Followers

Monday, April 25, 2011

M23-11

Pembaca...Ini lagi gambar-gambar nahas M23-11 yang dicoretkan di sini.

Lokasi nahas diperbesarkan untuk proses 'recovery'

Helikopter MI-8 kepunyaan syarikat swasta disewa untuk tugas recovery

'Transit' di Long Semadoh

Dalam hangar di TUDM Labuan

Main Gear Box & Main Rotor Head dengan roots Main Rotor Blades

Saya dijanjikan ada beberapa gambar lagi akan di-emelkan. Sekiranya diterima nanti, saya akan memaparkannya. Cerita suvivors daripada TLDM dan TUDM sudah disiarkan, tak adakah survivor daripada TDM yang sudi berkongsi pengalaman? Jika diizinkan Allah, kedua-dua kisah ini akan menjadi bahan buku ke2 nanti, InsyaAllah. 

Saudara MdSaiful Sakim....Terima kasih.

10 comments:

PermaTaBiru said...

salam tuan.. terima kasih diatas usaha tuan memaparkan kisah kisah pengalaman tuan dan sahabat2 tuan ketika berkhidmat dahulu terutamanya kisag tragedi gubir dan hari ini 25 april 2011 genap 35 tahun tragedi yang menimpa tuan basri dan arwah lkpl abdullah ketika operasi gubir 2. al fatihah buat arwah lkpl abdullah dan mereka yang terkorban ketika insurgensi.

tak lupa jua besok 26 april juga genap 35 tahun tragedi nuri ditembak jatuh jatuh ketika dalam misi resup.

terlalu banyak sejarah pahit di gubir utk diceritakan,pengalaman mdengar cerita dari para veteren ketika era insurgensi amat menginsafkan saya sebagai generasi baru.

tahun 60an-80an dulu anak muda masuk tentera kerana ingin mempertahankan tanahair,tapi sekarang??? sekadar mengejar elaun dan gaji yang tinggi???

apa pun saya berbangga dapat membaca blog tuan.. teruskan usaha murni tuan.

terima kasih

senapangGajah said...

salm .. mengenangkan kembali apa yang terjadi pada hari ini 25 april 1976 ketika ops gubir 2. dan juga besok 26 april ... al fatihah

basri bin omar said...

Salam Tuan dan Permata Biru!

Masyaallah ...pagi2 tadi ingat nak sms anak2 dan sahabat handai HUT(Hari Ulangtahun ) ke-35..saya dan Almarhum Kpl Abdullah terkena JS di dlam Terowong Ops Gubir 2 pada tanggal 25 April 1976 dulu....tapi Insan- PERMATA BIRU lebih prihatin ttg tarikh dan peristiwa tu...Syabas dan Syukur kerana ada oarng masih kenangkan Kita!

Berderai air mata teringat sahabat dan anak buah Almarhum Kpl Abdullah...yang telah di pggl dulu mengadapNya...Doa dan munajat agar Rohnya sentiasa di cucuri Rahmat dan di tempatkan bersama para Syuhada.AMIN!

Di Waktu dan Usia sebegini ...seiring teringat Peristiwa2 lalu ..... ttg PENGORBANAN Warga Keselamatan demi mempertahankan Tanah Air yang tercinta....Moga2 Allah memberkati segala kerja baik kita....Amin!

JAZAKALLAH- Permata Biru...saya bih di hubungi di talian 017-2050119

Anonymous said...

"tahun 60an-80an dulu anak muda masuk tentera kerana ingin mempertahankan tanahair,tapi sekarang??? sekadar mengejar elaun dan gaji yang tinggi???"

Betul ker? Hanya kerana tiada peperangan atau insurgensi kita boleh buat kesimpulan begitu? Salah anak muda ATM kita kah kalau kerajaan menaikkan gaji dan elaun mereka? Ni la sikap melayu, tak abis2 mendengki bila orang lain dapat lebih.

Saya ni bukannya tentera tapi tak pernah lagi saya nak banding ATM dulu dengan sekarang ni gaji saper yang tinggi, saper yg berani, saper yang hebat. Yang saya tau, sesaper pun masuk askar ni bila training memang kena lanyak. Kalau saya dibagi gaji 2 kali ganda gaji ATM sekarang ni pun belum tentu saya sanggup nak join training diorang. Jadi saya fikir kenapa mereka ni sanggup kena lanyak? Lapar duit sangat ker sampai rela dilanyak? Rasanya tak padan duit tu dengan seksa yang dialami.

Bersyukur la masih ada yang sanggup berpisah dgn anak bini berminggu, berbulan duduk kat tempat jin bertandang supaya kita semua boleh bangun esok pagi beli nasi lemak pakai RM dan bukannya rupiah.

Salam hormat!

We sleep soundly in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm. - Winston Churchill

Anonymous said...

Saudara PermataBiru,

Saya tidak bersetuju dgn statement saudara yg mengatakan tentera zaman sekarang hanya mengejar gaji dan elaun..Tentera zaman sekarang turut sama menjaga kedaulatan dan keselamatan negara..walaupun tiada sebarang insurgensi atau peperangan pada masa kini tetapi mereka (tentera zaman sekarang) tetap taat setia menjalankan tugas..perlu kita ingat tugasan utama tentera ada dua iaitu berperang semasa peperangan dan berlatih utk menghadapi peperangan semasa aman..itu belum kira secondary roles yg berlambak-lambak lg..cthnya membantu mangsa bencana alam, program jiwa murni, operasi mencari dan menyelamat, operasi evakuasi dan sebagainya..

palan said...

semua anggota tentera malaysia, ada jasa mereka tersendiri,

zulfatah said...

salam tuan,
sy army reservist,keje civilian dkt JKR.mmg elaun reservist ciput giler jika nk dibanding dgn keje mcd ke KFC ke..4.50 sejam.wataniah 4.00 sejam je.he he he he.imbuhan KFC lg byk!!! tp sbb minat n nk jadi askar punya pasal.keraskan hati join gak.tiap2 minggu 8 jam.sabtu ahad weekend terakhir setiap bulan 24 jam dlm hutan.mungkin 1/100 drpada beban 'regulars'.agak2 nye mcmane la tugasan regulars...u have to b one to feel one.pd sy bkn elaun yg dicitakan,tp pengalaman yg di tagih. xpa lah perit hari minggu dikorban.tu cuma sikit.bayangkan operasi berminggu2...real dangers..real death threat looming everywhere.surely no substitutes to simulated ambush and what not.hats off to all u sirs.terima kasih byk2...

Anonymous said...

Salam tuan , im amaze with your determination to make your book ..will buy it once im back home. I know how challenging the life as nuri pilot especially RESCUE 01. 23 Feb 03, i,ve being rescued by Kapt Mazlizan n dedicated crew of No3 ...Skn after my ill fated MB339 plunged into Air Kala Dam. Me n LtKol Tong V.L (15 Sqn) floated for 20 min before tkg a ride on fisherman kolek Rescue 01 arrived shortly. We leave all equipment there to the fisherman(later send to Balai Polis Grik) n being winched up then end on RSAT bed for 1 nite. Alhamdulillah, both of us just having minor scrath n bruises hre n there.Surviving the crash and ejection is always kind of nightmare to be recall but i praise the crews of Rescue 01 No3 Sqn for spotted us very fast and assisted by Hawk(Mej Azman Jantan) with loitering overhead to determine the fate of 2 survivors n guide the Nuri direct to the site. PLB no pick up cz we are in the valley of Air Kala Damn. Syukur kepada ALLAH s.w.t .
AZHAR MOHAMAD, PARIS. See More
Thursday at 11:43pm · LikeUnlike.

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Saudara Azhar,

Thank you. It was a challenge indeed to publish the book.

I'm sure most readers, including myself, would love to know your reason for ejecting. Why not share it with us.

As I said before, I'm seriously considering publishing 'A Collection of Experiences' if I've sufficient material. Of course, I would like to publish your story with your kind permission.

Anonymous said...

Salam tuan, inshaAllah i will send to u my true story of ejection. Being lie down on stretcher on board nuri with doctor beside, feel like it tooks a long long trip back to butterworth base (45 min only). How i wish u can compose all the crash true story from all the survivor in RMAF. public really want to know how we survive, the post traumatic syndrome rather than reading in from newspaper. Maybe tuan RAR also can asist us, but the whole idea is to let others know the story from a to z. It tooks me 3 months to gain my spirit n fly again the jet as instructor in 15 skn. Sir, i will always support yout effort in making your another book come true...WE DID SURVIVE THE CRASH! azhar mohamad, Paris.