Followers

Wednesday, June 1, 2011

Jangan Terperdaya

Pembaca...Jangan terpedaya sekiranya anda menerima e-mel seperti berikut....

(URGENT) -ACCOUNT PENDING ACTIVATION


FROM:
Monday, 30 May 2011 3:15 PM
General Message Alert: 
Dear Valued Customer,

Your account was disabled due to a recent security check on Maybank2u online banking on Tuesday, May 31, 2011. We require you to confirm your details and Re-activate your account.

        
 Re-activate now         Re-activate now            Re-activate now      

Inactive accounts will be disabled after 3 hours of notice for security reasons.

Thank you.
Maybank2u

Anda jangan ketawa...mana mungkin orang akan terpedaya dengan e-mel seperti itu. Tetapi, kenyataannya ramai yang mempercayai utusan seperti itu sehingga mereka mendapati kesemua simpanan mereka '....gone with the wind!!!'  setelah mematuhi arahan yang diberikan. Percayalah, bank-bank atau Bank Negara TIDAK akan mengarahkan pemegang akun untuk mengemaskinikan butir-butir akaun anda melalui e-mel.


Saya pernah di'con'kan di sini. Syukurlah bukan melibatkan simpanan saya dikebas tetapi perbuatan mereka yang tak bertanggungjawab ini telah memalukan saya.


Oh ya....Saya tidak mempunyai akaun Maybank.

3 comments:

Kamal Sanusi said...

Salam Tuan

Learn from mistake BUT I would prefer to learn from others mistake.

Thank you for the information and reminder.

Another info:

If you received a call from "someone" of a bank telling that your credit card has been cloned and advise you to call Bank Negara at the number he gave, PLEASE DON'T CALL. It is a scam as the number you will call is their people pretending as Bank Negara officer, with sweet talk & extremely good customer service, end up you will be transferring your monies to them.

What ever it is, any info received pertaining to our monies/bank, go personally to the nearest branch.

FMZam said...

Pelik juga kenapa ye yang tak ada duit dalam bank (macam aku ni) tak pulak dikacau si penipu ni? Macam dia tau aje siapa yang ada banyak duit dalam bank, ni mesti ada konek mengonek dengan orang dalam. Ada baiknya email yang diterima tu disimpan untuk dirujuk pada waktu-waktu, manalah tau bila terkena nanti, jadi adalah juga "lead" untuk siasatan polis.

Jangan ingat pencen kita yang ciput ni tak akan dikebas oleh siput yang kecil!

Anonymous said...

persoalan dok belegar2 dalam otak nieh,tak kan pihak bank tak dapat kesan benda nieh?kalaulah die tipu gune id orang lain,pasword orang lain,dan tac tu plak pemilik sendiri bagik,tak kan tak bleh nak kesan di mana wang tu dikeluarkan,kesan ip adress ke.penjenayah tu kat luar negara ke?