Followers

Monday, January 16, 2017

Sejarah Kehadiran Helikopter Di Malaysia - Bhg 2

Sambungan dari SINI...

“If a man is in need of rescue, an airplane can come in and throw flowers on him, and that's just about all. But a direct lift aircraft could come in and save his life.” ~Igor Sikorsky.

Impian Sikorsky menjadi kenyataan apabila helikopter Sikorsky model VS-316R7 digunakan oleh Tentera Darat AS sebagai R-4, mencatatkan sejarah sebagai satu platform untuk Combat SAR (CSAR) pada 1944.
  
US Army Sikorsky R-4

Peranan helikopter ini bermula di Burma. Ketika menentang kemaraan tentera Jepun dalam usaha mereka menawan India, 1st Air Commando, US Army Air Forces, telah menempatkan 4 buah YR-4B di Lalaghat, Burma. Peranan pesawat adalah untuk operasi SAR dan casevac. 

Pada 21 April 1944, sebuah pesawat Vultee L-1 Vigilant yang dikendalikan oleh T. Sgt Edward Murphy Hladovcak, telah ditembak jatuh oleh Jepun 60 batu di belakang kedudukan musuh. Pesawat ini membawa 3 orang anggota Chindits yang cedera. Namun kesemua mereka terselamat dan berjaya mengelak daripada tentera Jepun yang bergegas ke lokasi mereka. Tugasan pasukan British di bawah Jen Wingate ini,  adalah membuat rondaan menembusi pertahanan tentera Jepun di Burma.

Vultee L-1 Vigilant

Kemalangan ini berjaya dikesan oleh sebuah pesawat Stinson L-5 Sentinel yang memaklumkan keadaan ini kepada 1st Air Commando HQ. Ekoran maklumat ini, bahan makanan dan air telah digugurkan kepada 4 orang survivors tersebut. Sementara itu, sebuah YR-4B diatur gerak untuk misi CSAR/casevac. Ketika itu hanya sebuah pesawat sahaja yang serviceable. Helikopter ini dikendalikan oleh 2Lt Carter Harman. Namun beliau tidak dapat melaksanakan tugasan pada hari tersebut kerana faktor teknikal pesawat itu sendiri. Kelajuan 65 batu sejam dan jarak hanya 130 batu dengan bahan api penuh tangki, menghalang pesawat terbang terus ke lokasi survivors. Carter hanya memulakan misi CSAR ini pada 25 April dari pangkalan hadapan, Aberdeen

Selain batasan teknikal, elemen masa juga memainkan peranan penting. Carter menyedari kekekangan masa menghalangnya untuk membuat 4 sorti untuk membawa keluar survivors dari lokasi mereka ke Aberdeen; 1 sorti  untuk seorang survivor. Ekoran itu, beliau membuat keputusan untuk menurunkan setiap survivor di RV di mana sebuah pesawat ringan ditugaskan untuk membawa survivor ke pangkalan...shuttle service. RV yang dikenal pasti ialah beting pasir (sandbar)  

Pada hari tersebut, Carter berjaya membawa keluar 2 casevac dari lokasi nahas ke beting pasir. Sebelum sempat melakukan sorti ketiga dari lokasi RV, enjin Warner meragam dan tidak boleh dihidupkan. Keadaan ini memaksa beliau bermalam bersendirian di situ. Keesokan hari, beliau berjaya menghidupkan enjin dan terus terbang untuk mengambil casevac ketiga. Setelah menurunkan casevac di RV, beliau membuat sorti terakhir untuk mengambil Hladovcak. Semasa mendarat di lokasi terbabit, Carter ternampak segerombolan terup keluar dari hutan menuju ke arah mereka dalam jarak lebih kurang 1000 kaki. Tanpa berlengah, dan Hladovcak berada dalam pesawat, beliau berlepas ke Aberdeen. Mereka hanya diberitahu bahawa  terup yang mereka nampak bukannya tentera Jepun, tetapi "...friendly Chinese soldiers".  

Menyedari kehebatan instrumen peperangan ini, jadi tidak hairanlah C-in-C FELF telah memohon kepada MINDEF untuk membekalkannya aset penerbangan ini dalam usaha menentang ancaman PGK.

R-4 di Burma
Sumber:

Boyne, Walter J., How The Helicopter Changed Modern Warfare, Pelican Publishing Co., 2011, hlm. 49-51.

Bersambung....

Friday, January 13, 2017

Sejarah Kehadiran Helikopter Di Malaysia

Saya rasa mungkin ramai para pembaca kurang pasti bila helikopter mula muncul di Malaysia. Ekoran ada sekelumit maklumat tentang subjek ini, rasanya elok juga saya kongsi bersama apa yang saya tahu. 

Kehadiran aset peperangan ini bermula dengan kawat ini ...

Kawat daripada C-in-C FELF pada 8 Mac 1949

Komander Far East Land Forces telah menghantar kawat tersebut kepada MINDEF, London, memohon supaya beliau dibekalkan dengan helikopter. Tujuan permohonan adalah untuk misi casevac. Beliau menegas terdapat operasi menentang pengganas komunis (PGK) terpaksa dibatalkan kerana masalah membawa keluar anggota PK yang cedera. Kesannya ialah morel mereka menjunam. Dalam peperangan, elemen morel memang sangat penting kepada komander sehingga ia terletak di tempat kedua dalam Prinsip Peperangan - Maintenance of Morale. Tanpa morel yang tinggi, sukar untuk memenangi sesuatu peperangan walaupun dilengkap dengan persenjataan yang moden dan canggih.

Rasanya, cukuplah buat sementara waktu. Akan disambung, insyaAllah...

Thursday, December 22, 2016

Majlis Tahlil arwah Lt M Abdul Hamid bin Ismail SP

Pada 20/12/2016, saya terima undangan daripada Lt Kol Basri Bin Omar PGB ke satu majlis di Mes Pegawai 6 RAMD. Majlis tersebut dianjur oleh Pegawai Memerintah sempena inisiatif pegawai2 Intake SSC 20 menziarah pusara arwah squadmate mereka, Lt M Abdul Hamid bin Ismail SP di Felda Bukit Tembaga pada keesokan hari, 21/12. Jujur saya katakan, saya hanya mengenali Basri sahaja. Pembabitan saya dengan Intake ini bermula dengan tulisan saya di SINI, dan di SINI, juga di  SINI .  Saya tabik spring kepada Intake ini yang berusaha untuk menjalin silatulrahim di antara mereka. 




21/12 di Mes Pegawai 6 RAMD




21/12 di Felda Bukit Tembaga


Intake 20

Bersama Lt Kol Rani, CO 6 RAMD, dan anggotanya 

Syukur Alhamdulillah, sekarang ini pihak TDM telah mengarah 6 RAMD untuk 'tengok2' pusara wira ATM ini.  

Lt Kol Basri Bin Omar PGB (B)...Terima kasih kerana mengundang saya.

Tuesday, November 1, 2016

Helicopter Pilots Reunion 2016

30 Oktober 2016....HELICOPTER REUNION 2016 DI WISMA PERWIRA, KEMENTAH, KUALA LUMPUR.

Saya ni memang malas bebeno nak pergi ke KL melainkan sekiranya betul2 sangat diperlukan. Tapi, kali ini saya memang looked forward untuk menghadiri majlis Reunion ini. Malah saya awal2 lagi dah tempah tiket ETS (Platinum) ke KL dan tempah bilik hotel berhampiran dengan KL Sentral. Kebetulan pula Lt Kol Harun Ayob dari Perlis juga nak pergi. Kami naik ETS yang sama dan kongsi bilik. Reunion ini adalah kali ke3. Yang pertama saya tidak hadir kerana ada urusan. Yang ke2 juga saya tak hadir kerana penganjur kata Reunion itu untuk meraikan ke 50 tahun Alouette berada dalam inventori TUDM. Sementelah saya bukannya Alouette operational pilot sepanjang berkhidmat dalam TUDM, jadi tak hadir. Kali ini, memang saya nak hadir.

Ingatkan naik Platinum ini saya pasti sempat le buat window shopping kat KL Sentral yang mengikut jadualnya lebih kurang jam 1430. Saya juga looking forward naik ETS kerana ramai rakan kata memang hebat instrumen komunikasi ini. Sehingga ke Ipoh, memang begitu lancar. Tiba di Ipoh, kami terpaksa meneruskan perjalanan dengan menaiki bas ke Kampar kerana gerabak simen yang tergelincir berhampiran Batu Gajah... apa nak dikatakan. Bukan KTM sengajakan. Masalahnya, pemindahan kami ambil masa hampir 3 jam...eh...eh...eh. Dari Kampar, naik Komuter untuk perjalan seterusnya. Saya tak pernah naik Komuter. Bila ditanya kepada Pak Guard, dia kata 'free seating'. Jadi saya naiklah. Yang peliknya, saya perhatikan mengapa koch tu hanya perempuan saja. Depa pula senyum saja lihat saya. Tu memang tak hairanlah kerana, maklumlah depa tengok orang hensem ini...he...he...he. Bila saya terbaca apa yang ditulis di dinding gerabak di hadapan saya, koch ini hanya untuk kaum Hawa....Ya Allah, malunya! No wonder le....Tapi duduk juga le kerana dah tak ada seat.

Kami tiba di KL hampir jam 1800 dan checked in di hotel pada 1830. Inilah yang dikatakan....kita hanya mampu merancang, Allah menentukannya. Apa pun, syukur alhamdulillah selamat sampai. Kol Zainal Piee TUDM (B) jemput kami lebih kurang jam 1930. Sebelum trip ini, saya dicadangkan bawa buku kerana mungkin ada orang nak beli. Jadi bawa 12 saje. Nak bawa banyak tak pasti orang nak beli dan lagi buku2 ini berat sangat. 1 buku beratnya melebihi 1 kg.

Ramai yang hadir, lebih kurang 270 orang.

Dari kiri: Mej Jen Dato Seri Sharbe TUDM, Mej Hassim TUDM (B), NIBS, Mej Ahmad 'Peng', Mej Sawaluddin, Mej Jen Dato Karim TUDM (B). Saya mengganti Sawaludin sementara Hassim mengganti saya sebagai Ketua No 5 Skn. Dato' Sharbe juga seorang mantan Ketua No 5 Skn. 

Dari kiri: Lt Kol Husaini TUDM (B), NIBS, Lt Jen Sabri Adam TUDM, Brig Jen Ranjit Singh TUDM (B), Mej Dato' Sim K.P., Lt Kol Ismail 'Gayong' TUDM (B)

Dari kiri: Kapt Abd Manan Mansor, Lt Kol Ooi A.B. TUDM (B), NIBS, Lt Jen Dato' Nawi Alias TUDM (B) 

Bersama Kol Zainal Piee TUDM (B) & Mej Jen Dato'  Ibrahim Hashim TUDM (B)

Dari kiri: Lt Kol Norhashimi TUDM (B), Lt Kol Noel Richard TUDM, Lt Kol Ajir Juman TUDM (B), Mej Hassim TUDM (B), Mej Tai T.F.

Kapt Midzor, Kol Zainal Piee TUDM (B), Mej Jen Dato' Mohd Sulong TUDM (B), Mej Tai T.F., NIBS, Brig Jen Dato' Abdul Rahim TUDM (B)

Bersama Lt Kol Zulkifli, CO 3 Skn

Goodies

Lebih memeranjatkan lagi, semua buku saya habis dijual. Malah, ada juga yang kecewa kerana tak sempat membelinya....Syukur alhamdulillah.

Saya tabek spring kepada Lt Jen Dato' Seri Sabri Adam yang berjaya menganjurkan event yang sungguh meriah....Syabas Dato'. Sepertimana yang diucapkan oleh Brig Jen Dato' Goh S.T., bukan mudah nak menganjur majlis seperti ini dengan hanya mengguna aplikasi WhatsApp.

Pada 31/10, saya dan Harun berlepas dari Sentral menaiki ETS Platinum balik ke destinasi masing. Kali ini tidak perlu menaiki bas dari Kampar lagi. Tapi, KTS berjalan perlahan di tempat kejadian. Kereta yang saya tinggalkan di stesyen keretapi di Alor Setar sedia menunggu, syukur alhamdulillah. Sekarang, saya looking forward menghadiri 50th Anniversary Nuri pada 2017, jika dipanjangkan usia dan diizinkanNya, wallahualam.

La...macam mana saya boleh terlupa. Ucapan terima kasih juga kepada Kol Zainal Piee yang bersusah payah menjemput kami berdua dan, selepas itu, menghantar balik. Sebelum balik, sempat lagi belanja supper walaupun perut dah betul kenyang. Sekali lagi, TERIMA KASIH ZAINAL.

Sunday, October 9, 2016

Era Insurgensi Komunis?

Pada  20 September 2016, saya telah pergi ke sebuah agensi gomen untuk memenuhi undangan mereka. Apa lagi, veteran ni pun syok sendiri le menceritakan tentang pengalaman di era insurgensi komunis dulu. Semasa makan,  seorang penyarah mamaklumkan kepada saya bahawa ramai daripada peserta tu tak tahu pun tentang era yang saya ceritakan. Terkejut berok le saya. Ya le....orang macam saya sudah pasti tidak faham apa yang generasi kini dan akan datang mengetahui tentang sejarah negara tercinta ini...sungguh sedih!


Masa pi jumpa Supervisor di UUM, saya maklum pada dia tentang perkara ini. Nak tahu jawapannya? Dia kata ramai pelajar dia sama saja. Mereka ingat lepas tamat perang Jepun, negara aman sejahtera untuk mereka menikmati kehidupan. Dia menegur mereka kerana kurang membaca...sungguh sedih!

Tut...Tut...terbaca laporan Utusan Malaysia, 4 Oktober 2016.... 


Saya tak berhasrat untuk mengulas, hanya... sunggguh sedih!

Monday, September 12, 2016

Perintis Kedamaian

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA

Pada Selasa, 6/9/16, jam 1227, saya terima panggilan semasa memandu dari Tesco Alor Setar balik ke Jitra daripada seorang yang saya tidak kenali. Beliau mengenalkan dirinya Mokhtar Mahmud Baginda. Malah beliau terpaksa mengulangi 2 kali namanya. Mujur le otak ni masih OK lagi...baru le teringat siapa pemanggil tersebut, iaitu Dato Mocktar Mahmud Baginda, adik ipar kepada Abu Samah, orang kuat 10 Rejimen, PKM. Memang saya terkejut kerana saya tidak mengenalinya dan hanya mengetahui tentang beliau melalui buku di SINI. Sudah pasti saya bertanya apa yang mendorong beliau menghubungi mejar veteran ini.

Jawapan beliau ialah kerana posting saya di SINI menyentuh perasaan beliauSaya tidak melepaskan peluang untuk bertanya pengalamannya semasa berada di kem komunis di Weng, terutama mengenai akidah anggota 10 Rejimen. Memadailah saya katakan memang interesting dan mengesahkan apa yang saya fahami sebelum ini. 

Sepertimana yang saya katakan dalam posting pertama mengenai perkara ini, beliau menyuarakan kekecewaannya kerana sumbangan beliau sebagai "Perintis Kedamaian" tidak dikenang oleh negara. Menurutnya, pihak tertentu mengetahui peranan yang dimainkannya kerana dokumen2 terbabit telah diserahkan kepada salah seorang daripada mereka. Mengapa terjadinya keadaan begini? Wallahualam. 

Saya tertarik dengan kenyataan beliau. Rumusannya lebih kurang begini le ...hero2 Pasukan Keselamatan berjaya membunuh PGK. Ada di kalangan mereka menerima Anugerah Perkasa yang membawa imbuhan kewangan. Sebaliknya, peranan yang dimainkan beliau berjaya menamatkan ancaman komunis terhadap negara tercinta ini selama 21 tahun. Ekoran sumbangan ini, tiada lagi ratapan kehilangan nyawa dan cacat anggota tubuh badan. Pengiktirafan kepada beliau? Malah tidak diundang ke majlis Perjanjian Damai di Hat Yai pada 2/12/89. 

Saya dah cuba menghubungi Production House tapi sehingga ni...wallahualam. Dah cuba juga untuk mendapat nombor penerbit Majalah 3 untuk mencadangkan kepada mereka membuat liputan tentang wira ini. Tetapi sehingga kini masih tak tahu nombor terbabit.

Saya juga mencadangkan supaya Dato Mocktar menulis memoirnya. Jawapannya ialah beliau sedang berusaha untuk menterjemah buku oleh Myzara kepada bahasa London tetapi tergendala kerana kekangan ongkos. Seterusnya beliau menyuarakan yang beliau berhasratnya sangat untuk berjumpa dengan mejar pencen ini, tak kiralah sama ada di Kuala Lumpur atau Kuantan. Memang itu 1 penghormatan kepada saya....tapi, apalah yang saya boleh lakukan....siapalah saya! Nak jual buku pun terpaksa 'mengemis'.

Ada sesiapa yang boleh dan sudi membantu beliau? Terima kasih.

Sunday, July 31, 2016

The Old But Faithful "IRON BIRD"

Syukur Alhamdulillah, akhirnya 500 naskah buku yang dicetak diterima sebentar tadi.



Sesiapa yang berminat, sila kredit RM130 senaskah ke dalam akaun CIMB 0210-0001938-20-2 NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN. Kemudian harap WhatsApp/sms/messenger di 019-4744849 dan beri nama penuh & alamat pos. Apa jua sokongan sangat saya hargai. 

TERIMA KASIH