Pengikut

Jumaat, 19 November 2010

Daripada "Bravo" Kepada "B.r.k"

Saya terima e-mel ini dari Mej Ishak Isa. Nak tergelak bila membacanya...sungguh lucu. Saya cuba nak dapatkan gambar tandas dalam pesawat C130H Hercules tapi tak berjaya kerana '... dikhuatiri boleh mencemarkan security procedure.' OKlah...saya pun takut nanti kena caj bawah Pak 'OSA', baru haru.  Memadai 'copy & paste' gambar  ini saja. Anda boleh lihat dalam gambar, C130H tiada tandas sepertimana yang terdapat dalam pesawat awam, seperti MAS, Air Asia. Lokasi tandas dalam pesawat Hercules adalah di sebelah kiri berhampiran dengan 'ramp door'. Pengguna dilindungi dengan 'langsir' plastik' ...tarik langsir supaya lain-lain penumpang tidak dapat melihat anda...He...He...He. 

Hari ini , nak cerita sikit pasal Charlie 130H.

Semasa bertugas di 8 Ranger tahun 1989. 'B' coy di bawah Kapt Sangaran ditugaskan untuk membuat satu latihan penerjunan di kawasan Gong Kedak.

Battle procedure starts from Kem Terendak dan  troop s berlepas dari TUDM Subang .  Door closed 0330hrs .

Oleh sebab door close begitu awal maka breakfast pun awal juga. Selesai para parade dan chalk parade, semua penerjun naik pesawat and off they go.

Dalam penerbangan, 90% of these para troopers mengalami sakit perut , ramai yg tak tahan dan terpaksa melepaskan ....dalam seluar.                                                       

Sesampainya mereka di Drop Zone  dan at P Hour, mereka di terjunkan. Upon landing , bukan tgt yang mereka serang tetapi parit dan sungai jadi sasaran untuk melepaskan hajat masing masing...... at the end of the exercise, tugas mereka adalah membersihkan C130 di landasan Gong Kedak......

After this incident.....all food prepared at TUDM Subang sentiasa di curigai oleh kami. Dan B Coy pun jadi "Berak" Coy.......

Alamak...Kesian krew Charlie! Agaknya depa kena pakai oxygen mask sebelum trup terjun berselaput dengan najis...He...He...He. Berikut adalah pengalaman Lt Kol Zainal Yan (B), ketika beliau bertugas sebagai Penasihat Tentera di Pakistan...

I had similar experience travelling in C 130 from Islamabad to Karachi. The aircraft was full of Defence Attaches and their families less the US Defence Attaches (they went by their own aircraft) from all over the world in an  organized visit to Karachi arranged by The Pakistan Intelligence Service. One of the defence attaches son want to s#@t and he has to do it in a small funnel like thing. I didnt bother to look because the smell was terrible. 

Anda semua jangan ketawa...insiden begini sampai ada pesawat Caribou terpaksa membuat 'emergecy landing' sepertimana yang dialami oleh seorang xCaribou pilot '... masa saya di Caribou dulu, terpaksa buat pendaratan cemas sebab sorang prebet sakit perut'. Ini kerana pesawat tersebut tiada kemudahan tandas.

Saya ada menceritakan pengalaman apabila seorang 'pax' melabur ketika dalam penerbangan dari PULADA ke Palembang di sini. Yang ada dalam Nuri hanyalah 'relief tube' (gambar kanan)...itu pun untuk kaum Adam. Kalau kaum Hawa berhajat ...terpaksa membuat 'Mayday Call' ...He...He...He.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kelakar gak ekk..!!!
ni blog ambo,baru seminggu bukak.
http://www.suaratimur.blogspot.com/



~Mj~

basri bin omar berkata...

Salam Tuan!

Tk paparan tu....saya punya sikit pengalaman manis menaiki C 130 dalam misi hantar kueh raya ke Terup di Bosnia dalam bulan Ramadhan thn 1996 dulu.
Berlepas Pangkalan TUDM Subang jam 5.00 pagi .Singgah isi minyak di Pulau Maldives dan Dubai...bermalam di Amman ,Jordan..Pengalaman berpuasa selama 19 jam dlm penerbangan (makanan memang best- NASI BERIANI)...tidor bertilamkan kotak2 berisi kueh raya...Masyaallah! Meneruskan perjalanan ke Split,Croatia satelah melawat Laut Mati dan Ashabul Kaffi,Jordan.Dalam penerbangan ni amat sejuk sangat2 sampai tak boleh tidur!!!

Tiba di Split waktu subuh.Berada di bumi Croatia suntuk satu hari berpuasa dan bersolat Jumaat di Logistic Camp,Split.Memang cantik Split ni...!

Berlepas pulang dan nite stop di Dubai satu malam...kemudian singgah di Pulau Maldives untuk isi minyak...!

Satu pengalaman yg pasti tak dapat dilupakan(Kencing dalam corong tu biasalah)!!!! Pilot2 dan krew amat professional..SYABAS!

Tanpa Nama berkata...

Maj... memang kelakar la dan dari dulu sampai sekarang sama je. Ada RnD dalam TUDM pun habuk pun tarak!!!
Amacam you punya former bos Goh St banyak marah sama Zahid MP sebab isu patriotik. Tak nak komen ke?

Kamal Sanusi berkata...

Salam Tuan

Memang melucukan dan ianya mengembalikan kenangan saya semasa kali pertama berada di pesawat jenis yg sama ketika dlm penerbangan dari Sg Besi Ke Kota Kinabalu.

Patutlah pegawai latih (Capt Mohd Fazillah yg skrg rasanya dah Lt.Col)saya tak ikut serta dlm penerbangan tersebut. Dia naik MAS. Rupanya dia dah tahu perkara ni.

Nasib baik tiada apa-apa citer lucu yg sama berlaku sepanjang penerbangan tersebut.

Agaknya makanan kami berkualiti lebih dari kuantiti kut.

Heheeheee....

FMZam berkata...

Salam tuan,

Itulah diaorang ni macam tak tau2 lagi, lain kali kalau naik Charlie jangan lupa bawa tandas sendiri...hehehehe....Kitorang askar jurutera kalau soal tandas memang itu tugas kami sebab kami pakar tandas dalam tentera...pernah dengar Tandas Medan?..Jadi soal bawa tandas sendiri dalam Charlie tu apa ada hal...kitorang pakai pampers aje...hehehe...

xpara87 berkata...

salam semua,
Relief tube yg ada dalam Nuri nampak gaya sesuai untuk soja jantan je...itu sebab nya AQM Nuri semua lelaki tak ada wanita .....betul tak Tuan Nor?

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Anonymous (5:39 AM),

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini.

Saudara Sanusi,

Sebelum terbang dari Labuan ke KL atau sebaliknya, saya tentukan semua harta saya dilaburkan dulu. Maklum sajalah, penerbangan mengambil masa lebih dari 3 jam. Masa tu tak teringatkan pampers.

Saudara Basri,

Memang sejuk dalam Charlie. Nak kurang sejuk, duduk dekat tangga ke cockpit, iaitu berhampiran dengan pintu depan. Situ not that cold.

Saudara Anonymous (9:31 AM),

No komen. Biaq pi lah Dato' Goh dan Pak Menteri bertekak.

Saudara FMZam,

Ya tak ya...Para Bn sepatutnya dibekalkan dengan pampers. QM mesti demand barang ini. Syor ini perlu dibawa ke pengetahuan Panglima Medan. Satu packet untuk seorang anggota..He..He..He.

Saudara xpara87,

Ketika penerbangan, kena letak anu betul2 kat funnel kalau tidak sure missed kerana vibration dan juga angin kuat. Ia terletak betul2 depan cabin door, belakang cockpit.
Di era saya tiada AQM wanita tapi sekarang ni ada, malah kapten Nuri pun ada.

mangchikla berkata...

Pelik wal ajaib. Utk VIP flight C130 ade plak 'Toilet' ek? Sebagai selingan , 'Toilet Vip' . Agak nye bont*t org bukan VIP tak sehalus dan se gebu ...

ahmad suandi berkata...

selama mengikuti flight dengan nuri belum pernah saya gunakan corong penyelamat itu..dan sebagai c130-h loadmaster juga rasa nya x pernah gunakan mangkuk ajaib d dalam tirai..