Followers

Friday, December 18, 2009

Salasilah Keluarga

Saya sungguh takjub apabila membaca satu-satu keluarga membuat perjumpaan atau menubuh persatuan untuk mengumpul kaum keluarga. Seperti yang tersiar dalam Utusan Malaysia baru-baru ini, Persatuan Keturunan Pahlawan Mat Kilau memohon agar Kerajaan menjadikan kampung pahlawan tersebut sebagai salah satu 'warisan' negara.

Apabila direnung sejenak, tok-nenek saya pun apa kurangnya. Hai, bukanlah nak 'eksen' pula...tok-nenek saya boleh tahan juga! Janganlah kata anda tidak pernah dengar nama "Dato' Maharaja Lela"...Di Kuala Lumpur nama tersebut diabadi sebagai 'Jalan Maharajalela'. Kalau tak silap saya, berhampiran dengan Dewan Bahasa dan Pustaka dan Stadium Merdeka. Untuk mereka yang 'samar-samar' pengetahuan sejarah, beliau telah disabitkan oleh penjajah Inggeris  berkomplot  membunuh 'Resident' British, J.W.W Birch di Pasir Salak, Perak pada 2 November 1875.  Setelah dibicara, beliau didapati  bersalah dan dihukum gantung hingga mati pada 20 Januari 1877.

Saya pun menghubungi adik di Taiping bertanyakan salasilah keluarga yang diusahakan oleh salah seorang dari 7 adik-beradik saya, arwah Mohamad Hanafiah. Dalam keluarga Sulaiman Bin Khairuddin (meninggal pada 3 November 1988), hanya arwah sahaja yang berminat mengkaji sejarah keluarga.

Maaflah...ilmu IT saya masih lagi di tahap 'tak-tih'. Nak buat carta pun tak tahu. Kawan cakap mudah saja..guna 'excel', 'power point', dll. Mudah bagi mereka...susah bagi saya. Bukankah 'mudah' dan 'susah' itu relatif? Jadi terpaksalah 'modify' sikit...janji mesej sampai. Dengan 'inovasi' ini...diperturunkanlah 'salasilah' penulis blog ini...he...he.. he.

MAHARAJA LELA PANDAK LAM BIN MAULUD
[Maharaja Lela Pancung Tak Bertanya]
(LONG LIJAH)
|
UTIH RAKSIAH
(WAN MUHAMMAD AKIB BIN WAN ABBAS)
|
 WAN YEOP HANAFIAH, WAN ISMAIL, WAN ABDUL SHUKOR, 
 WAN ROGAYAH 
(KHAIRUDDIN BIN SULAIMAN)
|
ZUBAIRI, MOHD AZRAII,  AHMAD RAFAEI,  HALIMATUN SAADIAH,
           HARIAH, SULAIMAN, UMI KHALTOM 
(RAHAMAH BT MAT WAHI)

|
Belakang: Ahmad Kamaruddin (5), Rabaiah@ Arbaayah (1), Rahamah (Ibu),  Thalasiah (4), Nor Ibrahim (3). Depan: Mariatul Haniza (8), Wahinuddin (7) (Gambar pada 28 Disember 2008)




Arwah bapa - Sulaiman Bin Khairuddin
(Kembali ke Rahmatullah pada 3 November 1988)







Arwah adik - Ahmad Hanafiah @ Ami Bin Sulaiman
(Kembali ke Rahmatullah pada 8 Januari 2007)



Nota:
  1. Abang saya, Ahmad Sukhai (2), meninggal dunia semasa berumur 5 bulan.
  2. Susunan tidak mengikut 'seniority'.
  3. Suami-isteri
  4. Anak-anak
Ha...sekurang-kurangnya sekarang anda sudah tahu bagaimana saya mewarisi semangat 'patriotisme' yang tidak boleh dipersoalkan. Maklumlah...darah keturunan pahlawan mengalir dalam diri tubuh ini, katakan. Tak percaya? Boleh hantar sampel darah saya kepada Lt Caine dari CSI: Miami untuk membuat DNA...he...he...he.

Keluarga Khairuddin Bin Sulaiman ada membuat 2 perjumpaan di Kuala Kangsar pada 2006 dan 2008. Sambutan memang menggalakkan. Diharap selepas ini ada pihak sudi mengadakan perjumpaan untuk keturunan Maharaja Lela pula, InsyaAllah.

Sekiranya terdapat salah fakta, sila beri komen untuk diperbetulkan. Terima kasih.

Sila klik di sini untuk butir-butir selanjutnya.

34 comments:

Capt's Longhouse said...

Nor,

,,ada kah 'Dato Maharaja Lela' our chief Amok King for the Malays ? hehehe..just joking ya !! Care for some interesting read ??....

,,Yet how many of these great ‘defenders’ of the race, who are willing to spill blood (whose blood, one wonders?) in defence of their race, are aware of the long-term implications of their words and deeds? How many of these great communitarians are aware of the simple fact that with every reiteration of the threat of amok, the stereotype of the irrational Malay is being sedimented and hegemonised? During cheerless times such as these it would pay to take a trip back down memory lane and to look at how the ideology of racialised politics and racial stereotypes were first introduced to the Malaysian imaginary.

,,The phenomenon of amok is and has been seen as something particular and specific to the peoples of the Malay archipelago. Indeed, writings on the phenomenon date back to the 16th century, beginning with the first European encounters with the peoples of the region. From the start, it was argued by many an Orientalist scholar that the Malay people were essentially an irrational, emotional and highly-strung race.
,,The introduction of the pseudo-scientific concept of ‘Race’ (a crucial tool in the ideological construction of the colonised Other which justified the divisive and hierarchical politics of Empire) was made possible with the attribution of certain essentialist traits to the colonised subjects themselves.
,,In the case of the Malays, the phenomenon of amok was seized upon as that all-important debilitating factor that subsequently justified paternalistic colonisation of this weaker, irrational and emotional ‘race’ of human beings.
,,During the British colonial era, colonial functionaries and administrators in Malaya conducted their affairs with the Malays according to their own decidedly jaundiced understanding of Malay culture, politics and history2. To further reinforce the general observations made about the Malays, the colonial authorities also relied upon pseudo-scientific instruments like ethnographic studies and the population census which were employed to help locate and identify the different native groupings and rank them according to the violent hierarchy of colonial discourse. Alongside the claims of the governors and architects of Empire, the eurocentric theories of racial scientists and social Darwinists added scientific credibility and justification to the policies of divide et impera that were being implemented in the colonies and were translated into political realities through the creation of a racially segregated and stratified plural society.

As Alatas (1977) and Winzeler (1990) have shown, colonial studies of Malay characteristics and cultural practices were often used to provide the basis of justification for the paternalistic attitude towards the colonised Malay subjects. Malay cultural traits such as amok, latah and others were superficially studied and documented, with undue emphasis on the more sensational aspects of the phenomenon3. Such studies were also used to further consolidate the belief that the Malays, as a people, were culturally and genetically inferior to their western rulers due to their weak character. The stereotype of the child-like, unstable and unreliable Malay was thus developed on all possible levels and in all possible spheres.

,,O.k. lets not run AMOK yaa !! hehehe.

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Dear Sharif,
Wow...! Your comments are really very academic. You should take up PhD...I really mean it.

Looking forward to see the Pirate of Pulau Kapas at 1930 hr today.

Capt's Longhouse said...

Nor,

,,,After a century of colonial indoctrination, the Malays (of UMNO at least) have finally internalised the myth of the irrational, backward and lazy Malay as never before. One is reminded of the words of Frank Swettenham who described this as the land of the amok. In his words:

‘Malaya, land of the pirate and the amok, your secrets have been well guarded, but the enemy has at last passed your gate, and soon the irresistible juggernaut of Progress will have penetrated to your remotest fastness, ‘civilised’ your people, and stamped them with the seal of a higher morality'

,,,Every time a Malay leader utters the threat of yet another bloody amok in the streets, one cannot help but hear the scornful laughter of the colonial administrators of the past, trailing away in the distance, harping back to the days when the Malays were cast as that irrational race, going amok at the drop of a hat…!!!
,,,Indeed, We have to prove them bloody wrong buddy yaa..in fact, we have in own ways. You and me plus many others that sacrificed their life for this beautiful nation..plus still at it.

,,,Malaysia’s struggle for independence was a collective effort on the part of all communities and we have to live together as an Malaysian family together in peace and harmony plus to provide an healthy future for the next generation.

,,,my PhD is with the balance children that I have presented to the world at large and the nation in particular-lah. Hohohoo !!.

mangchikla said...

Tuae, Cubo bino salasilah paka software Geni .

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Saudara Mangchikla,

Terima kasih. Saya tak benar pun dengar 'geni' sebelum ini. Betul sungguh kata-kata orang dahulu'...segan bertanya sesat jalan'.

Sekali lagi, terima kasih.

Sharif,

Tunggu punya tunggu, semalam masih tiada Pulau Kapas.

Capt's Longhouse said...

Nor,

,,,apparently, Pulau Kapas coming Friday same time. hahaha !! its the waiting that makes it more interesting !?..yaa the PirateKing himself at Kapaswood for a start to new adventures and old lifestyle of the Malay Pirates in the South China Seas.
,,,changing the mindset and capitalizing the concept for 'Fun in the Sun' and to aid tourism for the Nation ?.
,,,utilizing my many hidden talents in sharing me charisma, go forth, live with intensity and affection, charm and together enriching each other as we meet !.
,,,just remember that life is a continuous selling process and everyday we are offering our knowledge, skills and capabilities.
,,,Just sum them up in ; Aspirations - Actions - Achivements.... yoo buddy ??.

Capt's Longhouse said...

Nor,

,,,haha so how was it ? KapasPirateKing in ASTRO RIA !!

Capt

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Dear Sharif,

Sihat betul tinggal di Pulau Kapas. You should sell your products...room rates, etc, etc. One thing for sure, your banana pancake sure looks delicious. My favourite kueh since 'small' is cucuk kodok.

Capt's Longhouse said...

Nor,

,,,its a lifestyle type of joint, not really a business but a resting place for travellers plus me offering a place to chill out.
,,,cheaper million star hotel cos that's what you see above you everynight on the beach front !!
,,,rm30/- for bedding per head, wherever in BIG family room or Honeymoon suite !! hehehe. B/fast rm10/- and Dinner rm20/-...sorry no Lunch since the b/f will take you across to dinner. Boat transfer to/back island rm40/- per pax. So total rm100/- per day you are done !?. etc etc depends what special extra requested/demanded can be arranged i.e. diving/jungle tracking/snorkelling/canoe/fishing plus plus ..massage,BBQ,camping,bird watching,survival tour sea/land,
Best ; to just RELAX be COOL...do nothing on the island under the sun. hahaha !!
,,,Houseguests under the invitation and at Capt's pleasure only. If he don't like your face or attitude..walk the plank !..done so a couple of times. Hohohoo.

KapasPirateKing.

Ratna said...

Salam Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman. Di sini saya ingin bertanya, adakah encik tahu nama-nama adik-beradik Dato' Maharaja Lela?

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Ratna,

Terima kasih kerana membaca coretan saya. Maaf, saya tidak tahu. Nanti saya akan tanya, InsyaAllah.

SEPULUH said...

^_^

Sembah Salam SENi BELADiRi,

"Silat kalam silat Hang Tuah,
Terbilang diri bitara akal,
Usah tuan berhati gundah,
Durian tetap gugur di pangkal."

Pada hemat kita, bak PETUA guru MELAYU:
1. Sebilah KERiS di rumah.
2. Sepersalinan BAJU MELAYU HiTAM BUTANG LiMA (5).
...mudah-mudahan, kembali bertaut lingkar melingkar 'akar beringin' itu. Insya-Allah. Amin.

Mahadher Cucu Tok AWang
www.senibeladiri.com.my

PS: Sila-lah, sudi apalah kiranya Tuan 'turun' ke pejabat 'kami' di SETAPAK.

^_^

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Saudara Mahadher,

Terima kasih di atas jemputan. Kalau 'terpergi' ke KL, insyaAllah. Maaflah tak begitu mahir untuk membalas pantun.

Fiqa4 said...

Tapi ayah saya cakap Dato' Maharaja Lela tak mati dekat tali gantung selepas ditangkap tapi dapat bebaskan diri sampai lah 1 masa pihak British tahu kelemahan dia (boleh dikatakan pesilat handalan) betul ke? [13 yrs old ]

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Adik Fiqa4,

Kalau tak silap saya, beliau digangtung sehingga mati, wallahualam.

Anonymous said...

Nak tanya berkenaan lembing yg membunuh jww birch, ada di mana? Mengikut cerita opah sya, disimpan olehnya dan sy ada melihat lembing tersebut..

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Anonymous 20/6,

Maaf. Saya tak pasti di mana lembing itu sekarang ini. Peninggalan arwah Pah, Wan Rogayah, kepada arwah bapa saya ialah sebilah kris 'picit' dan tombak (batangnya dah dipotong pendek). Ada sepupu yang berminat dan kami sedekah pada beliau.

aim said...

assalamualaikum..
ayah kata, allahyarham atuk kepada moyang saya ialah adik kepada dato' maharaja lela..tapi sy xdapat nak selidik hal ni dengan lebih lanjut sbb ayah pun tak ingt sangat salasilah tu dgn terperinci.kami pun jarang balik ke bota,perak...
lagipun, menurut cerita arwah atuk,dia dulu pindah dari kmpung asl,tempat berkumpul keluarga asalnya.dia berpindah ke sg.siput atas alasan 'merajuk' dgn adik-beradik.tapi sy tak pasti pula apa puncanya...wallahu 'alam..

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Waalaikumussalam,

Terima kasih. Sebenarnya, saya pun tak pernah jejak kaki di Pasir Salak. Arwah adik saya, Ami, memang berminat tentang salasilah keluarga dan beliau telah membuat carta. Malang sekali, tak tahu dimana carta itu berada sekarang ini, wallahualam.

Eja Ghazali :) said...

Assalamualaikum :)

15 Tahun hidup, saya baru tahu yang saya sekeluarga ni keturunan dato' Maharaja Lela. Mak saya cerita , selepas Dato' Maharaja bunuh j.w.w Birch, dia larikan daripada pihak British . Tapi, tak tau mcm mana cara beliau mati.
Saya jarang balik kg Perak, Jarang jmpa opah dgn atuk .Atuk saya pun baru saje meninggal bulan 3 . So, saya tak dapat lah nak tanya dgn lebih lanjut sebab nak tanya opah pun, Opah dah tak ingat ape-2.

ashraf syamim said...

assalamualaikum....sy bru mndpat crita dripada opah sy...yg kluarga kami pn ade kaitan dri slasilah dato' maharaja lela....ade x spe2 yg ley bgtaw bgaimnakah sy nk mncari kbnaran mngnai slasilah ini??dan...adkah ramli ngah talib itu..brada didlm nasab dato' maharaja lela gak???sgala jwapan amatlah dihargai...

ashraf syamim said...

hrap dpat jwapan dgn sgera... :)

Mej (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman said...

Waalaikumussalam,

Terima kasih. Jujur saya katakan, saya kurang pasti. Arwah adik saya, Ami, memang berminat tentang salasilah.

Shamir M.N. said...

askum..nama saya shamir mohamad nor..nenek saya adalah cicit kepada isteri kedua Pandak Lam dan dalam tgn saya,ada salasilah original Dato Maharajalela..saya sekeluarga kini menetap di Subang Jaya..jika x keberatan,boleh saya dapatkan number fone ashraf syamim???saya teringin sgt nak jumpa.. :)

Shamir M.N. said...

lupa plak,nanti email kan number fone saudara ashraf kat saya nanti k? shamir.mnor@nttdaa.com
nanti pape saya akan call...sebab nenek saya ada simpan salasilah dato maharajalela..beliau sebenarnya tidak mati digantung..tapi dapat lari ke pulau pinang menaiki sampan dan barang2 beharga seperti pinggan mangkuk/emas/tembaga etc semua di tanam bawah rumah beliau...x silap barang2 tersebut dh dijumpai dan penah keluar di TV3 dulu...jgn lupa emailkan number fone ashraf k..

Shamir M.N. said...

kepada semua,Dato Maharajalela ( Pandak Lam) tidak mati akibat digantung tapi dapat melarikan diri atas bantuan Sultan Abdullah sendiri..beliau menaiki sampan sehingga ke Pulau Pinang..Nenek saya kini yg masih hidup merupakan cicit kepada isteri kedua Dato Maharajalela..salasilah/bukti ada di dalam tgn saya..sekian.sesiapa yg berminat nak hubungi saya,boleh lah email kepada : shamir.mnor@nttdata.com

Maria said...

Assalamualaikum warahmatullah. Saya ingin memaklumkan kisah yang sering Opah saya ceritakan. Arwah Opah saya Aishah bt Nawi (meninggal dunia 2010) semasa hidupnya bercerita tentang keturunannya. Menurut beliau bapanya Nawi adalah anak saudara kepada Datuk Maharaja Lela yang telah berhijrah ke Pengkalan Baru Kepayang Perak (berhampiran Batu Gajah). Semasa saya bersekolah lagi, beliau sering menyatakan hasratnya untuk mencari saudara-saudaranya di Pasir Salak. Bagaimana saya boleh merujuk salasilah keturunan Datuk Maharaja Lela

ilsman beta said...

Salam. Salasilah Keluarga Pandak Lam (Dato' Maharajalela). Kalau tidak keberatan sila hubungi saya untuk berkongsi maklumat. zanibeta@yahoo.com.

ilsman beta said...

Salam. Salasilah Keluarga Pandak Lam (Dato' Maharajalela). Kalau tidak keberatan sila hubungi saya untuk berkongsi maklumat. zanibeta@yahoo.com.

m.nasir said...

Slm admin,kebetulan sy juga dr kturunan yg sama,dan masih mencari,sudilh kiranya admin kite bertemu eratksn hubungan kekeluargaan.sy blh dihubungi di 0192979249-nasir

musly ambry said...

Salam... datuk isteri saya Jali bin Mat Awi/Nawi cucu/ cicit pada Dato Maharajalela.. Beliau sudah pun meningal dunia. Isteri saya sekarang sedang berusaha mencari salasilah tentang keluarga/keturunan beliau.. Kepada sesiapa yg sudi membantu boleh hubungi saya di talian 019-6884669.. terima kasih.

mohd saiful bai said...

salam semua . . sy mungkin cicit kepada wan abdul syukor .. dri cerita opah dan nyang sy. . dato maharaja lela - wan akib - wan abdul syukor - razlan . nyang sy wan abdul syukor klu x silap dlu ketua kg di manong dan semua orng manong knl akan nyang saya itu menurut cerita opah sy. ayah sy membesar di manong dan ibu sy membesar di kuala kangsar kg pakri bukit kerajaan. sy masih tercari2 kesahihan keluarga belah ayh sy ini. .

mohd saiful bai said...

salam semua. . saya dari cucu cicit dri wan abdul syukur. menurut opah dan nyang sy , dato maharaja lela - wan akib - wan abdul syukor - razlan . menurut opah sy lagi dan cerita orng lama manong , wan abdul syukor dlu pernah menjadi ketua kg di manong dan semua orng manong mengenali nyang sy itu . . sy ingin mencari kesahihan cerita keturunan keluarga ayh sy.. sila cntct 0176837144 - epul

Ridza 'Maurez' Muaz said...

Sy cicit dato maharaja lela sbb arwah datuk saya memegang title orang kaya besar 8 (dan pikul tanggungjawab dan darjah diraja ini). Kerabat sy semua org taiping.