Pengikut

Isnin, 6 Januari 2014

Jangan Salahkan Usia Saja

Surat saya di sini telah disiarkan pada 2/1/14....


Saya memang dah menjangkakan pasti ada yang mempertikaikan tulisan saya itu. Mejar pencen ni terima sms '...whether it is still cost effective to maintain and upgrade them'. Mana ada dalam tulisan itu saya membincang tentang kos penyelenggaraan atau 'upgrading'. Apa yang saya cuba mengetengahkan ialah usia sesebuah pesawat tidak semestinya punca utama sesuatu kemalangan. Itu sahaja. Jika gomen mampu, beli le helikopter termoden dan termahal. Tapi ingat, pesawat baharu juga boleh ditimpa kemalangan, wallahulam.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kadang kala apa yang tidak ditulis/dibincangkan sebenarnya lebih mendalam maksudnya dari yang ditulis/dibincangkan terutamanya kepada orang ramai yang kurang arif tentang perkara yang dibincang.Sedih juga bila perasaan sentimental mengambil alih pemikiran logik dan rasional.

Dalam TUDM ada golongan yang cukup berpengalaman (sebab tulah dema pakai bintang-bintang)dan juga yang muda tetapi sangat berpengetahuan tentang perkembangan terkini. Bior le dema yang buat pertimbangan apa yang patut dan apa yang tidak.

Kita yang udah pencen ni jangan la kemaruk nakkan idea kita dibawa ketengah setiap kali. Bila orang tak setuju asyik kata "siapalah mejar pencen ni/apalah yang mejar pencen ni tau", lepas tu bawak ke PAT/PTU/KSU/Surat khabor berbagai - buruk benor.

Kata mat saleh "too many cook spoil the broth". Sama-samalah kita muhasabah diri.

Wallahuaklam...

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Anonymous,

Terima kasih diatas komen tersebut. Saya tidak mengharap orang bersetuju dengan pandangan saya. Memang pembuat keputusan mengetahui mengapa sesuatu keputusan dibuat. Dan juga saya akui pengetahuan saya tentang aviation industry sudah ketinggalan zaman. Itu semua saya tidak mempertikaikan.

Mengapa saya menulis surat itu supaya para pembaca tidak jump into conclusion tanpa mengetahui fakta2. Saya memang kagum bila orang tak terlibat langsung dalam aviation industry, boleh beri komen ssupaya nuri diganti kerana usia hanya dengan melihat gambar dalam akhbar.

Ada perkara perlu dibawa ke pihak tertinggi ATM atau media massa untuk mendapat tindakan. Saya hanya lakukan apabila respons dpd pihak berwajib memberangsangkan. Kesannya, tindakan segera diambil dan mungkin juga prosidur yang melibatkan para veteran perlu dipinda. Sebagai contoh, prosidur untuk mengganti anggota palsu yang melebihi had siling yang ditetap dlm surat pekeliling, eg, kaki palsu,dikaji semulan. Sekarang ini, JHEV perlu mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan jika kos melebihi had siling.

Apabila saya bawa isu ini, KKM memaklumkan mereka akan kaji semula dasar ini, wallahualam.

Arunzab berkata...

I came across this article written by a prominent opposition member about some 5 years ago, and which I have reproduced in part. Reading it makes sense and is along the lines of
of the argument put up by Maj. Nor that we should not jump to conclusions every time a plane or a helicopter crashes. The fact that Nor was a chopper pilot with vast experience and was once decorated for gallantry ( PTU ) his take on such matters should be respected.

The RMAF bought 40 Nuri in 1968. Over the years the Nuris have served Malaysia with distinction and is still flying. The Malaysian Armed Forces, especially the Army should be grateful as they had used them extensively during Malaysian Communist Emergency warfare. There are many servicemen today who must thank their present existence to the Nuri which had rescued them especially from the war zone infested with Communist Terrorists. Several Nuris were loss during this insurgency phase which came to a conclusion in 1989. There are many senior Armed forces officers who will be willing to provide their testimonies to the goodness of the Nuri helicopter.
RMAF has operated the Nuris for 40 years now. In any operation of this duration there will be a number of accidents. Accidents could be due to bad weather, poor terrain visibility, technical error, human error and maybe act of God. There are a number of casualties that has involved human lives both from the military and the civilian population. The RMAF lost a number of the Nuris in accidents and enemy action and is still operating 28 Nuris both in Peninsular Malaysia and Sabah/Sarawak. I am sure that if we were to check the records for these accidents, 85 % of these would be due to human error, 10 % enemy aggression and another 5 % only maybe technical. RMAF should be able to provide these statistics to prove the point on this before we go around shouting ‘change the heli’. I suppose that’s what happens when one gets old and when a new one comes along. “Sudah tua punya pasal, bukan sebab dia ta’baik lagi.”

This entry was posted on Monday, 3 November 2008

Tanpa Nama berkata...

anon januari 6..... penulis blog ini sama sekali tidak memaksa tuan utk bersetuju atau bertindak mengikut apa yg beliau utarakan... ia hanya pendapat.... jadikan ia sebagai salah satu dari pandangan2 utk dipertimbangkan sebelum membuat keputusan.... kalau saudara anon x mampu membuat apa yg beliau da buat.. maka jangan mudah utk merendah rendahkan usaha beliau...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum semua...

http://www.malaysiandefence.com/?p=3897

Memetik berita dari sumber diatas,


"Jen Rodzali said the air force obtained the allocation for the procurement of the Pilatus PC-7 Mk 2 turboprop trainers and the upgrades for both the Nuri and C130H Hercules fleet. As for the upgrades of Nuri and Hercules, Jen Rodzali said the commitment was for the whole fleet (15 Hercules and 15 Nuris)..."

Dan...

"...the Nuri upgrade project will most probably involved re-zeroing the airframe and the installation of a glass cockpit while the Hercules project will probably involved installation of cockpit and navigation improvements to meet evolving air traffic management regulations."

Nuri masih dipercayai akan kebolehan dan fungsinya oleh TUDM.

"Metal fatique stress" merupakan antara faktor utama yang menyumbang sama ada pesawat itu selamat digunakan atau tidak.

Dalam USAF, banyak pengebom B-52 yang dibina dalam tahun 1950an masih terus digunakan sedangkan jet pejuang F-15 yang dibina dalam tahun 1970an telah mula di'pencen'kan kerana factor metal fatique stress ini.

Tanpa Nama berkata...

Salam, Pesawat Nuri yang terhempas baru-baru ini di Pulau Perak tu adakah telah di bawa balik ke pengkalan atau di biarkan dipulau itu? Tuan Ibrahim mungkin ada sumber untuk di tanya berkenaan perkara ini.Terima kasih

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Waalaikumussalam Anon,

Saya difaham M23-15 akan di'salvage' dari Pulau Perak dengan Sikorsky Skycrane, wallahualam.