Pengikut

Khamis, 14 Oktober 2010

Hadapi Risiko

Pembaca...Ini satu lagi cerita dari Mej Ishak Isa yang pada mulanya 'FYI only',' as is where is.' Sekarang beliau sedia kongsi bersama pengalamannya...

Tuan, 
incident yg saya maksudkan bukan di Gerik tapi di Kroh. to be morespecific ..Lepang Nenering.

Incident ini just FYI only. Just to share sebab saya  dah sebut tempoh hari.

Semasa saya bertugas di Task Force 083 Kem Kroh.
Kejadian tembakan menenbak  keatas pos /foward base kita di Lepang Nenering sering berlaku tetapi musuh tidak dapat di kesan. Untuk menjawab persoalan ini Task Force Commander Kol Zulkifli ( Arwah) telah mengarah saya untuk pergi menyiasat akan kemuskilan ini.

Kejadian tahun 1983.
awal pagi selesai mendengar taklimat CTF bersama seorang lagi pegawai. Kapt Jeya ( signal officer) dia volunteer untuk ikut. Kata nya nak cari  experince menjadi infantry man.

Kami berdua menaiki sebuat moto scramble, berpakaian biasa berbekal dengan sepucuk pistol, compas dan peta menuju kawasan Lepang Nenering.
perjalanan  melalui trek balak dan denai denai menuju sempadan Mal/Thai. Persekitaran hutan tebal  tetapi banyaknya denai yg tidak terdapat dapat peta yang di bawa.  Boleh sesat kalau tak ada pengalaman. saya bernasib baik kerana map reading, compas marching and combat treking is my expertise. Yakin dengan pengalaman itu. dan pasti sampai di sempadan. Untuk mengesahkan lokasi semasa itu saya mencadangkan kpd kapt Jeya , lets go a little bit further if you want to be in Thailand. Tak sampai 20 meter kmi bergerak, kami di kepong oleh Thai Border Police.  

mereka ingatkan kami ini smugglers dan tidak mahu mendengar penjelasan  , mangapa kami berada di sempadan. mereka tidak puas hati dan terus menahan kami dan di bawa ke Betong untuk di soal- siasat. Berpuashati dengan penjelasan, kami di lepaskan. Di hantar semula ditempat kami ditahan. semasa di Betong komander polis yg menyoal kami ada menyebut. "Next time want to come to betong and enjoy, use you passport".

Perjalanan pulang lagi mencemaskan kerana hujan  telah mulai turan dan keadaan trek dan denai licin dan kalau tidak silap saya kami tergoleh jatuh tidak kurang dari empat kali.
Sesampai di kem Kroh , debrief TFC dan buat laporan kejadian, plot denai denai dalam "going map"( Up Dating) . End of Mission.  Conclusion dari mission ini . Some many denai, trek dalam kawasan ini dan musuh senang masuk, harass ST position and escape. SF cannot follow-up. may be yang dok masuk dan harass itu mungkin Thai Border Polis .

Keesokan hari saya bertanya capt jaya mengapa beliau  tidak dapat menonggang motosikal dengan baik semalam tidak seperti biasa. Apa beliau kata :" when the Thai Police surrounded us , my heart drop to my feet".  selepas tu dia kata... "Next time call another officer  not me. if you have any mission,not me "

This is no the first time officers from other corp yng serik untuk mengikut saya buat ops bersama. Pernah di Gubir, Arti Officer, semasa mencari LP baru, terkejut biawak melihat cara kami mengejar musuh....buat ambush. Arti officer ini pernah berkata..: "next time I dont want to follow you again, You all  gila ." 

Itu lah salah satu kenangan yang saya tidak akan lupa.

Mejar Ishak...Terima kasih.

3 ulasan:

Katon Tin Ton berkata...

bila pulak nak cerita pasal kejar musuh tu

Unknown berkata...

Ye la..dok tgu gak ni.Lg satu,minta maaf..ape maksud Arti tu?

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Katon Tin Ton & yastro,

Cerita kejar musuh tu dah disiarkan sebelum ini lagi. Sepatutnya cerita ini disiarkan dahulu kemudian diikuti dengan cerita dikejar musuh.

'Arti'=Artillery (pasukan meriam).