Pengikut

Selasa, 26 Jun 2018

Rundingan Baling: Di Belakang Tabir - Bahagian xxv

Bersambung dari SINI...

Pada lewat petang 18 Nov surat dari Chin Peng masih belum diterima oleh Tunku. Kat mana surat itu berada? Surat itu hanya diterima pada malam 18 Nov sepertimana yang dilaporkan oleh MacGillivray kepada Lennox-Boyd (CO 1030/31, Telegram from Sir D. MacGillivray to S. of S. (Secret), 19th November, 1955, hlm. 1). Agaknya masa itu posmen kerja hingga malam...hebat betullah!

Sebenonya bukan le kerana posman buat OT. Pada 19 Nov, semasa sidang akhbar Tunku memaklumkan bahawa setelah memikiokan surat itu pasti ada sesuatu yang begitu penting, beliau telah mengarah sebuah Beaver terbang ke Kroh hanya untuk mengambil surat itu pada lewat petang 18 Nov. Tak pastilah di mana surat itu di pintas (intercept) dan dibawa balik ke KL. Jika tidak, surat itu akan melalui proses penghantaran biasa dan diterimanya pada 19 Nov (The Straits Times, The Tengku Names The Day, 20 Nov 1955, hlm. 1).

Apakah kandungan surat yang begitu mahal kos pengangkutannya, bukan lagi 2 kupang yang dibayar oleh Chen Tien? Menurut Tunku, sebenonya tak ada apa-apa pun yang begitu mendesak! Beliau menyatakan "...It was written a week ago, and Chin Peng said he was sorry he had not been able to get in touch with me earlier. He explained that this was through fear for his own security, but he did not explain in detail why he had been afraid."

Kenyataan Tunku ini bercanggah dengan laporan MacGillivray. Dalam laporannya, dia menyatakan bahawa surat itu ditulis oleh Chen Tien sendiri. Dia menyatakan bahawa dia telah tiba di Klian Intan dan nakkan wakil gomen menemuinya. Kelewatan memaklum kehadiran mereka disebabkan kegiatan agen-agen gomen.

Alasan ini disanggah oleh Mat Saleh ini yang menyatakan "...I do not believe this explanation and consider that Chen Tien deliberately appeared unannounced at Klian Intan in order to contact the press first." (CO 1030/31).

Tunku juga menegaskan bahawa rundingan di antara beliau dengan Chin Peng hanya akan diadakan pada lewat Disember, iaitu selepas kepulangan David Marshall dari London. Tunku menyatakan "Mr. Marshall will definitely be with me. I shall wait for him to come back from his London talks." Ini kerana KM Singapura telah menyatakan hasratnya untuk menghadiri rundingan tersebut sebagai "junior partner." (Marshall terbang balik ke Singapura pada 20 Dis 1955, Leslie Hoffman, The Straits Times, Mr. Marshall Picks A Party Boss, [21 Dec 1955], hlm. 1).

Selain itu, bagi menunjukkan yang beliau tidak tunduk terhadap rentak Chin Peng, Tunku menegaskan "...We shall meet Chin Peng at our convenience."

Persoalan surat sudah terjawab. Apa pula mesej yang Chen Tien cuba nak sampaikan kepada Tunku sendiri? Sepertimana yang ditegaskan kelmarin, Tunku mengulanginya lagi, "...I will not see him. I will only meet Chin Peng." MacGillivray pula melaporkan Tunku tidak bersetuju kerana "...a condition that he must keep it to himself and show it to no one else." (CO 1030/31).

Dah tentulah bukan semua maklumat pertemuan di antara Wylie dan Too dengan Chen Tien dimaklumkan kepada pemberita...hanya to know basis sajelah! Apa yang dibincang dilaporkan oleh MacGillivray dalam laporannya ke London:

"5.   Wylie's view is that this second meeting has taken arrangements very little further: that there will have to be three or four more meetings with Chen Tien before final agreement could be reached on arrangements for the Chief Minister's meeting: and that, therefore, it is unlikely that the Chief Minister's meeting will be  possible before February. Meanwhile, M.C.P. will attempt to use each preliminary meeting to build up public opinion in favour of negotiations. Rahman seems confident that the meeting can be arranged at the end of  December. It appears after next meeting with Chen Tian that will not (repeat not) be possible, he may perhaps then agree to call off the amnesty but is not prepared to so at present.

6.    Chen Loke told the press yesterday that he supports the decision of the Federation Government not to recognise the M.C.P., that it would be difficult for the Government to alter the terms  of the amnesty, and that Government must retain the right to detain elements which might constitute a danger to the country."

Pada 20 Nov, Tunku telah mengarah Too pergi ke Klian Intan. Dia diterbangkan ke Kroh oleh sebuah pesawat Beaver sebelum dibawa ke Klian Intan (CO 1030/31). Misi Too adalah untuk mencadangkan kepada Chen Tien supaya tulis apa mesej yang hendak disampaikan kepada Tunku dan seal. Dia memberi jaminan akan menyerahkannya sendiri kepada Tunku tetapi Chen Tien tetap bertegas untuk bertemu dengan Tunku sendiri. Melampau betul PGK ini! (The Straits Times, The Tengku Names The Day, 20 Nov 1955, hlm. 1).

Selain itu, Chen Tien menambah lagi syarat-syarat sebelum ini yang termasuk menjamin keselamatan rombongan Chin Peng, gomen juga dikehendaki: "...An international commission should be up up to implement peace reached at that meeting" dan "The Government's amnesty terms should be modified and made more liberal." (The Straits Times, Chin's 'peace plan', 21 Nov 1955, hlm. 1)

OK lah jika itu yang PGK itu mahukan. Too pun terbang balik ke KL dan berakhirlah pertemuan kedua ini. Chen Tien dan Lee Chin Hee pun menyelinaplah masuk ke dalam hutan.

Bersambung...

Tiada ulasan: