Pengikut

Jumaat, 6 April 2018

Rundingan Baling: Di Belakang Tabir - Bahagian vii


Bersambung dari SINI...

Image result for images of chin pengApa pula respons Chin Peng? Saya pasti para pembaca boleh mengagaknya. 'No way Tunku'. Pengampunan=surrender. Mana ada surrender dalam istilah komunis! Chin Peng dah sedia maklum tentang amnesty awal2 lagi. Malahan sebelum pilihan raya lagi, pada 1 Mei 1955 dia telah menghantar surat kepada gomen untuk membincang gencatan senjata dan penglibatan PKM dalam pembangunan negara selepas merdeka nanti. Dia menandatangani surat tersebut mengguna nama Wu Xing.
Halaman 1 surat Chin Peng@Wu Xing@Ng Heng. Sumber: Ching Peng, hlm. 362. Harap ada para pembaca menterjemahkannya. Terima kasih. 

Apa respons Inggeris, Parti Perikatan dan juga Parti Negara yang diterajui oleh Dato' Onn Jaafar terhadap tawaran ketua pengganas ini? No way Chin Peng.

Berbalik kepada amnesty, Tunku turut membuat dua pengumuman mengenai pengampunan ini melalui Radio Malaya. Beliau berhujah bahawa tawaran ini dibuat oleh Parti yang dilantik oleh rakyat melalui pilihanraya dan bukannya oleh penjajah. Beliau juga menjelaskan bahawa mereka akan ditahan untuk tempoh yang pendek dan mereka perlu buang jauh2 ideologi komunisme (di SINI). Selain itu, Tunku dan menteri2nya kerja kuat betul. Mereka menjelajah seluruh Malaya dalam usaha menggalakkan gerila komunis menyerah diri.

Dengan tawaran amnesty ini, Chin Peng mengetatkan disiplin dan memberi amaran kepada soldadu2nya yang mempunyai nawaitu untuk menyahut tawaran itu bahawa mereka akan dikenakan tindakan...kebiasaannya dihukum mati!

Jadi tak heranlah respons taklah memberangsangkan. Ada le beberapa gerila komunis yang mengambil tawaran ini dari pelbagai kaum, iaitu Cina, India dan Melayu. Antara gerila Melayu ialah Ahmad Saleh, anak kepada ahli Dewan Undangan Pahang yang menyerah diri di Kota Baru. Selain itu, Sulaiman Ibrahim bersama 6 orang gerila Melayu juga menyerah diri.

Apa2 pun, tawaran Tunku ini membuatkan Chin Peng serba salah. Mana tidaknya! Tunku dalam manifestonya menyatakan Parti Perikatan akan memperjuangkan untuk mendapatkan kemerdekaan dalam tempoh 4 tahun, iaitu 1959. Malah sekarang ini pun, basically rakyat Malaya turut terlibat dalam mentadbir negara dengan Tunku sebagai Ketua Menteri. Jadi, bagaimana Chin Peng nak meyakinkan rakyat bahawa mereka berjuang untuk membebaskan Malaya daripada genggaman penjajah Inggeris? Selain ini, seperti yang dinyatakan sebelum ini, dia juga menyedari bahawa Rusia dan China perjuangannya hanya sia2 saje. Jangan lupa juga, kata le apa pun, sebenonya dia dah 'kalah' sehingga terpaksa melarikan diri ke selatan Thai.

La...banyak lagi. Bersambung....

Tiada ulasan: