Pengikut

Isnin, 22 Ogos 2011

Kebajikan Ala Australia?

Ada sesiapa yang terbaca laporan Utusan Malaysia pada 19 Ogos 2011 berikut?

Saya mengaku memang jahil tentang '...model pengurusan kebajikan yang diamalkan oleh Australia terhadap anggota tentera negara itu yang dikatakan terbaik di dunia'. Adakah model kebajikan ini hanya terhad kepada mereka yang masih berkhidmat atau pun termasuk para pesara? 

Sesiapa yang arif dengan model berkenaan, harap sudilah menjelaskan kepada saya dan sesiapa yang berminat tentang kelebihan skim Aussie sehingga gomen menghantar rombongan ke negara 'Down Under' '....bagi melihat dan mempelajari model tersebut'.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

http://www.dfrdb.gov.au/benefits/plan_guide.html

tapi kalau hendak diimplementasikan pun, tempoh perkhidmatan tentera di Malaysia tak sampai berpuluh tahun macam di Australia

FMZam berkata...

Model Australia tu kalau saya tak silap dengar, setiap tentera yang bersara penuh akan diberikan sebuah rumah selepas bersara selain dari faedah persaraan yang lain. Dari situ sudah dapat dibayangkan betapa leganya setiap askar yang berada dalam model sedemikian.

Kamal Sanusi berkata...

Salam Tuan

What a surprise to note that Malaysia will study and adopt such model towards betterment on the welfare of particularly the ex-servicemen.

Normally the news 1Msia would read as "other countries will use Malaysian model of election bla... bla... bla... for their bla... bla... bla..."

Anyway, if what FMZam said is true, I would welcome this intention with hope it will be implemented immediately.

However, I hope that this is not just another election's rhetoric normally highlighted by those poliTAIK men.

FMZam berkata...

Sdr Kamal,

I hope what I said I heard is not true, but I hope our military would adopt it so that 1Malaysia would add to its "shiok sendiri" propaganda that reads "other countries will use Malaysian model of military retirement scheme bla...bla...bla..."

Tanpa Nama berkata...

pencen dapat rumah...wow
Pleassssse jangan nak mimpi la.
Elaun KPK pun depa TAK SANGGUP BAGI...INIKAN RUMAH.

Selamat menyambut aidil fitri untuk semua.