Pengikut

Jumaat, 21 Mac 2014

xKomrad

Sambungan dari sini. Salah satu faktor membuatkan Chin Peng melancar insurgensi ke2 ialah dia percaya 'Teori Domino'. Beliau penuh yakin Vietnan Selatan akan jatuh kepada Vietnam Utara (1974) dan seterusnya Laos (1975) dan Kemboja (1975). Dengan jatuhnya Indo-China ke tangan komunis, Malaysia akan ikut bersama. Justeru, dengan penuh keyakinan, insurgensi komunis kedua dilancarkan dengan melakukan serang hendap di sini.

Tidak cukup dengan itu, pengganas komunis (PGK) nak ajar xkomrad yang berpaling tadah daripada meneruskan perjuangan mereka. Ia bermula di Sintok. Memetik Mej Mior Ahmad Noor dalam bukunya (kiri), PGK telah menembak Chen Kuan Yin dengan 3 das dan mayatnya telah dicampakkan dekat pos di Balai Polis lama Pekan Sintok. Mangsa dan suaminya, Li Chan Ki, adalah penduduk Sintok. Semasa insurgensi pertama, mereka merupakan PGK yang bergerak aktif di kawasan Sintok. Mereka berpindah ke kawasan Sadao pada masa pengunduran ke selatan Thailand satelah darurat tamat. Pada Disember 1961, mereka telah meninggalkan perjuangan komunis dan ditangkap oleh pasukan keselamatan (PK) Thailand. Mereka dikenakan hukuman penjara. Setelah menjalani hukuman, mereka yang dikatogerikan sebagai Musuh Menyerah Diri ( Surrendered Enemy Personnel [SEP]) telah pulang ke tanah air. Mereka mahu memulakan kehidupan baru dengan kembali pangkuan masyarakat di Sintork. Namun  bagi PKM, kedua suami-isteri ini dianggap sebagai pengkhianat perjuangan atau setidak-tidaknya pembelot. Jika sekiranya mereka tidak mahu berpatah balik ke perjuangan komunis, maka wajarlah menerima hukuman yang setimpal.

Semasa misi komunis untuk kembali semula, kedua-dua suami-isteri telah dihubungi bagi meneruskan perjuangan. Namun mereka tidak mahu lagi memberi kerjasama, malahan menganggap perjuangan mereka selama ini hanya sia-sia.  Mereka  mahu menjadi warga negara yang baik dan meneruskan kehidupan bagi membesarkan anak-anak mereka yang sememangnya rakyat Malaysia. Hasrat mereka menolak perjuangan komunis kerana mahu menjadi warga negara yang baik lagi bertanggungjawab telah mengundang kematian kepada Chen Kuan Yin. Lebih kurang pada jam 1900-2030, sekumpulan PGK seramai 5-8 orang yang diketuai oleh Chan Chee Yau yang bergerak di kawasan ini telah menemui penyokong-penyokong mereka di sebuah bangsal di tepi Sungai Badak. Sementara itu, 1 kumpula lain seramai 10 PGK (3 wanita) telah bertemu dan mengumpulkan seramai 30 orang pendudukdi bangsal kongsi balak yang berdekatan dengan rumah Chen Kuan Yin. Dalam perjumpaan tersebut, mereka telah menyelar pembelotan Chen dan suaminya. Kedua-dua suami-isteri itu telah dikutuk dan dianggap sebagai pembelot dan menjadi ejen kerajaaan. Maka dengan itu sewajarnyalah di ambil tindakan. Pada malam itu Chen ditembak mati, tetapi usaminya berjaya menyelamatkan diri.

Bersambung...InsyaAllah.

1 ulasan:

wen berkata...

Dear Mejar Ibrahim,

I came across your blog while I was researching on Ops Gonzales for a documentary film. I'd like to get in touch with Mejar Zainal Abidin bin Husin about his experience during the operation.

Would you be able to help me get in contact with him?

Your help would be greatly appreciated. Thank you and I look forward to hearing from you again.


wen@rackfocusfilms.com.my