Followers

Wednesday, November 28, 2012

Serang Hendap Di Jalan Biawak-Lundu

Sekarang ni saya agak sibuk sikit disebabkan nak menerbitkan buku ke2. Sepertimana yang disaran oleh Cik nur_emyinda, saya telah pergi ke Pencetakan Negara Malaysia Bhd (PNMB) di Alor Setar. Mereka sedia mencetak apa jua jumlah yang saya mahukan. Dah tentulah, lagi banyak jumlah dicetak, kos pencetakan akan kurang. Buku yang mungkin akan diterbitkan hanyalah ~140 halaman saja. Ini kerana tak banyak bahan yang diterima. Jujur saya katakan, apa yang saya coretkan atau di'link' dalam blog ini, itulah yang terdapat dalam buku itu nanti, insyaAllah. Bila draf kandungan dah siap nanti, saya akan siarkan kandungannya bagi memudahkan pembaca merujuk kepada coretan terbabit. Kalau ia menjadi kenyataan, kemungkinan saya hanya cetak 500 naskah saja, wallahualam.

Berbalik pada bahan cerita yang nak dibukukan. Salah satu bab ialah kisah Mej Dato' Salehuddin (klik di sini). Beliau ada menyentuh kisah konvoi 7 Renjer diserang hendap di Jalan Biawak-Lundu, Sarawak, pada 26/3/72. Insiden ini telah mengorbankan 15 anggota unit tersebut dan 3 tercedera. Saya telah melayar blog di sini untuk mendapatkan cerita selanjutnya.  Pengganas komunis telah merampas peralatan dan senjata. Tindakan seorang koperal daripada satu trup pasukan Peninjau telah berjaya menyelamatkan mereka yang masih hidup daripada terus dibunuh. Apabila dimaklumkan kejadian tersebut, hero kita ni telah memecut 'Ferret Scout Car'nya ke lokasi kejadian dan menembak mesin-gunnya ke arah musuh. Apa lagi, depa pun lintang-pukang meninggalkan lokasi.

Pengganas komunis berlagak dengan senjata rampasan - SLR & SMG. Senjata terakhir berjaya ditemui semula pada 1986

Saya tak pasti sama ada insiden ini telah dibukukan. A real pity sekiranya tidak. Jika belum, saya sedia  mendokumentasikan, insyaAllah.

Mej D. Swami (B)....Terima kasih.

Sunday, November 25, 2012

Ops Selamat - Bhg 2

Sambungan daripada coretan di sini....

Pada 03 Dec 87, keempat-empat  kapal TLDM mula belayar ke destinasi bersama 4 buah helikopter. Helikopter Nuri saya di tempatkan di atas kapal KD Mahawangsa. Flotilla ini telah singgah di Pangkalan TLDM Labuan untuk menambah bekalan makanan dan lojistik lain.  Selain dari pesawat helikopter yang akan terlibat dalam Operasi ini, Pasukan Khas ATM yang terdiri dari Komando Tentera Darat, Komando Tentera Laut dan juga Komando Tentera Udara juga terlibat secara langsung dan mereka dilengkapi dengan peralatan khusus untuk menyelamat orang kenamaan. Pelayaran diteruskan ke destinasi yang mengambil masa beberapa hari dan semua anggota yang terlibat meneruskan latihan di atas kapal bagi menghadapi tugas yang mencabar ini.  Pihak TLDM juga mengadakan sesi sembahyang hajat di atas kapal memohon agar Operasi ini menempah kejayaan tanpa sebarang rintangan dan dijauhi dari pertumpahan darah atau kemalangan.
Nuri atas KD MAHAWANGSA (gambar hiasan)

Pada 10 Dec 87, flotilla telah tiba ke destinasi,  Teluk Manila, dan kapal TLDM hanya berada lebih kurang 3 batu dari Pelabuhan Manila. Pada 11 Dec 87, saya telah terbang dari KD Mahawangsa ke Pangkalan Udara Filipina di Manila untuk membuat perbincangan dengan pihak Tentera Udara Filipina tentang operasi yang akan dijalankan dan membuat taklimat keseluruhannya.  Satu latihan terbang malam telah dimohon dan pihak Tentera Udara Filipina memberi kelulusan. Pada malam 12 Dec 87, saya telah mulakan penerbangan tersebut menuju ke Clarke Air Base seperti yang dirancang tetapi terpaksa berpatah balik sejurus tiba di Clarke Air Base kerana dua buah pesawat pejuang Tentera Udara Amerika Syarikat telah scramble kerana mereka tidak mendapat makluman pesawat saya dan menganggapkan saya sebagai penceroboh. Ini merupakan kegagalan pihak Tentera Udara Filipina tidak memaklumkan Flight Plan yang telah saya majukan.

Setibanya saya ke Teluk Manila, saya mendapati banyak kapal-kapal yang berlabuh dan amat sukar untuk mengenali KD Mahawangsa kerana Nuri tidak dilengkapi dengan peralatan navigasi yang canggih seperti yang ada sekarang ini. Dengan kecekapan pegawai Navigasi TLDM, mereka telah berjaya membuat 'talk down' saya terus ke KD Mahawangsa. Penerbangan ini merupakan satu pengalaman ngeri bagi saya kerana helikopter saya telah diancam dan jika saya lambat membuat keputusan, kemungkinan pesawat pejuang tersebut  melepaskan tembakan terhadap saya. Perasaan ketakutan ini tidak saya kongsi bersama anggota lain kerana ditakuti akan melemahkan semangat mereka. 

Pada hari-hari seterusnya, kami semua membuat persediaan ketibaan orang kenamaan di Bandaraya Manila. Adalah difahamkan juga Tentera Indonesia dan  Tentera Singapura  membuat Operasi yang sama. Pada awalnya, pihak Tentera Brunei ingin mendapat bantuan daripada Malaysia tetapi mengubah fikiran, kemungkinan mereka mempunyai alasan yang lain. Pada masa yang sama, sebuah pesawat C130 juga bersiap sedia di Labuan bagi menghadapi sebarang kemungkinan. Pada malam 15 Dec 87, satu bom telah meletup berhampiran pejabat kedutaan Malaysia di Manila, maka semua krew helikopter  telah bersiap sedia untuk terbang tetapi pejabat kedutaan melaporkan keadaan terkawal dan tidak memerlukan bantuan.

Tiba hari sebenar, 16 Dec 87, pesawat VVIP membawa orang kenamaan telah memasuki ruang udara Manila dan pada ketika itu,  dua buah Nuri dan dua buah Alouette terbang dari kapal masing masing untuk mengiringi pesawat VVIP mendarat di Lapangan Terbang Manila.  Kami turut membuat pengawasan di udara dan seterusnya mengiringi konvoi kenderaan dari lapangan terbang ke pusat bandar Manila. Keadaan kawalan keselamatan amat ketat dimana sepanjang perjalanan kenderaan, laluan telah ditutup dan dikawal oleh Tentera Filipina.  Alhamdulilah, semua berjalan dengan lancar walaupun pihak perisikan Filipina meramalkan kekecohan mungkin akan berlaku kerana situasi politk yang amat genting pada ketika itu.
Kami juga telah mengenal pasti bangunan untuk mendarat jika perlu untuk menyelamat orang kenamaan yang diberi kata samaran “Hang Tuah”.  Setelah semua berjalan dengan baik, saya telah mengarahkan semua helikopter pulang ke kapal masing-masing dan berada dalam keadaan siap sedia.  Persidangan Ketua Ketua ASEAN telah berjaya diadakan tanpa kekacauan dan pada 17 Dec 87, semua orang kenamaan telah selamat meninggalkan Manila dan Operasi Selamat telah tamat dan bersiap sedia kembali ke Malaysia.


Dalam pelayaran balik ke Labuan, flotilla kami telah diancam oleh taufan dan keadaan laut amat bergelora. Kapal KD Lekir yang membawa helikopter Alouette telah menghadapi kecemasan dengan ombak besar dan pihak Operasi Tentera Laut di Kuala Lumpur telah memberi kelulusan untuk menolak keluar helikopter Alouette jika melibatkan keselamatan KD Lekir. Walau bagaimanapun, keadaan beransur pulih dan anak kapal KD Lekir cekap mengendalikan kapal dan dapat  menyelamatkan helikopter tersebut.  Pada 19 Dec 87, semua kapal kapal telah selamat tiba di Pangkalan TLDM Labuan.
Sebagai rumusan, Operasi Selamat telah dilaksanakan dengan jayanya tanpa kekecohan walau pun pada awalnya kerajaan Filipina meramalkan ada pihak yang ingin membuat pemberontakan besar-besaran. Kemungkinan dengan kehadiran ramai tentera asing dan perancangan yang rapi, tidak memberi ruang untuk mereka melakukan keganasan. Kerjasama yang erat dikalangan ATM di semua peringkat memudahkan lagi perlaksanaan walaupun tugas yang diberikan ini amat berat. Keberanian pihak pengurusan TUDM membenarkan anak kapal melaksanakan tugas penerbangan diluar SOP menampilkan kepercayaan terhadap kebolehan krew helikopter.

Dato' Ibrahim....Terima kasih.

Friday, November 23, 2012

OPS SELAMAT - Bhg 1

Pada December 1987, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir, telah terbang ke Manila untuk menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN ke3 pada 14-15 Dis 87. Kehadiran beliau di Filipina telah menempah sejarah sebagai Perdana Menteri Malaysia pertama menjejak kaki ke negara tersebut semenjak tertubuhnya negara Malaysia. Ketiadaan lawatan rasmi PM ke negara tersebut sebelum ini disebabkan tuntutan mereka terhadap Sabah yang masih belum menemui penghujungnya.

Ketika itu, keadaan politik di Filipina tidak stabil. Pergolakan ini boleh mengancam keselamatan para delegasi. Namun demikian, ketua-ketua negara ASEAN nekad menghadiri sidang tersebut bagi menunjukkan sokongan mereka terhadap kerajaan kepimpinan Presiden Corazon Aquino. Justeru, bagi mengelakkan sebarang kemungkinan 'Ops Selamat' dilancarkan yang misinya ialah untuk menyelamat PM & delegasi Malaysia sekiranya keadaan memaksa.
Salah seorang yang terlibat secara langsung ialah Brig Jen Dato' Ibrahim Bin Hashim TUDM (klik di sini), ketika itu berpangkat Mejar. Beliau telah sudi untuk kongsi bersama pengalamannya berikut....

 Pada 15 Nov 1987, Panglima MABANUD telah mengarah saya untuk berjumpa beliau dengan segera di pejabatnya. Pada ketika itu, saya adalah Ketua Flait Operasi No 3 Skn, TUDM Butterworth. Pada hari tersebut juga, sebuah pesawat Cessna telah dihantar dari Kuala Lumpur untuk mengambil saya di TUDM Butterworth.  Tepat pada jam 1430, saya telah berada di pejabat Panglima dan beliau memberi satu arahan yang belum pernah saya lakukan. Beliau mengarahkan saya membuat persediaan untuk mengendalikan OPERASI SELAMAT iaitu, satu Operasi menyelamat Perdana Menteri ketika Persidangan Kemuncak ASEAN yang akan diadakan di Manila, Filipina.  Beliau telah memberi kelulusan untuk saya membuat latihan penerbangan yang tidak mengikut SOP semasa, termasuk latihan terbang malam mendarat di atas bangunan dan navigasi malam aras rendah. Ini merupakan satu cabaran yang besar dan belum pernah dibuat sebelum ini dan pesawat helikopter Nuri tidak mempunyai kelengkapan secukupnya. Panglima turut mengarahkan supaya Operasi ini di rahsiakan dan tidak siapa patut mengetahuinya sehingga hari sebenar. Pada petang tersebut juga saya dihantar pulang ke Butterworth dengan pesawat Cessna.
Saya terus membuat perancangan rapi tanpa memaklumkan kepada anggota Skuadron kecuali kepada Kapt (U) Hoong yang juga pembantu saya dan kapten pesawat untuk operasi ini.  Pada 16 Nov 1987, satu latihan khas telah diatur dengan TLDM dimana helikopter Nuri menjalankan latihan mendarat waktu siang dan malam di atas KD Mustyari di Lumut.  Pada 19 Nov 87, latihan jarak jauh aras rendah diadakan dari Butterworth ke KL pada waktu siang dan kembali ke Butterworth pada waktu malam.  Pada 21 Nov  87, latihan penerbangan mendarat di atas bangunan KOMTAR Pulau Pinang di lakukan pada waktu siang dan malam. Anak kapal yang terlibat ialah Lt Kol Harun, saya sendiri, Kapt Sofian, F/Sgt Damanhuri dan Sgt Koey. Pengalaman mendarat di atas KOMTAR pada waktu malam amat mencabar sekali dan semua lampu di atas dek terpaksa ditutup bagi memudahkan pendaratan. Latihan ini amat perlu memandangkan situasi yang sama mungkin akan berlaku dalam Ops SELAMAT.
Selain dari latihan penerbangan khas, persiapan detasmen yang rapi juga dibuat bagi memastikan Operasi ini berjalan dengan lancar, termasuk alat-alat ganti pesawat yang mencukupi. Anggota Pasukan Khas TUDM juga diarah membuat persiapan rapi bagi tugas menyelamat orang kenamaan. Pada ketika ini, semua anak kapal tidak mengetahui mengapa latihan intensif dan persiapan rapi dibuat kerana tiada arahan bertulis dikeluarkan oleh pihak atasan. Saya hanya mengeluarkan arahan lisan untuk detasmen selama dua minggu.

Pada keseluruhannya, detasmen helikopter untuk Operasi SELAMAT melibatkan dua buah Nuri dan dua buah Allouette dari No 3 Skn dan No 10 Skn di atas empat buah kapal TLDM.  Fleet helikopter diletak dibawah perintah Lt Kol Mustapha, Ketua No 10 Skn, dan saya sebagai Komander kanan helikopter  Nuri. Krew Nuri yang lain ialah Kapt Sofian, Kapt Sabri, Kapt Rosdi dan Kapt Hoong, manakala helikopter Alouette ialah Mej Razak Othman dan Kapt Wan Baharuddin.  Saya juga dibantu oleh AQM PW Muthu, PW Charles, Sgt Koey dan Sgt Pong.  Setelah menjalani beberapa hari latihan intensif, semua helikopter telah terbang ke TLDM Lumut pada 28 Nov 87 dan terus membuat latihan bersama dengan kapal TLDM siang dan malam. Peralatan tambahan dan alat ganti pesawat juga telah dimuatkan ke dalam kapal TLDM untuk tugas selama dua minggu.


Bersambung....

Monday, November 19, 2012

Green Endorsement

Saya ada menyarankan kepada Brig Jen Dato' Haji Ibrahim Hashim TUDM agar beliau menceritakan pengalamannya menyelamat pilot pesawat A4 Skyhawk. Bagi mengelak daripada terus di'buru' oleh xKetua Skuadronnya, justeru beliau telah menghantar sijil 'Green Endorsement' berikut....He...He...He..


Ini adalah satu penghormatan TUDM terhadap anggotanya yang telah mempamerkan kecermalangan dalam melaksanakan tugas. Tak ramai yang menerima sijil ini. 

Dato' Ibrahim...Syabas dan terima kasih.

Thursday, November 15, 2012

'Skyfall'

During my school days in Taiping, I was a 'filmaniac'. I didn't mind studying 'General Science' just to pass the weekly test by our 'Sir' aka 'Abang Kartun'. This was simply to avoid from attending the 'detention class' on Saturday morning should I failed the test. Reason? I didn't want to miss my weekly 'cheap matinee' with my classmates. 3rd class ticket then cost only 25 cents at Carlston cinema whilst  Odeon or Majestic 40 cents. Once the movie started, we  moved to whichever empty seats in first class....He...He....He.

However, my interest in movies slowly diminished once I joined RMC. Even now, I find it quite boring to watch movies shown on TV except the James Bond series. I don't know whether I can classify myself as a James Bond fanatic or not. One thing for sure, I've seen all this indestructible hero's movies. And most of the time at the theaters. Reasons? The sound system is simply awesome. My last trip to a cineplex in KL was at the Mall, Cheras, before moving to this ulu Jitraq in 2000 AD to watch my hero. My first visit to a cineplex in Kedah was on 1 Nov 2012 to enjoy 'Skyfall'.

It seems there are 2 categories of seats - RM12 & RM10. When asked why the different prices, the ticket seller told me that the view of the screen from the RM12 seats were 'better' compared to the cheaper seats. Well, of course I chose the expensive one. After all, what's that extra RM2 to see my favorite Commander Bond. When I entered the hall, I couldn't see any difference at all....Rugi RM2!!!

On a serious note. Well...Well...Well...I'm not alone about this greatest agent of MI6 of British Secret Service. I was surprised when Dato' Ahmad A. Talib of NST wrote about this 007 agent in his weekly column in the New Sunday Times. He was commenting on the human side of this super agent. Bond cried when his boss, M, died. Before this, he never shed a tear when someone close to him died, even his lovers. To Dato', James Bond is human, too.

Another surprise when this article appeared in the Mingguan Malaysia, 4 Nov, on the same subject matter.
The 'she-reporter' was looking at a different angle. She took pride that Bond's boss was a lady. He maybe  indestructible & superhuman or whatever you want describe him, but the person who remote-controlled him was a 'she'! Anyway, I don't think there's going to a new 'Mama Bond' in the next series.

My angle? The British wants the whole world to know their spirit of PATRIOTISM! Imagine, Bond was willing to report for duty whilst enjoying his 'demise' after being shot by an MI6 sharpshooter and drowned in the fast moving river and waterfalls....yet survived to enjoy the company of  a lovely damsel in a faraway land (Turkey). Reason? Because he saw the news on TV that MI6 HQ was bombed and the blast killed a few innocent staff by a traitor, an ex-agent who claimed that  he was betrayed by M. When Bond was apprehended by the rogue and offered to join him, he (Bond) declined simply because whatever being offered could not match his undivided loyalty to his beloved country...England!  Well....If this is not patriotism...then what?

One aspect of Bond's film is the fantastic and unbelievable gadgets. In this  film, however, the weapons used when he brought M to his home, Skyfall, in Scotland, in his attempt to entrap the renegade agent were the very basic...mere shotguns and a knife. He killed the betrayer by throwing the humble knife at the back of  the villain  However sophisticated one could be....back to the basics could change the ground rules! 

To all Muslim readers....

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1434H

Monday, November 12, 2012

Dilema

Saya dalam dilema sekarang ini! Seorang rakan seperjuangan mencadangkan agar kisah Pulau Layang-Layang (PLL) diterbitkan secara 'stand-alone', bukannya hanya 'Bab 1' sahaja dalam buku ke2 yang saya sedang rancangkan. Alasan beliau ialah gambar-gambar yang disumbang oleh mereka yang terbabit terlalu berharga. Fikir punya fikir, betul juga katanya. Jika ia hanya sebahagian daripada buku (15cm x 22 cm) yang mencoretkan beberapa kisah pengalaman, bab PLL mengisi hampir 60 halaman. Sebaliknya,  jika diterbit dalam bentuk buku 'coffee-table', berukuran kertas A4, membabitkan tidak melebihi 40 halaman saja.

Untuk buku  'meja-kopi', kebiasaannya kertas 'glossy' dan gambar-gambar berwarna. Saya telah bertanya kepada pencetak tentang anggaran kos untuk mencetak 1k naskah yang mengandungi 40 halaman. Oh mak datuk.....Terkejut berok dibuatnya!! Pertama sekali, mencetak 1k tak 'cost effective' kerana kosnya tinggi. Beliau mencadangkan, paling kurang  cetak 2k.

Cadangan kulit buku 

2k naskah....Berat tu! Kalau ya pun saya ada rezeki mencetaknya, masalah utama ialah adakah ia boleh dijual? Saya bercakap melalui pengalaman menerbitkan buku 'Coretan Xnuripilot'. Buku tersebut telah dilancarkan oleh Pak Menteri di KEMENTAH (klik di sini). Malah, beliau telah memberi penghormatan kepada saya kerana sudi menulis 'Sekapur Sireh'. Dan yang bestnya sekali, beliau telah membeli 200 naskah. Saya sungguh berterima kasih kepada beliau. Tapi, sungguh kecewa sekali kerana hanya 22 naskah saja dijual pada hari pelancaran tersebut. Itu pun setelah saya memberi potongan RM10!!

Itu tak apa lagi. Ketika diberi kesempatan untuk menjual di 6 Bde, Sg Petani, tahun lalu semasa formasi mengadakan  Majlis Kem Terbuka sempena menyambut Hari Raya Aidilfitri, hanya 1 naskah saja yang dijual. Ia dibeli oleh seorang isteri untuk dihadiahkan kepada suami beliau....Kesian saya!!

TUDM telah membeli 100 naskah setelah saya menulis kepada PTU. Manakala Perpustakaan ATM membeli 60 naskah. Masalah menjual kepada agensi-agensi kerajaan seperti  KEMENTAH ialah pembelian MESTI melalui agen...Tidak boleh dibeli terus daripada penerbit. Itu prosidur gomen. Agen akan meminta diskaun ~35%. Ini bererti mereka membeli buku saya dengan harga RM26 (RM40 - 35%)...Kesian saya!!

Apa pun, syukur alhamdulillah, kerana kesemua 2k naskah telah habis dijual. Untuk itu, saya berterima kasih kepada para pembaca blog saya yang sentiasa memberi sokongan. Dan juga Perpustakaan Negara dan Negeri-Negeri yang telah membeli sejumlah yang besar tanpa melalui agen. Ada 1 agensi memaklumkan yang mereka tidak berhasrat membeli buku 'Coretan Xnuripilot' dengan alasan mereka tidak mempunyai perpustakaan walaupun terdapat 82 kem latihan!

Berbalik kepada PLL, siapa yang berminat nak tahu tentang tempat jin bertendang ni?  Sapa nak beli buku yang hanya ~40 halaman saja dengan harga mahal? Peduli apa sama ada ia mengguna kertas bermutu tinggi atau tidak. Bukannya cerita 'combat'ATM? Mungkin 60 naskah kalau bajet masih ada. IPTA? Paling banyak 4 naskah saja. Perpustakaan Negara dan Negeri? Terpulang kepada bajet. Lain2 agensi kerajaan? Wallahualam.

Jika penerbitan tersebut menjadi kenyataan, kemungkinan besar saya akan menolak jika ada pihak menyarankan ia dilancar di Kuala Lumpur. Pengalaman pertama dulu memberi pengajaran kepada saya. 

Harapan saya agar ada pihak tertentu yang boleh 'sound2'kan kepada GLC yang ada kaitan dengan ATM agar menaja kos penerbitan buku ini. Jika tidak, kemungkinan besar saya menjadikan PLL hanya 'Bab 1' seperti yang dirancangkan sebelum ini, wallahulam.

Wednesday, November 7, 2012

Sayang Seribu Kali Sayang

Saya sebenonya dah menoktahkan isu pengkisah untuk siri 'Jejak Pahlawan' yang dianjurkan oleh PLKN, klik di sini. Tapi bila membaca komen2 terhadap coretan tersebut, saya memaksakan diri mengulangi kekecewaan walaupun saya pasti ia tidak mungkin dapat mengubah pendirian pihak terbabit.

Pertama sekali, saya mengucapkan terima kasih diatas komen2 berkenaan. Saya sungguh terharu diatas tribute 'pengkomen' terhadap krew helikopter. TERIMA KASIH.

Saya tidak terniat langsung untuk mempertikai penganugerahan darjah2 kebesaran - pingat/bintang termasuk Anugerah Perkasa - kepada para penerima. Saya berpandangan tiada seorang pun para penerima anugerah menulis sendiri asas pencalonan. Semuanya terpulang kepada si pencalon itu sendiri dan pihak atasan yang meluluskannya, wallahualam.

Berbalik kepada isu kekecewaan saya. Adakah wira2 seperti berikut tidak layak kongsi bersama pengalaman mereka dengan para peseta PLKN hanya kerana mereka bukannya penerima SP & PGB?
  • Lt Kol Dr Syed Othman (B) - Hilang penglihatan akibat terkena jerangkap samar. Namun demikian, beliau berjaya menimba ilmu sehingga peringkat PhD.
  • Lt Raja Musa (B) - Hilang mata kanan & kaki kanan di atas buku lali dek jerangkap samar. Ketika itu beliau bertugas sebagai FOO bersama pasukan komando. 
  • Lt Kol Chong KL TUDM (B) - Nuri beliau ditembak di LP ketika sorti mengambil seorang casevac. Seorang anggota Air Rescue Team (ART) terkorban dalam pesawat. Keesokan harinya, beliau berjaya mengeluarkan casevac. Sebulan kemudian, sekali lagi pesawat beliau ditembak dan  mengorbankan lagi seorang ART.
  • PW1 Mohsain (B) - Salah seorang daripada 2 orang KU yang terkena tembakan musuh. Sebelum itu, beliau juga KU kepada Lt Kol Chong dalam 2 insiden di atas.
  • Lt (U) Murad - Nuri beliau ditembak ketika anggota komando abseil di kem komunis. 3 anggota komando tercedera. Beliau berjaya menerbangkan pesawat tempangnya mendarat dengan selamat di Gubir. Dalam misi mengambil komando pula, Nuri beliau ditembak tapi masih mendarat dan berjaya membawa sebahagian para komando.
  • Lt Kol Aziz Rashid (B) - Walaupun dikepung oleh pengganas komunis, beliau berjaya merintangi pelbagai halangan dan ancaman membawa 17 anggota komandonya ke Gubir.
  • Lt M Syed Ikhmal Hashim - Hampir kepalanya dipenggal oleh pengganas komunis apabila konvoi 9 Renjer diserang hendap di Gubir; 7 warga tentera terkorban. Beliau terselamat hanya kerana seorang pengganas komunis wanita menghalang rakannya membunuh Syed supaya beliau boleh menceritakan insiden tersebut. Dalam insiden berasingan, beliau tercedera dek jerangkap samar. Dan 'squad-mate'nya telah membawa beliau keluar ke hospital melalui kaedah 'winching'.
  • Mej Zainal - Xkomando yang terlibat dalam Ops Gonzales di kawasan Sg Siput. Trup beliau berjaya membunuh 3 orang musuh tetapi Ben, anjing pengesan, turut terbunuh.
  • Lt Xxxx (U) - Diatas inisiatifnya, beliau telah menerbangkan gunshipnya dan menembak musuh yang telah menyerang hendap konvoi di jalan Baling-Kroh. Tindakan beliau, tanpa sebarang kelulusan pihak atasan, telah menyelamatkan lebih ramai warga tentera daripada terkorban. Insiden ini telah mengorbankan 3 warga tentera dan 2 orang awam.
  • Kept Johari TLDM (B) - Tok Ketua kepada beberapa kerat anggota komando dan Paskal yang menjadi penghuni Terumbu Layang Layang sebelum terbinanya sebarang infrastruktur. 
  • Para Sappers -  Ramai yang cacat anggota badan angkara jerangkap samar di era insurgensi dan juga terlibat dalam membina tugu dan modul kediaman di Terumbu Layang Layang.
Dan ramai lagi. Sayang sekali peserta PLKN dinafikan daripada mendengar kisah wira2 yang tak didendang hanya kerana mereka bukan penerima SP & PGB; mungkin ada yang hanya PPA sahaja. Pengalaman yang tidak ternilai harganya itu akan berkubur dengan jasad apabila tiba masanya nanti. Tapi, yalah....Itu hak mutlak agensi berkenaan untuk mengundang sesiapa yang mereka fikirkan layak dijemput. Sayang seribu kali sayang!!!

Sunday, November 4, 2012

Air Duel

I received this video from Saudara Arunzab about a daring chopper pilot rescuing a vintage WW2 P51 Mustang crashed on a tree ....



Well, if for whatever reason nothing appears on the video, then please click at this link here.

It reminded me of an 'air duel' between my Nuri and an irresponsible 'pilot', click here.

Saudara Arunzab...Thank you.