Pengikut

Jumaat, 10 Julai 2009

My Friend's Expriences

This time, I publish my friend's unedited write-up.

Thank you for your inputs, my friend. I hope our colleagues would share their expriences too. Let the Malaysians be informed that we, the RMAF, had a fair share of fighting against the communist terrorists.

PENERBANGAN YANG TAK DAPAT AKU LUPAKAN MENENTANG KOMINIS

Pada 13 Ogos 1978.

Peasawat Nuri FM 1725 'call sign Capong 460J semasa melaksanakan Operasi Selamat Sawadee.Pada jam 4 petang,saya Lt Zainal bin Piee telah di arahkan membawa peluru meriam (105) secara "underslung" ke marker Lima di kawasan hutan Kroh.Pemandu kedua adalah Lt Muda Yahaya bin Haron dan kuarter master ia lah Sjn Hamzah De souza.Setelah melihat dengan jelas Landing Pad (LP) tersebut saya pun mulakan pendaratan dan ketika itu pemandu kedua membuat perhubongan dengan anggota tentera di LP tersebut.Kira kira 200 kaki tinggi dari LP tersebut saya telah di beritahu oleh pemandu kedua melalui anggota tentera yang berada di LP bahawa pesawat NURI saya telah di tembak oleh pengganas kominis..Saya dengan segera beredar dan terus terbang ke landasan Kroh.Setelah mendarat saya dapati beberapa lubang kesan tembakan di bahagian pesawt Nuri

Pada 15 ogos 1978
Pesawt Nuri Fm 1724 'call sign' Capong 474J, semasa melaksanakan operasi Selamat Sawadee.Saya dan crew yang sama telah di tugaskan untuk mengambil satu mayat anggota tentera,seorang anggota cedera dan juga menghantar makanan dan peluru kepada anggota tentera yang berada di LP marker Lima di kawasan hutan Kroh.Waktu itu hampir maghrib.Dengan di iringi pesawat Allouette Gunship yang di pandu oleh Mej Abd Jalil bin Abd Ghani, saya meneruskan misi tersebut.Pesawat Nuri selamat mendarat dan keitka berada di dalam LP tersebut, ketika sedang memunggah barang barang dan memasokkan mayat dan aggota cedera,tiba tiba pesawat saya di tembak oleh pengganas kominis dari setiap arah.Tanpa membuang masa saya terus naik ke udara ke tahap ketinggian yang selamat.dan terus menuju ke landasan Kroh.Setelah mendarat saya dapati beberapa lubang peluru di bahagian badan dan kawasan injin pesawat.

KAMI DI KURNIAKAN PINGAT KPK. BOLEH DAPAT ELAUN KE.SORI MACAM SITREP
--- On Mon, 7/6/09, nor ibrahim bin sulaiman

2 ulasan:

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

My friend, you deserved a PTU. I never knew of your experiences while we were in the sqn. I supposed we were too engrossed with flying and being shot at were just routine.

Affendi berkata...

My friend Mej Nor Ibrahim, I found ur blog today after being told by Kapt Badri. It is good to read all those experience which happens during my time as well.I wish u a Selamat Hari Raya Aidil Fitri and Maaf Zahir dan Batin,
Sincerely,Lt Kol Hj Affendi Mustapha
p.s. I am also 100% retired