Pengikut

Sabtu, 11 Disember 2010

Di mana Keadilan Buat Saya?

Saya terharu apabila menerima e-mel berikut (tanpa edit). Mana tidaknya, Lt Ismail Mamat meminta bantuan saya untuk mengenengahkan masalah yang dihadapinya. Apalah mejar pencen ini boleh lakukan!


From: balkish mahadir 
To: nibsny@yahoo.com; nibsny@yahoo.com
Sent: Friday, 10 December 2010 14:11:50
Subject: Di mana Keadilan Buat Saya?

Assalamualaikum,

Tuan Mejar(B) Nor  Ibrahim Bin Sulaiman
Saya Ismail Bin Mamat ingin segala apa yang telah berlaku terhadap diri saya.Saya merupakan bekas Pegawai Tentera berpangkat Leftenan dan telah berhenti pilihan 12 tahun dahulu.Saya ingin meluahkan segala apa yang telah berlaku terhadap diri saya.Pada tahun 1997 saya telah berpindah ke sabah dan ditugaskan  di Kem Lok Kawi.Setelah berberapa bulan bertugas di Lok Kawi,pada suatu hari saya mengawasi anak buah saya dalam latihan menembak,malang tidak berbau,tiba-tiba sahaja sarung peluru telah terpelanting ke belakang dan mengena sebelah kiri mata .Selepas kejadian itu,Driver tentera telah membawa saya ke Hospital Queen Elizabeth,Kota Kinabalu.Saya di masukkan ke dalam Wad selama 2 minggu.Selepas saya dibenarkan keluar dari hospital,surat discaj dari hospital mengatakan mata saya akan pulih sediakala,segala pampasan,apa jua insuran kelompok jugak tidak saya dapat walau sesen pun.Ini sangat-sangat mengecewakan saya.Pada tahun 1998 saya membuat keputusan untuk berhenti memandangkan mata saya masih tidak pulih.Komitmen untuk berkerja sudah berkurangan memandangkan tidak ada pembelaan dari mana-mana pihak yang mengambil berat.Saya pulang ke semenanjung dengan tangan kosong walaupun keringat bakti telah dicurahkan dengan ikhlas kepada negara.

Tuan,

 Dari tahun 1997 hingga sekarang ,mata saya semakin teruk(anak mata  membesar) dan  saya akan menjalani pembedahan pada 26.1 .2011.Sepanjang saya berhenti,saya ada berusaha naik turun pejabat MINDEF  untuk menyelesaikan masalah ini tetapi tidak membuahkan hasil.Saya rasa buntu,dan tidak tahu mana arah untuk mengadu nasib.

Tuan,

Dengan jasa baik dan perihatin tuan,saya memohon nasihat dan maklum balas dari dari tuan kerana setelah berjumpa Dr pakar di hospital lain,Dr di sana simpati dgn keadaan mata saya yang semakin teruk.

Tuan,


Saya memohon agar tuan meletakan kisah saya sebagai peringatan kepada tentera-tentera yang lain supaya tidak terjadi seperti saya ini sehingga sekarang tiada pembelaan dari mana-mana pihak.
Saya amat berharap nasihat dari pihak tuan untuk saya memperjuangkan nasib saya.

Yang benar
Ismail Bin Mamat
Tentera yang Malang

#Email ini merupakan email anak saudara memandangkan saya tidak mempunyai email sendiri.


Tak apalah...Bantulah dengan apa yang termampu! Masalahnya, beliau tidak memberi butir-butir peribadi, terutama sekali # Tentera/KP dan juga di mana beliau tinggal sekarang. Saya tidak boleh membuat sebarang komen tentang pampasa insuran kelompok kerana saya tidak arif tentang klausanya. (Saya tidak mempunyai sebarang insuran ketika berkhidmat dulu). Walaubagaimana pun, saya 'forward'kan juga e-mel beliau ke KP JHEV, 'Cc' kepada orang-orang kuat KEMENTAH....'test for height'.

From: nor ibrahim sulaiman 
To: KP Veteran 
Cc: Tan Sri Azizan ; PTD ; Dato' Zahid Hamidi ; Pej T/Menteri ; balkish_mahadir@yahoo.com
Sent: Fri, December 10, 2010 5:00:21 PM
Subject: Fw: Di mana Keadilan Buat Saya?


Assalamualaikum Dato',


Adakah berkemungkinan Dato' boleh membantu mantan Lt Ismail Bin Mamat (B) yang sedang menghadapi masalah mendapatkan insuran kelompok disebabkan kecederaan yang dialaminya? Sekiranya beliau tidak layak menerimanya, harap beliau diberi alasan mengapa beliau tidak layak. Di mana lagi mantan warga tentera boleh mengadu kalau bukannya JHEV?    

Keprihatinan Dato' terhadap kebajikan mantan warga tentera yang kerap disiarkan dalam akhbar-akhbar dan Buletin Veteran sangat dihargai. Justeru, saya berharap JHEV dapat membantunya tanpa perlu beliau meluahkan apa yang terbuku di kalbu kepada keseluruh negara. Terima kasih.

MEJAR NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Tanpa diduga, KP telah memberi respons berikut dengan begitu pantas... 

From: Zul Mazlan 
To: nor ibrahim sulaiman 
Sent: Friday, 10 December 2010 17:40:30
Subject: Re: Di mana Keadilan Buat Saya?

YBhg Tuan, tkasih diatas makluman tentang aduan Lt Ismail Mamat itu. Oleh kerana kurang maklumat tertentu saya tidak dpt memberi sebarang pandangan mengenai masaalah yg di hadapi oleh veteran tsb. Email Tuan dan beliau juga tidak menyatakan di mana beliau tinggal sekarang. Saya cadangkan Veteran tersebut datang ke Ibu pejabat Jhev di KL atau mana2 pej jhev negeri berhampiran beliau dgn membawa dokumen2 yg menyokong masaalah perubatan beliau termasuk polisi insuran berkaitan, buku rekod perknhidmatan dan lain2 dokumen yg agak berkaitan. Saya di Jhev sentiasa bersedia utk membela veteran yg memerlukan bantuan. Walaupun kami tidak mungkin mampu mengatasi semua permaslahan veteran sekurang kurangnya kita dpt mengenalpasti isu yg harus di tangani dan pihak2 yg mungkin dpt membantu.

Saya setuju dengan pandangan KP JHEV. Justeru, melayanglah e-mel berikut...

From: nor ibrahim sulaiman 
To: Zul Mazlan 
Cc: balkish_mahadir@yahoo.com
Sent: Friday, 10 December 2010 18:58:49
Subject: Re: Di mana Keadilan Buat Saya?
Assalamualaikum Datuk,

Terima kasih di atas respons Datuk.

Cc UPLt Ismail Mamat,

Saya harap anda dapat memberi butir-butir sepertimana yang dinyatakan oleh KP JHEV untuk tindakan agensi sewajarnya.

MEJAR NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Saya harap Lt Ismail Mamat akan menghubungi Veteran dan memaklumkan kepada saya. 

KP JHEV...Terima kasih.

5 ulasan:

xpara87 berkata...

tuan,
Lazimnya, JHEV efisyen dalam menjalankan tugas mereka.
muskil sedikit tentang polisi insuran kelompok...saya semasa berkhitmat dahulu, tak pernah tengok polisinya....
Mungkin zaman sakarang setiap anggota di beri sanaskah polisi tersebut ....

wallahualam

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara xpara87,

Saya rasa pencarum insuran kelompok tidak diberi polisi persedirian. Mungkin dokumen yang dimaksudkan termasuk medical report. Wallahualam.

Temuk berkata...

Assalamu'alaikum Mej. Nor Ibrahim

Dgn izin Allah & keikhlasan hati Mej. untuk membantu, semoga terbelalah nasib rakan kita itu. Ketara pun sudah, ada pihak yg boleh dihubungi & Mej. telah menolong melakukannya. Allah sahajalah yg membalas budi baik Mej. itu & Allah sahajalah yg menyampaikan hajat rakan kita, setelah sama-sama diikhtiarkan.

Katon Tin Ton berkata...

salam tuan

BHARIAN hari ni ada artikel pasal Yusof kelana nak buat filem pasal pilot TUDM.

Ada kena-mengena dgn tuan ke?

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Waalaikumussalam Cikgu,

Terima kasih. Sepertimana yang saya katakan, harap Lt Ismail menghubungi Veteran secepat mungkin.

Saudara Katon Tin Ton,

Tak baca artikel dalam Berita Harian. Tak melibatkan saya.