Followers

Wednesday, June 26, 2013

HCV..Noktah

Sambungan daripada coretan di sini. Berikut adalah emel Menteri Dalam Negeri saya kepada isteri pesakit tersebut...

Assalamualaikum,

Saya terpanggil untuk menulis kepada Puan setelah mengetahui melalui suami saya, Mej Nor Ibrahim Sulaiman (B), bahawa suami Puan dikesan mempunyai virus Hepatitis C (HCV). Oleh kerana saya pernah mengalami penyakit yang sama dan telah menjalani rawatan, maka saya ingin berkongsi pengalaman saya tentang penyakit ini.

Saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena setelah bacaan ALT melebihi tahap yang dibenarkan setiap kali ujian darah dijalankan di RSAT. Setelah saya mempersoalkan keadaan ini, barulah saya disarankan menjalani ujian darah untuk HCV. Setelah dua minggu, saya diberitahu yang saya positif HCV.

Saya terus dirujuk kepada doktor pakar (gastroenterologist) di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Pakar yang mengendalikan kes melakukan ujian saringan HCV sekali lagi dan apabila sekali lagi saya didapati positif HCV, barulah doktor pakar memulakan proses untuk merawat saya.

Proses rawatan berbeza bagi setiap pesakit bergantung kepada beberapa faktor, diantaranya:
a) viral load ( jumlah virus dalam darah)
b) genotype virus ( ini akan menentukan tempoh rawatan samada 6 bulan atau 12 bulan)
c) berat badan pesakit ( kalau melebihi 50kg, perlu mengambil 6 biji ubat ribavirin setiap hari dan lebih dos interferon yang disuntik setiap minggu)

Untuk menentukan jenis rawatan yang saya perlu, sekali lagi saya menjalani beberapa siri ujian darah. Saya juga dijadualkan untuk membuat liver biopsy untuk membolehkan doktor pakar meninjau tahap kerosakan pada hati.

Selepas semua maklumat daripada ujian darah dan biopsy di perolehi, barulah doktor pakar dapat mengenal pasti jenis rawatan yang sesuai untuk saya.

Saya memulakan rawatan pada 1 Mac 2008. Oleh sebab berat badan saya kurang daripada 50kg, saya hanya perlu mengambil 4 biji ribavirin setiap hari dan satu suntikan interferon setiap minggu. Saya juga bernasib baik jenis genotype virus dalam darah memerlukan saya menjalani 6 bulan rawatan. Walaupun rawatan nampak ringkas dan mudah tetapi kesan ribavirin dan interferon amat ketara bukan sahaja pada virus tetapi pada saya juga! Saya dipantau melalui ujian darah 2 kali seminggu pada peringkat awal rawatan dan mulai bulan kedua seminggu sekali. Mulai bulan ketiga sehinggalah selesai rawatan, saya di pantau dua minggu sekali.

Walaupun ujian darah menunjukkan tahap ALT menjunam ke paras yang normal seawal minggu pertama, keadaan fizikal saya kian merosot. Bacaan haemoglobin darah menurun keparas 7g/dL dan ini membuat saya terasa amat lemah, letih dan lesu, selain pening kepala, hilang selera makan dan keguguran rambut yang banyak. Tetapi keadaan ini hanya pada peringkat awal rawatan sahaja. Selepas bulan kedua badan saya agak lali dengan kehadiran ribavirin dan interferon dan boleh "tolerate" ketidakselesaan yang dialami.
Selepas genap 6 bulan, saya selesai menjalani rawatan dan berjaya memerangi HCV. Kini, selepas 5 tahun saya masih dipantau, mula-mula 6 bulan sekali dan sekarang setahun sekali. Syukur alhamdulillah.

Nasihat saya kepada suami Puan:
a) Dapatkan rawatan di hospital yang paling DEKAT untuk mudah berulang-alik.
b) Patuhi SEMUA arahan doktor pakar.
c) Gunakan hak sebagai KAKITANGAN KERAJAAN untuk mendapat rawatan PERCUMA dari mana-mana hospital kerajaan sepanjang tempoh rawatan samada 6 bulan atau setahun.
d) Selain doktor pakar, TIADA siapa yang boleh menentukan tahap kerosakan hati. Saya agak keliru bila mendapat tahu yang penyakit suami Puan dikatakan pada peringkat awal. Kalau beliau belum menjalani biopsy, doktor pakar pun TIDAK mampu menujum keadaan hati suami Puan.

Akhir kata, saya berdoa suami Puan selamat menjalani rawatan.

Siti Roffini Mohd Yusof

Saya terima respons daripada si isteri. Antara lain, beliau menyatakan'....kami sudah pun bjumpa co n oc..mereka mlayan kami dengan baik sekali..pada mulanya sy takut juga nk  bjumpa beliau  sebab tuan mhubungi beliau..tp sangkaan saya mleset..kecut perut juga masa dimklumkan beliau nk jumpa..skrang tunggu untuk langkah seterus seblum rawatan'.

Saya harap coretan ini sedikit-sebanyak dapat membantu mereka yang menghadapi masalah sebegini. Saya bersyukur kerana gomen bersedia memberi rawatan perubatan FOC kepada semua 'Yang menurut perintah'nya. 

Ternoktahlah satu episod dengan jayanya, syukur alhamdulillah.

Friday, June 21, 2013

1 Kepuasan

Ha...Sapa2 ada apa jua masalah, tanya si 'Pakar Serba Tahu' ni....Saya le tu. He...He...He. Tak percaya? Saya terima emel  berikut daripada seorang isteri kepada seorang anggota unit TDM, Sarawak, pada 12/6... 

'...sy nk tanya..suami sy mgidap hptitis c..kerja sebgai tentera..nak buat rawatan kos sebyak 30 ribu..sy nsk tanya..macam mna prosedur nsk buat agar kerajaan dapt tnggung kos rwatsn?? apa syarat y dkenakan tuan? sy bersemngat bca nukilan tntang isteri tuan..' (coretan di sini).

RM30k? Apa ke he ni? Setahu saya semua penjawat awam mendapat rawatan percuma di hospital gomen. Mana le hamba Allah ni nak cari RM30k! Jawabnya, melayanglah emel berikut...

'Pertama sekali, semua penjawat awam, termasuk anggota ATM, diberi rawatan PERCUMA DIATAS APA JUA PENYAKIT DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN TANPA MENGIRA PANGKAT DAN DARJAT.

Soalan. Siapa yang memaklumkan yang suami anda mengidap HCV?

Jika doktor klinik swasta, bawa laporan darah itu ke RSAT dan minta doktor surat rujukan untuk berjumpa dengan pakar, Gastroenterologist, di hospital. Sepertimana yang saya coretkan dalam blog, pakar akan mengesahkan dengan mengambil darah. Selepas disahkan dijangkiti HCV, barulah suami anda dikehendaki melalui beberapa proses rawatan.

Kos rawatan memang mahal. Satu suntikan 'Interferon' saja berharga RM600 pada 2008 dan dilakukan setiap minggu selama 6 bulan atau setahun, tertakluk kepada keadaan. HCV yang dijangkiti suami anda dapat dikawal jika menerima rawatan awal, insyaAllah. Beliau perlu menguatkan semangat bagi menghadapi kesan pengambilan ubat-ubat itu nanti.'

Kita sepatutnya bersyukur kepada-Nya kerana kerajaan menanggung kos rawatan di hospital-hospital kerajaan. Akhir kata, kita hanya mampu berusaha, Allah menentukannya'.

Saya ingat jawapan saya itu mungkin emel terakhir saya terima daripada si isteri. Engkohnya tidak. Ini respons yang saya terima...

'....suami sy dapt thu dia mgidap hpetitis c dari rsat..kmudian drujuk di polikkinik..doktor pkar kata kos rwatan 30ribu..soalan sy..bgaimana kami nak kerajaan tnggung kos itu?adakah krajaan akan tnggung separuh sja kos rwatan?kami perlu bjumpa sapa untuk uruskan hal ni?mksud saya..kos rwatan.'

Ini pasti ada kesilapan komunikasi. Saya mencadangkan beliau dan suami berjumpa OC atau CO. Saya yakin masalah ini dapat diatasi, insyaAllah. Tapi, mana mejar pencen nak duduk diam. Alang kepalang nak tolong, biar sampai semuanya selesai.  Jadi, dengan nombor CO yang diberikan oleh seorang kenalan, saya pun hubungi CO di waktu malam. Saya memaklum tentang masalah isteri anggota beliau. Agaknya CO terserentak menerima panggilan daripada seorang yang tidak dikenali berkenaan kesihatan anggota beliau (layan saya dengan baik & berbudi bahasa)..He...He...He . Beliau beritahu yang beliau ketika itu berada di KL dan akan mengambil tindakan selanjutnya apabila balik ke unit nanti.

Di waktu yang sama, saya telah mencadangkan kepada Menteri Dalam Negeri saya supaya mengemelkan pengalaman beliau kepada si isteri dan cc kepada CO. Ini telah pun dilaksanakan.

Pada  19/6, saya terima sms daripada CO menyatakan yang beliau telah berbincang dengan pasangan berkenaan  dan mereka bersetuju untuk si suami dirujuk ke Hospital Tuanku Mizan, Kuala Lumpur dalam masa terdekat. 

Saya bersyukur akhirnya proses mendapatkan rawatan dah bermula. Apa keputusannya, wallahualam. Harapan saya agar pesakit patuh kepada arahan pakar dan tabah menghadapi dugaan-Nya.

Ini sajalah sumbangan yang termampu saya berikan kepada mereka berdua dengan harapan sedikit sebanyak dapat membantu pasangan tersebut. Pokoknya, sesiapa yang ada masalah, jangan diamkan saja. Beritahu pihak atasan tentang masalah yang dihadapi. Mana le OC ke...CO ke...nak tahu jika mereka tak dimaklumkan. Dah jadi tugas orang atasan mengatasi masalah anak buah mereka. Itu adalah satu AMANAH yang dipertanggungjawabkan kepada mereka.

Saturday, June 15, 2013

37 Years Later

I linked this jotting (click here) to Ms Kuldip Kaur Gill and received this email from her...

Dear Major,
I thank you for your kindness.
I have been feeling a little sad in the last few days after knowing what happened and how you helped. Although it was a long time ago, the memories and the details has brought back some of the pain.  But please not feel bad as it is important to know what happened.
I am now beginning to feel better again and will hopefully carry on as usual.
I wish to express my thanks for your help, especially to Hardev, it must have meant a lot to him knowing that his friend was there.
Please look after yourself and I wish you all the best.
Kind regards
Kuldip Kaur Gill 

It was never my intention to bring back sad memories to Ms Kuldip Kaur. Nevertheless, I'm happy to note that after 37 years of waiting, finally she knew what really happened to her late husband. And all through this humble blog of mine! Must take some credit lah...He...He...He.

Ms Kuldip Kaun Gill...Thank you & all the best to you and take care. 

Tuesday, June 11, 2013

Sebulan Kemudian

09/06/13...Temu janji dengan pakar kulit di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setaq. Syukur alhamdulillah, banyak perubahan. Kude (klik sini) dah kering; binjul2 masih ada tapi dah menunjukkan 'kecupan'. Doktor beri lagi bekalan sebulan kapsul 'Itraconazole'. Apa nak dikatakan. Tu le, dulu saya memang bangga mengatakan dalam tubuh ni 95% tak tercemar dengan ubat-ubatan terutama 'antibiotic'. Ha...Sekarang ni dah terpaksa menelan sekurang-kurangnya 2 bulan capsule yang tergolong dalam kategori antibiotic. Mintak2 habis saja ditelan stok ni, binjul2 pun lenyap dan saya diisytiharkan bebas daripada kulat kucing, wallahualam.

Bekalan sebulan 'Itraconazole'

Saya difahamkan pengambilan ubat ini akan memudaratkan hati (liver). Jadi, saya memaklumkan pada puan doktor yang saya mahukan pemeriksaan organ tersebut. Dia bertanya sama ada saya boleh datang keesokan hari (Isnin 10/6) untuk mengambil darah. Kalau saya puasa ketika itu, terus boleh ambil darah tapi pagi tu nak makan roti 'Gardenia' bilis dan oats. 

10/06....Terpaksalah mengorbankan nescafe ice percuma sumbangan kaki golf saya untuk ke HSB. Biasa le tu....Hampir setiap hari main golf dapat minum FOC daripada seorang member. Kira2 terer le saya ni walaupun tak boleh main 'to my handicap (21)'. He....He...He. 

Dah berpuluh kali ambil darah tapi masih takut

Keputusan darah hanya akan diketahui pada 07/07 apabila saya bertemu puan doktor nanti, insyaAllah. Sebenonya, 31/05 dulu dah pergi ambil darah secara percuma oleh 'Clinipath' di Alor Setar Mall. Masa tu baru 3 minggu telan kasul. Sehingga kini masih menunggu keputusan.

Oh ya, sesiapa yang dah kredit duit untuk membeli buku saya tu, tolonglah sms atau emel nama dan alamat pos. Saya dapati duit dah kredit dalam akaun tapi tak tahu siapa gerangan pengkredit2. Tanpa butir2 tersebut, pada sapa le saya nak pos lajukan buku2 itu. Paling saya takut jika ada yang menganggap saya tidak beramanah.

Apa pun, saya sungguh menghargai sokongan anda semua yang sudi membeli buku saya yang tidak sepertinya itu.
TERIMA KASIH

Wednesday, June 5, 2013

A Pleasant Surprise

Out of the blues, I received this unexpected email...

To: nibsny@yahoo.com
Sent: Wednesday, 5 June 2013 12:04 AM
Subject: Hardev Singh

Thank you for your truly affectionate mention of Capt. Hardev Singh.
I married him on 28th April 1974 and, as you well know, he was gone April the following year. 
No details were given to me of what happened to him, except that he had 18 bullet wounds across his chest.
Thanks for writing so movingly about your affection for this young man. It means a lot to me.
Kind regards
Kuldip Kaur Gill
Killed in an ambush
Of course I was elated and as expected, I sent this reply...

Dear Ms Kuldip Kaur,

A pleasant surprise to receive your email. For your information, the tragic incident that killed your beloved husband, Capt Hardev Singh on 11 April 1975, would be forever embedded in my mind. Besides knowing him during our cadet days at RMC, I had the first and last breakfast with him at Officers Mess, 6th Brigade, Sungai Petani, at his invitation.

I could never forget when I had to personally pull his body into the old but faithful Nuri that day....Very sad indeed! In fact, this incident was the first entry of my blog - http://xnuripilot.blogspot.com/2009/06/mengapa-saya-menentang-chin-peng.html. (Click here). 

As you might have known by now, my memory of him was documented in my first book, "Coretan Xnuripilot" published in 2011.   

MEJAR NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Saturday, June 1, 2013

HUT TUDM Ke55

Kepada semua warga TUDM.....
Selamat Menyambut HUT Ke55

Hai...Lain macam saja bunyi PTU yang dilaporkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada 30/5/13. Macam ada yang tak kena aje!

'...tetapi mereka tidak berapa ingin meningkatkan tahap penguasaan (pengetahuan) serta semangat patriotik'

'Semangat Patriotik'.....Apa le yang tersirat sehingga beliau meluahkan kekesalannya. Pada saya le, jika terdapat para anggota Pasukan Keselamatan yang semangat patriotisme dipertikaikan....Masalah beso tu!

Saya ni macam kata pepatah Melayu, 'hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong'. Mana tidaknya, dengan muka tebal, sebelum 2013, saya tak serik2 menyarankan kepada pihak tertentu di TUDM agar menjemput para veteran TUDM sebagai pengkisah kepada warga TUDM. Saya mencadangan supaya pusat2 latihan, seperti KTU, rekrut, kursus SOS, mengundang para veteran yang berminat dalam majlis pengkisahan. Ala....Lebih kurang siri 'Jejak Pahlawan' yang dilaksanakan oleh PLKN. Objektif saya agar warga TUDM kini menyedari TUDM memainkan peranan penting dalam mempertahankan kedaulatan negara. Saya dimaklumkan, terdapat pegawai berpangkat Lt Kol tidak mengetahui kisah 'Tragedi 26 Apri1976'....Sungguh malang sekali. Tapi apa kan daya, siapa le  mejar pencen ni. Depa tak layan pun! 

Mungkin kaum bijak bistari di sana beranggapan apa jua pengalaman para veteran tidak lagi relevan dewasa kini. Maklumlah, kami semua sudah melepasi zaman dan kolot. Depa memang betul dan saya sama sekali tidak menafikannya. Zaman sudah berubah; peralatan semuanya dah canggih (kecuali siburung Nuri..He...He...He). Tapi jangan lupa, prinsipnya tetap sama. Hanya perlu menyesuaikan dengan keadaan semasa.

Ambil 'Ops Daulat' sebagai contoh. Sebelum trup menyerang kedudukan pengganas kiram (PK), jet2 pejuang, F18 & Hawks, pi bom kawasan yang telah dikenal pasti. Ini diikuti 'bombardment' oleh meriam dan mortar. Lepas tu, baru le 'footsloggers' melancarkan 'search & destroy'. Taktik asas ini telah dilakukan di era saya lagi; di Gubir pada 1974 dan 'Ops Selamat Sawadee' di Kroh. Malah, operasi ini termasuk penggunaan  Alouette Gunship yang paling digeruni oleh pengganas komunis.

Si mejar pencen ni turut nak menunjuk pandai. Ada ke patut dia mencadangkan kepada dua orang individu pembuat keputusan, sebelum pelancaran Ops Daulat, agar ATM aturgerak  Super Lynx gunship TLDM untuk straff kedudukan PK sebelum trup masuk kawasan berkenaan. Ini kerana Alouette tidak lagi berperanan sebagai gunship. Keberkesanan Lynx telah terbukti dalam 'Ops Fajar' dimana lanun2 Somalia telah dapat dihalang daripada menawan kapal kita. Seperti yang dijangka, dibolayan saja...He...He...He. 

Walau apa pun, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada PTU diatas sokongan beliau membeli 50 naskah buku saya. Terima kasih Tan Sri.