Pengikut

Rabu, 7 Julai 2010

Ops Terumbu Lima...Tri-Services Cooperation

In the late '70s, Malaysia staked a claim on 'Swallow Reef' aka 'Terumbu Layang-Layang/Station Lima' in the South China Sea...


To ensure our sovereignty is not challenged by other interested parties, the government ordered MAF to build an 'outpost' for the Paskal, RMN's special force, to be stationed there.

So, a tri-service ops was launched in 1980 when the 'construction workers (The Sappers)' and a Nuri with crew (aircrew and ground crew) from No 5 Squadron, RMAF Labuan, boarded KD Sri Bangi for a "holiday" cruise to Terumbu Layang-Layang...

Prepared to disembark from KD Sri Bangi

Unloading the freights and drums of 'avtur' from the ship to the reefs by the 'old but faithful' Nuri... 

Underslung of avtur

Construction materials


No place for Nuri to land during high tide..the site came under water

At last, the 5-star 'Shipotel' was ready for occupation


 
by the island's 'rich and famous'...RGKM & the Paskal (source: BTDM)

As a token of  appreciation, the Sappers built a similar monument at No 5 Squadron in recognition of the roles played by this indispensable 'iron bird'...

 Me and my gang on 21 March 1984

Now, Terumbu Layang-Layang is a diving haven for scuba divers, click here.

Readers...I really appreciate your contributions in the forms of articles or photographs. However, since my IT knowledge is too 'advanced', I forgot the very basic. So, please send the photographs through 'normal' e-mail, NOT  using 'Word'. I had to send this SOS to a reader, Katon Tin-Ton, '...Tolong...tolong...tolong. Saya tak tahu macam mana nak 'copy & paste' gambar2 dalam attachment.' He is very obliging and the result is what you see now. Photographs sent by Lt Kol Basri Omar (R). 

To Lt Col Basri Omar and Katon Tin-Ton...Thank you.

PS: The 'rich & famous' included the commandos from RGKM (see the colour of the berets). My thanks to 'Abah' who pointed out this unintentional mistake.

To be continued...

16 ulasan:

basri bin omar berkata...

Salam Tuan!

Tk paparan tu...sekurang2nya penglibatan Sappers (walaupun hanya kulikang saja)dapat di abadikan juga...mohon tengok email terbaru ada gambar2 lagi...Pasukan Jurutera terlibat 91 Rejimen Bina RAJD...baru2 ini d war2kan nak di bubar tapi Alhamdulillah x jadi..Syukur!
Ketua Projek Lt Kol Joe Choy..a qualified Civil Engineer ...

Tanpa Nama berkata...

Maj!!!
Now even C130 can land there. The first landing was done by the 14 sqn Labuan and may be the sqn has photos of the first C130 that landed on the island.

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Basri,

Terima kasih kerana menghantar gambar-gambar tersebut. Saya akan menyiarkan yang lain nanti.

Saudara Anonymous,

If you've any contact with No 14 Sqn, why not ask them to send photographs they might have in their scrap book.

trooper_knife berkata...

really rare gambar-gambar ni mejar. tq atas posting pasal terumbu 5 ni.

Nor Ibrahim Bin Sulaiman berkata...

Saudara trooper_knife,

Banyak lagi gambar bagaimana sappers bertungkus lumus membina tugu dan rumah untuk diduduki oleh anggota Paskal.

Abah berkata...

Tuan,

Tidak dinafikan juga peranan anggota GGK semasa penempatan awal di TLL. Oleh kerana penempatan awal di TLL dipertengahan tahun 70an (tidak pasti samada pada tahun 1975 atau sebelum pada tarikh yang dinyatakan. memandangkan ketika itu usia PASKAL baru mengenal dunia ( PASKAL ditubuhkan pada tahun 1975). Maka tidak dinafikan penempatan awal pendudukan TLL dijejaki dahulu oleh anggota GGK.

Nor Ibrahim Bin Sulaiman berkata...

Saudara Abah,

Terima kasih tentang maklumat tersebut. Saya tidak ketahui yang anggota RGK pernah menjadi 'peneroka' di TLL. Saya ingatkan hanya Paskal sahaja yang menjadi residen tetap 'Fantasy Island' ini.

Abah berkata...

Tuan,

Kalau diperhatikan sahaja didalam gambar yang ke 6 itu sahaja sudah menceritakan keadaan sebenarnya ada melibatkan anggota GGK didalam kependudukan awal anggota GGK di TLL. Saya tak pasti gambar tersebut batch yang keberapa yang berada di TLL, tetapi itu lah hakikatnya sememangnya ada melibatkan anggota GGK di TLL ketika itu.

Kalau tak silap saya gambar (bil 6) dibahagian hadapan itu adalah Ketua Det ketika itu iaitu LT Nazeri seorang pegawai dari GGK dan beberapa orang lagi anggota GGK yang berada di barisan belakang.

Nor Ibrahim Bin Sulaiman berkata...

Saudara Abah,

Betul tu. Duduk 2 dari kiri dan berdiri dari kiri # 3 & 4 sudah pasti anggota RGKM. Maaflah kerana tersilap pandang.

azlee berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
azlee berkata...

again..another good story.pack of actions,tells bout our warriors and the history. Bravo Mejar!!

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Dear azlee,

Thank you.

~me myself~ berkata...

Salam Tuan...terima kasih atas paparan mengenai perit jerih meneroka dan membangunkan pulau layang2...dari gugusan karang sehingga terbinanya bangunan...boleh diumpamakan seperti susah payah warga terdahulu untuk membangunkan malaysia... dan sekarang 'my love' berada di sana...meneruskan usaha menjaga keamanan dan kedaulatan negara...

and keep up posting another info yg dapat memberikan kesedaran kepada anak muda ttg susah payah pahlawan2 negara mempertahankan negara...

tabik 'spring' lah kat tuan....

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara ~me myself~,

Terima kasih. Mereka inilah wira-wira yang tak pernah didendang dan sentiasa di belakang tabir. Saya sedang menunggu gambar-gambar yang melibatkan anggota RAJD membina Rumah Rehat di Gunung Kinabalu dan Pulau Perak. Akan disiarkan bila menerimanya nanti.

VAPUTIN berkata...

Dear Sir
we heard that in 11/1978, Malaysia Navy launched an operation for Pulau Amboyna. Is that information true? If yes, do you have any infomation about that operation. Thank you

Tanpa Nama berkata...

idris bin ahmad pernah berada di TLL ini.ada sesiapa kenal x