Pengikut

Khamis, 1 Ogos 2024

SERANGAN BULAN PURNAMA (Bhg 11)

 Sambungan dari SINI

Kemaraan di tentang hebat

Isnin, 2 Ogos 1948/27 Ramadan 1367...

Pagi itu, Lt Kol N.F.B. Shaw mengetuai pasukan gabungan masing-masing satu kompeni daripada 2 RAM dan 2/6 Gurkha Rifles serta Jungle Squad bergerak ke Kpg Pulai, lebih kurang lapan batu dari Gua Musang. Pergerakan mereka diawasi oleh sebuah pesawat Douglas C-47 Dakota yang membuat rondaan di ruang udara Gua Musang dan kawasan berhampiran. Seperti yang dirancang,  kompeni Gurkha Rifles mengguna satu-satunya laluan ke Kpg Pulai. Satu kesilapan.

Jika Lt Kol N.F.B. Shaw mengandai kemasukan mereka ke Kpg Pulai tidak akan berhadapan sebarang masalah, beliau jauh tersasar. Beliau terlepas pandang siapa musuh yang dihadapinya semasa membuat perkiraan keadaan. Mungkin kekurangan pengetahuan beliau ini kerana pasukannya yang terdiri daripada 180 rekrut hanya tiba di Malaya pada Mac 1948 dari Hong Kong.[1]

Musuh yang dihadapi oleh CO Gurkha Rifles ialah Kim Siong@Soon Chip Sip, seorang komunis tegar. Kebiasaannya, komunis mengamal taktik ‘tembak dan cabut,’ iaitu beredar ke dalam hutan selepas menyerang pasukan keselamatan. Tetapi taktik ini tidak untuk Kim Siong. Dalam perkiraan keadaannya, Kim Siong yakin pasukan keselamatan akan bergerak ke Kpg Pulai untuk memburu mereka. Daripada melarikan diri ke dalam hutan, dia bersama konco-konconya merancang untuk ‘menyambut’ ketibaan rombongan Lt Kol N.F.B. Shaw.

Dia yakin pasukan keselamatan akan melalui satu-satu trek dari Gua Musang ke Kpg Pulai. Justeru, dia merancang untuk menyerang hendap kemaraan pasukan keselamatan di laluan tersebut. Bagi tujuan itu, serang hendap tersebut terdiri daripada lebih kurang 60 komunis lengkap dengan dua mesingan ‘Vicker’, Sten gun, Bren gun, 2-inci mortar selain raifal dan senapang patah.[2] Mereka sedia menunggu ketibaan pasukan keselamatan.

Apabila kumpulan hadapan Gurkha berada berhampiran semak-samun di kaki bukit berhampiran dengan laluan tersebut, tiba-tiba: “bang...bang...bang.” Komunis melepas tembakan bertubi-tubi terhadap pasukan keselamatan. Pasukan pimpinan Lt Kol N.F.B. Shaw diserang hendap! Tindakan spontan sudah tentu anggota bergegas mencari perlindungan. Anggota yang di luar zon membunuh memberi tembakan perlindungan (covering fire) bagi membolehkan anggota yang terperangkap berundur. Dalam serangan ini, dua orang anggota Gurkha Rifles telah tercedera (WIA).[3]

Lantas, Lt Kol N.F.B. Shaw menghubungi juruterbang pesawat Dakota meminta bantuan udara untuk membedil kawasan serang hendap. Sebaik menerima permohonan tersebut, juruterbang pesawat Dakota seterusnya memanjangkan permohonan itu kepada AOC. AOC pula menghubungi Bilik Operasi Skuadron Spitfire supaya berlepas ke Kpg Pulai dengan segera. Misi: membedil kawasan yang akan diberitahu oleh Komander di medan, iaitu Lt Kol N.F.B. Shaw. Pesawat Spitfire yang sentiasa dalam keadaan siap siaga untuk diatur gerak, berlepas dari Kuala Lumpur ke Kpg Pulai. Dalam masa lebih kurang 30 minit daripada permohonan dibuat, pesawat Sprifire berada di ruang angkasa Kpg Pulai.

Sebaik sahaja melihat pesawat tersebut, Lt Kol N.F.B. Shaw mengarah juruterbang Spitfire untuk membedil kawasan berhampiran bukit dan juga beberapa pondok berhampiran yang dipercayai menempatkan komunis. Peluang yang ditunggu-tunggu oleh juruterbang pejuang. Lantas,  juruterbang melancar roket dan memuntahkan beratus-ratus peluru mesin-gun ke atas sasaran tersebut. Kesan bedilan menyaksikan beberapa buah pondok terbakar. Misi pesawat Spitfire berjaya. Dengan itu, juruterbang menerbangkan pesawat untuk balik ke Kuala Lumpur. Tetapi bukan untuk Lt Kol N.F.B. Shaw.

Lt Kol N.F.B. Shaw menghubungi juruterbang supaya membedil beberapa pondok lagi dan sebatang pokok. Pokok ini merupakan pos pemerhatian komunis. Namun permohonan tersebut tidak dapat dilaksana kerana ‘endurance’ pesawat hanya cukup untuk terbang balik ke Kuala Lumpur.  Lt Kol N.F.B. Shaw tidak perlu gusar. Juruterbang memanjangkan permohonan tersebut kepada AOC.

Sebaik sahaja menerima berita itu, sekali lagi pesawat Spitfire ‘scrambled’ dan berlepas ke Kpg Pulai. Apabila tiba di destinasi, sasaran yang mereka dikehendaki memusnahkan ialah beberapa pondok lagi dan sebatang pokok. Seperti yang dijangka, juruterbang memuntahkan roket dan peluru terhadap sasaran terbabit. ‘Bedilan tepat mengena sasaran.’[4] Lapor juruterbang sebelum terbang balik ke Kuala Lumpur. Misi berjaya. Berikutan dengan bedilan oleh pesawat Spitfire, Lt Kol N.F.B. Shaw tidak lagi diganggu oleh musuh hari itu. Beliau mengarah pasukan bantuan  untuk bermalam di kawasan berhampiran.

*****

The Straits Times, 3 August 1948, hlm. 1. Sumber: National Library Board, Singapura

*****

Selasa, 3 Ogos 1948/28 Ramadan 1367...

Trup meneruskan pergerakan ke Kpg Pulai pagi itu. Bagaimanapun, pergerakan pasukan keselamatan tidak sebegitu mudah. Apabila mereka berada lebih kurang tiga batu di utara Kpg Pulai, sekali lagi Kim Siong menyambut ketibaan Lt Kol N.F.B. Shaw dan pasukannya dengan menyerang hendap mereka.[5] Lt Kol N.F.B. Shaw membuat keputusan untuk menunda  pergerakan keesokan hari. Beliau menyedari trup telah kehabisan bekalan – makanan dan peluru. Lt Kol N.F.B. Shaw membuat keputusan untuk menunda  pergerakan keesokan hari. Beliau menyedari trup telah kehabisan bekalan – makanan dan peluru. Bekalan dijadual akan digugurkan keesokan hari.[6] Semangat dengan perut kosong, apa tak lagi dalam bulan Ramadan, akan memberi kesan terhadap morel anggota termasuk yang beragama Islam.

Bersambung....in syaa Allah...



[1]     6th Queen Elizabeth’s Own Gurkha Rifles, History of the Regiment 1948 – 1960: The Malayan Emergency. Lihat https://www. 6thgurkhas.org/the-regiment/history-1948-1960/ (diakses pada 10 Julai 2024).

[2]  The Straits Times, Gua Musang Terrorists Sentenced, 3 February 1949, hlm. 7. Lihat https://eresources.nlb.gov.sg/news papers/digitised/article/straitstimes19490203-1.2.78 (diakses pada 10 Julai 2024).

[3] The Straits Times, "Spits" Strafe Bandits, 3 August 1948, hlm. 1. https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/digitised/article/ straitstimes19480803-1.2.8 (diakses pada 10 Julai 2024).

[4]       Ibid.

[5]   The Straits Times, New Advance By Big Kelantan Force, 5 August 1948, hlm. 1. Lihat  https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers /digitised/article/straitstimes19480805-1.2.14 (diakses pada 10 Julai 2024).

Tiada ulasan: