Pengikut

Jumaat, 15 Jun 2018

Rundingan Baling: Di Belakang Tabir - Bahagian xxi

Sambungan dari SINI...

Sehingga 7 Nov 1955 Tunku tertunggu-tunggu berita daripada Chin Peng tapi tiada sebarang berita. Ketiadaan berita ini diperakui oleh  David Marshall semasa persidangan Legislative Assembly Singapura pada 7 Nov 1955 (The Straits Times, Peace talks with Chin Peng no nearer, 8 Nov 1955, hlm. 1). Pada itu juga, Tunku dan rombongan telah berlepas dari Singapura ke Jakarta pada jam 1345 dengan menaiki Garuda Airways (The Straits Times, Jakarta Mission: Today is Tengku's D-Day, 7 Nov 1955, hlm. 1). Rombongan beliau terdiri daripada Kol H.S. Lee (Menteri Pengangkutan), Dato' Abdul Razak (Menteri Pelajaran), Oscar Spencer (Menteri Ekonomi) dan Abdul Aziz Ishak (Menteri Pertanian) (The Straits Times, Rahman helps to save a child, 14 Nov 1955, hlm. 1).  Pemergian beliau adalah bagi memenuhi jemputan Presiden Sukarno. Lawatan ini merupakan lawatan pertama beliau ke luar negara sebagai Ketua Menteri.

Tunku berlepas pulang ke Malaya pada 14 Nov dan singgah di Singapura dimana beliau disambut oleh David Marshall. Apabila ditanya mengenai bila rundingan dengan ketua pengganas akan diadakan semasa sidang akhbar,  beliau menjawab "...I don't know when they'll take place. He didn't send me a wire in Indonesia."

Tunku mengharapkan ada surat dari Chin Peng menunggunya di pejabatnya nanti. Tapi, bila beliau pergi ke pejabatnya pada 15 Nov, tiada sebarang surat dari Chin Peng! Ini betul2 buat Tunku begitu bengang kerana beliau nak ketua pengganas itu "...giving a date for their projected meeting." (The Straits Times, AMNESTY: Tengku to set time limit, 16 Nov 1955, hlm. 1). Tindakan beliau selanjutnya ialah berbincang Lt Jen Bourne. Hasil perbincangan ini, Tunku telah membuat pengumuman melalui Radio Malaya "...It is obvious either Chin Peng making light of the whole matter or treating my effort to end the Emergency with distain" pada hari itu juga. Seterusnya beliau menegaskan akan menetapkan tarikh tamat tempoh amnesty; tarikh itu akan ditetapkan dalam beberapa hari lagi.

Bourne turut membuat kenyataan bahawa "...I am very pleased that Tengku Abdul Rahman has given Chin Peng notice that he is not prepared to wait indefinitely."

Bagaimana pula dengan Chin Peng tentang ultimatum Tunku ini? Dah pastilah ketua pengganas ni tak senang duduk. Tak tahulah bagaimana komunikasi di antara pihak gomen dengan PKM, tetapi pertemuan kedua telah diadakan pada 17 Nov, masih di Klian Intan. PKM masih diwakili oleh Chen Tian dengan diiringi oleh Lee Chin Hee sementara gomen diwakili oleh Wylie dan Too.

Menurut Chin Peng, dia menulis satu surat kepada Tunku dan Chen Tien diarahkan untuk menyerahkannya kepada Too, bukannya Wylie. Selain itu, PKM telah menyediakan "...a statement and leaflets for Chen Tien to give out to press reporters covering the event. If the British were going to prohibit us from holding a press conference at the main talks, we simply had to find other avenues to be heard." (Chin Peng, My Side of History, hlm. 365).

Penduduk Klian Intan dan para wartawan sedia maklum bahawa wakil Chin Peng akan keluar dari hutan di Klian Intan tetapi tidak tahu bila; para wartawan dah berminggu berkhemah di Klian Intan. Menurut Khoo Sian Hock, wartawan The Straits Times, dia dan jurugambar telah berada di satu lokasi berhampiran dengan tempat penyembelihan Klian Intan semenjak awal pagi lagi pada 17 Nov di mana mereka menjangka wakil PKM akan lalui. Penungguan mereka tidak menghampkan. Pada jam 1235, kelihatan 2 orang Cina keluar dari hutan dan Khoo pun apa lagi le...dia pun berjalan menuju ke arah mereka (Khoo Sian Hock, The Straits Times, The courteous propaganda chief talks to press, 18 Nov 1955, hlm. 1).

Menurut Khoo lagi, apabila bertemu dengan 2 orang Cina ini, seorang daripada mereka menegurnya dalam bahasa Inggeris "Good day. I am Chen Tien. May I know your name, please?" Bila diberitahu bahawa mereka adalah wartawan The Straits Times, Chen Tian telah menyerahkan kenyataan Chin Peng kepada Khoo dan juga menyatakan yang dia akan pos sendiri satu surat dari Chin Peng kepada Tunku. Tetapi tidak pula diberitahu apa isi kandungan  surat tersebut. (Laporan akhbar ini bercanggah dengan kenyataan Chin Peng di atas yang mengatakan bahawa Chen Tian menyerahkan surat itu kepada Too untuk dipanjangkan kepada Tunku. The Straits Times memaparkan gambar Chen Tien mengeposkan surat tersebut).
Chen Tien (kanan) berjabat tangan dengan Khoo Sian Hock (wartawan The Straits Times), wartawan Nanyang Siang Pau, Lee Chin Hee. Sumber: The Straits Times, 18 Nov 1955

Kenyataan  Chin Peng, antara lain kenyataan tersebut menyentuh "...The masses hope both sides at the peace talks will treat the matter with sincerity, conciliation and compromise. Any attempt to induce members of the liberation army to surrender will only crate an adverse atmosphere for the peace talks and therefore be against the people." (Chin Peng, My Side of History, hlm. 365).  Khoo pula menyatakan bahawa Chen Tien menegaskan bahawa PKM menolak tawaran amnesty kerana "...those methods, being equivalent to surrender offer offer, are unrealistic and, therefore, will never help in any way to bring the war to an end." (Khoo Sian Hock, The Straits Times, Chin Peng's Answer: Terms are on way to Rahman, 18 Nov 1955, hlm. 1).

Khoo turut bertanya Chen Tien alasan mereka lewat keluar dari hutan. Menurut Chen Tien, kelewatan disebabkan "...the sound of gunshots and the noise of low-flying R.A.F. aircraft during the past few days. This slowed down our progress. It took us some time to clarify the position before we would come out again. But I should like to stress, from our experience at last month's meeting that the government should have known what to do on the question of providing us with all facilities for coming out."

Menyentuh terma-terma rundingan tersebut pula, Chen Tien menegaskan bahawa PKM mahukan gomen memenuhi 2 syarat berikut sebelum rundingan diadakan:

"THERE MUST be a "concrete assurance" for the personal safety and freedom of movement of the the Communist delegates, including Chin Peng, for the duration of the talks and during their journey to and from the meetings.

AN AGENDA must be drafted."

Menurut Chen Tien lagi, isu ini dibangkitkan kerana mereka tidak bersetuju dengan cadangan Wylie dan Too mengenai "..local cease-fire arrangements" semasa pertemuan mereka pada 17 Okt. Persoalan ini perlu diatasi sebelum rundingan dilaksanakan. (Maaf le, tidak diketahui apakah cadangan gomen tersebut).

Mereka seterusnya berjalan menuju ke Pej Pos Klian Intan, lebih kurang 200 ela dari Balai Polis. (Maaf le tak pasti jarak dari lokasi mereka keluar dari hutan ke Pej Pos). Apabila mereka tiba di Pej Pos, D. P. Turner (O.C.P.D. Kroh) dan McElwains (A.D.O Kroh) sedang menunngu mereka. Chen Tien bertanya D. Devavaran, Ketua Pej Pos, harga setem untuk mengepos surat ke Kuala Lumpur. Jawapannya ialah sekupang (10 sen) dan 2 kupang untuk surat berdaftar (20 sen). Chen Tien hantar surat berdaftar kerana dia yakin surat itu akan diterima oleh Tunku keesokan hari. Untuk itu dia menghulur $5 untuk surat berdaftar dan D. Devavaran pula memulangkan bakinya.

Apabila selesai urusan ini, mereka mendapati terdapat lebih kurang 1000 orang penduduk Klian Intan berada di luar Pej Pos. Penduduk pekan itu nak tengok kedua-dua PGK tersebut. Keadaan begitu sesak sehingga kedua-dua Mat Saleh ini terpaksa mengiringi Chen Tien untuk melepasi orang ramai. Seterusnya, kedua-dua  PGK dengan masih diiringi oleh Turner dan McElwains berjalan menuju ke rumah Puan Kong See, 80 tahun, nenek kepada Ng Kam Choy  di Kpg Khek untuk makan tengah dan bermalam. Bila tiba di rumah Kong, kedua-dua Mat Saleh pun balik ke Klian Intan. Sepanjang mereka berada di Klian Intan, mereka ditempatkan di sebuah rumah kosong di Kpg Khek (The Straits Times, The Tengku Names The Day, 20 Nov 1955, hlm. 1).

Di mana pula anggota Pasukan Keselamatan? Menurut Khoo, semua anggota polis telah diundurkan dari jalan besar Klian Intan. Sementara itu, anggota Cawangan Khas pula menentukan tiada sebarang gangguan.

Ketika ini semua berlaku, di mana wakil gomen, Wylie dan Too?

Bersambung...

Tiada ulasan: