Pengikut

Isnin, 16 Disember 2013

Terperap

14/12/13, Saya dan isteri telah memandu ke Lasah, Sg Siput, untuk berjumpa dengan Lt Kol Dr Syed Othman (B). Sepertimana yang dijanjikan, saya tiba di rumah beliau tepat pada jam 1100. 2-3 sebelum itu, saya telah menghubungi beliau membuat temujanji. Dr Syed memaklumkan yang beliau akan menghadiri majlis perkahwinan jiran sekampung  tengah hari itu pada hari itu. Jadi jam 1100 OK. Biasa le...Footslogger beri 'Grid Ref' ke rumahnya...Dari Kuala Kangsar, apabila tiba di simpang ke Hospital Sg Siput, di sebelah kiri, terus pandu sejauh 15 km. Xnuripilot ni kan ke terer navigation (mobil saya tiada GPS, hanya 'mark 2 eyeballs' saja...He...He...He). Cukup saja odometer menunjukkan 15 km, mobil pun dihentikan. Tengah nak hubungi beliau, saya ternampak 'tugu' di sebelah kiri saya. Engkohnya, saya berhenti di hadapan rumahnya.

Tugu yang menyenaraikan para wira yang terkorban dalam operasi di kawasan Sg Siput di era darurat. Dibina oleh beliau sendiri

Tujuan saya ialah nak pinjam tesis PhD beliau....

Sesiapa yang berminat boleh membacanya di perpustakaan Universiti Malaya. Sejarah asal usul RAMD. Mula dibincang pada 10/7/1913 di Mesyuarat Majlis Persekutuan yang turut dihadiri oleh Raja-Raja Negeri Bersekutu. Dalam satu perbincangan antara 'mat saleh', depa mencadangkan gaji prebet ialah 60 sen sehari dan diberi cuti semasa musim menuai bagi membolehkan soldadu balik kampung untuk menuai padi  

Tesis 'Sarjana' beliau. Diterbitkan oleh UKM

Selepas mendapat buku-buku di atas, saya pun nak beredarlah sementelah beliau nak pergi menghadiri majlis perkahwinan. Tapi, beliau bertegas kami makan tengah hari. Jadi, makanlah sebelum berlepas pulang ke Jitra.
Dr Syed bersama Puan Habibah

Dr Syed  menceritakan selepas hilang pancainderanya, beliau telah menghadiri kursus untuk orang hilang penglihatan di Brickfield selama 2 tahun. Namun demikian, beliau kurang mengguna braille. Semasa mengambil Sarjana Muda di University of Florida, beliau telah mengupah orang membaca buku yang diperlukan dan direkod dengan tape. Beliau akan mendengar tape saja. Untuk menaip buku pula, beliau mengguna komputer yang mempunyai sistem audio. Bila tekan 'A'...ada suara 'A'. Jadi bayangkan proses nak menulis tesis/buku. Saya tabik spring pada Dr Syed.

Malang sekali khazanah ini terperap di Lasah. Ini yang saya cuba mengetengahkan sehingga kematu jari-jemari menaip komputer. Cakap pasal patriotisme, cakap pasal keperwiraan, cakap pasal sejarah....hanya sekadar cakap saja! Mengapa tidak agensi2 tertentu menjemput para wira seperti beliau walaupun bukan seorang penerima Anugerah Perkasa? Walaupun kecewa, saya bersyukur kerana berjaya melobi Perpustakaan Perlis dan Selangor menjemput beliau sebagai pengkisah (klik di sini). Saya telah melobi Perpustakaan Perak agar menjemput para veteran sebagai pengkisah. Berita mutakhir daripada seorang staf memaklumkan yang mereka akan mengundang beliau pada Januari 2014, wallahualam.

Dr Syed sekarang dalam proses mencetak buku memoirnya secara persendirian. Seperti saya juga, buku beliau mungkin tidak diedar di kedai2 buku: beli terus daripadanya. Saya harap para pembaca blog mejar pencen ini memberi sokongan kepada beliau dengan membeli bukunya apabila diterbitkan nanti.

Dr Syed Othman & Puan Habibah....Terima kasih.

Tiada ulasan: