Sambungan dari di SINI
Medevac
Sabtu,
26 Mac 1994/15 Syawal 1414H
Jurang Low’s Gully. Selepas stand to, Platun No. 8 dan UCIS meneruskan rutin pagi seperti biasa di dasar jurang. Mereka kini menunggu arahan selanjutnya daripada Markas Taktikal 16 RAMD.
Kevin’s Cave. Sinaran sang suria pagi amat melegakan. Sepanjang malam, LUK Mohd Noh dan LUK Aris hampir tidak dapat tidur kerana kesejukan yang menikam tulang.[1] Mereka tidak perlu risau tentang sarapan pagi; L/Kpl Cheung Y.K. dan Pbt Chow W.K. telah menyediakannya. Seusai makan, mereka berehat di atas bongkah-bongkah batu sambil menunggu ketibaan pesawat Nuri.
Selesai pemeriksaan, kedua-dua pesawat berlepas ke Lapangan Terbang Kota Kinabalu untuk mengisi bahan api sebelum menerus penerbangan ke Kg. Nahandang Melangkap pada jam 6.22 pagi[2] dan mendarat lebih kurang jam 6.35 pagi.
*****
Pengalaman
operasi pada hari sebelumnya banyak membantu. Kapten pesawat menerbangkan Nuri
terus ke Kevin’s Cave. Dalam keadaan terapung, F/Sjn Gobiraja menurunkan kabel hoist.
Sebaik sahaja kabel mencecah batu, LUK Aris menyarung NATO strop pada
Pbt Chow W.K., manakala beliau sendiri mengguna ‘bosun chair’ sebelum
memberi isyarat untuk hoist dinaikkan. Setelah kedua-duanya selamat
berada dalam pesawat, proses yang sama diulang - kali ini giliran Mej Ron
Foster dan L/Kpl Cheung Y.K.
Tidak lama kemudian, kedua-dua lampu amaran bahan api - FWD FUEL LOW dan AFT FUEL LOW - kembali menyala serentak. Lt Gabriel segera membuat keputusan RTB (return to base), meninggalkan LUK Mohd Noh dan Wing. Pesawat mendarat pada jam 7.10 pagi.
Para subjek pencarian turun dari pesawat disambut anggota keselamatan dan seterusnya dibawa ke dewan sukan untuk pemeriksaan oleh Mej Dr Shamsuddin dan Mej Dr Andy Williams.
Dengan enjin tidak dimatikan, kedua-dua AQM dengan bantuan anggota CAR mengisi bahan api daripada beberapa dram 44-gelen. Untuk sorti berikutnya, kapten pesawat menawar tempat kepada Lt Kol Yahya, Mej Dr Shamsuddin dan tiga anggotanya. Sjn Mohd Salleh turut mengambil peluang untuk turut serta.
*****
Walau
bagaimanapun, sorti kali ini tidak semudah yang pertama. Ketika memasuki
jurang, sistem ‘Doppler’ gagal memberi bacaan hanyut (drift)
dan angin lintang (cross wind).
Dalam keadaan begini, kapten pesawat perlu mengawal pesawat semasa terapung dengan
penuh berhati-hati - sebarang hembusan angin yang tidak dijangka boleh menolak
pesawat ke dinding granit.
Bagaimanapun kekangan itu tidak mematah semangat Lt Gabriel. Selari dengan tradisi tentera, ‘tiada siapa yang ditinggalkan/leave no one behind,’ beliau bertekad menyempurna misi yang masih belum selesai. Tambahan pula, cuaca selepas ini tidak dapat diramal. Berbekal pengalaman sebelumnya, beliau bertekad untuk meneruskan misinya. Lantaran itu, beliau mengolah gerak pesawat terapung di atas Kevin’s Cave dalam keadaan ‘downwind.’[4] Beliau bergelut bagi mengekal kestabilan pesawat.
F/Sjn Gobiraja menurunkan kabel yang amat dinanti oleh kedua-dua paramedik. Sebaik kabel mencecah bongkah batu, LUK Mohd Noh dan Wings[5] dinaikkan. Setelah mereka selamat berada di dalam pesawat, kapten menaikkan collective sambil menolak cyclic dan keluar dari kawasan itu menuju pangkalan hadapan. Pesawat mendarat pada jam 8.27 pagi.[6]
Namun
bagi Lt Kol Yahya, tugas belum selesai. Tiga anggota Platun No 8 yang cedera
perlu dibawa keluar segera. Beliau meminta Lt Gabriel melaku satu lagi
penerbangan medevac. Kapten pesawat bersetuju.
CO segera menghubungi Lt Zainal Abidin. Beliau memaklum perkembangan terkini. Selain itu, beliau mengarah mereka mencari lokasi yang sesuai untuk memudah kru menaik anggota-anggota tersebut melalui kaedah winching. Ketua Platun diingat supaya menembak suar bagi membantu kru Nuri mengenal pasti kedudukan mereka.
Selesai perbualan, Ketua Platun mengarah Sarjan Platun, Kpl Zulkifli bin Ahmad, mencari tapak yang sesuai. Beliau membawa beberapa anggota keluar dari kawasan penempatan. Lokasi yang dilihat paling berpotensi ialah di tebing sungai yang mengalir deras, dikelilingi pokok-pokok tinggi dan bongkah batu besar di kedua-dua tebing.[7]
Sebaik enjin Nuri dimatikan, berpusu wartawan menghampiri pesawat. Kedua-dua kru pesawat mengambil peluang untuk melawat Lt Kol Robert Neill dan Mej Ron Foster:
*****
Di
Kpg Nahandang Melangkap, tiga anggota yang cedera diberi rawatan awal oleh Kapt
Dr Harcharan Singh. Seterusnya mereka dihantar ke RSAT (Rumah Sakit Angkatan
Tentera) di Kem Lok Kawi dengan ambulans yang sudah berada di situ.[15]
*****
Dari
parkir kereta hospital swasta itu, kedua-dua pesawat segera berlepas ke
Lapangan Terbang Kota Kinabalu untuk mengisi bahan api sebelum menerus
penerbangan ke Labuan. Setibanya di Labuan, Lt Gabriel menaksi pesawatnya ke dispersal Pergerakan Udara,
manakala Kapt Mohamad Izhar menghala ke kawasan No 5 Skuadron. Usai memati
enjin pesawat, Lt Gabriel bersama kru dan anggota CAR bergerak ke pejabat
Detasmen Flait SAR di Bangunan Pergerakan Udara bagi menerus tugasan hakiki
mereka - berada dalam keadaan siap siaga untuk combat air rescue.
Tugasan Lt Gabriel dan kru berakhir pada 29 Mac 1994 apabila pengganti mereka
tiba dari Kuching mengambil alih detasmen.
Bagi hari itu, 26 Mac 1994, kru Nuri mencatat 4 jam 40 minit penerbangan,[16] manakala kru Alouette III pula mencatat 2 jam 30 minit penerbangan.[17]
Dengan pendaratan Rescue 08 (Nuri) dan Angkasa 389 Bravo (Alouette III) di PU Labuan, maka berakhirlah penglibatan TUDM dalam Op SAR Low’s Gully – satu penglibatan yang terbukti amat signifikan. Tidak keterlaluan dikatakan bahawa operasi ini merupakan antara operasi SAR paling epik yang pernah dilaksanakan oleh TUDM: satu operasi yang kompleks, berisiko tinggi, dan menampil kemampuan, keberanian serta profesionalisme warga TUDM pada tahap yang paling cemerlang.
[1] Maklumat daripada Kpl U Wan Mustafa
bin Wan Yusoff (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 15 November 2025. Menurutnya,
LUK Aris mencerita pengalamannya semasa bermalam di Kevin’s Cave.
[2] Laporan oleh 372076 Lt Gabriel Buja
Joel TUDM, The Rescue Mission sebelum ini, hlm. 3.
[3] Ibid.; Lt Col Robert Neill & Major Ron
Foster. (1995). SOS sebelum ini, hlm. 245.
[4] Ibid.
[5] Ibid., hlm. 234.
[6] Ibid.
[7] Catatan harian Kpl U Wan Mustafa bin Wan Yusoff (B) sebelum
ini.
[8] Laporan oleh 372076 Lt Gabriel Buja Joel TUDM, The
Rescue Mission sebelum ini, hlm. 3.
[9] Ibid.
[10] Penjelasan oleh Sjn Mohd Azlin bin
Saliman (B) melalui aplikasi WhatsApp pada 25 November 2025.
[11] Laporan oleh 372076 Lt Gabriel Buja
Joel TUDM, The Rescue Mission sebelum ini, hlm. 3.
[12] Penjelasan oleh Sjn Mohd Azlin bin Saliman (B) melalui
aplikasi WhatsApp pada 25 November 2025.
[13] Laporan oleh 372076 Lt Gabriel Buja
Joel TUDM, The Rescue Mission sebelum ini, hlm. 3.
[14] Lt Col Robert Neill & Major Ron
Foster. (1995). SOS sebelum ini, hlm. 232.
[15] Penjelasan oleh Sjn Mohd Azlin bin Saliman (B) melalui
aplikasi WhatsApp pada 25 November 2025.
[16] Kapt Gabriel Buja Joel PTU TUDM, Buku
Harian Penerbangan Pemandu.
[17] Laksma (M) Dato’ Mohamad Izhar bin Hassan PTU (B), Buku
Harian Penerbangan Pemandu.









Tiada ulasan:
Catat Ulasan