6]           Arkib Negara Malaysia. The Annual Report sebelum ini, hlm. 2.

 

Tiada ulasan: