Followers

Wednesday, January 11, 2012

Ketibaan Pesawat F5E Tiger

Dalam buku 'Coretan Xnuripilot', saya ada menyatakan kekesalan kerana tidak merakamkan pelbagai peristiwa ketika masih berkhidmat sebagai seorang juruterbang 'the old but faithful Nuri'. Salah satu peristiwa ialah menyaksi pendaratan pesawat Lockheed C5 'Galaxy',  pesawat pengangkut terbesar di dunia di waktu itu kepunyaan Military Airlift Command,   dengan muatan pesawat Northrop F5E Tiger. Ketika itu, krew Nuri dari No 10 Skn - arwah Kapt (U) Ismail Saud, saya & mendiang Sjn Leong - membuat detasmen di No 3 Skn, TUDM Butterworth mulai 15bh hingga 23 Mei 1975. Saya tak pasti tarikh sebenar ketibaan Galaxy. Bangunan skuadron ketika itu berhampiran dengan ORP Selatan (Operational Readiness Pan); difahamkan bangunan ini sudah tidak wujud lagi. Oh ya, saya masih ingat duduk di luar bangunan No # 3 Skn untuk menyaksikan Galaxy mendarat di runway 36. Wow...What an awesome sight! Agak kecewa sikit kerana tidak berpeluang untuk melihatnya dengan lebih dekat kerana terpaksa terbang ke Lasah untuk Ops 'Bamboo Xpres'.

Saya percaya ramai para pembaca yang berminat untuk mengetahui sejarah ketibaan pesawat pejuang F5E yang dibeli baru oleh negara dan seterusnya tertubuhnya No 12 Skuadron. Sebelum ini, pesawat pejuang dalam inventori TUDM untuk mempertahankan ruang angkasa Malaysia hanyalah pesawat  Cav Avon F86 'Saber' (No 11 Skn), vintage Peperangan Korea, yang dihadiahkan oleh kerajaan Australia.

Seorang pembaca, Saudara Zulfatah Ibeni, telah menghantar sekeping gambar menunjukkan F5E dikeluarkan dari perut Galaxy. Bagi melengkapkan lagi bahan sejarah ini, saya telah menghubungi seorang kenalan memohon agar beliau menghantar gambar-gambar ketibaan pesawat  pejuang tersebut. Hasilnya adalah seperti berikut....






Harimau sebagai lambang pesawat F5E Tiger - Sungguh comel

 31 Mei 1975 - Perasmian No 12 Skuadron oleh ?????? Kelihatan AVM Dato' Sulaiman Sujak, PTU, bersama dengan 2 ekor anak harimau

Sekiranya terdapat kesilapan fakta atau ingin menokok-tambah sejarah tentang penubuhan skuadron ini, sila e-melkan kepada saya.

Saudara Zulfatah Ibeni dan Xxxxxxx....Terima kasih.

7 comments:

mangchikla said...

a great piece of nostalgia tn, tx..

zulfatah said...

hmm unique piece of event.but rite now all new aircrafts i.e hornets,migs n sukhois were flown in directly from manufacturer's countries to here eh?what about skyhawks n the old faithful..the nuris?

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Saudara mangchikla,

Nostalgia indeed...Those were the days, my friend!

Saudara zulfatah,

I'm not sure about A4 Skyhawk. But I'm sure the 'old but faithful' Nuri hitched a ride on a long voyage to Port Klang. I remember FM1716 was assembled & air tested at Port Klang before it was flown to its new nest in RMAF Kuantan some time in Nov or Dec 1974.

Gengis Khan said...

Sudara Nor,
I am told that the F-5 E fighter was nicknamed the flying coffin for the flight crashed in an average year. I remember we lost a number of good pilots due to this fighters unreliability. On the contrariety the sabers although WW 2 vintage were very reliable and forgiving fighters. I remember on a trip to Singapore in the late seventies some of my fighter pilot friends swore on the reliability of the sabers. In the sixties Pakistan and south Korea used them very effectively to defend their air space. Your views please. Thankyou

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Saudara Gengis Khan,

Thank you. First of all, let me qualify myself that I'm not a fighter pilot and this is just my personal view.

The battle-proven sabre was good during its era, eg, Korean War. So was its worthy opponent, MiG 21. As for the F5E, I've never heard it being nicknamed 'flying coffin'. To me, the aircraft is still relevant as proven by the many air forces in the world that still have F5E in their ORBAT. However, it could be at a disadvantage when faced with the modern fighter aircraft with the latest weaponry and increase in weapon load.

As for those crashes, I wonder how many were due to 'technical errors'!

Comments from fighter jockeys are most welcome.

Anak Askar Pencen said...

Biasanya "flying coffin" nie merujuk pada A4 Skyhawk. Pesawat nie di refurbished (ayat kita Recond) dr Us Navy @ Marines. Klau takat F5 E xde lak dorg sebut ayat tu. F5E kira pesawat baru masa tu, bkn 2nd mcm A4 Skyhawk.....

Muhammad Suhaidi said...

Foto yang amat menarik dan mempunyai nilai sejarah yang tinggi.